Autor : Filip Guttman
Editura Lumen
An aparitie : 2000
ISBN ?
Nr pagini : 107
Format 130 x 200
Pret :12,24
lei la elefant
Download pdf
Descrierea
editurii:
Aceasta lucrare a urmarit identificarea perceptiei pe care o au persoanele cu deficiente de vedere asupra accesibilitatii fizice si informationale precum si asupra integrarii sociale a acestora, prin comparatie cu perceptia persoanelor fara dizabilitati asupra acelorasi aspecte. Prin identificarea problemelor pe care o persoana cu deficiente de vedere le intampina in ariile mai sus mentionate, se doreste diminuarea sau chiar eliminarea lor prin rolul important pe care il joaca asistenta sociala in interventia asupra acestora. Asistenta sociala a persoanelor cu dizabilitati trebuie sa tina cont de aceste aspecte desprinse in urma cercetarii, deoarece, numai in felul acesta se vor putea atinge dezideratele unei asistari calitative, precum si cresterea calitatii vietii persoanelor cu deficiente de vedere si nu numai. Considerand rezultatele cercetarii se poate afirma ca, in accesul la mediul fizic si informational trebuiesc facute restructurari majore, loc in care un rol important il joaca asistentul social. Insuficienta materialelor accesibilizate in mediul universitar, insuficienta accesibilizarii infrastructurii stradale si a mijloacelor de transport etc. Sunt probleme ce pot fi rezolvate prin colaborarea unor echipe, realizarea de programe si proiecte la nivel national. In urma problemelor ridicate de rezultatele cercetarii, am dorit realizarea unei interventii pe grupul “persoanelor fara dizabilitati”. Aceasta interventie am considerat ca fiind necesara din doua motive: - deoarece rezultatele cercetarii au evidentiat faptul ca acestia nu cunosc tehnologiile de acces, modalitatile de scriere si citire “Braille”, precum si diferitele aspecte ce tin de problemele pe care o persoana cu deficiente de vedere le intampina in societate; - al doilea motiv pe care il consider important este dat de natura profesiei in care acestia vor activa. Activitatile realizate in cadrul interventiei sunt de informare si generare de solutii la anumite probleme, activitati realizate in urma identificarii nevoilor si problemelor acestui grup. Finalul interventiei a adus cu sine rezultatele scontate, reusind sa ofer informatii intr-un mod placut, unidirectional si chiar si bidirectional prin utilizarea metodei brain storming-ului. In final pot sa afirm ca, cercetarea cat si realizarea interventiei, mi-au dat oportunitatea sa acumulez anumite cunostinte, cat si sa ofer informatii despre persoana cu dizabilitati si asupra functionalitatii acesteia in sistemul social.
Cuprins:
Introducere 9
1. Individul şi dizabilitatea 11
1.1. Problematică handicapului şi lanţul cauzal 11
1.2. Deficienţe de vedere 16
1.3. Percepţia socială a persoanei cu dizabilitate 20
1.4. Integrarea socială a persoanelor cu dizabilităţi 22
1.5. Retrospectivă asupra politicilor sociale ale persoanelor cu
dizabilităţi 26
2. Percepţii comparate în
accesibilitatea şi integrarea socială 33
2.1. Premisele şi argumentarea cercetării 33
2.2. Scopul şi obiectivele cercetării 35
2.3. Expunerea metodologiei cercetării 36
2.4. Rezultate şi discuţii 40
2.4.1. Accesibilitatea
fizică 40
2.4.2. Accesul la
informaţii 45
2.4.3. Integrarea socială
52
2.4.3. Stigmatizare şi
funcţionalitate socială 58
2.5. Concluziile cercetării 62
3. Informare pentru
dezvoltare personală şi profesională 69
3.1. Problemele şi nevoile identificate 69
3.2. Formularea diagnosticului social 71
3.3. Scop, obiective şi rezultate scontate 72
3.4. Metode folosite în intervenţia de grup 74
3.5. Descrierea activităţilor de grup 75
3.5.1. Familiarizarea şi
informarea cu metodele de scriere braille 75
3.5.2. Tehnologiile de
acces informaţional 77
3.5.3. Probleme în
accesibilitatea fizică şi informaţională 79
3.5.4. Integrare socială
şi profesională 80
3.5.5. Formularea şi
oferirea de soluţii la problemele întâmpinate de către o persoană cu deficienţe
de vedere 82
3.6. Evaluarea finală a grupului 84
3.7. Sinteza asupra intervenţiei 86
4. Consideraţii finale 87
Bibliografie 89
Anexă 95
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu