Editura SPER
Colectia Caiete experientiale
An aparitie :2011
Editia originala 2001
ISBN 978-973-8383-79-1
Nr pagini :160
Format 145 x 200
Anticariat
Disponibilitate BCU
Descriere:
Povestea este următoarea: După ce o grindină antipatică i-a distrus întreaga recoltă de grâu, un fermier de pe la noi, de aiurea, nu contează, a fost atât de supărat încât i-a solicitat lui Dumnezeu, fără nici un fel de jenă, controlul exclusiv asupra vremii timp de un an. în argumentarea sa susţinea că, dacă Dumnezeu l-ar lăsa pe el să decidă cât timp să strălucească soarele, cum să varieze temperatura, când să plouă, când să ningă, cât să dureze îngheţul şi când să se topească zăpada, cu siguranţă ar obţine cea mai mare recoltă din istorie.
Dumnezeu n-a avut de lucru şi i-a aprobat toate doleanţele. Omul nostru a dobândit privilegiul de a aprinde şi a stinge soarele ca pe un întrerupător, de a ridica şi a coborî temperatura cum credea el de cuviinţă, de a regla volumul şi intensitatea ploii după plac. Rezultatul a fost, într-adevăr, extraordinar: cea mai proastă recoltă pe care o avusese vreodată.
Intrigat de această nereuşită, un vecin l-a întrebat ce s-a întâmplat. "Am uitat să las vântul să bată", i-a răspuns fermierul. (Pentru cei mai tineri, aceasta înseamnă că polenul nu a mai putut fi transportat de pe antenele staminelor pe stigmatul pistilului, fenomen cunoscut drept "polenizare").
Copilul este tot atât de mult în grija părinţilor pe cât este recolta în grija fermierului. El îşi începe viaţa în simbioză completă cu ceea ce-l înconjoară şi multe luni după naştere va avea senzaţia că e una cu tot ce-l înconjoară. Fără un simţ al identităţii personale, menirea sa este să evolueze spre un Eu independent. Aceasta este, de altfel, şi principala provocare umană, iar succesul nu este garantat.
Dacă asistarea lui este reuşită, copilul se va desprinde treptat din starea de totală dependenţă şi va deveni un adult încrezător în sine şi responsabil, capabil să îi respecte pe ceilalţi şi să răspundă competent şi creativ necunoscutului vieţii.
În fiecare moment însă, acest proces unic de creştere psihologică poate fi întrerupt, blocat sau frustrat astfel încât copilul poate să se fragmenteze sau să se înstrăineze de sine însuşi, rămânând fixat pe un nivel oarecare al maturizării emoţionale.
Cuprins:Povestea este următoarea: După ce o grindină antipatică i-a distrus întreaga recoltă de grâu, un fermier de pe la noi, de aiurea, nu contează, a fost atât de supărat încât i-a solicitat lui Dumnezeu, fără nici un fel de jenă, controlul exclusiv asupra vremii timp de un an. în argumentarea sa susţinea că, dacă Dumnezeu l-ar lăsa pe el să decidă cât timp să strălucească soarele, cum să varieze temperatura, când să plouă, când să ningă, cât să dureze îngheţul şi când să se topească zăpada, cu siguranţă ar obţine cea mai mare recoltă din istorie.
Dumnezeu n-a avut de lucru şi i-a aprobat toate doleanţele. Omul nostru a dobândit privilegiul de a aprinde şi a stinge soarele ca pe un întrerupător, de a ridica şi a coborî temperatura cum credea el de cuviinţă, de a regla volumul şi intensitatea ploii după plac. Rezultatul a fost, într-adevăr, extraordinar: cea mai proastă recoltă pe care o avusese vreodată.
Intrigat de această nereuşită, un vecin l-a întrebat ce s-a întâmplat. "Am uitat să las vântul să bată", i-a răspuns fermierul. (Pentru cei mai tineri, aceasta înseamnă că polenul nu a mai putut fi transportat de pe antenele staminelor pe stigmatul pistilului, fenomen cunoscut drept "polenizare").
Copilul este tot atât de mult în grija părinţilor pe cât este recolta în grija fermierului. El îşi începe viaţa în simbioză completă cu ceea ce-l înconjoară şi multe luni după naştere va avea senzaţia că e una cu tot ce-l înconjoară. Fără un simţ al identităţii personale, menirea sa este să evolueze spre un Eu independent. Aceasta este, de altfel, şi principala provocare umană, iar succesul nu este garantat.
Dacă asistarea lui este reuşită, copilul se va desprinde treptat din starea de totală dependenţă şi va deveni un adult încrezător în sine şi responsabil, capabil să îi respecte pe ceilalţi şi să răspundă competent şi creativ necunoscutului vieţii.
În fiecare moment însă, acest proces unic de creştere psihologică poate fi întrerupt, blocat sau frustrat astfel încât copilul poate să se fragmenteze sau să se înstrăineze de sine însuşi, rămânând fixat pe un nivel oarecare al maturizării emoţionale.
Capitolul 1 La început a fost... o familie ... 10
1.1. Vulnerabilitatea copilului ... 10
1.1.1. Povestea omului care a controlat vremea ... 10
1.1.2. Preferinţe regale în materie de apărare ... 11
1.1.3. Dovada existenţei lui Dumnezeu ... 12
1.1.4. Ceva ce scapă analizei ... 13
1.1.5. Un îndemn din Upanişade ... 14
1.1.6. Şi copacii vin la terapie ... 15
1.1.7. Gândul cel bun ... 17
1.2. Verbul ca vehicul al autorităţii ... 18
1.2.1. Un verb cam nesuferit ... 18
1.2.2. Oceanul nivelat cu o scândură ... 20
1.3. Dulcele gust al puterii ... 21
1.3.1. Vrăjitoarele şi predicţia lor ... 21
1.3.2. Grădiniţa cu generali NATO ... 22
1.3.3. Un cuplu obişnuit ... 24
1.3.4. Experienţa puterii interioare ... 25
1.3.5. Experienţa puterii înşelătoare ... 26
1.4. Combinatoriei imaginative şi efecte comportamentale ... 28
1.4.1. Realitatea unui baston ... 28
1.4.2. "Sunt un far" ... 30
1.4.3. Speranţa ca demon ... 33
1.4.4. Substanţa riscului ... 41
1.4.5. Doze optime de frustrare ... 43
1.4.6. Erori parentale ... 45
Capitolul 2 Pulsiunea agresivă: mod de întrebuinţare ... 47
2.1. Soluţia reprimării ... 47
2.1.1. Tabu-uri vechi şi noi ... 47
2.1.2. "Furia este distructivă" ... 48
2.1.3. "Mai bine tac" ... 49
2.1.4. "O să-mi pierd controlul" ... 50
2.1.5. "Nu se cuvine să fac asta" ... 51
2.1.6. "Dacă îmi exprim deschis trăirile, voi fi respins" ... 52
2.1.7. "Mă tem pentru ce mi s-ar putea întâmpla" ... 53
2.2. Soluţia prieteniei ... 53
2.2.1. Mlaştina şi lotuşii ei ... 53
2.2.2. Risc versus securitate ... 56
2.2.3. Experinţă versus analiză ... 58
2.2.4. Afirmare versus retragere ... 59
2.2.5. Autodezvăluire versus păstrarea secretelor ... 59
2.2.6. A trăi în ritmul propriu versus a te agăţa de autoritate ... 60
Capitolul 3 Haine obişnuite şi straie de sărbătoare ... 62
3.1. "Vai, ce persoană drăguţă!" ... 62
3.1.1. Mama "drăguţă" ... 62
3.1.2. Tatăl "drăguţ" ... 64
3.1.3. Profesorul "drăguţ" ... 65
3.1.4. Studenţii "drăguţi" ... 66
3.1.5. Psihoterapeutul "drăguţ" ... 67
3.2. Alte modalităţi pentru a ascunde ostilitatea ... 68
3.2.1. Anonimi şi figuri publice ... 68
3.2.2. Agresorul ascuns ... 70
3.2.3. Tiranul neajutorat ... 71
3.2.4. Uitucul ... 72
3.2.5. Cel care amână ... 73
3.2.6. Cel care nu înţelege ... 73
3.2.7. Cel care întârzie ... 74
3.2.8. Strategii de acţiune ... 74
3.3 Roluri de neuitat în drame cotidiene ... 75
3.3.1. Inflexibilul ... 76
3.3.2. Inimoasa ... 78
3.3.3. Manechinul ... 79
3.3.4. Lăudărosul ... 80
3.3.5. Clovnul ... 81
3.3.6. Competitorul ... 82
3.3.7. Visătorul ... 84
3.4. Cum poate fi recunoscut un manipulator ingenios? ... 86
3.4.1. Manipulatorul simpatic ... 86
3.4.2. Manipulatorul seducător ... 87
3.4.3. Manipulatorul altruist ... 87
3.4.4. Manipulatorul cult ... 88
3.4.5. Manipulatorul timid ... 89
3.4.6. Caracteristicile manipulatorului relaţional ... 89
3.5. Mitul terapeutului ... 90
3.5.1. Secretele artei de a trăi ... 90
3.5.2. Zeii continuă să locuiască în cer ... 91
Capitolul 4 Aritmetica şi dificultăţile ei. Cifra doi ... 93
4.1. Lungul drum al nopţii către zi ... 93
4.1.1. Farmecul zarzavaturilor ... 93
4.1.2. Comunicarea în clişee ... 94
4.1.3. Relatări despre faptele altora ... 95
4.1.4. Enunţul ideilor proprii ... 96
4.1.5. Rafinamentul emoţional ... 96
4.1.6. Comunicarea fără frontiere şi gardieni ... 98
4.2. Suferinţa în doi ... 99
4.2.1. Modelul romantic al iubirii ... 99
4.2.2. Eludarea conflictului ... 101
4.2.3. Lipsa de transparenţă a aşteptărilor ... 102
4.2.4. Asimetrii de putere ... 102
4.2.5. Disparităţi importante între a da şi a primi ... 104
4.2.6. Diferenţe nete de comportament social ... 104
4.2.7. Perceperea celuilalt ca un lucru ... 105
4.2.8. Confidenţe preţioase ... 106
Capitdul 5 Antigeomerria. Adică prezentul fără margini ... 108
5.1. Divizare şi conflict ... 108
5.1.1. Germenii războiului civil ... 108
5.1.2. Ce face transformarea posibilă ... 110
5.2. Contaminare şi puritate în actul alegerii ... 112
5.2.1. Cât de departe merge alegerea? ... 112
5.2.2. Evoluţia în staţia de autobuz ... 113
5.2.3. Totuşi, din cauza cui mi se întâmplă toate astea? ... 115
5.3. Invitaţia budistă la o viaţă mai bună ... 116
5.3.1. Psihoterapia şi practica spirituală ... 116
5.3.2. în contact cu propria ta carieră cinematografică ... 119
5.3.3. Experienţa de a fi nimeni ... 120
5.4. Eul şi Sinele ... 122
5.4.1. AVAB-ul şi psihologia ... 122
5.4.2. Despre aşa zisa separare Eu-Sine ... 123
5.4.3. Aplicaţii ale cercului vicios ... 125
5.4.4. Eul bun şi Eul rău ... 126
5.4.5. Şi dacă am dansa cu fricile noastre? ... 127
5.4.6. Modul de a fi al tuturor lucrurilor ... 128
5.4.7. Şi Dumnezeu se joacă ... 130
Capitolul 6 Exerciţiile libertăţii ... 131
6.1. Istoria jucăuşă a unor îndeletniciri savante ... 131
6.1.1. Teoria surplusului de energie ... 131
6.1.2. Teoria recapitulării ... 134
6.1.3. Teoria practicilor abilităţilor ... 135
6.1.4. Teoriile învăţării ... 135
6.1.5. Gestalt-ul şi teoriile câmpului ... 138
6.1.6. Teoria lui Jean Piaget ... 139
6.1.7. Teoria psihanalitică ... 141
6.1.8. Teoria lui Adrian Nuţă ... 143
6.2. Şi ce te faci dacă lumea este un joc? ... 146
6.2.1. O poveste cu câţiva nebuni ... 146
6.2.2. Ridicolul vieţii şi ochelarii de cal ... 147
6.2.3. Rolul şireturilor în analizele psihologice ... 148
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu