Autor : Iolanda Mitrofan, Cristina Denisa Godeanu, Alin Sebastian Godeanu
Editura SPER
Colectia ALMA MATER
An aparitie :2010
ISBN 978-973-8383-59-3
Nr pagini :228
Pret : 50 lei la Editura,
47,5 lei la librariepsi, 50 lei la librarie.net
Datorită atractivităţii psihogenealogiei, numeroase publicaţii şi
lucrări ştiinţifice îi sunt consacrate. Pornind de la paginile de
prezentare ale acesteia pe internet şi până la articolele sau cărţile
ştiinţifice dedicate publicului larg şi celui dornic să se abiliteze,
psihogenealogia continuă să-i fascineze pe cei interesaţi de acest
domeniu. Cu siguranţă fiecare din noi s-a surprins măcar o singură dată
repetând aceeaşi greşeală sau poate a constatat că a făcut o alegere
care semăna foarte mult cu modul în care gândeau şi se comportau bunicii
sau străbunicii noştri. Evenimente-cheie, repetiţii ale unor situaţii,
secrete, scenarii de viaţă, reprezintă o invitaţie şi în acelaşi timp o
provocare pentru explorarea legăturilor familiale şi reconectarea cu
memoria afectivă familială.
Reconectarea cu memoria afectivă familială reprezintă o incursiune psihoarheologică revelatoare pentru oricine porneşte în trasarea liniilor de referinţă în cadrul familiei sale. Explorarea istoriei din perspectiva evenimentelor ce constituie scenariul transgeneraţional reprezintă un obiectiv esenţial în conştientizarea mecanismelor de transmisie a inconştientului familial. În sensul celor menţionate mai sus, invităm cititorii să facă o incursiune în propriile familii, în scopul descoperirii mecanismelor transmisiei psihice inter- şi transgeneraţionale. Concepută ca suport de curs în domeniul psihogenealogiei, această carte are scopul de a-i familiariza pe studenţii sau aspiranţii la practica psihogenealogiei cu cadrul său de referinţă, teoretic-conceptual şi metodologic-aplicativ. (Autorii)
Reconectarea cu memoria afectivă familială reprezintă o incursiune psihoarheologică revelatoare pentru oricine porneşte în trasarea liniilor de referinţă în cadrul familiei sale. Explorarea istoriei din perspectiva evenimentelor ce constituie scenariul transgeneraţional reprezintă un obiectiv esenţial în conştientizarea mecanismelor de transmisie a inconştientului familial. În sensul celor menţionate mai sus, invităm cititorii să facă o incursiune în propriile familii, în scopul descoperirii mecanismelor transmisiei psihice inter- şi transgeneraţionale. Concepută ca suport de curs în domeniul psihogenealogiei, această carte are scopul de a-i familiariza pe studenţii sau aspiranţii la practica psihogenealogiei cu cadrul său de referinţă, teoretic-conceptual şi metodologic-aplicativ. (Autorii)
Iolanda MITROFAN este profesor univ. dr. în cadrul Universităţii Bucureşti, coordonator
de stagii masterale şi doctorale în psihologie (specialităţile Psihoterapie,
Consiliere şi Psihologie Clinică); fondator SPER (marcă înregistrată OSIM), autor
al metodei P.E.U. (T.U. - metodă înregistrată OSIM), autor al terapiei
transgeneraţionale unificatoare (T.Tr.U.) şi al psihodiagnozei experienţiale;
coordonator al Institutului SPER - psihoterapeut şi consilier formator şi
supervizor în consiliere şi psihoterapie experienţială a unificării, terapii
creative, analiză reichiană şi transgeneraţională unificatoare, dezvoltare
personală şi transpersonală, terapii de grup, de cuplu şi familie, psiholog
clinician principal.
Cristina Denisa GODEANU (STOICA) este lector univ. dr., MD, în cadrul Universităţii Bucureşti,
psihoterapeut şi consilier formator supervizor P.E.U. - Institutul SPER;
coautor al analizei transgeneraţionale unificatoare.
Alin-Sebastian GODEANU este doctorand în psihologie - Şcoala Doctorală
a Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea Bucureşti, MD,
psihoterapeut şi consilier specialist P.E.U. - Institutul SPER, asistent
formator în consiliere şi psihoterapie, psiholog clinician specialist.
Alin Sebastian Godeanu este doctor în psihologie, MD, psihoterapeut şi consilier specialist P.E.U., asistent formator în consiliere şi psihoterapie, consiliere experienţială individuală şi de grup, dezvoltare personală individuală şi de grup, psiholog clinician specialist, lector universitar asociat – Universitatea din Bucureşti, competenţe în analiză transgeneraţională unificatoare, psihoterapia copilului, cuplului şi a familiei, consiliere educaţională, psihopatologie şi terapie socială, seminar de formare în psiho-oncologie (Asociaţia Franceză pentru Ajutorarea Medicală a Românilor în colab. cu Clinica Sâlpetriere, Paris). Sursa Ed SPER
Dintre cartile sale:
Psihogenealogie. Diagnoza, interventia si vindecarea istoriei familiale (coautor), SPER 2010
Cuplul: stop cadru transgenerational, SPER 2011
Alegerea partenerului. Mituri, secrete, repetitii, SPER 2011
Metamorfozele generozitatii. Experienta relationala, intre dar si datorie, SPER 2013
Destinul familial. Psihogenealogia in 101 intrebari si raspunsuri, SPER 2015
Manual de psihologia cuplului si a familiei, SPER 2015
Cuprins:
Argument 9
Stuctura cărţii şi indicaţii pentru lectură 11
PARTEA I
PSIHOGENEALOGIA - TEORII, REPERE
CONCEPTUALE
CAPITOLUL 1
Psihogenealogia ca domeniu - premise, proces, funcţii, semiologie
şi anasemie, reprezentanţi şi controverse 14
1. Câteva premise ale
abordării psihogenealogiei 15
2. Procesul în
psihogenealogie - analiza transgeneraţională 17
3. Funcţiile psihogenealogiei
20
4. Psihogenealogia - un
domeniu avangardist 20
5. Figuri reprezentative care
au influenţat şi configurat domeniul psihogenealogiei 22
6. Semiologia şi anasemia în
psihogenealogie 39
7. Controverse privind
folosirea termenilor 40
CAPITOLUL 2
Bazele conceptuale şi teoretice ale psihogenealogiei 45
1. Bazele teoretice ale
analizei psihogenealogice 46
Perspectiva sistemică asupra familiei 46
Perspectiva psihanalitică asupra
familiei 47
Terapia psihanalitică de familie 49
Psihopatologia 49
În concluzie - o definiţie operaţională
50
2. Repere conceptuale în
domeniul psihogenealogiei 50
CAPITOLUL 3
Noi elaborări conceptuale psihogenealogice în contextul
Terapiei Transgeneraţionale Unificatoare 66
CAPITOLUL 4
Analiza prenumelui în psihogenealogie. Cine sunt Eu? 84
1. Importanţa prenumelui în
scenariul nostru de viaţă 84
2. Semnificaţia sau analiza
prenumelui în psihogenealogie 86
CAPITOLUL 5
Familia, reperul transmisiei psihice inter- şi
transgeneraţionale 91
1. Familia ca un sistem 92
2. Inconştientul familial 94
3. Transmisia psihică
inconştientă 97
CAPITOLUL 6
Transmisia psihică intergeneraţională 100
1. Transmisia psihică
intergeneraţională 100
2. Memoria familială şi rolul
ei în transmiterea intergeneraţională .... 102
3. Mituri, poveşti, mitologii
şi ritualuri familiale 104
3.1. Lumea miturilor,
poveştilor şi mitologiilor în dinamica familială 104
3.2. Mitologiile familiale şi
mitologiile comunitare 109
3.3. Lumea ritualurilor 110
CAPITOLUL 7
Transmisia psihică transgeneraţională 113
1. Transmisia psihică
transgeneraţională. Precizări introductive 113
2. „Învelişul psihic
familial” 115
3. Transmisia psihică
transgeneraţională 117
4. Indicatorii psihici de
transmisie 119
CAPITOLUL 8
Moştenirea transgeneraţională a legăturilor familiale.
Alianţe inconştiente, repetiţii, pacte de negare şi loialitate familială 122
1. Alianţele inconştiente şi
legăturile familiale 123
2. Contractul narcisic 124
3. Pactul de negare 124
4. Repetiţiile 125
5. Loialitatea familială 126
CAPITOLUL 9
Elemente de dinamică transgeneraţională. Scenarii, roluri, relaţii-capcană,
mituri şi identitate psihogenealogică 128
1. Relaţii-capcană 129
2. Roluri contaminate şi
perturbări ale graniţelor inter- şi transgeneraţionale 131
3. Relaţiile-capcană
transfamiliale 132
4. Scenariul-capcană de tip
familial 133
5. Efecte ale
scenariilor-capcană observate în practică 135
6. Către un proiect de
schimbare. Cum putem redresa sănătatea socială? 136
7. Psihodinamica dezvoltării
transfamiliale - implicaţii 137
PARTEA A II-A
METODOLOGIE DE EVALUARE ŞI
INTERVENŢIE PSIHOGENEALOGICĂ
CAPITOLUL 10
Instrumentele de evaluare şi intervenţie specifice
psihogenealogiei 142
1. Precizări şi delimitări
privind demersul de cercetare şi intervenţie în psihogenealogie 142
2. Genograma ca instrument de
cunoaştere şi intervenţie 146
3. Scopurile, paşii şi
reperele etice privind construcţia genogramei şi intervenţia de tip
psihogenealogic 149
4. Specificul utilizării
genogramei ca suport în terapia transgeneraţională unificatoare (individual şi
în grup) 151
5. Cum şi de ce este necesar
să utilizăm analiza transgeneraţională didactică în formarea şi supervizarea
terapeuţilor? 155
6. De la Genograma clasică la
Genograma dinamică, reconstitutivă şi restructurativă - noi modalităţi tehnice 161
7. Etape şi repere
metodologice în procesul evaluativ şi terapeutic psihogenealogic - lucrul cu
genograma în manieră unificatoare 164
8. Roluri-cheie şi „pasaje
identitare” în procesul de autorestructurare 171
9. Funcţiile genogramei 172
10. Grila interferenţei
mitologiilor familiale şi comunitare cu nevoile personale 174
PARTEA A III-A ELEMENTE DE PATOLOGIE
PSIHOGENEALOGICĂ
CAPITOLUL 11
Psihopatologie transgeneraţională 184
1. Forme de manifestare a
patologiei transgeneraţionale 185
I. Maladia genealogică familială 185
II. Patologia de transmisie
transgeneraţională 185
III. Efectele patologice ale
dinamicii Umbrei familiale 186
IV. Fantomă - fantomizare -
încorporare - fantasmă - identificare endocriptică - subiect criptofor 187
V. Secretele de familie şi transmisii
patologice 192
VI. Parentificare 196
VII. Patologia „darului” sau a
„poverii” 197
2. Psihopatologia asociată
unor evenimente şi fenomene specifice 198
2.1. Doliul - implicaţii
transgeneraţionale 198
2.2. Abandonul şi dependenţa -
implicaţii transgeneraţionale 202
3. Dinamica abandon -
pierdere - dependenţă - control (A.P.D.C.) .. 207
4. Boala - implicaţii
transgeneraţionale 209
Boala privită ca „pedeapsa lui
Dumnezeu” 209
Boala ca blestem 210
Boala ca modalitate de a cere şi de a
oferi afecţiune 210
Boala ca modalitate de identificare
de sex-rol 211
Boala ca „şansă” de maturizare 212
CAPITOLUL 12
Vindecarea în psihogenealogie 215
1. Perspectivele de vindecare
a istoriei traumatice familiale 215
2. Demersul terapeutic. Cum
procedăm? 216
3. „Lecţiile de viaţă” -
vindecarea vine de la sine. Puterea regeneratoare a filonului transfamilial
re-unificat 219
În loc de încheiere 226
Referinţe bibliografice 228
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu