Autor : Carmen-Maria Mecu
Editura SPER
Colectia CAIETE EXPERENTIALE
An aparitie :2010
ISBN 978-973-8383-58-6
Nr pagini :191
Pret : 30 lei la Editura,
28,5lei la librariepsi, 21,50lei la librarie.net
Descrierea editurii:
Am adunat aici fragmente semnificative din cercetarea-acţiune pe care o întreprind de un număr bun de ani asupra învăţării experienţiale ca învăţare-dezvoltare. Am selectat şi operaţionalizat concepte esenţiale pentru înţelegerea corectă şi rapidă a problemelor ce ţin de acest tip de învăţare, extrem de actuală şi de eficientă. Am adaptat şi inventat activităţi şi tehnici utile în educaţie şi în consiliere. Pe unele dintre ele le-am probat şi cu ajutorul masteranzilor, ei având ca sarcini de formare să înveţe să le utilizeze pentru nevoile diferitelor categorii de persoane şi să le evalueze cu ajutorul acestora. Le puteţi folosi ca atare, le puteţi modifica pentru alte obiective ori pentru alte vârste. Garantez că îşi vor dovedi utilitatea.
Am adunat aici fragmente semnificative din cercetarea-acţiune pe care o întreprind de un număr bun de ani asupra învăţării experienţiale ca învăţare-dezvoltare. Am selectat şi operaţionalizat concepte esenţiale pentru înţelegerea corectă şi rapidă a problemelor ce ţin de acest tip de învăţare, extrem de actuală şi de eficientă. Am adaptat şi inventat activităţi şi tehnici utile în educaţie şi în consiliere. Pe unele dintre ele le-am probat şi cu ajutorul masteranzilor, ei având ca sarcini de formare să înveţe să le utilizeze pentru nevoile diferitelor categorii de persoane şi să le evalueze cu ajutorul acestora. Le puteţi folosi ca atare, le puteţi modifica pentru alte obiective ori pentru alte vârste. Garantez că îşi vor dovedi utilitatea.
Autoarea
Cuprins:
În loc de introducere 8
Cap. 1. ÎNVĂŢARE
EXPERIENŢIALĂ ŞI DEZVOLTARE PERSONALĂ 9
Repere teoretice 9
Aspecte practice de cercetare-acţiune 16
A. Grupul de dezvoltare
personală 17
Exemple de activităţi
grupate în sesiuni 18
B. Seminarul experienţial
de psihologia educaţiei 28
Activităţi ale seminarului 29
De la „Eu, profesor?!” spre „Eu... profesor!” 46
Cap. 2. EU ŞI CELĂLALT -
ÎNTÂLNIRI SEMNIFICATIVE ÎN GRUPUL DE DEZVOLTARE PERSONALĂ 53
1. Excurs teoretic 53
2. Experienţe personale 58
„Întâlnirile semnificative”
ale facilitatorului 73
Reflecţii ale studenţilor
participanţi la grupuri de dezvoltare personală 74
Cap. 3. FORMARE UNIVERSITARĂ
PRIN ÎNVĂŢARE EXPERIENŢIALĂ 84
1. Argument: De ce învăţare experienţială? 84
2. Învăţare experienţială şi PEU. Rolurile studentului şi profesorului 85
3. Cum? Unde? Când? Câţi? În ce cadru? 87
4. Exemple 89
4. 1. Seminar de psihologia
educaţiei 89
4.1.1. Activitatea „Îndrum şi sunt
îndrumat” 89
4.1.2. Activitatea „Desenăm împreună”....
92
4.2. Curs de Psihologia
Comunicării 93
4.2.1. Activitatea „Imaginea mea” 93
4.2.2. Activitatea „Casa” 94
4. 3. LABORATOR de
Metodologia Cercetării 97
4.3.1. Activitatea „Observaţia curată” 97
4. 4. Sarcini de examen la
Psihologia Educaţiei ... 98
4. 5. Sarcini de muncă
independentă 99
4.5.1. Fişa de lectură experienţială 99
4.5.2. Portretul de comunicator 99
4. 6. Aplicaţii
experienţiale în suportul de curs pentru Consilierea în Şcoală (curs la master)
101
4.6.1. Aplicaţie pentru Cap. II.
Abilităţi/competenţe ale consilierului 101
4.6.2. Aplicaţie pentru Cap. III. Relaţia
consilier-consiliat 102
În loc de încheiere 103
Cap. 4. FORMAREA INIŢIALĂ A
PROFESORILOR PRIN ÎNVĂŢARE EXPERIENŢIALĂ - studiu de
caz 104
Obiectiv general. Încadrarea teoretică a studiului de caz 105
Organizarea învăţării în timpul semestrului 106
ACTIVITĂŢI DE SEMINAR 106
Subiecţi, întrebări şi obiective ale studiului de caz 110
Metode de culegere şi de analiză a datelor 111
Rezultate. Discuţii 111
Anexă: Fişă de observare model 116
Cap. 5. METODE ACTIVE DE
FORMARE A PROFESORILOR PENTRU COMUNICAREA CU PERSOANE ŞI CU TEXTE 118
Context 118
Cadru conceptual 118
Învăţare experienţială prin cursul şi seminarul de psihologia educaţiei
120
Anexe 125
Anexa 1: Activitatea a V-a:
„Eu vs. Eu” 125
Anexa 2: Activitatea a
VIII-a 126
Anexa 3: Activitatea a XI-a
127
Anexa 4: Jurnal de seminar
al studentei X. I. 128
Cap. 6. TEHNICI EXPERIENŢIALE
DE COMUNICARE ÎN CONSILIERE 130
I. Excurs teoretic (concepte esenţiale) 130
II. Prezentare de tehnici 136
II. 1. Tehnici de
comunicare cu sine 136
II. 2. Tehnici de
comunicare cu mediul 145
II. 3. Tehnici de
comunicare cu sine în mediu 146
II. 4. Tehnici de
comunicare interpersonală 147
II. 5. Tehnici de
comunicare în grup 156
Cap. 7. LABORATOR DE COMUNICARE
EFICIENTĂ 162
1. Comunicare interpersonală eficientă 162
2. Activităţi de stimulare 164
Cap. 8. A CREA RELAŢIA DE
CONSILIERE 179
1. Relaţia consilier-consiliat 179
2. Etica muncii de consiliere 181
3. Activităţi pentru crearea relaţiei consilierului cu sine şi cu cel
consiliat, aici şi acum (pentru dezvoltarea creativităţii relaţionale) 185
Bibliografie 191
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu