Autor : Camelia Dindelegan
Editura SPER
Colectia ALMA MATER
An aparitie :2012
ISBN 978-606-8429-14-4
Nr pagini :224
Pret : 40 lei la Editura,
38 lei la librariepsi, 40 lei la librarie.net
Descriereaediturii:
O tânără cercetătoare şi, totodată, un foarte bun cadru
didactic de la Universitatea din Oradea ne oferă o lucrare de o incontestabilă
utilitate pentru specialiştii în Psihologie clinică şi Psihoterapie. Obiectivul
de bază al acesteia îl constituie precizarea locului şi rolului pe care îl au
schemele cognitive disfuncţionale în declanşarea şi menţinerea tulburărilor
depresive. Primele patru capitole sunt dedicate fundamentării teoretice a
problemelor investigate. Ele urmează o anumită logică, începând, după cum era
şi firesc, cu câteva delimitări conceptuale. Făcând o trecere în revistă a mai
multor surse în cadrul cărora se încearcă evidenţierea principalelor coordonate
de definire a depresiei, autoarea constată că „deşi depresia a fost cunoscută
de aproape 3655 de ani, nici până acum cercetătorii nu au ajuns la un consesns
privind etiologia bolii, fapt pentru care orice sinteză care poate aduce o
sublinire relevantă în plus, orice pas oricât de mic poate avea un rol complet
la cunoaşterea acestei tulburări psihice”.
Problematica depresiei este abordată în paradigmele
psihologiei contemporane. Sunt prezentate şi analizate mai multe teorii,
precum: teoria biologică, teoria psihanalitică, teoriile comportamentale,
teoria autocontrolului, teoria neajutorării învăţate, teoria deznădejdii,
teoria cognitivă. Opţiunea autoarei, care dovedeşte a fi o foarte bună
cunoscătoare a surselor din literatura de specialitate, este îndreptată către
teoria cognitivă, la baza căreia regăsim supoziţia conform căreia disfuncţiile
din această sferă apar şi se dezvoltă datorită interpretărilor pe care le dau
indivizii umani evenimentelor externe. Şi, în felul acesta, se intră într-un
cerc vicios, în sensul că răspunsurile comportamentale ce rezultă în urma
interpretărilor au un rol în menţinerea depresiei. Printre cogniţiile „vinovate”
de menţinerea comportamentelor dezadaptative şi a tulburărilor emoţionale se
înscriu: convingerile iraţionale, inferenţele arbitrare, raţionamentul
dihotomizat, suprageneralizarea. ( Profesor univ. dr. Nicolae Mitrofan)
Cuprins:
PREFAŢĂ 11
INTRODUCERE 15
CAPITOLUL 1: ASPECTE GENERALE
PRIVIND DEPRESIA 17
CAPITOLUL 2: MODELE TEORETICE
ALE DEPRESIEI
2.1. Teorii biologice 27
2.2. Teoria psihanalitică 38
2.3. Modele cognitiv-comportamentale asupra depresiei 39
2.3.1. Teoria întăririi 40
2.3.2. Teoria
autocontrolului 41
2.4. Modele social-cognitive asupra depresiei 42
2.4.1. Teoria neajutorării
învăţate 42
2.4.2. Teoria neajutorării
reformulată atribuţional 43
2.4.3. Teoria deznădejdii
sau a disperării 44
2.5. Modelul procesării informaţiei 45
2.5.1. Teoria cognitivă
asupra depresiei - Aaron Beck 45
2.5.1.1. Modelul cognitiv al relaţiei
dintre cogniţie şi emoţie 48
2.5.1.2. Triada cognitivă sau stilul cognitiv
negativ şi depresia 49
2.5.1.3. Rolul schemelor cognitive în
depresie 53
2.5.1.4. Influenţa gândurilor negative
automate în declanşarea şi menţinerea
depresiei 54
2.5.1.5. Disfuncţiile cognitive ca nucleu
al depresiei 54
2.5.1.6. Teorii psihologice despre
sinucidere 57
2.5.2. Studii anterioare
modelului cognitiv al depresiei a lui A.T. Beck 62
CAPITOLUL 3: DEPRESIA DIN
PERSPECTIVA PROCESĂRII INFORMAŢIEI
3.1. Istoricul conceptului de schemă 65
3.2. Schemele cognitive dezadaptative 65
3.3. Modalităţi de operare cu schemele cognitive 72
3.4. Suportul empiric al schemelor congnitive dezadaptative 74
3.5. Comparaţie între terapia schemei cognitive şi alte modele
teoretice 75
CAPITOLUL 4: BAZELE TEORETICE
ÎN ALCOOLISM
4.1. Delimitare conceptuală a alcoolismului 89
4.2. Natura consumului, abuzului şi dependenţei de alcool 91
4.3. Personalitatea alcoolicului
4.4. Alcoolismul ca formă a depresiei
4.5. Stilul cognitiv al alcoolicului
CAPITOLUL 5: STUDIUL
SCHEMELOR COGNITIVE ASUPRA DEPRESIEI
5.1. Metodologia cercetării 105
5.1.1. Studiu de validare a
instrumentelor 105
5.1.1.1. Subiecţi 105
5.1.1.2. Materiale 105
5.1.1.3. Rezultate şi interpretarea lor 109
5.1.2. Cercetarea
propriu-zisă 112
5.1.2.1. Studiu corelaţional 112
5.1.2.1.1. Ipoteze şi variabile 112
5.1.2.1.2. Subiecţi, instrumente şi
procedură 113
5.1.2.1.3. Rezultate şi interpretarea lor
117
5.1.2.2. Studiu comparativ 135
5.1.2.2.1. Ipoteze şi variabile 135
5.1.2.2.2. Subiecţi, instrumente şi
procedură 137
5.1.2.2.3. Rezultate şi interpretarea lor
138
5.1.2.3. Corelaţii parţiale 151
5.1.2.3.1. Ipoteze şi variabile 152
5.1.2.3.2. Subiecţi, instrumente 152
5.1.2.3.3. Rezultate şi interpretarea lor
153
5.2. Consideraţii finale 161
CAPITOLUL 6: STUDIUL
PERSONALITĂŢII ŞI AL FACTORILOR SOCIALI ÎN CONSUMUL DE ALCOOL
6.1. Rolul factorilor de personalitate şi al perceperii stresului în
consumul de alcool 177
6.1.1. Scopul şi
obiectivele studiului 177
6.1.2. Ipoteze, variabile 178
6.1.3. Eşantionare -
subiecţii 179
6.1.4. Instrumente
utilizate 179
6.1.5. Metodă 183
6.1.6. Rolul factorilor de
personalitate şi a mediului social în consumul de alcool în rândul elevilor din
oraşul Beiuş 183
6.1.7. Concluzii 198
6.2. Program psihoterapeutic privind prevenirea recăderilor în
tulburările legate de alcool 202
6.2.1. Metodologia
cercetării, obiective 202
6.2.2. Subiecţii din studiu
203
6.3. Concluzii 209
BIBLIOGRAFIE 211
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu