Editura SPER
Colectia ALMA MATER
An aparitie :2006
ISBN 973-8383-35-8
Nr pagini : 222
Pret : 25 lei la Editura,
23,75 lei la librariepsi,18 lei la librarie.net
Descrierea editurii:
Cercetările de psihologie clinică, şi în special cele de evaluare a eficacităţii unui tratament psihoterapeutic, ridică o problemă complexă care se formulează în felul următor: Ce tratament, aplicat de către cine, este mai eficace pentru un anumit pacient, cu anumite probleme, în condiţii specifice? Tratamentul unui pacient este unic. Nu putem extrapola acelaşi plan de intervenţie de la un copil la altul doar pentru că cei doi suferă de acelaşi tip de tulburare psihică. Nu vom folosi cu doi copii (sau cu două grupuri de copii) cu aceeaşi tulburare exact aceleaşi tehnici, dintr-o schemă terapeutică riguros respectată. Deci scopul cercetării mele nu este de a alcătui un plan terapeutic ideal pentru copiii cu hiperactivitate cu deficit de atenţie, riguros structurat, de a preciza o ordine strictă a tehnicilor de intervenţie sau, cu alte cuvinte, de a furniza o reţetă pentru tratarea acestei tulburări. Fiecare copil este unic, iar un terapeut eficient trebuie în primul rând să înţeleagă care sunt valorile culturale ale mediului în care trăieşte copilul, care sunt evenimentele cele mai importante din viaţa lui, care sunt persoanele seminficative din viaţa lui, ce teorii psihologice descriu cel mai bine dezvoltarea personalităţii şi a intelectului.(Autoarea)
Cercetările de psihologie clinică, şi în special cele de evaluare a eficacităţii unui tratament psihoterapeutic, ridică o problemă complexă care se formulează în felul următor: Ce tratament, aplicat de către cine, este mai eficace pentru un anumit pacient, cu anumite probleme, în condiţii specifice? Tratamentul unui pacient este unic. Nu putem extrapola acelaşi plan de intervenţie de la un copil la altul doar pentru că cei doi suferă de acelaşi tip de tulburare psihică. Nu vom folosi cu doi copii (sau cu două grupuri de copii) cu aceeaşi tulburare exact aceleaşi tehnici, dintr-o schemă terapeutică riguros respectată. Deci scopul cercetării mele nu este de a alcătui un plan terapeutic ideal pentru copiii cu hiperactivitate cu deficit de atenţie, riguros structurat, de a preciza o ordine strictă a tehnicilor de intervenţie sau, cu alte cuvinte, de a furniza o reţetă pentru tratarea acestei tulburări. Fiecare copil este unic, iar un terapeut eficient trebuie în primul rând să înţeleagă care sunt valorile culturale ale mediului în care trăieşte copilul, care sunt evenimentele cele mai importante din viaţa lui, care sunt persoanele seminficative din viaţa lui, ce teorii psihologice descriu cel mai bine dezvoltarea personalităţii şi a intelectului.(Autoarea)
Cuprins:
Introducere 9
Capitolul 1
Hiperactivitatea cu deficit
de atenţie la copil: delimitări conceptuale 11
1.1. Tulburarea cu deficit de atenţie 11
1.2. Prevalenţă şi evoluţie 13
1.3. Etiologie 14
Capitolul 2
Tabloul simptomatologic al
hiperactivităţii cu deficit de atenţie la copil 20
2.1. Criteriile de diagnostic 20
2.2. Manifestarea hiperactivităţii cu deficit de atenţie la copil 21
2.3. Elemente specifice vârstei 23
2.4. Subtipurile clinice ale hiperactivităţii cu deficit de atenţie 28
2.5. Diagnosticul diferenţial 29
Capitolul 3
Metodologia de diagnosticare
clinică a copiilor cu hiperactivitate cu deficit de atenţie 33
3.1. Inteviurile clinice 33
3.2. Scalele de evaluare cu ancore comportamentale 38
3.3. Examenul fizic, neurologic şi biochimic 40
3.4. Examenul psihofiziologic 42
3.5. Examenul psihologic 42
Capitolul 4
Particularităţile şcolare ale
copiilor cu hiperactivitate cu deficit de atenţie 47
Capitolul 5
Psihoterapiile
cognitiv-comportamentale în tratamentul copiilor cu hiperactivitate cu deficit
de atenţie 49
5.1. Psihoterapiile comportamentale în tratamentul hiperactivităţii cu
deficit de atenţie la copil 49
5.2. Tehnicile de relaxare în tratamentul hiperactivităţii cu deficit
de atenţie la copil 53
5.3. Psihoterapiile cognitive în tratamentul hiperactivităţii cu
deficit de atenţie la copil 55
Capitolul 6
Psihoterapiile experienţiale
în tratamentul copilului cu hiperactivitate cu deficit de atenţie 58
6.1. Consideraţii teoretice 58
6.2. Tehnici gestalt utilizabile în psihoterapia copiilor hiperactivi 65
6.2.1. Desenul 65
6.2.2. Exerciţii de creare
a unor lucruri 68
6.2.3. Povestirile,
poeziile, păpuşile 73
6.2.4. Experienţa
senzorială 76
6.2.5. Dramaterapia 83
6.3. Tehnici metaforice utilizabile în psihoterapia copilului
hiperactiv 84
6.3.1. Consideraţii
generale 84
6.3.2. Utilizarea
ericksoniană în terapia copilului 85
6.3.3. Cele trei nivele
ale comunicării 87
6.4. Jocul în psihoterapia copilului hiperactiv 92
Capitolul 7
Eficienţa psihoterapiei
tulburărilor disruptive la copii: studiul clinic controlat versus analiza
procesului terapeutic 105
7.1. Un scurt istoric al cercetării în psihoterapie 105
7.2. Stadiul actual al cunoaşterii pe planul cercetării eficienţei
psihoterapiei tulburărilor disruptive de comportament la copil, aşa cum reiese
din fluxul principal de publicaţii de specialitate 108
Capitolul 8
Hiperactivitatea cu deficit
de atenţie la copil: un model psihoterapeutic 119
8.1. Scopul şi obiectivele cercetării 119
8.2. Selecţia subiecţilor 121
8.2.1. Bateria de probe
psihdiagnostice utilizată pentru selecţie 121
8.2.2. Subiecţi 123
8.3. Planul experimental 132
8.4. Demersul psihoterapeutic utilizat 135
8.4.1. Psihoterapia
experienţială de grup cu copii cu hiperactivitate cu deficit de atenţie 135
8.4.1.1. Grupul experimental alcătuit
din copii cu hiperactivitate şi deficit de atenţie ai căror învăţători au
participat la grupul de optimizare profesională (grupul de tip 1 -1) 136
8.4.1.2. Grupul experimental alcătuit din copiii cu hiperactivitate şi
deficit de atenţie ai căror învăţători nu au participat la grupul de optimizare
profesională (grupul de tip 0 -1) 159
8.4.2. Grupul de
optimizare profesională pentru învăţători 184
Capitolul 9
Analiza datelor experimentale 194
Capitolul 10
Interpretarea rezultatelor
experimentului 216
10.1. Eficienţa psihoterapiei experienţiale pe grupe mici în
tratamentul hiperactivităţii cu deficit de atenţie la copil 216
10.2. Eficienţa grupurilor de optimizare profesională pentru învăţători
în tratamentul hiperactivităţii cu deficit de atenţie la copil 217
10.3. Eficienţa interacţiunii psihoterapiei experienţiale pe grupe mici
cu gupurile de optimizare profesională pentru învăţători în tratamentul
hiperactivităţii cu deficit de atenţie la copil 218
10.4. Testarea, adaptarea şi crearea unor tehnici terapeutice
experienţiale pentru psihoterapia de grup a copiilor cu hiperactivitate cu
deficit de atenţie 219
10.5. Principiile de organizare a grupuri lor de optimizare
profesională pentru învăţători 221
Bibliografie 222
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu