Editura Polirom
Colectia PROFESORUL DE SUCCES
An aparitie : 2015
Editia a II-a
Editia originala: 1990, ed. Militara
ISBN 978-973-46-5146-7
Nr pagini : 320
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 34,95 lei la Editura (24,95 lei ebook-ul),
31,46 lei la elefant , 34,95 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Conform cercetarilor recente, invatarea poate fi facilitata de insusirea unor seturi de tehnici adecvate. Volumul prezinta cele mai eficiente strategii care pot fi aplicate in vederea unei acumulari rapide si pe termen lung a cunostintelor stiintifice: metode de documentare si prelucrare a informatiilor, solutii de memorare, modalitati de crestere a randamentului, de planificare si organizare a timpului, de optimizare a stilului de lucru si de concentrare a atentiei. Sectiuni speciale sint dedicate diferitelor forme de comunicare, proceselor de argumentare, contraargumentare si persuasiune, precum si regulilor de elaborare a lucrarilor didactico-stiintifice sau de organizare si conducere a reuniunilor si dezbaterilor. Elementele teoretice sint ilustrate cu studii de caz, aplicatii practice si metodologice care contribuie la o mai buna intelegere a conceptelor expuse. Sinteza a mai multor perspective metodologice, Metode si tehnici de invatare eficienta este un ghid de crestere a performantei si dezvoltare a competentelor util atit studentilor, cit si profesorilor.
Ioan Neacşu este prof. emerit dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, coordonator de doctorat (din 1992). Predă cursuri de psihologia educaţiei, metode şi tehnici de învăţare, teorii şi practici ale învăţării (în coaching), managementul resurselor umane şi al calităţii, managementul proiectelor de cercetare. Stagii de formare şi perfecţionare în SUA (Harvard), Israel, Marea Britanie, Austria, la UNESCO, Banca Mondială. Doctor honoris causa al Universităţii „Ovidius”, Constanţa, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă, România, membru corespondent al Academiei Româno-Americană de Arte şi Ştiinţe. Autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi peste 150 de studii şi articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.
Dintre lucrarile sale:
Invatarea academica independenta. Ghid metodologic, Editura Universitatii din Bucuresti 2006
Pregatirea psihopedagogica. Manual pentru definitivat si gradul didactic II (Coord. impreuna cu altii), Polirom 2008
Metodologie şi programe pentru definitivat şi gradul didactic II, Universitara 2009
Introducere în psihologia educatiei si a dezvoltarii, Polirom 2010
Cercetarea doctorala. Contributii si valori adaugate (coord), Trei 2013
Metode şi tehnici de învăţare eficientă, Polirom 2015
Psihopedagogia activitatilor psihomotrice. Factori, valori, practici, Universitara 2015
Psihologia educaţiei. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii (coord.), Polirom , 2018
Neurodidactica invatarii si psihologia cognitiva. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme (coautor), Polirom 2019
Educaţia emoţional-afectivă.Noi explorări, noi strategii, Polirom 2020
Elaborarea lucrarilor de licenta, disertatie si gradul didactic I. Ghid stiintific si metodologic, Paralela 45, 2016, 2020
Lectura si formarea competentei lectorale. Teorie, cercetare, aplicatii (coautor), Universitara 2021
Management calitativ si leadership in invatamantul prescolar. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale, Universitara 2022
Argument 9
Capitolul I
Învăţarea umană
I.1. Concept şi semnificaţii 13
I.1.1. Structuri
de conţinut ale invatarii 17
I.1.2. Competenta
„a învăţa să înveţi" - categorie emergentă şi identitară în Uniunea
Europeană 18
I.2. Principii şi legităţi ale învăţării 20
I.2.1. Legea conştienţei 21
I.2.2. Legea motivaţiei 22
I.2.3. Legea conexiunii
inverse 22
I.2.4. Legea
repetiţiei inteligente 22
I.2.5. Legea
transferului 23
I.3. Mecanisme neurodmamlce 24
I.3.1.
Psiho-logica asimetriiîor funcţionale ale creierului uman care învaţă. Valori
pentru educaţie 28
I.3.2. Procese şi
mecanisme explicative în neurofiziologia creierului uman 30
I.3.3. Funcţiile
asimetrice şi conexiunile dintre emisferele cerebrale - tablou sinoptic 32
I.3.4. Abordări
focalizate ale functionalitatii fiecărei emisfere cerebrale în planurile personalităţii
şi educaţiei 38
I.3.5. Abordări
ipotetice cu temei investigativ-experimental 40
I.4. Structură şi procesualitate 44
I.5. Principii şi legităţi derivate din teorii şi modele
procesuale ale învăţării 50
Referinte bibliografice 53
Capitolul II
Principii şi metode
de optimizare a condiţiilor învăţării
II.1. Model operaţional de analiză a condiţiilor necesare
asimilării cunoştinţelor şi formării abilităţilor 57
II.1.1. Cum
trebuie analizate condiţiile invatarii?
58
II.2. Principii explicative pentru relaţia condiţii -
progrese 62
II.2.1.
Principiul normalităţii şi compensării somato-fiziologice 62
II.2.2.
Principiul potentializării capacităţii de invăţare 63
II.2.3.
Principiul solicitării echilibrate a componentelor aptitudinii şcolare 66
II.3. Stimularea proceselor psihice de mobilizare-pregătire
pentru invăţare 68
II.3.1. Conceptul
integrator „stare de pregătire pentru invăţare”
68
II.3.2. Atenţia.
Controlul şi autocontrolul, focalizare şi antrenare 70
II.3.3. Motivatia
învăţării. Stimulare, dirijare, autodirijare 74
II.4. Principii, metode şi tehnici de memorare eticientă in
procesul instruirii 82
II.4.1. Valori şi
semnificaţii generale 82
II.4.2. Simetria
şi asimetria raporturilor dintre subiectul învăţării şi conţinutul învăţării 84
II.4.3. Timpul -
variabilă corelativă în orizontul învăţării 89
II.4.4. Unitate
şi diversitate in relaţia subiect-metodă de învăţare 90
II.4.5. Regimul
şi natura repetiţiilor, între legitate şi experienţa personală 91
II.4.6. Statutul
relaţiei subiect - regăsirea şi integrarea celor învăţate 96
II.4.7. Ghid
destinat memorării eficiente 97
II.5. Principii şi metode de activare a modelului
operaţional-formativ al gândirii 100
II.5.1. Unitatea
dintre logic, psihologic şi pedagogic 100
II.5.2. Elemente
de metodologia formării gândirii reflexiv-productive 103
II.6. Incidenta factorilor psiliosociaii asupra învăţării
şcolare, Criterii de analiză, control şi dirijate 106
II.6. 1. Grupul
şi colectivul şcolar - factori stimulatori şi frenatori 106
II.6.2. Relaţii
educaţionale profesor-elevi 108
II.6.3. Climatul
psihosocial ai clasei 109
II.6.4. Organizaţiile de copii şi tineret 110
ll.6.5. Mediul şi
climatul familial 110
II.7. Ergonomia, biopsihoritmologia şi igiena invatării 112
II.7. 1. Spaţiul
ergonomic si ecologic 112
II.7.2.
Biopsihoritmologia şi creşterea randamentului învăţării 114
II.7.3. Elemente
de planificare, normare şi organizare a timpului 119
II.7.4. Convergenţa soluţiilor alternative de refacere
a potenţialului psihofizic 121
Referinţe bibliografice 122
Capitolul III
Strategii. Metode şi
tehnici de învăţare
III. 1. Concepte integratoare şi semnificaţii majore 125
III. 1.1. Indicatori
şi valori adăugate 127
III. 2. Repertoriu de strategii, metode şi tehnici de
învăţare/studiu 130
III. 2.1.
Strategia lecturii active contextuale (SLAC) 130
III. 2.2. Metoda
lecturii performante (MLP) 131
III.2.3. Tehnica
lecturii prin modelul RICAR 132
III.2.4. Tehnica
lecturii bazate pe exercitii SPIR 132
III.2.5. Tehnica
lecturii bazate pe modelul PQRST 132
III.2.6. Tehnica
lecturii sintetice bazate pe modelul SQ3R 133
III.2.7. Tehnica
lecturii analitice bazate pe modelul APASE 133
III.2.8. Tehnica
lecturii focalizate bazate pe modelul MURDER 133
III.2.9.
Învăţarea anticipativ-mentală şi operaţională prin metoda ARMS 134
III.2.10.
Învăţarea personalizată prin strategia ERRQ
13S
III.2.11.
Învăţarea predictiv-evaluativă prin strategia PORPE 135
III.2.12. Metoda
învăţării epistemologic-reflexive prin comentariul de text (MIERCT) 136
III.2.13. Tehnica
lecturii cu redactare de text (LRT) 136
III.2.14. Metoda
învăţării prin analiza de conţinut (MIAC) 137
III.2.15. Metoda
învăţării cu ajutorul hârtii mentale (MIHM) 139
III.2.16. Metoda
cognitiv afirmativă de învăţare (MCAI ) 141
III.2.17. Metoda
învăţării prin observare ştiinţifică (MIOS) 142
III.2.18. Metoda
învăţării prin experiment (MIE ) 142
III.2.19. Metoda
învăţării prin interogaţie cognitiv-operaţională (MIICO) 144
III.220. Metoda
învăţării prin demonstraţie (MID) 148
III.2.21. Tehnica
învăţării prin operaţii de definire (TIOD) 149
III.2.22.
Strategia învăţării bazate pe gândire critică (SlGC) 151
III.2.23.
Strategii metacognitive de învăţare (SMCI) 159
III.2.24. Metoda
învăţării asistate metacognitiv, cu monitorizarea eficacităţii înţelegerii
(MlAMC-MEl) 160
III.2.25. Metoda
învăţării prin tehnici mnemotehnice (MITM) 162
Ill.2.26.
Strategia învăţării prin rezolvarea de probleme (SIRP) 165
III.2.27. Metoda
învăţării bazate pe analiza de sarcini (MIAS) 166
III.2.28. Metoda
învăţării prin simulare (MISim) 168
III.2.29. Metoda
învăţării active în grup (MIAG) 170
Referinţe bibliografice 173
Capitolul IV
Managementul şi
metodologia activităţii ştiinţifice şi intelectuale independente
lV.1. Pedagogia muncii intelectuale. Linii de convergenta 177
lV.1.1. Definiţie
şi prezentare a experienţelor domeniului 177
IV.1.2. Pentru o
taxonomic-cadru a competenţei informaţional-metodologice 179
IV.2. Metodologia infodocumentării, prelucrării, organizării
şi stocării informaţiilor ştiinţifice 186
IV.2.1.
Documentarea informativ-cognitivă şi transmiterea informaţiilor 186
lV.2.2.
Sistematizarea, clasificarea şi regăsirea informatiilor 187
lV.2.3.
Prelucrarea, condensarea şi organizarea informaţiilor 189
IV.3. Metodologia luării notiţelor: modele, experienţe,
repere 201
IV.3.1. Lectura
şi studiului intensiv eficient. Condiţii şi instanţe optimizatoare 203
IV.3.2. Strategia
lecturii stiintifice 207
IV.3.3. Tehnici
de lectură rapidă şi efictenta 214
IV.4. Metodologii ale muncii intelectuale eficiente 217
IV.4.1.
Elaborarea lucrărilor didactice-ştiinţifice 217
IV.4.2. Ghid
minimal destinat publicării 220
lV.4.3.
Consultarea, utilizarea şi realizarea bibliogratiei lucrărilor 223
IV.4.4. Organizarea şi conducerea reuniunilor şi
dezbaterilor 233
Referinţe bibliografice 236
Capitolul V
Învăţarea prin
comunicare. Strategii, metode şi tehnici de comunicare eficientă
V.1. Fundamentele comunicării. Educaţia pentru comumcare 241
V.2. Comunicarea orală. Elemente de psihopedagogia
oralităţii 243
V.2.1.
Determinanţi funcţionali 243
V.2.2. Forme şi
structuri compoziţionale orale 244
V.2.3. Condiţii
şi particularităţi ale comunicării orale 246
V.2.4. Soluţii
normative pentru creşterea eficienţei comunicării orale 250
V.3. Comunicarea scrisă
254
V.3.1. Text şi
competenţă comunicativă textuala 254
V.3.2. Principii
acţionale in formarea şi dezvoltarea competenţei de comunicare scrisa 256
V.4.Comunicarea vizuala
257
V.4.1.Invatare si
informatie vizuala 257
V.4.2.
Vizualizarea – note comune si valente creative ale limbajului. Context, valori,
functii 258
V.4.3. Limbajul
iconic-simbolic şi invăţarea 261
V.4.4. Indicatori
şi reguli normativ-acţionale în învăţarea perceptiv-viznnlă 263
V.5. Practica învăţării bazate pe comunicare eficientă 266
V.5.1. Învăţarea
prin convereaţie 266
V.5.2. Învăţarea
prin interogaţie reflexivă şi problematizatoare 269
V.5.3. Învăţarea
cu ajutorul limbajului grafic 274
Referinţe bibliografice 278
Capitolul VI
Metode şi tehnici de
argumentare, contraargumentare şi convingere
VI.1. Pentru o propedeutică a argumentării şi convingerii
281
VI.1.1. Învăţarea
- proces interactiv de intluenţare pozitivă a conduitelor 281
VI.1.2. Variabile
şi principii actionale în procesul de argumentare şi convingere 283
VI.2. Elemente de praxiologia argumentării şi convingerii 286
VI.2.1.
Argumentul - concept-pivot în procesul învăţării persuasive. Pentru o taxonomie
a argumentelor 286
VI.2.2. Cum se
organizează argumentele intr-o comunicare persuasiva? 289
VI.2.3. Norme,
reguli şi strategii minimale în argumentare şi convingere 291
VI.3. Pragmatica procesului de contraargumentnre 295
VI.3. 1. Spre ce
se îndreaptă contraargumentarea? 295
VI.3.2.
Organizarea procesului de contraargumentare 298
VI.3.3. Soluţii
alternative în contraargumentare 298
VI.4. Metode şi tehnici de formare, dezvoltare şi schimbare
a conduiteior atitudinale 300
VI.4.1. Procesualitatea
zonelor atitudinale in structura personalităţii 300
VI.4.2.
Pluralitatea modelelor: opţiunii metodologice 301
VI.4.3. Principii
cu influenţă semnificativă în sfera atitudinilor, convingerilor şi valorilor de
grup 303
VI.5. Evaluarea eficienţei argumentării şi contraargumentarii
in învăţare şi comunicare 305
Referinţe bibliografice
308
Index de autori 309
Index de termeni 312
Contents 315
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu