Editura Trei
Colectia Psihologia pentru toţi
An aparitie : 2015
Traducerea Cătălin Popescu
ISBN 978-973-707-918-3
Nr pagini : 240
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 23,2 lei la Editura,
19,43 lei la elefant , 17,40 lei la librarie.net
pdf aiciDescrierea editurii:
Cum putem explica, dincolo de perspectivele înguste ale diferitelor „ştiinţe ale omului", în ce constă în fond natura umană? În ce fel individul îşi poate contura identitatea, îşi poate găsi acel „sine adevărat", cum îl numeşte Winnicott, dincolo de conflictele, frustrările şi rupturile din viaţa sa? Bazându-se pe tripla sa experienţă – de psihiatru, pediatru şi psihanalist –, autorul oferă o sinteză unică şi relevantă a concepţiei sale despre dezvoltarea umană. Într-un limbaj clar şi cu scurte ilustrări clinice, Winnicott tratează pe rând problemele majore ale teoriei psihanalitice: complexul Oedip, sexualitatea infantilă, inconştientul, poziţia depresivă, apărarea maniacală, obiectele tranziţionale, agresiunea şi psihosomatica.
Am ales să cercetez natura umană prin intermediul unui studiu asupra copilului.
Cu toate că adulţii sănătoşi continuă să se schimbe chiar până la momentul morţii, există un model care va persista, şi care poate fi deja distins la copil, aşa cum şi faţa va rămâne recognoscibilă de-a lungul întregii vieţi. -- Autorul
În Prefaţa de la „Natura umană", Winnicott ne aminteşte că un psihanalist analizează cam 70 de pacienţi în toată cariera sa. Pare un demers temerar să tragi concluzii despre natura umană pe baza a 70 de pacienţi. Pe de altă parte, nimeni nu a mai încercat vreodată să înţeleagă atâţia oameni şi atât de profund precum o face psihanalistul. -- André Green
Donald Woods Winnicott (1896-1971), pediatru si psihanalist britanic (format de Melanie Klein), este cunoscut pentru promovatrea teoriei relatiilor de obiect si pentru conceptele de sine adevarat, sine fals si obiect tranzitional. Pe baza experientei sale clinice, a adus contributii importante in terapia psihanalitica cu copii si adolescenti. A devenit membru al Societatii Britanice de Psihanaliza in 1935 si a fost de doua ori presedintele ei. A fost, de asemenea, membru al Colegiului Regal de Medicina si al Societatii Britanice de Psihologie.
Lucrari traduse la noi:
Consultatia terapeutica a copilului, EFG 2002
Spaima de prabusire, explorari psihanalitice, EFG 2005
Opere, vol. 1 – De la pediatrie la psihanaliza, Trei 2003
Opere, vol. 2 – Convorbiri psihanalitice cu parintii, Trei 2003, reeditare 2016
Opere, vol. 3 – Natura umana, Trei 2004, reeditare 2015
Opere, vol. 4 – Procesele de maturizare, Trei 2004, reeditare 2014
Opere, vol. 5 – Sustinere si interpretare. Fragment de analiza, Trei 2005
Opere, vol. 6 – Joc si realitate, Trei 2006
Copilul, familia şi lumea exterioară, Trei 2013
Cuprins:
Prefaţă 9
Notă editorială 11
Mulţumiri 14
Introducere 15
Partea I. Examinarea copilului uman: soma, psyche, minte 19
Introducere 21
1. Continuumul psyche—soma şi mintea 27
Sănătatea somatică 28
Sănătatea psihică 29
Intelect şi sănătate 29
2. Sănătatea imperfectă 32
Sănătatea imperfectă somatică 32
Sănătatea imperfectă psihică 33
3. Interrelaţiile dintre maladiile trupului şi tulburările psihologice 37
Ereditatea 37
Tulburările congenitale 38
Deficite de aport 40
Defecte de eliminare 42
Accidente 42
Categoria „Încă‑necunoscutului" 43
Alergiile 44
4. Domeniul psihosomatic 47
Partea a II‑a. Dezvoltarea emoţională a fiinţei umane 53
Introducere 55
1. Relaţii interpersonale 59
Prima parte a descrierii 59
Familia 63
Pulsiunea 63
Relaţiile de iubire 76
2. Conceptul de „sănătate" din perspectiva teoriei pulsionale 79
Elaborarea imaginară a funcţiilor 79
Psihicul 80
Sufletul 81
Stări excitate şi liniştite 83
Complexul Oedip 84
O nouă descriere 86
Sexualitatea infantilă 89
Realitate şi fantasmă 90
Inconştientul 92
Rezumat 94
Harta psihologiei unui băieţel în termenii teoriei pulsionale 95
Apărări împotriva anxietăţii — ameninţării cu castrarea 96
Căderea apărărilor 97
Partea a III‑a. Stabilirea statutului unitar 99
Introducere. Dezvoltarea emoţională caracteristică prunciei 101
1. Poziţia depresivă 104
Îngrijorare, vinovăţie şi realitate psihică internă personală 104
Poziţia depresivă: recapitulare 115
Refularea reconsiderată 118
Gestionarea obiectelor şi forţelor rele 119
Complexitatea şi bogăţia interioară 122
2. Dezvoltarea temei lumii interioare 123
Introducere 123
Modul de viaţă paranoid 124
Depresia şi „poziţia depresivă" 125
Apărarea maniacală 127
3. Diferite tipuri de material psihoterapeutic 129
4. Anxietatea ipohondriacă 137
Partea a IV‑a. De la teoria pulsională la teoria eului 139
Introducere. Dezvoltarea emoţională primitivă 141
1. Stabilirea relaţiei cu realitatea exterioară 143
Relaţii excitate şi liniştite 143
Valoarea iluzie şi stările tranziţionale 151
Eşecul în contactul iniţial 153
Creativitatea primară 156
Importanţa mamei 159
Bebeluşul la naştere 161
Filosofia „realului" 162
2. Integrarea 164
3. Instalarea psihicului în corp 172
Experienţa corporală 172
Paranoia şi naivitatea 175
4. Stările cele mai timpurii 177
Diagrama aranjamentului mediu–individ 177
Acţiunea gravitaţiei 182
5. O stare primară de fiinţare: stadiile preprimitive 184
6. Haos 189
7. Funcţia intelectuală 194
8. Retragere şi regresie 196
9. Experienţa naşterii 198
10. Mediul 209
11. Maladiile psihosomatice reconsiderate 219
Astmul 219
Ulcerul gastric 222
Apendice 225
Postfaţă de Ioana Lazăr 230
Bibliografie 237
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu