Editura Institutul European
Colectia Academica
An aparitie :2013
ISBN 978-606-24-0004-0
Nr pagini :298
Format 140 x 190
Pretul la data postarii :30,60 lei la Editura,
34 lei la elefant , 21,24 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Cuprins:
Intr-o lume sociala diversa
si dinamica, este mult mai eficient sa operam cu categorii mentale si
cu reprezentari generice ale acestora, decat cu informatie
individualizanta. Cartea de fata isi propune sa raspunda unei intrebari
inca de actualitate in cognitia sociala: "Putem controla voluntar
stereotipurile si prejudecatile, odata ce le-am preluat din cultura
careia ii apartinem si am operat cu ele o perioada de timp?" Posibilele
raspunsuri sunt cautate printr-o incursiune analitica in domeniul
mecanismelor de inhibitie cognitiva, iar originalitatea demersului
consta in aplicarea unei metode de cercetare care si-a dovedit
utilitatea in diversele ramuri aplicative ale psihologiei cognitive, pe
parcursul a cateva decenii: uitarea intentionata. Datorita prezentarii
comprehensive a dinamicii stereotipurilor si a mecanismelor de inhibitie
cognitiva, cu reliefarea implicatiilor in viata de zi cu zi ale
studiilor de specialitate, cartea se adreseaza atat cercetatorilor din
psihologie si stiintele sociale, cat si studentilor si publicului larg,
interesat de mecanismele functionarii mentale si sociale.
Ioana Todor
Prefata/ 9
Introducere/ 11
Capitolul I.
Despre clasificare,
categorii mentale, stereotipuri si functiile acestora/ 13
I.1. Calegorizarea mentala/ 13
I.2. Stereotipuri, prejudecati, discriminare/ 16
I.3. Functiile stereotipurilor/ 18
I.3.1. Functii
cognitive / 18
I.3.2. Functii
sociale / 21
Capitolul II.
Perspective teoretice
privind natura stereotipurilor / 2
II.1 . Tcoria categorizarii sociale / 25
II.1.1. Modele
pe baza de definitie / 25
II.1.2. Modele
pe baza de prototipuri sau exemplare /27
II.1.3. Modele
conexioniste / 31
II.2. Teoria schemelor cognitive /40
II.3. Teoria identitatii sociale / 45
II.4. Teoria reprezentarilor sociale / 46
II.5. Concluzii / 49
Capitolul III.
Formarea stereotipuriior
/ 53
III.1. Suprageneralizarea / 53
III.2. Corelatii iluzorii / 54
III.3. Pseudocontingente / 56
III.4. Asocieri implicite / 58
III.5. Profetii care se autoimplinesc / 59
III.6. Accentuarea categoriala si omogenitatea out-grupului
/ 63
III.7. Factori motivationali si de personalitate / 65
III.8. Factori sociali si culturali / 68
III.9. Concluzii / 70
Capitolul IV.
Activarea si
aplicarea stereotipurilor / 73
IV. 1. Rolul proceselor automate si al proceseior
controlate/ 73
IV.2. Conditii ale activarii si aplicarii stereotipurilor/
80
lV.2.1.
Disponibilitatea resurselor cognitive / 80
IV.2.2. Asteptarile
actorilor sociali / 82
IV.2.3.
Scopurile de moment si modalitatile de procesare / 83
IV.2.4.
Protejarea imaginii de sine / 86
IV.2.5. Motivatia
antiprejudecata/ 89
IV.2.6. Prejudecatile
preexistente / 91
IV.2.7.
Contextul social / 94
IV.2.8.
Expunerea la exemplare contrastereotipice / 96
lV.2.9. Starile
afective / 98
IV.3. Concluzii/ 100
Capitolul V.
Mentinerea si
schimbarea stereotipurilor/ 103
V.1. Mentinerea stereotipurilor / 103
V.1.1. Amorsajul
explicit si implicit/ 104
V.1.2.
Distorsiuni cognitive/ 106
V.1.3.
Conventionalizarea / 108
V.1.4.
Subtipizare si subgrupare/ 110
V.1.5.
Atribuiri/ 111
V.2. Schimbarea stereotipurilor/ 112
V.2.1. Contactul
intergrupal / 113
V.2.2. lnfluenta
sociala / 116
V.3. Concluzii/ 117
Capitolul VI.
Suprimarea
stereotipurilor/ 119
VI.1. Inhibitia automata / 120
VI.2. Inhibitia voluntara/ 129
VI.3. Efectul contraintentional / 136
VI.4. Cand este eficienta inhibitia voluntara?/ 141
Capitolul VII.
Uitarea intentionata/
149
VII.1. Delimitari conceptuale / 149
VII.2. Studiul in laborator al uitarii intentionate/ 152
VII.2.1. Uitarea
intenţionată item cu item/ 153
VII.2.2. Uitarea
intenţionată globală (procedura listă) /157
VII.2.3. Uitarea
intenţionată specifică/ 162
VII.3. Uitarea intenţionată a stereotipurilor/ 163
VII.4. Concluzii / 167
Capitolul Vlll.
Uitarea intenţionată
a informaţiei stereotipice şi a celei contrastereotipice/ 169
VIII.1. Memoria pentru informaţia stereotipică şi pentru cea
contrastereotipică din perspectiva unor modele ale memoriei sociale/ 170
VIII.1.1. Modele
pe bază de scheme cognitive /170
VIII.1.2. Modele
pe bază de retele asociative / 172
VIII.1.3.
Modelul encodării flexibile/ 174
VIII.2. Roluri şi stereotipuri de gen/ 178
VIII.3. Rezultate experimentale privind uitarea intenţionată
a stereotipurilor de gen / 184
VIIl.3.1.
EXPERIMENTUL 1. Uitarea intenţionată a informaţiei stereotipice şi a celei contrastereotipice,
în condiţii de supraîncărcare cognitivă şi în absenţa acesteia /185
VIII.3.2.
EXPERIMENTUL 2. Uitarea intenţionată a informaţiei stereotipice şi a celei
contrastereotipice, în condiţii de supraîncărcare cognitivă, evidenţiată
printr-o sarcină conceptuală (reproducere liberă) şi printr-o sarcină
perceptivă (recunoaştere grafemică) /209
VIII.3.3.
EXPERIMENTUL 3. lnfluenţa motivatiei de evitare a prejudecatilor asupra uitării
intenţionate a informatiei stereotipice şi contrastereotipice / 221
VIII.4. Concluzii / 233
Bibliografie / 239
Addenda / 277
Abstract / 287
Résumé / 289
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu