Editura Hamangiu
An aparitie : 2014
ISBN 978-606-678-974-5
Nr pagini : 224
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 70
lei la psihoshop, 72,68 lei la Carti.ACU.RO
Descriere:
“Cartea lui Catalin Luca este prima lucrare din Romania care abordeaza expertiza psihologica a copilului abuzat/neglijat si contine informatii stiintifice bazate pe studii si cercetari recente realizate in Europa si SUA. Recomand calduros aceasta lucrare psihologilor aflati la inceputul carierei, cat si celor cu experienta care evalueaza copii victime ale abuzului si neglijarii.”Prof.univ.dr.Tudorel Butoi
Cuprins:
Cuvant-inainte I IX
Cuvant-inainte II XI
I. Clarificari privind expertiza psihologica, evaluarea clinica si expertiza psihiatrica medico-legala 1
1. Distinctii intre expertiza psihologica si evaluarea clinica 1
2. Diferente dintre evaluarea psihiatrica medico-legala si expertiza psihologica 4
II. Abuzul si neglijarea asupra copilului 11
1. Abuzul fizic 11
1.1. Reglementari internationale si nationale 11
1.2. Definitii ale abuzului fizic in literatura de specialitate 16
1.3. Efecte pe termen lung ale abuzului fizic asupra copilului 17
2. Abuzul psihologic/emotional 21
2.1. Definitii ale abuzului psihologic/emotional in literatura de specialitate 21
2.2. Forme ale abuzului psihologic 22
2.3. Efecte pe termen lung ale abuzului psihologic asupra copilului 24
3. Abuzul sexual 26
3.1. Reglementari internationale, europene si nationale 26
3.2. Intelesuri ale abuzului sexual asupra copilului in literatura de specialitate 30
3.3. Consecinte ale abuzului sexual asupra copilului 33
4. Neglijarea copilului 37
4.1. Reglementari internationale si nationale 37
4.2. Impactul neglijarii asupra dezvoltarii copilului 40
5. Copiii martori ai violentei in familie 42
5.1. Consecinte ale violentei in familie asupra copilului 42
6. Copiii victime ale traficului de persoane si a exploatarii prin munca 44
6.1. Consecinte ale traficului asupra copilului 48
6.2. Consecinte ale exploatarii prin munca asupra copilului 49
6.3. Copiii cu parinti plecati la munca in strainatate si copiii remigranti 52
6.4. Abuzul asupra copiilor in mediul online 54
III. Tulburari specifice abuzului asupra copilului 59
1. Sindromul de acomodare a copilului cu abuzul sexual (CSAAS) 59
2. Sindromul Hansel si Gretel 66
3. Sindromul copilului scuturat (Shaken Baby Syndrome) 68
4. Sindromul Munchhausen prin transfer 69
5. Reactia acuta de stres 71
6. Tulburarea de adaptare 73
7. Sindromul de stres posttraumatic 75
IV. Atasament, rezilienta si coping. Perspective relevante pentru expertiza psihologica 87
1. Teoria atasamentului 87
1.1. Tipuri de atasament 88
1.2. Clasificarea tulburarilor de atasament 92
1.3. Simptome ale tulburarilor de atasament 95
1.4. Diagnostic diferential intre tulburarea de atasament, ADHD si tulburarea bipolara 100
1.5. Manifestari ale atasamentului securizant si ale tulburarii de atasament 105
1.6. Tulburarea de atasament si abuzul asupra copilului 106
2. Explicatii ale conceptului de rezilienta 113
3. Explicatii ale conceptului de coping 119
V. Instrumente utilizate in evaluarea psihologica a copilului victima 123
1. Interviul clinic 123
2. Interviul cognitiv 124
3. Chestionarul de Simptome ale Traumei pentru Copii (TSCC) 126
4. Profilul Distresului Afectiv (PDA) 129
5. Diagramele anatomice 131
6. Papusile anatomice 136
7. Testele proiective 137
8. Prezenta organelor genitale in desenele cu figuri umane 138
VI. Factori al dezvoltarii copilului cu impact asupra interviului 145
VII. Memorie si sugestibilitate 149
VIII. Evaluarea copiilor cu dizabilitati 153
1. Dizabilitati mentale 155
2. Dizabilitati de comunicare 158
3. Tulburari din spectrul autist 160
4. Hiperactivitate cu deficit de atentie (ADHD) 161
5. Probleme sociale/emotionale 162
6. Dizabilitati fizice 164
IX. Etape in realizarea expertizei psihologice 169
1. Preluarea solicitarii 169
2. Redactarea raportului 174
3. Abilitati necesare psihologului pentru realizarea evaluarii 177
4. Surse de eroare in procesul de evaluare 179
5. Expertiza psihologica - un demers realizat in interesul superior al copilului 181
Referinte bibliografice 183
Index de teme 217
Cuvant-inainte II XI
I. Clarificari privind expertiza psihologica, evaluarea clinica si expertiza psihiatrica medico-legala 1
1. Distinctii intre expertiza psihologica si evaluarea clinica 1
2. Diferente dintre evaluarea psihiatrica medico-legala si expertiza psihologica 4
II. Abuzul si neglijarea asupra copilului 11
1. Abuzul fizic 11
1.1. Reglementari internationale si nationale 11
1.2. Definitii ale abuzului fizic in literatura de specialitate 16
1.3. Efecte pe termen lung ale abuzului fizic asupra copilului 17
2. Abuzul psihologic/emotional 21
2.1. Definitii ale abuzului psihologic/emotional in literatura de specialitate 21
2.2. Forme ale abuzului psihologic 22
2.3. Efecte pe termen lung ale abuzului psihologic asupra copilului 24
3. Abuzul sexual 26
3.1. Reglementari internationale, europene si nationale 26
3.2. Intelesuri ale abuzului sexual asupra copilului in literatura de specialitate 30
3.3. Consecinte ale abuzului sexual asupra copilului 33
4. Neglijarea copilului 37
4.1. Reglementari internationale si nationale 37
4.2. Impactul neglijarii asupra dezvoltarii copilului 40
5. Copiii martori ai violentei in familie 42
5.1. Consecinte ale violentei in familie asupra copilului 42
6. Copiii victime ale traficului de persoane si a exploatarii prin munca 44
6.1. Consecinte ale traficului asupra copilului 48
6.2. Consecinte ale exploatarii prin munca asupra copilului 49
6.3. Copiii cu parinti plecati la munca in strainatate si copiii remigranti 52
6.4. Abuzul asupra copiilor in mediul online 54
III. Tulburari specifice abuzului asupra copilului 59
1. Sindromul de acomodare a copilului cu abuzul sexual (CSAAS) 59
2. Sindromul Hansel si Gretel 66
3. Sindromul copilului scuturat (Shaken Baby Syndrome) 68
4. Sindromul Munchhausen prin transfer 69
5. Reactia acuta de stres 71
6. Tulburarea de adaptare 73
7. Sindromul de stres posttraumatic 75
IV. Atasament, rezilienta si coping. Perspective relevante pentru expertiza psihologica 87
1. Teoria atasamentului 87
1.1. Tipuri de atasament 88
1.2. Clasificarea tulburarilor de atasament 92
1.3. Simptome ale tulburarilor de atasament 95
1.4. Diagnostic diferential intre tulburarea de atasament, ADHD si tulburarea bipolara 100
1.5. Manifestari ale atasamentului securizant si ale tulburarii de atasament 105
1.6. Tulburarea de atasament si abuzul asupra copilului 106
2. Explicatii ale conceptului de rezilienta 113
3. Explicatii ale conceptului de coping 119
V. Instrumente utilizate in evaluarea psihologica a copilului victima 123
1. Interviul clinic 123
2. Interviul cognitiv 124
3. Chestionarul de Simptome ale Traumei pentru Copii (TSCC) 126
4. Profilul Distresului Afectiv (PDA) 129
5. Diagramele anatomice 131
6. Papusile anatomice 136
7. Testele proiective 137
8. Prezenta organelor genitale in desenele cu figuri umane 138
VI. Factori al dezvoltarii copilului cu impact asupra interviului 145
VII. Memorie si sugestibilitate 149
VIII. Evaluarea copiilor cu dizabilitati 153
1. Dizabilitati mentale 155
2. Dizabilitati de comunicare 158
3. Tulburari din spectrul autist 160
4. Hiperactivitate cu deficit de atentie (ADHD) 161
5. Probleme sociale/emotionale 162
6. Dizabilitati fizice 164
IX. Etape in realizarea expertizei psihologice 169
1. Preluarea solicitarii 169
2. Redactarea raportului 174
3. Abilitati necesare psihologului pentru realizarea evaluarii 177
4. Surse de eroare in procesul de evaluare 179
5. Expertiza psihologica - un demers realizat in interesul superior al copilului 181
Referinte bibliografice 183
Index de teme 217
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu