Editura SPER
Colectia Doctoralia
An aparitie :2015
ISBN 978-606-8429-42-7
Nr pagini : 235
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 35 lei la Editura,
35 lei la libraria eminescu, 26,25 lei la libris
”Autoarea propune o veritabilă
explorare a funcției psihoterapeutice a filmului, îmbinând lirismul
expunerii recompenselor emoționale ale utilizării filmelor în educație,
consiliere, dezvoltare personală și psihoterapie, cu teluricul
metodologic de tip arhitectural specific unui program de cinematerapie
în manieră experiențial-unificatoare.
Lucrarea de față portretizează o
ecuație alchimică în care cititorul poate descifra rolul filmului în
explorarea de sine, în dezvoltarea puterii de conștientizare și
integrare a emoțiilor, a stărilor și a cognițiilor ce apar pe parcursul
vizionării materialului audio-vizual.”
Prof. Univ. Dr. Laurențiu Mitrofan
Sorina Daniela Dumitrache este doctor în psihologie, psihoterapeut și consilier P.E.U., cu competențe în dezvoltare personală, consiliere și psihoterapie experiențială, psihopatologie și psihologie clinică, formare continuă în psihoterapii corporale, psihoterapie de cuplu centrată pe emoții și EMDR. Este lector universitar la Universitatea din București, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială și lector asociat la Universitatea de Științe Aplicate Darmstadt, Germania, Departamentul de Științe Sociale și Asistență Socială. Activează în cadrul Cabinetului Individual de Psihologie și are experiență de formator în cadrul Institutului SPER (Societatea de Psihoterapie Experiențială din România).
Dintre lucrarile sale:
Parafiliile. Extremele comportamentului sexual uman (coautor), Sper 2010
Compendiu de fobii (coautor), Sper 2010, 2012
Din culisele psihoterapiei experientiale unificatoare. Studii de caz si cercetari aplicative, Sper 2012
Tulburarile de personalitate. In clinica si cotidian, Sper 2013
Catre tine... 13 exercitii de autocunoastere, dezvoltare personala si well-being, Sper 2014
Cinematerapia. De la evadare la ancorare in cotidian, Sper 2015
Umbre si lumini. Dezvoltarea personala de la A la Zen, Sper 2016
Aici si acum. Dezvoltare personala: scena si culise, Sper 2017
Corp, trauma, vindecare. Diagnoza si interventie psihoterapeutica (coord), Sper 2020
Cuprins:
Introducere.Arta cinematografică sau puterea alchimică a filmului 11
CAPITOLUL 1.
Utilizarea filmului în
procesul educativ alternativ şi complementar
1.1. Cinemaeducaţia. Acccpţiuni şi definiţii 19
1.1.1. Contexte şi reguli
ale utilizării filmelor în procesul de predare-învăţare-evaluare 29
1.1.2. Procesul de selecţie
a filmelor în educaţie 35
1.2. Filmul şi învăţarea experienţială 36
1.3. Utilizarea filmului în training-ul profesioniştilor în asistarea
umană (psihologie clinică, consiliere
psihologică, psihoterapie, asistenţă socială) 40
1.4. Beneficii ale utilizării filmului în educaţie 45
1.5. Limite ale utilizării filmului în educaţie 47
1.6. Consilierea alternativă prin realizarea de filme 49
1.7. Consilierea şi orientarea pentru carieră cu ajutorul filmului 51
CAPITOLUL II.
Cinematerapia. Filmul ca ecran
de proiecţie şi stimul pentru „re-construcţia” umană
2.1. Introducere. Aplicaţii în cotidian ale conţinutului filmelor 55
2.2. Puterea vindecătoare a artei. Biblioterapie şi cinematerapie
62
2.3. Ce este şi ce nu este cinematerapia. Acceptiuni şi definitii
66
2.4. Cercetări şi studii recente în domeniul cinematerapiei 77
2.5. Beneficiarii procesului cinematerapeutic 37
2.6. Elemente-cheie în conducerea unui grup de cinematerapie
89
2.6.1. Procesul
de selecţie a filmelor 89
2.6.2.
Instrucţiuni pentru terapeut 93
2.7. Beneficii ale utilizării filmului în procesul de dezvoltare
personală, consiliere si psihoterapie 95
2.8. Limitele cinematerapiei 100
CAPITOLUL III.
Cinematerapia în
manieră expericnţial-unificatoare
3.1. Metoda P.E.U. (Psihoterapia Experienţială a Unificării).
Caracteristici generale 103
3.2. Lucrul cu filmul în manieră experienţial- unificatoare 108
3.2.1. Elemente
definitorii și instrumente ale cinematerapiei experiențial-unificatoare 108
3.2.2.
Activarea stării de martor 109
3.2.3. Ghidajul
meditativ 115
3.2.4. Instructajul
terapeutului, folosit în cadru cinematerapeutic 117
3.2.5.
Dimensiunea provocativă a filmului 121
CAPITOLUL IV.
Cinematerapia în
grupul de dezvoltare personală cu tineri
4.1 Utilitatea cinematerapiei în grupul de dezvoltare personală
cu tineri 123
4.2. Materialele audio-vizuale şi creierul 127
4.3. Procesarea conţinutului materialului audio-vizual în
relaţie directă cu propriul sine 134
4.4. Rolul cinematerapici experienţial-unificatoare (CT.E.U)
în dezvoltarea creativităţii şi inteligenţei
emoţionale 137
4.4.1.
Depăşirea barierelor creativităţii prin cinematerapie 140
4.4.2
Antrenarea inteligenţei emoţionale prin intermediul cinematerapiei
experienţial- unificatoare 144
4.4.3.
Interconexiuni între inteligenţă emoţională, creativitate şi stimă de sine,
depresie, anxietate şi agresivitate. Studii şi cercetări 151
CAPITOLUL V.
Model de lucru. Cinematerapia
de grup în 10 şedinţe. (Organizarea şi derularea unui modul de dezvoltare personal
centrat pe cinematerapie în manieră experienţial-unifîcatoare)
5.1. Etapele programului cinematerapeutic 159
5.2. Desfășurarea propriu-zisă a modulului de dezvoltare
personală centrat pe cinematerapie în manieră experiențial-unificatoare 162
5.3. Ghidajul meditativ 154
5.4. Derularea ședințelor din cadrul modulului experiențial
de dezvoltare personală centrat pe cinematerapie în manieră P.E.U. 169
5.4.1.
Şedinţa 1 - Universul copilăriei şi al familici 170
5.4.2.
Şedinţa 2 - Balul demascării. Chipul din spatele mastii. Autenticitate versus
inautenticitate 173
5.4.3.
Şedinţa 3 - Invitaţie la zbor - zborul interior 178
5.4.4.
Şedinţa 4 - Creativitatea: apa vie a unui Eu matur şi fericit 183
5.4.5. Şedinţa
S - Exerciţiu de echilibru şi autenticitate 186
5.4.6.
Şedinţa 6 - Identitate versus identitate confuză 188
5.4.7.
Şedinţa 7 - Eros - sursa vieţii 190
5.4.8.
Şedinţa 8 - Umbra morţii / lumina vieţii 192
5.4.9 Şedinţa 9 - La braţ cu cei respinşi. Exersarea
empatiei 195
5.4.10.
Şedinţa 10 - Ecran adaptat realităţii şi absurdului 198
CAPITOLUL Vl.
Efectele
restructurative ale cinematerapiei experiențial-unificatoare 205
Bibliografie 215
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu