Editura ASCR
Colectia Educatie
An aparitie :2015
Traducerea Andreea Nora Pop
ISBN 978-606-8244-89-1
Nr pagini :232
Format 210 x 280
Pretul la data postarii : 39 lei la Editura, 45 lei la psihoshop,36,02 lei la librarie.net
Cu peste 40 de fişe de lucru care pot fi fotocopiate şi numeroase strategii şi proceduri prezentate pas cu pas, cartea este o resursă utilă pentru rezolvarea multor probleme emoţionale, de comportament şi şcolare ale elevilor, ca şi pentru depăşirea barierelor în colaborarea dintre familie, şcoală şi comunitate şi implicarea părinţilor în mod activ în evaluare şi intervenţie.
*
Cei mai importanţi adulţi din viaţa unui copil sunt părinţii, deoarece ei petrec mai mult timp cu copiii lor decât oricare alt adult şi au o influenţă enormă asupra dezvoltării sociale, emoţionale şi şcolare a copiilor lor. De obicei, părinţii îi cunosc mai bine decât oricine altcineva pe copii: în mediul de acasă, în comunitate, în contextul cultural în care locuiesc, le cunosc vulnerabilităţile şi capriciile. Şi totuşi, continuă să fie diferenţe mari între ce se întâmplă la şcoală şi ce se întâmplă acasă pentru copil şi să existe părinţi plasaţi în afara educaţiei copiilor lor.
De aceea, în această carte, sunt explicate strategiile specifice pe care specialiştii în sănătate mintală din mediul şcolar le pot folosi în colaborarea cu părinţii atunci când elaborează strategii pentru a aborda probleme emoţionale, comportamentale şi şcolare ale elevilor din şcoala primară şi gimnazială.
Cuprins:
Despre autori 5
Prefaţă 7
Lista cu instrumente,
proceduri sau programe 9
Lista figurilor,
tabelelor şi formularelor 15
Capitolul 1 -
Colaborarea cu părinţii
Dezvoltarea unei relaţii de colaborare cu familiile 17
Implicarea şi
motivarea părinţilor 19
Aspecte
practice legate de creşterea gradului de participare 23
Prevenţia şi
colaborarea familie-şcoală 24
Obstacolele în
colaborarea eficientă 25
Consultarea cu furnizorii din afara şcolii 29
Furnizorii de
servicii de sănătate mintală din comunitate
30
Psihiatrii
pentru copii şi adolescenţi 31
Pediatrii şi
medicii de familie 32
Aspecte etice şi legale în colaborarea familie-şcoală 34
Competenţa 34
Relaţiile
profesionale 35
Practica
profesională 36
Confidenţialitatea 37
Consimţământul
informat 38
Rezumatul capitolului şi obiectivul cărţii 38
Capitolul 2 -
Introducere în problemele emoţionale, comportamentale şi de învăţare ale
copiilor de vârstă şcolară
Aspecte generale vizând problemele frecvente 41
Prevenţia şi intervenţia
46
Programe de
învăţare socială şi emoţională 47
Practica susţinută empiric 48
Nevoia de servicii în mediul şcolar 52
Rezumatul capitolului
54
Capitolul 3 -
Evaluarea problemelor
Evaluarea din perspectiva unui model de rezolvare de probleme 56
Care este
problema? 57
De ce există
această problemă? 58
Ce ar trebui să
se facă pentru a aborda această problemă?
59
A avut intervenţia
rezultatele aşteptate? 59
Metode de evaluare 60
Interviurile 60
Observaţiile 62
Scale de
evaluare 64
Scale generale
de evaluare 64
Scale ale
comportamentului adaptativ 69
Instrumente de
autoevaluare 69
Analiză
funcţională a comportamentului (AFC) 70
Metode de
evaluare bazate pe curriculum 72
Măsuri
standardizate ale performanţei şcolare 73
Rezumatul capitolului
74
Capitolul 4 -
Intervenţii în problemele de externalizare
Intervenţii fundamentate ştiinţific pentru problemele de
externalizare 87
Trainingul
comportamental al părinţilor 87
Alte
intervenţii centrate pe familie 90
Intervenţii
centrate pe copil 90
Intervenţii în
sala de clasă 92
Medicaţia
psihiatrică 92
Rezumatul
intervenţiilor efectuate asupra problemelor de externalizare 93
Trainingul comportamental al părinţilor 93
Aspecte generale
ale trainingului părinţilor 94
Obiective comportamentale/
Aplicaţii adecvate 95
Desfăşurarea
trainingului pentru părinţi 96
Obstacole frecvente/
rezolvarea de probleme 102
Rezolvarea colaborativă de probleme 103
Contingenţe centrate pe mediul familial pentru
comportamentul şcolar 106
Identificarea
obiectivelor comportamentale 106
Monitorizarea
comportamentelor 107
Utilizarea
sistematică a întăririlor în mediul familial
107
Rezolvarea de
probleme 109
Colaborarea cu părinţii în contextul tratamenelor centrate
pe copil 110
Aspecte
generale ale intervenţiilor de dezvoltare a abilităţilor de rezolvare de probleme 111
Implicarea
părinţilor în TARP 112
Colaborarea cu alţi specialişti 113
Trimiterea la
consult de specialitate 113
Colaborarea
permanentă 115
Rezumatul capitolului
116
Capitolul 5 -
Intervenţii în problemele de internalizare
Intervenţii fundamentate ştiinţific pentru problemele de
internalizare 133
Practica din
şcoală susţinută empiric 135
Obiectivele comportamentale şi aplicaţiile adecvate 136
Intervenţii în anxietatea generalizată şi simptomele
asociate cu aceasta 137
Identificarea
simptomelor anxietăţii 139
Înţelegerea şi
abordarea fugii/ a evitării 141
Dezvoltarea
comportamentelor de coping 142
Întărirea
diferenţiată pentru comportamentele de coping
145
Refuzul şcolar 145
Fuga/ evitarea 147
Obţinerea
atenţiei părinţilor/ Întăririle în afara şcolii
149
Mutismul selectiv 151
Depresia la copii/ adolescenţi 152
Implicarea
părinţilor în rezolvarea de probleme 154
Managementul
contingenţelor/ Întărirea pozitivă 155
Abilităţi de
comunicare eficientă 156
Prevenţia problemelor de internalizare 156
Identificarea
şi etichetarea emoţiilor 156
Coaching-ul
emoţional 157
Colaborarea cu alţi specialişti 159
Rezumatul capitolului
160
Capitolul 6 -
Intervenţii în problemele şcolare
Implicarea părinţilor în procesul de evaluare/ intervenţie 168
Evaluarea funcţiei problemelor şcolare 173
Intervenţii fundamentate ştiinţific în cazul problemelor şcolare 176
Intervenţii
elaborate pentru creşterea motivaţiei şcolare
176
Intervenţii care
vizează problemele de citire 178
Intervenţii
care vizează problemele legate de abilităţile matematice 180
Intervenţii
care vizează probleme legate de limbajul scris
181
Intervenţii în efectuarea temelor de casă 182
Rezumatul capitolului
186
Bibliografie 211
Index 225
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu