Autor : Donald Woods Winnicott
Editura Trei
Colectia Psihologia pentru toti
An aparitie :2013
Editia I
Editia originala
Traducerea Nicoleta Dascălu
ISBN 978-973-707-683-0
Nr pagini :304
Format 130 x 200
Descrierea
editurii:
Pornind de la legătura naturală care se creează între mamă şi copil,
D.W. Winnicott explorează o serie de probleme cotidiene din viaţa unui
bebeluş şi a mamei lui, cum ar fi hrănirea, plânsul şi joaca, grijile,
primele mişcări spre independenţă, precum şi, mai târziu, probleme
serioase, cum sunt furtul şi minciuna. Importanţa mamei la începutul
vieţii, timiditatea, educaţia sexuală în şcoală şi rădăcinile
agresivităţii sunt expuse într-o manieră directă, accesibilă şi
prietenoasă. Pe parcursul fiecărui capitol, Winnicott scoate în evidenţă
abilităţile înnăscute ale mamei şi ale părinţilor în general şi face
diferenţa între acestea şi deprinderile care trebuie achiziţionate de-a
lungul timpului de către cei care cresc şi educă un copil.
Capacitatea voastră de a şti ceea ce este real şi ceea ce nu este real îi este de mare ajutor copilului din toate punctele de vedere, pentru că el nu reuşeşte să înţeleagă decât treptat că lumea nu este aşa cum ne o imaginăm şi că imaginaţia nu este chiar ca lumea reală. Dar fiecare are nevoie de cealaltă. Ştiţi prea bine că primul obiect pe care îl iubeşte bebeluşul – o bucăţică de pătură sau o jucărie moale –înseamnă pentru el o parte din propria persoană şi, dacă i o luaţi sau o daţi la spălat, este o tragedie. Când bebeluşul începe să arunce obiectul iubit şi alte obiecte (aşteptându-se, desigur, să le ridice cineva şi să i le dea înapoi), atunci ştiţi că a venit momentul în care aveţi şi voi permisiunea de a pleca şi a vă întoarce.
Unele persoane cred că un copil este ca lutul în mâinile unui olar. Ele încep să îl modeleze şi se simt responsabile de ceea ce vor obţine. Total greşit. Dacă asta este ceea ce simţiţi, veţi fi copleşiți de o responsabilitate pe care nu trebuie să v-o asumaţi. Dacă acceptaţi ideea că bebeluşul conţine în el tot ce îi trebuie pentru a trăi, atunci veţi putea acorda mai multă atenţie procesului de dezvoltare şi veţi fi fericiți să răspundeţi nevoilor lui.
Capacitatea voastră de a şti ceea ce este real şi ceea ce nu este real îi este de mare ajutor copilului din toate punctele de vedere, pentru că el nu reuşeşte să înţeleagă decât treptat că lumea nu este aşa cum ne o imaginăm şi că imaginaţia nu este chiar ca lumea reală. Dar fiecare are nevoie de cealaltă. Ştiţi prea bine că primul obiect pe care îl iubeşte bebeluşul – o bucăţică de pătură sau o jucărie moale –înseamnă pentru el o parte din propria persoană şi, dacă i o luaţi sau o daţi la spălat, este o tragedie. Când bebeluşul începe să arunce obiectul iubit şi alte obiecte (aşteptându-se, desigur, să le ridice cineva şi să i le dea înapoi), atunci ştiţi că a venit momentul în care aveţi şi voi permisiunea de a pleca şi a vă întoarce.
Unele persoane cred că un copil este ca lutul în mâinile unui olar. Ele încep să îl modeleze şi se simt responsabile de ceea ce vor obţine. Total greşit. Dacă asta este ceea ce simţiţi, veţi fi copleşiți de o responsabilitate pe care nu trebuie să v-o asumaţi. Dacă acceptaţi ideea că bebeluşul conţine în el tot ce îi trebuie pentru a trăi, atunci veţi putea acorda mai multă atenţie procesului de dezvoltare şi veţi fi fericiți să răspundeţi nevoilor lui.
Donald Woods Winnicott (1896-1971), pediatru si psihanalist britanic (format de Melanie Klein), este cunoscut pentru promovatrea teoriei relatiilor de obiect si pentru conceptele de sine adevarat, sine fals si obiect tranzitional. Pe baza experientei sale clinice, a adus contributii importante in terapia psihanalitica cu copii si adolescenti. A devenit membru al Societatii Britanice de Psihanaliza in 1935 si a fost de doua ori presedintele ei. A fost, de asemenea, membru al Colegiului Regal de Medicina si al Societatii Britanice de Psihologie.
Lucrari traduse la noi:
Consultatia terapeutica a copilului, EFG 2002
Spaima de prabusire, explorari psihanalitice, EFG 2005
Opere, vol. 1 – De la pediatrie la psihanaliza, Trei 2003
Opere, vol. 2 – Convorbiri psihanalitice cu parintii, Trei 2003, reeditare 2016
Opere, vol. 3 – Natura umana, Trei 2004, reeditare 2015
Opere, vol. 4 – Procesele de maturizare, Trei 2004, reeditare 2014
Opere, vol. 5 – Sustinere si interpretare. Fragment de analiza, Trei 2005
Opere, vol. 6 – Joc si realitate, Trei 2006
Copilul, familia şi lumea exterioară, Trei 2013
Cuprins:
Introducere ... 9
PARTEA I
Mama şi copilul ... 13
1. Un bărbat studiază maternitatea ... 15
2. Cum începeţi să vă cunoaşteţi bebeluşul ... 20
3. Bebeluşul ca preocupare curentă ... 28
4. Hrănirea sugarului ... 34
5. Unde ajunge mâncarea? ... 41
6. Finalul procesului digestiv ... 47
7. Portretul bebeluşului hrănit de mamă ... 53
8. Alăptatul ... 59
9. De ce plâng bebeluşii? ... 69
10. Lumea în doze mici ... 83
11. Bebeluşul ca persoană ... 90
12. Înţărcatul ... 97
13. Şi tot despre bebeluşii care sunt nişte persoane ... 104
14. Moralitatea înnăscută a bebeluşului ... 114
15. Instinctele şi dificultăţile normale ... 121
16. Copiii mici şi alţi oameni ... 127
PARTEA A II-A
Familia ... 137
17. Şi taţii? ... 139
18. Standardele lor şi standardele voastre ... 147
19. Ce înţelegem printr-un copil normal? ... 154
20. Copilul unic ... 163
21. Gemenii ... 170
22. De ce se joacă copiii? ... 177
23. Copilul şi sexul ... 183
24. Furatul şi minţitul ... 201
25. Primele experimente independente ... 200
26. Sprijin pentru părinţii normali ... 216
PARTEA A III-A
Lumea exterioară ... 221
27. Nevoile copiilor mai mici de cinci ani ... 223
28. Mama, educatoarea şi nevoile copilului ... 237
29. A influenţa şi a fi influenţat ... 250
30. Diagnosticul educaţional ... 257
31. Timiditatea şi tulburările nervoase la copii ... 265
32. Educaţia sexuală în şcoli ... 271
33. Vizitarea copiilor la spital ... 278
34. Aspecte ale delincvenţei juvenile ... 286
35. Rădăcinile agresivităţii ... 293
PARTEA I
Mama şi copilul ... 13
1. Un bărbat studiază maternitatea ... 15
2. Cum începeţi să vă cunoaşteţi bebeluşul ... 20
3. Bebeluşul ca preocupare curentă ... 28
4. Hrănirea sugarului ... 34
5. Unde ajunge mâncarea? ... 41
6. Finalul procesului digestiv ... 47
7. Portretul bebeluşului hrănit de mamă ... 53
8. Alăptatul ... 59
9. De ce plâng bebeluşii? ... 69
10. Lumea în doze mici ... 83
11. Bebeluşul ca persoană ... 90
12. Înţărcatul ... 97
13. Şi tot despre bebeluşii care sunt nişte persoane ... 104
14. Moralitatea înnăscută a bebeluşului ... 114
15. Instinctele şi dificultăţile normale ... 121
16. Copiii mici şi alţi oameni ... 127
PARTEA A II-A
Familia ... 137
17. Şi taţii? ... 139
18. Standardele lor şi standardele voastre ... 147
19. Ce înţelegem printr-un copil normal? ... 154
20. Copilul unic ... 163
21. Gemenii ... 170
22. De ce se joacă copiii? ... 177
23. Copilul şi sexul ... 183
24. Furatul şi minţitul ... 201
25. Primele experimente independente ... 200
26. Sprijin pentru părinţii normali ... 216
PARTEA A III-A
Lumea exterioară ... 221
27. Nevoile copiilor mai mici de cinci ani ... 223
28. Mama, educatoarea şi nevoile copilului ... 237
29. A influenţa şi a fi influenţat ... 250
30. Diagnosticul educaţional ... 257
31. Timiditatea şi tulburările nervoase la copii ... 265
32. Educaţia sexuală în şcoli ... 271
33. Vizitarea copiilor la spital ... 278
34. Aspecte ale delincvenţei juvenile ... 286
35. Rădăcinile agresivităţii ... 293
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu