Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie : 2001,2004,
Editia a II-a
ISBN 973-681-630-3
Nr pagini : 248
Format 160 x 235
Pret : 26,95 lei la Editura, 24 lei la carti de psihologie (editia I)
Download pdf aici sau pe scribd
Download pdf aici sau pe scribd
Descrierea
editurii:
Combinind viziunea stiintifica cu cea aplicativ-practica, lucrarea „Creativitate si inteligenta emotionala” abordeaza cele mai noi si incitante aspecte legate de creativitate si prezinta concluziile-sinteza ale cercetarilor desfasurate in domeniu.
Raspunsurile la citeva intrebari-cheie - „Ce relatii exista intre creativitate si complexele psihice ale persoanei?”, „Cum influenteaza inteligenta emotionala creativitatea?”, „Cit de creativi sintem?” - reprezinta rodul bogatei activitati de cercetare stiintifica si al documentarii recente a autoarei in calitate de visiting professor in SUA, Belgia si Franta.
Raspunsurile la citeva intrebari-cheie - „Ce relatii exista intre creativitate si complexele psihice ale persoanei?”, „Cum influenteaza inteligenta emotionala creativitatea?”, „Cit de creativi sintem?” - reprezinta rodul bogatei activitati de cercetare stiintifica si al documentarii recente a autoarei in calitate de visiting professor in SUA, Belgia si Franta.
Mihaela Roco, profesor la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea Bucuresti, este titulara cursurilor de Psihologia creativitatii si Psihologia religiei si cercetator stiintific principal gradul I la Institutul de Psihologie al Academiei Romane. Semneaza numeroase articole stiintifice in reviste de specialitate, comunicari stiintifice internationale, studii experimentale si rapoarte, 22 de capitole in carti monografice sau culegeri din tara si strainatate (Franta, SUA). A fost Visiting Professor in Belgia, SUA si Franta. De acelasi autor: „Creativitate individuala si de grup
Cuprins:
Capitolul 1
TEORII
ACTUALE PRIVIND NATURA ŞI EVALUAREA CREATIVITĂŢII 11
1.1.
Nevoia de creativitate 12
1.2.
Termenul creativitate 12
1.3.
Caracterizarea creativitatii 17
1.5.1.
Definiţii 17
1.5.2.
Calităţi 18
1.5
3. Criterii 18
1.4.Teorii
recente ale creatlvltaţii 19
1.4.1.
Teresa Amabile 19
1.4.2.
Robert W Weisberg 21
1.4.5.
H. Gardner 21
1.4.3.1. Nivelul subpersonal 22
1.4.3.2. Nivelul personal 22
1.4.3.3. Nivelul intrapersonal 23
1.4.3.4. Nivelul multipersonal 23
1.4.4.
M. Csikszentmihalyi 24
1.4.4.1. Campuri de producţie culturala 25
1.4.4.2. Contribuţia persoanei 27
14.4.3.
Asimilarea sistemului 29
1.4.5.
Michel si Bernardette Fustier 30
1.4.5.1. Curentul clasificator sau logic 30
1.4.5.2. Curentul experimental 30
1.4.5.3. Curentul funcţional 31
1.4.5.4. Curentul combinatoric 31
1.4.5.5. Curentul intuitiv şi descoperirea rolului
inconştientului 32
1.4.6.
Insight si creativitate 32
1.4.7.
Motivaţie si creativitate 32
1.4.8.
Dezorganizarea creativă 34
1.4.8.1. Stadiul formativ sau cel de creştere aditiva 54
1.4.8.2. Stadiul normativ sau de creştere replicaiivă 54
1.4.8.5. Stadiul integrativ sau de creştere acomodativa 55
1.4.8.4. Stadiul transformaţional sau de creştere
creativă 55
1.5.
Concluzii cu privire la teoriile şi interpretarile creativităţii 36
1.5.1.
Interpretări cu dominanţă mistica 36
1.5.2.
Abordările pragmatice ale creativităţii 36
1.5.3.
Interpretarea psihanalitică 37
1.5.4.
Abordarea psihometrică a creativităţii 38
Bibliografie 40
Capitolul 2
TEORIA NEUROBIOPSIHOLOGICĂ A CREATIVITĂŢII 42
2.1.
Specificul teoriei şi preocupări actuale 42
2.2.
Scurt istoric 43
2.3.
Precizari privind cortexul (creierul) 44
2.4.
Modelul tridimensional al creierului 46
2.5.
Tipuri de emisfericitate 50
2.6.
Mijloace de cunoaştere a emisfericitaţii 51
2.7.
Particularităţi ale funcţionării celor două emisfere 52
2.8.
Dovezi ştiinţifice ale complementarităţii celor două emisfere cerebrale 55
2.9.
Modelul creierului total 58
2.9.1.
Interconexiunile intre funcţiile cerebrale 58
2.9.2.
Preferinţele cerebrale şi interconexiunea Intre sectoare 60
2.9.3.
Varietatea preferinţelor si interconexiunilor cerebrale 61
2.9.4.
Profilurile marcante de stânga 62
2.9.5.
Profilurile marcante de dreapta 63
2.9.6.
Profiturile cu interconexiuni puternice (profiluri pereche) 63
2.10.
Cercetări privind gradul de folosire a celor patru sectoare cerebrale 65
2.11.
Rezolvarea de probleme şi creierul total 66
2.12.
Creier total şi comunicare interpersonala 68
2.13.
Creier total şi programare neurolingvistică 73
2.14.
Predare-invăţare şi creier total 77
2.15.
Activarea celor patru moduri de funcţionare a creierului prin activităţi din
timpul liber 78
2.16.
Sexul şi particularităţile de funcţionare a creierului 80
2.17.
Teste şi exerciţii 84
2.17.1.
Exerciţiu pentru stimularea zonelor cerebrale mai puţin disponibile individului
(N. Herrmann) 84
2.17.2.
Exerciţiu pentru antrenarea modului de gândire cel mai puţin preferat (N.
Hcrrmann) 85
2.17.3.
Exerciţiul muncii stimulative (N. Herrmann) 86
2.17.4.
Categorii ocupaţionale reprezentative 88
2.17.5.
Cele patru tipuri diferite ale sinelui corespunzătoare celor patru sectoare
cerebrale (N. Herrmann) 88
2.17.6. Stimularea comunicării non-verbaJe (G. Jones - 1994. H. Ruckie
1999) 89
2.17.7. Exerciţii pentru comunicarea nonverbală 90
2.18. Testul proverbelor
(adaptat de M. Roco) 92
2.19. Chestionar de preferinţe
acţionale (adaptat de M. Roco dupa D. Chalvin si N. Herrmann) 94
Bibliografie 97
Capitolul 3
COMPLEXELE PERSONALE: FACTORI
STIMULATIVI SAU INHIBITORI Al CREATIVITĂŢII 100
3.1. Barierele personale in
raporturile interumane (E. Limbos) 101
3.1.1. Bariere legate de contextul sociocultural .101
3.1.1.1. Conflictul de
valori si lipsa cadrelor de referinţa 101
3.1 1.2. Condiţionarea şi
manipularea prin mass-media 102
3.1.1.3. Prejudecăţile 102
3.1.1.4. Diferentele
culturale 102
3.1.1.5. Nonintegrarea
frustraţilor 103
3.1.2. Barierele datorate fricii endemice 104
3.1.2.1. Înfruntarea 104
3.1.2.2. Agresivitatea 104
3.1.2.3. Principiul
competiţiei 104
3.1.2.4. Rezistenţa la
schimbare 104
3.1.2.5. Lipsa încrederii
in sine 105
3.1.3. Barierele datorate atitudinilor individualiste 105
3.1.3.1. Comportamentul
egocentric 105
3.1.3.2. Necunoaşterea
propriei persoane 105
3.1.3.3. Sentimentele de
incompetenţă sau ineficienţa 105
3.1.3.4. Lipsa de
obicectivitate si realism 106
3.1.3.5. Pasivitatea
excesivă 106
3.1.4. Bariere referitoare la relaţiile individ-grup 106
3.1.4.1. Lipsa de comunicare 106
3.1.4.2. Marginalizarea 107
3.1.4.3. Lipsa de
autenticitate 107
3.1.4.4. Izolarea nu
favorizează creativitatea 107
3.1.4.5. Dependenţa 107
3.2. Blocaje ale creativităţii
109
3.2.1. Blocaje de tip emoţional 109
3.2.2. Blocaje de Ordin cultural 109
3.2.3. Blocaje de ordin perceptiv 109
3.3. Complexele personale 110
3.3.1. Definire şi caracterizare a complexului 110
3.3.2. Complexul de abandon (părăsire) 112
3.3.3. Complexul de rivalitate fraternă 114
3.3.4. Complexul de nesiguranţă (insecuritate) 115
3.3.5. Complexul castrării sau al afirmării de sine in plan sexual 116
3.3.6. Complexul de vinovatie 117
3.3.7. Complexul de inferioritate
119
3.3.8. Principii şi reguli utile pentru eu 128
3.4. Tipurile psihologice ale
Iul C.G. Jung 130
Bibliografie 133
Capitolul 4
INTELIGENŢA EMOŢIONALA 135
4.1.Insemnatatea emoţiilor 135
4.2. Definirea şi caracterizarea
inteligentei emotionale (IE) 138
4.3. Empatia ca trăsătura a
inteligentei emoţionale 146
4.4. Profilul psihologic al
persoanelor cu un nivel ridicai al inteligentei emoţionale 148
4.5. Directii ale educării
inteligentei emoţionale 151
4.6. Evaluarea intetigentei
emoţionale 155
4.7. Unele concluzii ale
cercetărilor privind inteligenta emoţionala la români 157
4.8. Unele aplicaţii practice
ale inteligenţei emotionale 158
4.9. Teste si exerciţii
aplicative 185
4.9.1. Lista emoţiilor (adaptat dupa M. Roco si D. Goleman) 185
4.9.2. Exercitiu pentru evaluarea fenomenelor care provoacă disconfort
psihic (adaptat după M. Roco si D.
Chalvin) 186
4.9.3. Test pentru inteligenţa emoţionala (pentru adulţi) (adaptat de
Mibaela Roco dupa S Bar-On si D Goleman) 187
4.9.4. Test pentru inteligenţa emoţionala (varianta pentru copii) (adaptat
de Mihaela Roco după varianta pentru adulţi) 189
4.9 5. Exerciţii pentru sondarea satisfacţiei profesionale 192
4.9.6. Chestionar pentru autocunuasterea celor patru modalitaţi de a
reacţiona, in special in situaţii dificile sau critice : fuga, atac,
manipulare, asertivitate (adaptat dupa O. Chalvin) 197
4 9.7. Reguli 200
Bibliografie 201
Capitolul 5
TESTE, EXERCIŢII Şl JOCURI
CREATIVE 204
5.1. Test de imaginaţie si
creativitate (adaptat după E.P. Tonance. Al. Osborn. J.P Guilford. K.A.
Wallach si N. Kogan. G. Meunier) 204
5.2. Chestionar de atitudini
creative (Mihaela Roco. Universitatea Bucuresti. J M. Jaspard -
Universitatea Louvain-La Neuve. Belgia) 211
5.3. Chestionar de motivaţie
profesională (adaptat după R. Bazin) 214
5.4. Stiluri dc personalitate
creatoare (adaptai dupa C.G. Jung si D. Kolb) 216
5.5. Stiluri de inovaţie (traducere
şi adaptare de Mihaela Roco dupa W.C. Miller) 220
5.4. Metode de stimulare a
creativitatii: PAPSA 226
5.7. Stimularea gradului de
activism 231
5.8. De ce nu suntem
perseverenţi si cum am putea fi 232
5.9. Eliminarea obstacolelor
(F. Raudsepp) 233
5.10. Lista cu lucrurile care ne
„sâcâie” (dupa E. Raudsepp) 234
5.11. Reveria creativa (după
E. Kaudsepp) 236
5.12. Exerciţiu pentru activarea
imaginaţiei (adaptat dupa E. Raudsepp) 238
5.13. Creativitatea si controlul
minţii (adaptat dupa E. Raudsepp) 239
5.14. Frazele care paralizează
creativitatea (Mihaela Roco) 242
5.15. Devizeie omului creativ
(Mihaela Roco) 243
Bibliografie 244
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu