Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie :2000
ISBN 973-683-460-3
Nr pagini :238
Format 160 x 235
Descrierea
editurii:
Adresindu-se studentilor si psihologilor care isi desfasoara activitatea in laboratoare de psihologie aplicata, lucrarea ofera informatii teoretice (teoriile personalitatii si problemele psihodiagnosticului) si practice (dificultati, controverse, tipuri de teste, adaptarea computerizata a testelor) necesare perfectionarii metodologiilor de cunoastere psihologica, evaluarii instrumentelor de analiza si de constructie a unor noi instrumente adaptate scopului propus.
Cornel Havarneanu este lector doctor la Catedra de psihologie a Universitatii "Al.I. Cuza", Iasi; titular al cursurilor de psihodiagnostic, metodologia cercetarii psihologice, psihologie generala, informatica cu aplicatii in psihologie; lucrari publicate: "Utilizarea computerului in examinarea psihologica", 1989, in Revista de Psihologie, "Aspecte ale personalitatii vatmanului", 1991, in Revista de Psihologie, Cunoasterea psihologica a persoanei, Polirom, 2000.
Cuprins:
ARGUMENT
9
INTRODUCERE
....11
CAPITOLUL I
TEORIILE PERSONALITĂŢII ŞI PROBLEMELE
PSIHODIAGNOSTICULUI
1.1. Teoriile personalităţii şi cunoaşterea
psihologică a persoanei . 17
1.2. înţelesul teoretic şi înţelesul
referenţial în tratarea conceptelor de personalitate 26
1.3. Validitatea constructului, o soluţie
posibilă pentru evaluarea şi măsurarea personalităţii 28
1.4. Posibilităţi de determinare a validităţii
de construct 30
Analiză
a varianţei interne prin metoda înjumătăţirii 32
Coeficientul
alfa şi coeficientul Kuder-Ricardson 33
CAPITOLUL II
ASPECTE METODOLOGICE ÎN CUNOAŞTEREA PSIHOLOGICĂ A
PERSOANEI. DIFICULTĂŢI ŞI CONTROVERSE
2.1. Critica actuală a tendinţelor de cuantificare
în cunoaşterea psihologică a persoanei 38
2.2. Tendinţe actuale în psihodiagnostic 42
CAPITOLUL III
UTILIZAREA COMPUTERULUI ÎN PSIHOLOGIA APLICATĂ
3.1. Clasificarea sarcinilor computer în
domeniul ştiinţelor sociale 52
3.2. Limbajele de programare şi sistemele de
operare 54
3.3. Programarea computerelor în ştiinţele
sociale 55
3.4. Teoretizarea şi reprezentarea datelor 58
3.5. Simularea, modelarea şi planificarea 61
Dinamic
- static 62
Date
reale - date imaginare .63
Date grupate - date individuale 64
Microsimulări – macrosimulări 64
Probabilistic - non-probabilistic 65
Discret - continuu 65
Uman - non-uman 65
3.6. Analiza textelor 66
Analiza de conţinut 66
3.7. Utilizarea computerului în psihologia experimentală 70
3.7.1. Obţinerea cu ajutorul computerului a stimulilor
pentru studiile experimentale 70
a) Obţinerea stimulilor prin calcul 70
b) Obţinerea stimulilor prin confruntare .... 71
c) Generarea unor ecrane de stimuli ... 71
3.7.2. Utilizarea computerului în experimentele
„on-line" 72
a) Studii determinate 72
b) Studii de neprevăzut 72
c) Studii inţeractive 73
3.7.3. Utilizarea computerului în psihologia percepţiei 74
3.8. Modelarea computerizată a comportamentului 77
a) Programe computer derivate din teorii
deja existente 78
b) Modelarea comportamentului prin
programe computer derivate din observaţii
79
c) Modelarea comportamentului pornind de
la programe computer 80
3.9. Utilizarea computerului în psihologia clinică 81
a) Utilizarea computerului în sortarea
informaţiilor clinice 81
b) Utilizarea computerului în colectarea
de date clinice 83
CAPITOLUL
IV
ADAPTAREA
COMPUTERIZATĂ A TESTELOR
4.1. Metoda testelor 85
4.1.1. Conduita ca
relaţie 85
4.1.2. Tipuri de relaţii
S - P - R 86
4.1.3. Definirea testelor
88
4.1.4. Clasificarea
testelor 90
4.2. Scurt istoric al testelor adaptate computer 91
4.3. Adaptarea computerizată a testelor 92
4.4. Fidelitatea testelor 95
Evaluarea semnificaţiei coeficientului de
fidelitate în diferite contexte de decizie 105
Corelaţia dintre scorurile obţinute şi
scorurile adevărate 105
Un standard de comparaţie a preciziei unui
test cu precizia altor teste de aceeaşi natură 106
Schimbarea rangului subiecţilor 106
Gradul de eroare între scorurile
individuale 106
4.5. Validitatea testelor 107
Corecţia pentru atenuare .... 108
Validitatea de conţinut 110
Validitatea teoretică 110
Validitatea predictivă 110
Validitatea predictivă şi luarea
deciziilor 111
Criteriile
111
Caracteristicile unei măsuri-criteriu 112
Metode pentru determinarea validităţii
predictive 113
Coeficientul de validitate 113
Interpretarea coeficientului de validitate
114
4.5.1. Evaluarea şi
interpretarea validităţii unui test în contextul selecţiei şi clasării
subiecţilor 117
Predicţia multivariată şi regresia
multiplă 119
Indicele de eficacitate 121
Scorurile de separare a categoriilor 122
Indicele de separare a grupelor 125
Scenariul testului 125
Exigenţele sistemului 127
4.6. Conţinutul itemilor 128
Crearea itemilor testului 128
Examinarea itemilor 129
Pretestarea iniţială 129
Selectarea unui subset dintre noii itemi 129
4.6.1. Analiza de item 130
a) Indicele de dificultate a itemului 130
b) Indicele de discriminare a itemului 133
c) Curba caracteristică itemului 136
d) Analiza itemilor şi construcţia
testelor 136
e) Analiza factorială 138
f) Distribuţia scorurilor 148
CAPITOLUL
V
TEORIA
RĂSPUNSULUI LA ITEMI, CALIBRAREA ITEMILOR ŞI ESTIMAREA COMPETENŢEI
5.1. Teoria răspunsului la item 156
5.2. Estimarea competenţei 160
5.3. Estimarea parametrilor în testele adaptate computerizat 162
Calibrarea iniţială 162
Calibrarea on-line (pe
parcurs 167
Multidimensionalitatea 168
Efectul contextului
itemilor 168
Teste de viteză 170
CAPITOLUL
VI
UTILIZAREA
COMPUTERULUI ÎN DIAGNOSTICAREA
REACŢIILOR PSIHOMOTORII ŞI A EMOTIVITĂŢII (MODEL EXPERIMENTAL)
6.1. Probe computerizate pentru diagnosticarea reacţiilor psihomotorii
şi a emotivităţii 172
6.1.1. Aprecierea
subiectivă a vitezei de mişcare fără control vizual (în două variante : fără
feedback şi cu feedback) 172
6.1.2. Studierea deciziei
reacţie (timpul de decizie TD şi timpul de reacţie TR) 173
6.1.3. Stabilirea
latenţei reacţiei în funcţie de mărimea intervalului dintre răspuns şi stimul
(R/S-interval) 174
6.1.4. Test de reactivitate
în situaţii de stres 176
6.1.5. Testul de
reactivitate complexă - Bonnardel 179
6.1.6. Testul de
coordonare şi disociere manuală „DM" 181
6.2. Valoarea diagnostică a probelor.... 181
Structura eşantionului investigat ..181
6.2.1. Inventarul de
personalitate E.P.I . 182
Factorul „E” - extraversiune -
introversiune 183
Factorul „N” - nevrozismul - stabilitatea 184
Factorul „L” - scara de minciună 184
6.2.2. Chestionarul
caracterologic Gaston Berger 185
6.2.3. Interevaluare
6.3. Rezultate 186
6.3.1. Proba de apreciere
subiectivă a vitezei de mişcare 186
6.3.2. Latenţa reacţiei
în funcţie de mărimea intervalului dintre răspuns şi stimul (R/S-interval) 190
6.3.3. Studierea deciziei
reacţiei (timpul de decizie TD şi timpul de reacţie TR) 195
Interpretarea rezultatelor globale
obţinute prin investigarea a 385 de subiecţi 195
6.3.4. Testul de
reactivitate în situaţii de stres 197
6.3.5. Testul de
reactivitate complexă - Bonnardel 202
6.3.6. Testul de
coordonare şi disociere manuală „DM" 204
6.3.7. Predicţia
muitivariată şi regresia multiplă 207
6.3.8. Analiza factorială
211
Testul de reactivitate în situaţii de
stres . 213
Testul de latenţă a reacţiei în funcţie de
mărimea intervalului răspuns - stimul 215
Proba de reactivitate complexă – Bonnardel
217
Proba de decizie şi reacţie în situaţii
conflictuale 219
CONCLUZII 223
ANEXĂ 226
BIBLIOGRAFIE 228
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu