Autor : Sebastien Bohler
Editura Polirom (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia HEXAGON.Practic
An aparitie : 2009
Traducerea Dana-Maria Cimpoi
ISBN 978-973-46-1327-4
Nr pagini : 256
Format 135 x 200
Pret : 24,95 lei
Disponibilitate BCU
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Comportamentul consumatorului de televiziune, radio sau presa scrisa are la baza o serie de mecanisme inconstiente, cunoscute de producatorii din mass-media. Asa-numitele „retete de succes” nu sint de multe ori decit tentative de manipulare a telespectatorului, radio-ascultatorului sau cititorului de ziare. Cartea prezinta 150 de experimente care analizeaza fenomenul manipularii si explica metodele folosite de mass-media pentru influentarea atitudinii, gusturilor si preferintelor noastre.
Sebastien Bohler este doctor in neurobiologie, jurnalist la Cerveau et Psycho si realizator al emisiunii de analiza media Arret sur images. A mai publicat volumul La Chimie de nos emotions (2007).
Cuprins:
Cuvânt înainte /13
1.Mass-media şi convingerile /15
1. De ce dăm crezare informaţiilor preluate din jurnalele TV ?
Rapiditatea informaţiilor şi credulitatea /23
2. De ce sunteţi convinşi că va izbucni gripa aviară atunci când
priviţi reportaje cu păsări incinerate ?
Euristica disponibilităţii /25
3. De ce sunteţi convinşi că, după ce urmăriţi ştirile, veţi fi agresat
de un psihopat ?
Sindromul lumii rele /30
4. De ce sunteţi frustraţi când schimbaţi canalele televizorului ?
Costurile de oportunitate /32
5. De ce copilul dumneavoastră a devenit agresiv după ce a văzut „Armă
fatală” ?
Televiziunea şi dezinhibarea violenţei /35
6. De ce nu mai mâncaţi carne după ce vedeţi titlurile din ziare ?
Terminologia jurnalistică şi teama de boala vacii nebune /39
7. De ce nu mai reuşiţi să stingeţi televizorul?
Reflexul de orientare şi dependenţa televizuală /43
8. De ce simţiţi nevoia să băgaţi în închisoare toţi infractorii, după
ce aţi citit un reportaj despre ameninţarea terorismului ?
Ameninţarea terorismului şi nevoia de ordine /46
9. De ce continuăm să
credem că explozia de la uzina chimică AZF din Toulouse a fost un atentat? Expunerea selectivă a informaţiei /49
10. De ce mass-media acordă o mai mare atenţie morţii unei familii
intr-un incendiu care a avut loc la Paris decât morţii a o mie de indieni într-un
accident feroviar la Calcutta?
Fenomenul distanţei faţă de victima /52
11. De ce preferaţi să donaţi mai degrabă la Teledon decât unei
fundaţii caritabile ?
Vinovăţia şi altruismul /56
12. De ce moartea unui tată şi a fiului său într-un accident este
relatată în toate ziarele?
Cruzimea şi voaierismul /58
13. De ce îl consideraţi mai bine informat pe jurnalist decât pe
politicianul intervievat?
Eroarea fundamentală de atribuire /61
14. De ce ziarele vorbesc mai mult despre dispariţia unei fete din
camera sa de hotel decât despre decesul a zece pasageri într-un accident de
autocar?
Saturarea emoţională /64
15. De ce ziarele, radioul şi televiziunea consacră un reportaj special
câştigătorului la Loto ?
Dorinţa de câştig şi prejudecata optimismului
/66
2.Mass-media şi politica /71
16. De ce un preşedinte omniprezent la televizor, la radio sau în ziare
are (temporar) o popularitate crescută ?
Efectul simplei expuneri /77
17. De ce unele personalităţi urcă în sondaje, fără să fi făcut ceva
deosebit ?
Influenţa socială /80
18. De ce sondajele se înşală?
Fragilitatea poziţiei majoritare /83
19. De ce nu vă plac deloc discursurile anumitor candidaţi politici ?
Discursul şi prejudecata grupului /86
20. De ce nu mai ştiţi pentru cine veţi vota după ce aţi văzut oameni
politici în emisiuni de divertisment ?
Discursul autocentrat şi dezangajarea politică /91
21. De ce nu credeţi în măsurile de protecţie a mediului anunţate de un
factor de decizie ?
Atitudinile non-verbale ale jurnalistului /94
22. De ce sunteţi convinşi că deputatul despre care vorbesc toate
ziarele a luat mită?
Prejudecata afirmativă /97
23. De ce anumite articole de presă vi se par „tendenţioase” ?
Reacţiile automate la ideologii /100
24. De ce candidatul comunist ridică mâna când vrea să sugereze
creşterea puterii de cumpărare ?
Gestica ce punctează şi gestica metaforică /103
25. De ce un şef de stat pare mai tolerant atunci când pozează lângă un
cântăreţ cunoscut?
Transferul simbolic /107
26. De ce ziarele prezintă confruntările politice ca pe nişte afişe
pentru box ?
Incertitudine şi plăcere /109
27. De ce oamenii politici îşi petrec timpul criticându-şi adversarul ?
Memorarea argumentelor negative /113
28. De ce atunci când citiţi presa de scandal sfârşiţi prin a-i
considera pe politicieni „corupţi cu toţii” ?
Efectul de asimilare /115
29. De ce vi se pare că preşedintele este convingător atunci când
transmite urările către naţiune?
Credibilitatea şi ridicarea sprâncenelor /119
3. Publicitatea în mass-media /123
30. De ce cumpăraţi doar marca de bere a cărei reclamă e difuzată chiar
înainte de serialul preferat?
Congruenţa program-publicitate /131
31. De ce doriţi să vă cumpăraţi o maşină scumpă după ce aţi văzut un
documentar despre accidentele de maşini ?
Activarea cognitivă /135
32. De ce vreţi să vă cumpăraţi o berlină mare după ce aţi văzut o
reclamă în care bărbaţii alergau în pantaloni scurţi după o maşină?
Automobilul şi caracterele sexuale secundare /139
33. De ce reclamele
arată uneori modele de automobile care seamănă cu fiinţele umane ? Antropomorfismul în publicitate /142
34. De ce sigla „Publicitate” care precedă mesajele publicitare este
uneori scrisă cu monede ?
Banii, amorsarea comercială şi individualismul /145
35. De ce ritmul imaginilor este deosebit de crescut în reclame?
Frecvenţa imaginilor şi stimularea memoriei /148
36. De ce aveţi chef să cumpăraţi o pizza după publicitatea de seară?
Senzaţia de foame şi capacitatea de memorare /152
37. De ce copilul dumneavoastră vrea să meargă la McDonald’s după ce
s-a uitat la televizor ?
Impactul mărcilor asupra copilului /154
38.De ce băieţelul dvs. vrea să îi cumpăraţi un nou joc video după ce
l-a văzut pe Thierry Henry făcându-i reclamă ?
Apariţia vedetelor în reclamele pentru copii /156
39. De ce aveţi poftă de ciocolată când vedeţi fotografiile unor femei
foarte slabe în reclame ?
Modelele de siluetă şi stima de sine /159
40. De ce vreţi să aveţi un obiect absolut inutil pe care l-aţi văzut
într-o emisiune de teleshopping ?
Legătura afectivă cu prezentatorul şi cumpăratul impulsiv /164
41. De ce reţineţi mai uşor reclamele pentru mărcile cunoscute ?
Prestigiul şi activitatea cerebrală /167
42. De ce cumpăraţi o anumită marcă de detergenţi după ce i-aţi auzit
reclama în care e cântecul dumneavoastră preferat ?
Muzica şi condiţionarea asociativă /171
43. De ce alegeţi un anume număr de telefon, şi nu un altul, pentru a
suna la Informaţii?
Cântecele, refrenele şi memorarea /173
44. De ce o reclamă la îmbrăcăminte arată păsări de mare înecate în
petrol ?
Emoţiile şi amintirile /175
45. De ce vă încântă un clip publicitar care vă aduce aminte de
copilărie ?
Persuasiunea şi amintirile autobiografice /178
4.Divertismentul /183
46. De ce dispreţuiţi presa de tip tabloid şi de ce o citiţi?
Nevoia de bârfă şi evoluţia grupurilor umane /189
47. De ce celebrităţile îşi petrec timpul denunţând nedreptăţile din
lume?
Expunerea mediatică şi altruismul /193
48. De ce sunteţi captivat de emisiunea „Rişti şi câştigi” ?
Anticiparea regretelor /196
49. De ce prezentatorul cel mai popular din Franţa are o figură de
copil?
Fenomenul baby-face /199
50. De ce tipul de emisiuni „natură şi descoperiri” au un succes
fulminant?
Peisajele naturale şi morfina cerebrală /202
51. De ce în revista Playboy din anii ’60 apăreau femei cu talia mică
şi şoldurile late ?
Evoluţia diametrului coapselor în funcţie de conjunctura economică /205
52. De ce în „Star Academy” (varianta franceză a „Megastarului”) nu pot
fi interpretate cântece din repertoriul clasic francez ?
Stimulările sonore şi scăderea sensibilităţii /208
53. De ce prezentatorul emisiunii „Lanţul slăbiciunilor” are un aer
atât de dominator?
Jocurile de lumini şi intimidarea /211
54. De ce avanpremierele emisiunilor de televiziune sunt adesea mai
atrăgătoare decât emisiunile în sine ?
Prejudecata alegerii /213
5.Reacţiile epidermice /217
55. De ce preferaţi să urmăriţi telejurnalul de pe canalul 1 ?
Culorile şi percepţia timpului /223
56. De ce nu suportaţi ca jurnalistul să îi taie vorba invitatului ?
Inferenţele semantice şi întreruperea discursului /225
57. De ce aveţi impresia că un prezentator de televiziune este
respingător ?
Prejudecata primei impresii /229
58. De ce domnul X pare atât de credibil când vorbeşte despre
contraspionaj ?
Vocile grave şi credibilitatea /231
59. De ce aveţi poftă de chipsuri când vă uitaţi la Seven ?
Angoasa şi nevoia de grăsimi /234
60. De ce oamenii vorbesc atât de repede pe canalele radio sau TV de
informaţie?
Viteza vorbirii şi aderarea la discurs /237
61. De ce nu încetaţi să fumaţi după ce aţi văzut un clip antifumat ?
Reacţia şi autoeficienţa /240
Index /245
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu