Editura Polirom
Colectia Collegium.Psihologie
An aparitie :2004, 2018
Editia a II-a rev. si adaugita
ISBN 978-973-46-7672-9
Nr pagini :336
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 30 - 49 lei pe okazii
la 11,99 lei la Anticariatul Targul Cartii
pdf aici (ed 2004)
Redactat cu preocupare pentru accesibilitate și într-o pronunțată notă aplicativă, volumul se constituie într-un veritabil ghid practic de management al conflictului, cu numeroase exemple și exerciții și cu recomandări privind prevenirea și rezolvarea conflictelor sau diminuarea efectelor nedorite ale acestora. El se adresează astfel atît studenților psihologi, sociologi, politologi ori juriști și celor două categorii de profesioniști ai rezolvării conflictelor – cadrele didactice care îndeplinesc rolul de formatori naționali și mediatorii de conflicte –, cît și oricărei persoane interesate de menținerea unor relații normale, pozitive cu ceilalți în viața privată sau la locul de muncă.
„Se înșală amarnic oricine crede că poate soluționa conflicte (ale sale sau ale altora, în cazul din urmă, eventual, în calitate de mediator) fără cunoștințe minimale de teoria rezolvării conflictului. De fiecare dată cînd, la serviciu, în familie sau interacționînd cu prietenii avem un conflict, nu putem evita tendința firească, dar cu totul neproductivă de a încerca să corectăm percepțiile celuilalt, de a-l face să accepte că greșește, iar noi avem dreptate. În cartea de față, Ana Stoica-Constantin, profesor emerit la Universitatea «Al.I. Cuza» din Iași, ne explică de ce o astfel de abordare naivă a conflictului este sortită eșecului. Volumul conține, de asemenea, noțiuni despre rolul comunicării în rezolvarea conflictelor, despre rolul emoțiilor și al distorsiunilor cognitive. Ne sînt expuse, mai ales, strategiile eficiente de rezolvare, deloc sofisticate, dar care impun respectarea anumitor premise și a anumitor pași. Lucrînd cu migală și pasiune, autoarea ne dovedește, în această ediție secundă, că și cărțile unanim apreciate mai pot fi ameliorate semnificativ.” (Ștefan Boncu)
Ana Stoica-Constantin este profesor doctor la Catedra de Psihologie a Universitatii „Al.I. Cuza”, Iasi, unde preda rezolvarea conflictelor, psihologia creativitatii si psihologia educatiei si coordoneaza un masterat in medierea si rezolvarea conflictelor. Distinsa cu medalia de aur „Henri Coanda” (Institutul National de Inventica, 1995) pentru activitatea in domeniul creatologiei, Ana Stoica-Constantin este membra a International Creativity Network, SUA – unde este recunoscuta ca expert international in creativitate si acreditata sa tina cursuri si sa conduca sesiuni de rezolvare creativa a problemelor. Sursa Polirom
Dintre lucrarile sale:
Creativitatea elevilor. Posibilitati de cunoastere si educare, 1983,
Psihosociologia rezolvarii conflictelor(coord), Polirom 1998
Managementul resurselor umane. Ghid practic si instrumente (coautor), Institutul European 2002
Conflictul interpersonal.Prevenire, rezolvare si diminuarea efectelor, Polirom 2004, 2018
Creativitatea pentru studenti si profesori, Institutul European 2004
Cuprins:(ed. 2004)
Intre consens si conflict (Adrian Neculau) / 9
Cuvînt ininte /13
CAPITOLUL
1 - Conceptele de conflict şi de rezolvare a conflictului /15
Obiective
operaţionale /17
1. Natura conflictului /17
1.1. Etimologia şi semnificaţia termenului „conflict”/17
1.2. Conceptul de conflict. Conflictul ca fenomen psihosocial /19
2. Sursele conflictelor /23
3. Tipologii ale conflictelor /30
3.1. Criteriul localizării /30
3.2. Criteriul aparenţei /35
3.3. Criteriul nivelului /36
3.4. Criteriul „cîştigătorul conflictului” /38
3.5. Criteriul naturii intrinseci a conflictului /39
3.6. Criteriul sistemelor/părţilor implicate /40
3.7. Criteriul scopului: conflicte onentate spre problema - conflicte orientate spre
structură /40
3.8. Criteriul percepţiei adversarului /40
4. Conceptul de rezolvare a conflictului
/41
5. Dimensiuni actuale ale preocupărilor
pentru studierea şi practica rezolvării conflictelor /43
Rezumat /47
CAPITOLUL
2 - Rolul comunicării in prevenirea, producerea şi rezolvarea conflictului /49
Obiective
operaţionale /51
1. Conţinutul mesajelor în comunicarea
interpersonală /51
2. Comunicarea perturbată sau blocată,
sursă a conflictului /58
2.1. Cauze externe ale perturbării sau blocării comunicării /59
2.2. Procese psihice/psihosociale /60
2.3. Comportamente care inhibă, perturbă sau blochează comunicarea /61
2.4. Factori de personalitate şi procese psihice /64
3. Comunicarea preventivă pentru
conflict /64
3.1. Iniţierea dialogului /64
3.2. Desfăşurarea
dialogului /66
4. Principii şi atitudini pentru
prevenţia şi rezolvarea conflictului prin dialog /68
Rezumat /72
CAPITOLUL 3 - Conflictul
intern/intrapersonal /75
Obiective operaţionale /77
1. Delimitări conceptuale /77
2. Perspectiva psihanalitică
asupra conflictului intern /78
2.1. Conflictul intern în
prima concepţie freudiană /78
2.2. Conflictul intern în
a doua concepţie freudiană /79
2.3. Conflictul intern în
concepţia lui K. Horney /80
2.4. Conflictul intern în
perspectiva altor psihanalişti /84
3. Perspective nonpsihanalitice
asupra conflictului intern /84
4.Perspectiva actuală asupra
conflictului intern /87
Rezumat /91
CAPITOLUL 4 - Personalitatea
partenerului şi managementul specific al conflictului /93
Obiective operaţionale /95
1. Interacţiunea cu persoane cu
comportamente dificile /96
1.1. Dimensiuni ale
analizei /96
1.2. „Personalităţile
dificile” şi managementul specific al conflictului cu fiecare tip /98
2. Interacţiunea cu persoane cu
tulburări de personalitate /115
Rezumat / 132
CAPITOLUL 5 - Prevenirea
conflictelor /135
Obiective operaţionale /137
1. Ascultarea activă, instrument
de rezolvare a conflictului şi de reducere a efectelor acestuia /138
1.1. Conceptul de
ascultare activă /138
1.2. Forme şi utilizări ale
ascultării active /140
1.2.1. Ascultarea activa
cu rol de informare /140
1.2.2. Ascultarea activa
cu rol de suport emotional/linistire/consiliere /141
1.2.3. Ascultarea activa
pentru reducerea agresivităţii verbale a interlocutorului /143
2. Exprimarea asertivă,
modalitate de prevenţie şi rezolvare a conflictului /144
2.1. Structura
aserţiunii-Eu /144
2.2. Mesajele-Eu /146
3. Ridicarea statutului de
putere pentru evitarea şi rezolvarea conflictului /147
3.1. Repere teoretice / 147
3.1.1. Conceptul de
putere /147
3.1.2. Tipologia formelor
de putere in funcţie de sursele puterii /148
3.1.3. Utilitatea puterii
în conflicte /152
3.2. Tehnici de
autoconsolidare a puterii /154
4. Încurajarea stimei de sine a
celuilalt, condiţie a prevenţiei conflictelor /156
4.1. Stima de sine
componentă afectivă a imaginii de sine /156
4.2. Cum stimulăm stima de
sine a celuilalt /158
5. Obţinerea complianţei prin
comunicarea persuasivă şi tehnici speciale /159
5.1. Introducere.
Definirea conceptelor /159
5.2. Principii psihologice
care permit complianţa /162
5.3. Tehnici de influenţă
socială pentru schimbarea atitudinilor şi/sau comportamentelor /176
Rezumat /193
CAPITOLUL 6 - Metode de
rezolvare a conflictelor /197
Obiective operaţionale /199
1. Metoda victorie-victorie
(cîştig-cîştig) /199
2. Negocierea /203
2.1. Conceptul de
negociere /203
2.2. Obiectul negocierii /204
2.3. Tipuri de negociere /205
2.4. Caracteristici ale
negocierii /206
2.4.1. Comportamente în
negociere /206
2.4.2. Tipuri de
strategii /206
2.5. Negociatorul /207
2.6. Pregătirea negocierii
/209
2.7. Desfăşurarea
negocierii /212
2.8. Situaţii dificile în
negociere şi contracararea acestora /213
2.8.1. Partenerul refuză
sa negocieze /213
2.8.2. Partenerul
procedeaza necinstit /214
2.8.3. Partenerul aduce
obiectii la propunerile noastre /219
Rezumat /220
CAPITOLUL 7 - Procesul
rezolvării conflictelor /223
Obiective operaţionale /225
1. Comportamentul in conflict.
Taxotiomii ale modurilor de tratare a conflictului /225
1.1. Clasificari
multidimensionale ale abordarii conflictului /226
1.2. Evitarea conflictului
versus angajarea în conflict /232
2. Factori cu impact asupra
rezolvării conflictului /235
3. Modele ale rezolvării
conflictelor /238
3.1. Harta conflictului /238
3.2. Modelul listei de
verificare /245
3.3. Modelul
parteneriatului conflictului /249
Rezumat /251
CAPITOLUL 8 - Structuri-cadru
pentru rezolvarea conflictelor /253
Obiective operationale /255
1.Diversitatea
structurilor-cadru pentru rezolvarea
conflictelor /255
1.1. Criterii de
clasificare şi tipuri de structuri-cadru
/255
1.2. Designul disputelor
in sisteme /258
1.3. Descrierea unor
structuri-cadru pentru rezolvarea conflictelor /259
1. 3. 1. Forma
colaborativa de rezolvare a conflictelor /259
1. 3. 2. Intervenţia
informlă / 260
1. 3. 3. Adjudecarea sau
acţiunea în judecată /261
2. Arbitrajul /262
2. 1. Premisele
arbitrajului /262
2. 2. Condiţiile
arbitrajului / 262
2. 3. Caracteristici ale
arbitrajului /263
2. 4. Variante ale
arbitrajului /264
3. Medierea /264
3. 1. Cadrul conceptual /264
3. 2. Premisele medierii /265
3. 2. 1. Statutul
mediatorului /265
3. 2. 2. Condiţiile
medierii / 268
3. 3. Etapele procesului
de mediere /269
3. 4. Limitele medierii /277
Rezumat /278
CAPITOLUL 9 - Diminuarea
efectelor emoţionale negative ale conflictului /279
Obiective operaţionale 281
1. Eliberarea de tensiune emoţională postconflict /281
2. Pozitivarea consecinţelor negative ale conflictului /282
3. Refacerea relaţiilor / 285
3.1. Etapele disoluţiei
relaţiei /285
3.2. Refacerea relaţiei,
responsabilitate comună /285
Rezumat /286
ANEXA - Listă de conflicte
pentru aplicaţii practice /289
Bibliografie /299
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu