Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie :2010
Traducerea Cristina Jinga, Andreea Hrab
ISBN 978-973-46-1614-5
Nr pagini :656
Format 165 x 235
Pret : 9,99 lei (pret promotional) la Editura , 45,56 lei la librariaonline, 28 lei la carti de psihologie
Disponibilitate BCU
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Desi utilizate pe scara larga, testele psihologice sint uneori intelese gresit sau folosite impropriu. Volumul urmareste sa previna astfel de situatii si prezinta pe larg conceptele de baza ale testarii psihologice, diferitele tipuri de teste, metodologia de utilizare si importanta acestora, axindu-se pe cele trei domenii majore de aplicabilitate – educational, organizational si al psihologiei clinice. Argumentele teoretice sint sustinute de studii de caz, informatii privind comercializarea testelor, activitati practice si exercitii pentru consolidarea cunostintelor. Un manual exhaustiv destinat atit studentilor de la facultatile de psihologie, cit si practicienilor din domeniu.
Leslie A. Miller, doctor in psihologie educationala al University of Maryland, are propria companie de consultanta in domeniul afacerilor. Fost vicepresedinte al Departamentului de resurse umane din cadrul Central Florida YMCA, a mai indeplinit functiile de director al Wilson Learning Corporation (WLC), profesor coordonator in cadrul Rollins College al programelor de comportament organizational si master in resurse umane si cercetator la US Department of Labor, Bureau of Statistics, Washington, DC.
Desi utilizate pe scara larga, testele psihologice sint uneori intelese gresit sau folosite impropriu. Volumul urmareste sa previna astfel de situatii si prezinta pe larg conceptele de baza ale testarii psihologice, diferitele tipuri de teste, metodologia de utilizare si importanta acestora, axindu-se pe cele trei domenii majore de aplicabilitate – educational, organizational si al psihologiei clinice. Argumentele teoretice sint sustinute de studii de caz, informatii privind comercializarea testelor, activitati practice si exercitii pentru consolidarea cunostintelor. Un manual exhaustiv destinat atit studentilor de la facultatile de psihologie, cit si practicienilor din domeniu.
Leslie A. Miller, doctor in psihologie educationala al University of Maryland, are propria companie de consultanta in domeniul afacerilor. Fost vicepresedinte al Departamentului de resurse umane din cadrul Central Florida YMCA, a mai indeplinit functiile de director al Wilson Learning Corporation (WLC), profesor coordonator in cadrul Rollins College al programelor de comportament organizational si master in resurse umane si cercetator la US Department of Labor, Bureau of Statistics, Washington, DC.
Cuprins:
Prefaţă /15
Scopul nostru /15
Strategii de învăţare /16
Organizarea materialului /17
Consideraţii finale /17
Mulţumiri /18
Partea I
PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA
TESTĂRII PSIHOLOGICE
Capitolul 1. Ce sunt testele psihologice ?/ 21
De
ce trebuie să vă preocupe testarea psihologică ? /23
Ce sunt testele psihologice ? /23
Asemănările dintre testele
psihologice/24
Deosebirile dintre testele
psihologice /25
Istoricul testării psihologice /29
Testele de inteligenţă /29
Testele de personalitate /31
Testele vocaţionale /32
Testarea în zilele noastre/33
Caracteristicile definitorii ale testelor
psihologice /37
Prezumţiile testelor psihologice /38
Metode de clasificare a testelor /40
Performanţa maximă, observarea
comportamentului sau autodescrierea /40
Standardizate sau ne
standardizate /41
Obiective sau proiective /41
Dimensiunea măsurată /43
Subiectele testelor /48
Evaluarea psihologică, testele
psihologice, măsurătorile şi sondajele /49
Evaluările şi testele
psihologice /49
Testele şi măsurătorile
psihologice /50
Testele psihologice şi
anchetele /50
Reperarea informaţiilor despre teste /51
Rezumatul capitolului /57
Capitolul 2. De ce este importantă testarea psihologică ? /64
Importanţa testării psihologice/65
Deciziile individuale şi
instituţionale /66
Deciziile comparative şi
absolute /67
Cine foloseşte testele psihologice şi în
ce scop ? /67
Domeniul educaţional /68
Domeniul clinic /72
Domeniul organizaţional /75
Implicaţiile sociale şi juridice ale
testării psihologice /78
Controversa legată de
testele de inteligenţă /79
Controversa legată de
testele de aptitudini şi integritate /82
Rezumatul capitolului /90
Capitolul 3. Există un mod adecvat şi unul greşit de a utiliza
testele psihologice? /95
Standardele etice pentru testarea
psihologică /97
Ce este etica ? /98
Principiile etice ale APA /99
Atestat şi licenţă /101
Indicaţii în privinţa
testării /102
Probleme de interes
major /103
Utilizarea etică a testării pe
computer /107
Utilizarea adecvată a testelor psihologice
/108
Responsabilitatea editorului
de teste /108
Comercializarea testelor
psihologice /109
Disponibilitatea manualelor
de instrucţiuni cuprinzătoare pentru teste /109
Responsabilitatea utilizatorilor
de teste /110
Testarea categoriilor speciale de
populaţie /112
Subiecţii cu dizabilităţi
fizice sau mentale /113
Subiecţii cu dizabilităţi de
învăţare /114
Subiecţii din medii
multiculturale /117
Rezumatul capitolului /118
Capitolul 4. Cum funcţionează testarea computerizată? /126
Testarea computerizată /128
Elaborarea testului /128
Administrarea testului /128
Punctarea şi interpretarea /129
Avantajele testării
computerizate /129
Dezavantajele testării
computerizate /131
Testarea computerizată adaptativă /134
Evaluarea pe Web /137
Administrarea anchetelor
Online /138
Noi provocări /139
Implicaţiile pentru viitor /141
E-leaming /141
Programa de evaluare
educaţională /142
Evaluarea clinică /142
Programe de atestare /143
Rezumatul capitolului /144
Partea a II-a
PRINCIPIILE PSIHOMETRICE
Capitolul 5. Cum interpretează utilizatorii testelor
scorurile obţinute? /151
Nivelele de măsurare /152
Scalele nominale /153
Scalele ordinale /154
Scalele de intervale egale
/155
Scalele de raport /155
Procedurile de interpretare a scorurilor
testelor /157
Distribuţiile frecvenţelor
/158
Curba normală /160
Statisticile descriptive /165
Scorurile-standard /174
Transformările liniare /177
Transformările de arie /178
Rolul normelor /180
Tipuri de norme /180
Rezumatul capitolului /190
Notă /197
Capitolul 6. Ce este fidelitatea testului? /198
Ce este fidelitatea ? 200
Trei tipuri de fidelitate200
Fidelitatea
testare-retestare201
Consistenţa internă /202
Fidelitatea evaluatorului şi
concordanţa /207
Teoria testului clasic /210
Eroarea aleatorie /212
Eroarea sistematică /212
Coeficientul de fidelitate /213
Ajustarea estimărilor
fidelităţii prin înjumătăţire /213
Alte metode de calculare a
consistenţei interne /215
Calcularea fidelităţii
evaluatorului şi a concordanţei /215
Utilizarea computerului pentru calcularea
fidelităţii /219
Interpretarea coeficienţilor de fidelitate
/219
Calcularea erorii standard
de măsurare /220
Interpretarea erorii
standard de măsurare /220
Coeficientul k al lui Cohen
/222
Factorii care influenţează fidelitatea /223
Lungimea testului /223
Omogenitatea /224
Intervalul testare-retestare
/224
Administrarea eficientă a
testului /224
Punctarea atentă /225
Ghicirea sau înşelăciunea /225
Teoria generalizabilităţii /225
Rezumatul capitolului /227
Capitolul 7. Ce este validitatea, mai precis validitatea
conţinutului? /238
Diversele surse de dovezi pentru validitate
/240
Validitatea conţinutului /241
Validitatea criteriului /241
Validitatea constructului /242
Utilizarea adecvată a diverselor strategii
de validare /247
Validitatea conţinutului /249
Demonstrarea validităţii
conţinutului în timpul elaborării testului /250
Demonstrarea validităţii
conţinutului după elaborarea testului /253
Validitatea conţinutului -
rezumat /261
"Validitatea aparentă” /261
Rezumatul capitolului /263
Capitolul 8. Testele pot prezice comportamentul? /269
Ce este validitatea criteriului ? /271
Metode de a demonstra validitatea
criteriului /271
Metoda predictivă /271
Metoda concurentă /273
În ce mod validitatea
criteriului se deosebeşte de fidelitate şi de validitatea conţinutului ? /275
Selectarea unui criteriu /276
Criteriul obiectiv şi
criteriul subiectiv /276
Criteriul măsoară ceea ce se presupune că
măsoară? /277
Calcularea şi evaluarea coeficienţilor de
validitate /278
Testul semnificaţiei /279
Coeficientul de determinare
/281
Câtă siguranţă putem avea în
estimarea validităţii ? /281
Utilizarea informaţiilor despre validitate
pentru a face predicţii /282
Regresia liniară /282
Regresia multiplă /285
Problemele etice asociate cu validarea
testului /289
Rezumatul capitolului /290
Capitolul 9. Ce este validitatea constructului ? /300
Validitatea constructului /301
Ce este un construct ? /302
Explicarea constructului /305
Obţinerea dovezilor de validitate a
constructului /307
Obţinerea dovezilor
teoretice /307
Obţinerea dovezilor
psihometrice /308
Analiza factorială /314
Analiza factorială de
confirmare /315
Analiza factorială
exploratorie /316
Sinteză /317
Rezumatul capitolului /319
Partea a III-a
DEZVOLTAREA ŞI TESTAREA
SONDAJELOR DE OPINIE ŞI A TESTELOR PSIHOLOGICE
Capitolul 10. Cum construiţi, administrati şi folosiţi datele
obţinute cu ajutorul sondajelor de opinie ? /329
Ce sunt sondajele de opinie ? /330
Asimilarea informaţiilor şi metoda
ştiinţifică /334
Asimilarea informaţiilor /334
Metoda ştiinţifică /335
Metoda de sondare a opiniei publice /336
Metoda ştiinţifică a
construirii unui sondaj de opinie /339
Pregătirea pentru
construirea sondajului de opinie /339
Construirea sondajului de
opinie /349
Administrarea sondajului de
opinie /358
Codarea, introducerea şi
analiza datelor obţinute cu ajutorul sondajului de opinie /364
Prezentarea rezultatelor /366
Fidelitatea şi validitatea sondajului de
opinie /368
Fidelitatea sondajului de
opinie /368
Validitatea sondajului de
opinie /369
Rezumatul capitolului /370
Capitolul 11. Cum construiţi un test ? /376
De ce să construiţi un nou test ? /377
Definirea universului de testare, a
populaţiei şi a scopului testului /381
Definirea universului de
testare /381
Definirea populaţiei-ţintă /381
Definirea scopului testului /382
Dezvoltarea unui plan de testare /383
Definirea constructului şi a
conţinutului ce trebuie măsurat /383
Alegerea formatului
testului /385
Specificarea formatelor de
administrare /386
Metodele de punctare /386
Dezvoltarea propriu-zisă a
testului /387
Compunerea itemilor testului /388
Itemii obiectivi /388
Itemii subiectivi /390
Biasul răspunsurilor /392
Formularea unor itemi eficienţi /396
Itemii cu răspunsuri
multiple şi de tip adevărat/fals /397
întrebările cu răspunsuri de
tip eseu şi cele de interviu /398
O comparaţie între formatele
obiective şi cele subiective /399
Formularea instrucţiunilor pentru noul
test /401
Instrucţiunile pentru cel
care administrează testul /401
Instrucţiuni pentru
subiecţii testului /402
Instrucţiuni de punctare /402
Rezumatul capitolului /404
Capitolul 12. Cum verificaţi dacă testul este bun? /411
Testul-pilot /413
Organizarea testului-pilot
/413
Realizarea
studiului-pilot /414
Analiza rezultatelor /415
Analiza cantitativă a itemilor /415
Dificultatea itemilor /415
Discriminarea făcută de
itemi /416
Corelaţiile dintre itemi /417
Corelaţiile dintre item şi scorul
total /418
Corelaţiile dintre item şi
criteriu /418
Curba caracteristică
itemului /423
Biasul itemului /426
Analiza calitativă a itemilor /428
Chestionarele pentru
subiecţii testului /428
Grupurile de experţi /429
Revizuirea testului /429
Alegerea itemilor finali /431
Revizuirea instrucţiunilor
testului /432
Realizarea studiului de validare /433
Validarea încrucişată /434
Validitatea diferenţială /435
Definirea discriminării
nedrepte /436
Testarea pentru echivalenţa
validităţii /437
Formularea normelor şi identificarea
scorurilor scalate /438
Formularea normelor /439
Identificarea scorurilor
scalate /440
Conceperea manualului testului /441
Rezumatul capitolului /444
Partea a IV-a
FOLOSIREA TESTELOR ÎN
DIVERSE MEDII
Capitolul 13. Cum sunt folosite testele în mediile
educaţionale? /457
Luarea deciziilor în mediul educaţional.
/459
Educatorii ca utilizatori de teste /459
Dialogul 1 /460
Dialogul 2 /460
Discuţii asupra dialogurilor
1 şi 2 /465
Folosirea testelor psihologice în mediile
educaţionale/465
Teste folosite pentru luarea
unor decizii la clasă /466
Alte moduri în care
evaluarea poate aduce beneficii procesului educativ /468
Teste folosite pentru
deciziile de selectare şi încadrare /468
Teste folosite pentru luarea
deciziilor de plasare /477
Teste folosite pentru luarea
deciziilor de consiliere şi de orientare /478
Teste folosite pentru luarea
deciziilor legate de program, curriculum şi politică administrativă /484
Evaluarea cunoştinţelor raportată la
criteriu, raportată la normă şi cea autentică /487
Evaluarea autentică /489
Rezumatul capitolului /490
Capitolul 14. Cum sunt folosite testele în mediile clinice şi
de consiliere ? /497
Modele de evaluare psihologica /499
Modelul culegerii
informaţiilor /499
Modelul terapeutic /501
Modelul tratamentului
diferenţiat /502
Rolurile clinicianului şi
consilierului /503
Teste folosite pentru diagnoză şi
intervenţie /504
Interviul clinic /505
Teste de personalitate
structurate /507
Tehnici proiective /511
Controversa legată de
tehnicile proiective /515
Testele neuropsihologice /517
Tehnici electrofiziologice /520
Aplicaţii in domeniul
dezvoltării /521
Aplicaţii în psihopatologie /525
Teste specializate pentru tulburări
clinice /526
Testele care măsoară un
singur construct /527
Identificarea duratei
constructului /527
Scalele observaţionale /527
Rezumatul capitolului /530
Capitolul 15. Cum folosesc organizaţiile testele psihologice? /538
Scurt istoric al testării în câmpul muncii
/539
Selectarea ştiinţifică a
personalului în domeniul vânzărilor /540
Moştenirea Primului Război
Mondial /540
Testarea de la al Doilea
Război Mondial până în prezent /541
Testarea preangajare /542
Interviul de angajare /544
Testele de performanţă /550
Inventarele de personalitate
/551
Testarea integrităţii /555
Testele cognitive /559
Constrângeri legale /561
Evaluarea performanţei /563
Ierarhizarea
angajaţilor /563
Evaluarea angajaţilor /564
Erorile de evaluare /565
Cine ar trebui să facă
evaluarea ? /567
Rezumatul capitolului /568
Anexa A. Ghid pentru analiza critică a unui test psihologic /575
Informaţii descriptive generale /575
Scopul şi natura testului /575
Evaluare practică /576
Evaluare tehnică /576
Evaluările testului /576
Rezumat /576
Anexa B. Standardele etice ale evaluării /577
9.01. Bazele evaluărilor /577
9.02. Folosirea evaluărilor /577
9.03. Consimţământul informat al evaluării
/578
9.04. Transmiterea datelor obţinute în
urma testării /578
9.05. Construirea testului /579
9.06. Interpretarea rezultatelor evaluării
/579
9.07. Evaluarea făcută de persoane
necalificate /579
9.08. Testele învechite şi rezultatele
testelor depăşite /579
9.09. Punctarea testului şi seviciile de
interpretare /579
9.10. Explicarea rezultatelor evaluării /580
9.11. Asigurarea securităţii testului /580
Anexa C. Codul practicilor de testare corectă în educaţie /581
Anexa D. Tabelul valorilor critice pentru coeficienţii
Pearson de corelaţie produs-moment /587
Glosar /589
Bibliografie /603
Index de autori /625
Index de subiecte /633
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu