Editura Clusium
An aparitie :1998
ISBN 973-555-200-0
Nr pagini :344
Anticariat
Cuprins:
PREFAŢĂ/ 5
1. TEST ŞI TESTARE PSIHOLOGICĂ
/13
1.1.CE ESTE UN TEST
PSIHOLOGIC ? /13
1.2.UTILIZĂRI ALE TESTELOR
PSIHOLOGICE /18
1.3.CONDIŢII DE UTILIZARE A
TESTELOR PSIHOLOGICE /20
2.CÂTEVA NOŢIUNI CARE INTERVIN ÎN
TEORIA TESTELOR PSIHOLOGICE /26
2.1.CONSTRUCTUL PSIHOLOGIC /26
2.2.DOMENIUL DE CONŢINUT AL UNUI TEST /29
2.3.GRUPELE CONTRASTANTE /30
2.3.1.Definiţia grupelor contrastante /30
2.3.2.Formarea grupelor
contrastante /32
2.4. CRITERIUL /35
2.5.VALIDITATEA DE ASPECT A TESTELOR /40
2.6.VARIABILE MODERATOARE, VARIABILE MEDIATOARE /40
3.VECHI ŞI NOU ÎN TESTAREA PSIHOLOGICĂ /44
3.1.SCURT ISTORIC AL TENTELOR PSIHOLOGICE /44
3.2.CÂTEVA TEORII ALE
PERSONALITĂŢII ŞI IMPACTUL LOR ASUPRA PSIHOMETRIEI /47
3.2.1.Definiţii/47
3.2.2.Câteva teorii ale personalităţii / 50
3.3.EVALUARE PSIHOMETRICĂ SAU EVALUARE
COMPORTAMENTALĂ? / 55
3.4.TENDINŢE NOI ÎN STUDIUL PERSONALITĂŢII:
MODELUL BIG PIVE ŞI MODELUL CIRCUMPLEX
/59
3.4.1.Modelul Big Five /59
3.4.2.Modelul circumplex/ 63
3.5.UTILIZAREA CALCULATOARELOR
IN TESTAREA PSIHOLOGICA / 65
4.CLASIFICĂRI
ALE TESTELOR PSIHOLOGICE /69
4.1.CLASIFICĂRI ÎN FUNCŢIE DE CONŢINUTUL
TESTULUI/69
4.2.CLASIFICĂRI ÎN FUNCŢIE DE MODUL DE
ADMINISTRARE A TESTULUI /80
4.3.CLASIFICĂRI ÎN FUNCŢIE DE
MODUL DE COTARE A TESTULUI ŞI DE
INTERPRETARE A SCORURILOR /82
5.CONSTRUIREA ŞI COTAREA ITEMILOR TESTELOR PSIHOLOGICE /85
5.1.TIPURI DE ITEMI ÎN TESTELE
PSIHOLOGICE /85
5.2.SUGESTII PENTRU SCRIEREA
ITEMILOR / 92
5.3.CALCULUL SCORULUI UNUI ITEM
/ 95
6.PRINCIPALELE TEORII ASUPRA TESTELOR PSIHOLOGICE / 101
6.1.TEORIA CLASICĂ A TESTELOR
/101
6.1.1.Scor real, scor observat / 101
6.1.2.Instrumente de măsură echivalente,
instrumente de măsură paralele/104
6.1.3.Eroarea standard de măsură /107
6.2. TEORIA RĂSPUNSULUI
LA ITEMI/ 108
6.2.1.Variabile latente, variabile observate/ 108
6.2.2.Funcţia caracteristică a unui item/112
6.2.3.Utilizarea rezultatelor la un test /117
6.3.TEORIA STĂRILOR Şl A TRĂSĂTURILOR
LATENTE /121
6.3.1.Ideea de bază a teoriei stărilor şi a
trăsăturilor latente / 121
6.3.2.Scopul teoriei stărilor şi a
trăsăturilor latente/ 122
6.3.3.Variabile utilizate de teoria stărilor
şi a trăsăturilor latente / 123
6.3.4.Modelul de bază ai teoriei stărilor şi a
trăsăturilor latente / 126
6.3.5.Coeficienţii utilizaţi de teoria
stărilor şi a trăsăturilor latente /127
6.3.6.Câteva modele ale teoriei starilor şi a
trăsăturilor latente/ 128
7.SURSE
DE EROARE ÎN TESTAREA PSIHOLOGICĂ/ 130
7.1.NOŢIUNEA DE EROARE / 130
7.2.FACTORI CARE INFLUENŢEAZĂ REZULTATELE
TESTĂRII PSIHOLOGICE /130
8.FIDELITATEA TESTELOR PSIHOLOGICE/136
8.1.DEFINIŢIA FIDELITĂŢII
TESTELOR /136
8.2.ROLUL COEFICIENTULUI DE
FIDELITATE/ 138
8.3.FORMULE DE CALCUL UTILIZATE
PENTRU EVALUAREA
FIDELITĂŢII/140
8.4.METODE PENTRU EVALUAREA
FIDELITĂŢII TESTELOR /147
8.4.1.Metoda
test-retest/148
8.4.2.Metoda
analizei conststcnţci interne/ 150
8.4.3.Metoda
formelor paralele/ 152
8.4.4.Coeficienţi de fidelitate inter-evaluatori/ 155
8.5.OBSERVAŢII ASUPRA METODELOR
FOLOSITE PENTRU ESTIMAREA FIDELITĂŢII/ 156
8.6.FACTORI CARE INTERVIN ÎN
ESTIMAREA COEFICIENŢILOR DE FIDELITATE/157
8.7.INTERPRETAREA COEFICIENŢILOR
DE FIDELITATE /158
8.8.FIDELITATEA DIFERENŢEI
SCORURILOR ÎNTRE TEST Şl RETEST/ 159.
9.VALIDITATEA TESTELOR PSIHOLOGICE/161
9.1.DEFINIŢIA VALIDITĂŢII/161
9.2.VALIDITATEA TESTULUI RELATIVA LA
CONSTRUCTUL MĂSURAT DE ACESTA/165
9.3.VALIDITATEA TESTULUI RELATIVA LA
CONŢINUTUL SAU/170
9.4.VALIDITATEA TESTULUI RELATIVA LA UN
CRITERIU /173
9.4.1.Metode de
cercetare a validităţii relative la criteriu/173
9.4.2.Problema restrângerii
mulţimii/ 176
9.4.3.Interpretarea
coeficienţilor de validitate/177
9.4.4.Factori care
afectează valoarea coeficicnţilor
de validitate/ 178
9.5.CÂTEVA IDEI IMPORTANTE DESPRE VALIDITATE A
TESTELOR /181
10. DIFICULTATEA
Şl SENSIBILITATEA UNUI TEST PSIHOLOGIC
/183
10.1.DIFICULTATEA UNUI TEST PSIHOLOGIC/ 183
10.2.SENSIBILITATEA UNUI TEST PSIHOLOGIC/ 186
10.3.INFLUENŢA CARACTERISTICILOR ITEMILOR ASUPRA DIFICULTĂŢII ŞI A
SENSIBILITĂŢII TESTULUI/ 190
11. INFORMAŢII DESPRE TESTELE PSIHOLOGICE/ 195
11.1.MANUALELE TESTELOR PSIHOLOGICE / 195
11.2.INFORMAŢII NECESARE PENTRU ALEGEREA UNUI TEST PSIHOLOGIC/ 195
12. CONSTRUIREA TESTELOR PSIHOLOGICE/ 198
12.1.ALGORITMUL GENERAL DE CONSTRUIRE A TESTELOR/198
Prezentarea paşilor algoritmului de construire a unui test/ 198
Observaţii
asupra metodelor de construire a testelor /200
12.2.DEFINIREA TESTULUI/ 201
12.3.CREAREA BĂNCII DE ITEMI /205
12.4.CONSTRUIREA UNEI VARIANTE A TESTULUI/209
12.5.ADMINISTRAREA TESTULUI/211
12.6.ANALIZA
REZULTATELOR TESTĂRII/211
12.6.1.Analiza de itemi/ 212
12.6.1.1 Indicele de dificultate al unui item /213
12.6.1.2 Analiza
răspunsurilor incorecte /216
12.6.1.3 Validitatea itemilor/ 219
12.6.1.4. Indicele de discriminare al unui item/221
12.6.1.5 Indicele
de fidelitate al itemului /225
12.6.1.6 Observaţii asupra analizei de itemi /225
12.6.2.Metode de selectare a itemiicr pentru construirea unui test
psihologic/226
12.7.EXPERIMENTAREA
SUPLIMENTARA A TESTULUI /234
12.8.TRADUCEREA ŞI
ADAPTAREA UNUI TEST/ 236
13. INTERPRETAREA SCORURILOR TESTELOR PSIHOLOGICE /237
13.1.PRINCIPII
GENERALE/ 237
13.2.INTERPRETAREA
SCORURILOR LA TESTELE DE CUNOŞTINŢE INFORMATIVE/ 239
13.3.INTERPRETAREA
SCORURILOR LA TESTELE CENTRATE PE CRITERIU/ 240
13.4.INTERPRETAREA
SCORURILOR LA TESTELE NORMATIVE
/242
13.4.1.Normele
testelor/242
13.4.2.Etalonarea testelor/243
13.4.3.Clasele echivalente/247
13.4.4.Vârstele echivalente/ 249
13.4.5.Normele
dc vârstă mintală/ 249
13.4.6.Cotele standard z
şi cotele standardizate/250
13.4.7.Rangurile centile, decile şi cuantile/251
13.4.8.Clasele scării
normalizate/256
13.5.INTERPRETAREA
SCORURILOR LA CHESTIONARELE DE PERSONALITATE/ 261
13.5.1. Descrierea procedeului obişnuit / 261
13.5.2. O metodă de interpretare a scoruiilor
în cazul unei singure scale/ 263
13.5.3. O metodă de interpretare a scorurilor in cazul unei perechi de scale/266
13.5.4. Avantajele celor două metode de interpretare a scorurilor/267
13.5.5. Exemple/ 268
14. PROFILUL
PSIHOLOGIC/ 273
15.O ABORDARE A TEORIEI TESTELOR
PSIHOLOGICE BAZATĂ PE TEORIA CLASIFICĂRII/ 282
15.1.TESTUL
PSIHOLOGIC CA INSTRUMENT DE CLASIFICARE
/ 282
15.2.CONSTRUIREA
TESTELOR PSIHOLOGICE /283
15.3.VALIDITATEA
UNUI TEST/289
15.3.1. Validitatea relativa la construct /289
15.3.2. Validitatea relativă la criteriu/
295
ANEXA
I.NOŢIUNI DE TEORIA CLASIFICĂRII/302
I.1. RELAŢII CARE INTERVIN
ÎN CLASIFICARE / 302
I.2. PARTIŢII/ 304
I.3. NUMEROTARE A UNEI
PREORDINI TOTALE/306
I.4. CLASAMENTE/308
I.5. COMPARAREA A DOUÂ
PARTIŢII / 310
I.6. COMPARAREA A DOUÂ
CLASAMENTE/ 313
I.7. AGREGAREA
CLASAMENTELOR/316
I.8. OPERAŢIILE
CLASIFICĂRII/318
ANEXA II,
CÂTEVA NOŢIUNI MATEMATICE ŞI STATISTICE CARE INTERVIN ÎN TEORIA TESTELOR PSIHOLOGICE/319
II. 1 DEFINIŢIA VARIABILEI
/319
II.2. VARIABILE DEPENDENTE,
VARIABILE INDEPENDENTE/ 319
II.3. SCALE DE MĂSURĂ/ /320
II.4. DISTANŢE/ 328
II.5. COTE STANDARD» COTE
STANDARDIZATE/ 330
BIBLIOGRAFIE/ 333
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu