Editura Institutul European
Colectia Universitaria
An
aparitie :2008
ISBN
978-973-611-512-7
Nr
pagini :306
Format ?
Descriere:
Comunicarea interpersonala se ocupa de o problema prioritara a mediului scolar: aceea a optimizarii/eficientizarii comunicarii in actul educational, a apropierii (psihologice) dintre profesor si elev. Ea abordeaza si (mai ales) aprofundeaza aspecte mai putin abordate si mai putin aprofundate in lucrarile din acest spatiu tematic: particularitatile comunicarii interpersonale in etapa prescolara, in etapa scolara, in cea liceala; cresterea capacitatii de persuasiune/convingere a profesorului/educatorului in actualul si rafinatul context persuasiv la care este expus elevul; complexa problematica a ascultarii (dar si a tacerii) si - in final - raportul dintre minciuna si autodezvaluire (intr-o societate care predispune la minciuna si inhiba autodezvaluirea). Cartea se remarca si prin interesante si realizabile recomandari sau propuneri practice, fiind un instrument util pentru a deslusi orizonturi psihologice mai profunde, aflate in spatele unei vii si consistente comunicari interpersonale (fie ea in mediul scolar sau extrascolar).
Lucrarea s-a bazat pe cele mai recente si mai consistente studii de specialitate, o grija constanta fiind raportarea la relatiile dintre profesori si elevi, la cele dintre profesori si la cele dintre elevi. Pe tot parcursul cartii, autorul a cautat sa demonstreze faptul ca o (foarte) buna comunicare se realizeaza atunci cand exista un fond sufletesc echilibrat, sanatos (mental si afectiv) al colocutorilor, atunci cand atmosfera creata intre ei este una de respect si de incredere (reciproce); cand principiile care o intemeiaza si o vor intemeia mereu sunt principiul cooperarii si principiul politetei.
Comunicarea interpersonala se ocupa de o problema prioritara a mediului scolar: aceea a optimizarii/eficientizarii comunicarii in actul educational, a apropierii (psihologice) dintre profesor si elev. Ea abordeaza si (mai ales) aprofundeaza aspecte mai putin abordate si mai putin aprofundate in lucrarile din acest spatiu tematic: particularitatile comunicarii interpersonale in etapa prescolara, in etapa scolara, in cea liceala; cresterea capacitatii de persuasiune/convingere a profesorului/educatorului in actualul si rafinatul context persuasiv la care este expus elevul; complexa problematica a ascultarii (dar si a tacerii) si - in final - raportul dintre minciuna si autodezvaluire (intr-o societate care predispune la minciuna si inhiba autodezvaluirea). Cartea se remarca si prin interesante si realizabile recomandari sau propuneri practice, fiind un instrument util pentru a deslusi orizonturi psihologice mai profunde, aflate in spatele unei vii si consistente comunicari interpersonale (fie ea in mediul scolar sau extrascolar).
Lucrarea s-a bazat pe cele mai recente si mai consistente studii de specialitate, o grija constanta fiind raportarea la relatiile dintre profesori si elevi, la cele dintre profesori si la cele dintre elevi. Pe tot parcursul cartii, autorul a cautat sa demonstreze faptul ca o (foarte) buna comunicare se realizeaza atunci cand exista un fond sufletesc echilibrat, sanatos (mental si afectiv) al colocutorilor, atunci cand atmosfera creata intre ei este una de respect si de incredere (reciproce); cand principiile care o intemeiaza si o vor intemeia mereu sunt principiul cooperarii si principiul politetei.
Gabriel Albu este profesor universitar doctor la Departamentul Științele Educației al Facultății de Litere și Științe din cadrul Universității Petrol-Gaze din Ploiești. Este autor sau coautor al peste 20 de volume.
Dintre lucrarile sale:
Introducere într-o pedagogie a libertatii : despre libertatea copilului si autoritatea adultului, Polirom 1998
Mecanisme psihopedagogice ale evaluarii scolare, Editura Universității din Ploiești 2001
In cautarea educatiei autentice, Polirom 2002
Concepte fundamentale ale psihologiei. Memoria. Gândirea. Imaginaţia, Ed. Economica 2003?
Repere pentru o conceptie umanista asupra educatiei : prejudecatile (practicii scolare) ca provocare, Paralela 45 2005
O psihologie a educatiei, Institutul european 2005
Comunicarea interpersonala: aspecte formative si valente psihologice, Institutul european 2008
Educatia, profesorul si vremurile : eseuri de pedagogie sociala, Paralela 45 2009
Relatiile interpersonale : aspecte institutionale, psihologice si formativ-educative, Institutul european 2013
Grijile si îngrijorarile profesorului, Paralela 45 2013
Autoeducatia : cautari si clarificari, Institutul european 2016
Introducere într-o pedagogie a curajului, Trei 2017
O abordare umanista a educatiei, Paralela 45 2017
Universul valoric al profesorului. O incursiune, Institutul european 2019
Cuprins:
INTRODUCERE 11
Capitolul
I. COMUNICAREA CU COPIII 15
1 începuturile
comunicării 16
2 Comunicarea
în grădiniţă 27
3 Comunicarea
în şcoală 47
4 Comunicarea
cu adolescenţii 59
Capitolul
II. PERSUASIUNEA 81
1 Conceptul
de persuasiune. Delimitări conceptuale 82
2 Premisele
procesului de persuasiune 86
3 Mecanismele
specifice persuasiunii. Tehnici de persuasiune (în şcoală) 108
4 Carisma
în persuasiune 122
5 Modele
ale persuasiunii 130
Capitolul
III. ASCULTAREA ŞI TĂCEREA 147
1 Semnificaţia
ascultării în comunicarea umană 147
2 Forme
şi niveluri ale ascultării 152
3 Ascultarea
dialogului interior / Ascultarea de sine 179
4 Caracteristicile
unui bun ascultător 182
5 Falsa
ascultare 183
6 Bariere în calea ascultării 185
7 Principiile
ascultării eficiente. Metode de a ne îmbunătăţi şi dezvolta abilitatea de a
asculta 191
8 Cum îi determinăm pe ceilalţi să ne asculte 195
9 Tăcerea
197
Capitolul
IV. MINCIUNA ŞIAUTODEZVĂLUIREA 217
1 Minciuna
în comunicarea cotidiană. Delimitări conceptuale 217
2 Minciuna
la copii 228
3 Motivaţia
minciunii 235
4 Tipuri
de minciuni şi de mincinoşi 238
5 Minciuna
de sine 251
6 Autodezvăluirea
255
ÎN
LOC DE ÎNCHEIERE/271
ABSTRACT /289
RESUME/295
BIBLIOGRAFIE /297
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu