31/12/2023

INTEROGATIE SI AUTOINTEROGATIE IN EDUCATIE

Autor: Gabriel Albu
Editura Didactica si Pedagogica
Colectia Idei pedagogice contemporane
An aparitie : 2016
Editia I
ISBN 978-606-31-0158-8
Nr pagini : 492
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 36 lei la clb, 29,75 lei la librarie.net, 35 lei la libris
Disponibilitate BCU



        Prezenta lucrare [...] face parte dintr-o tot mai conturata si mai posibila viziune asupra educatiei, scolii, invataturii, constructie edificata intr-un anumit spatiu cultural si intr-o anumita perioada istorica.
        Volumul cuprinde eseurile scrise in perioada 2012 – 2014 [...] si reprezinta un punct de vedere unitar, coerent si intemeiat, o bine-venita etapa (ulterioara celor marcate prin volumele anterioare) in intelegerea universului educational, cu tensiunile, provocarile si superficialitatile sale. Problemele tratate lanseaza spre alte cautari, spre alte sinteze sau spre alte posibile aprofundari, nuantari, spre alte posibile directii neprevazute sau scapate pur si simplu din vedere.
        Cartea [...] este o invitatie la reflectie, la dialog, la edificare, la reactie impotriva limbajului de lemn, a cliseelor conceptuale, a rutinei didactice, a autosuficientei profesionale. Ea este o nepotolita confruntare a autorului cu propriile idei, supozitii, cunostinte, certitudini, neintelesuri, o nelinistita interogatie, o neobosita testare a ceea ce credem ca stim, o constanta punere in corelatie a aspectelor considerate izolat, o cat mai profunda sondare a realitatii scolare, o convingere ca sunt inca multe de cercetat, cu temei, fara prejudecati paradigmatice.
        Esential este sa vedem (si) acolo unde credeam ca nu (mai) este nimic de vazut, sa intelegem (la un alt nivel sau mai larg) ceea ce credeam ca am inteles deja, sa fim fascinati de ceea ce ne dezvaluie (in orice clipa) universul copilariei, educatiei, gandirii si simtamintelor umane, ca univers mereu viu, mereu dependent de calitatea ingrijirii sale.- Autorul

        Gabriel Albu este profesor universitar doctor la Departamentul Științele Educației al Facultății de Litere și Științe din cadrul Universității Petrol-Gaze din Ploiești. Este autor sau coautor al peste 20 de volume.
        Dintre lucrarile sale:
Introducere într-o pedagogie a libertatii : despre libertatea copilului si autoritatea adultului, Polirom 1998
Mecanisme psihopedagogice ale evaluarii scolare, Editura Universității din Ploiești 2001
In cautarea educatiei autentice, Polirom 2002
Concepte fundamentale ale psihologiei. Memoria. Gândirea. Imaginaţia, Ed. Economica 2003?
Repere pentru o conceptie umanista asupra educatiei : prejudecatile (practicii scolare) ca provocare, Paralela 45  2005
O psihologie a educatiei, Institutul european 2005
Comunicarea interpersonala: aspecte formative si valente psihologice, Institutul european 2008
Educatia, profesorul si vremurile : eseuri de pedagogie sociala, Paralela 45  2009
Relatiile interpersonale : aspecte institutionale, psihologice si formativ-educative, Institutul european 2013
Autoeducatia : cautari si clarificari, Institutul european 2016
O abordare umanista a educatieiParalela 45  2017
Universul valoric al profesorului. O incursiune, Institutul european 2019

Cuprins:

Introducere  9

PARTEA I. Educaţia, idealul de viaţă, ambiguităţi şi implicaţii ale schimbării  21

Idealul educaţional şi idealurile de viaţă  23
Ambiguităţile schimbării în educaţie  37
Noi şi ceilalţi. Educaţia şi alteritatea 53
Implicaţii psihologice ale schimbării. Comunicarea în consilierea şcolară 85

PARTEA a II-a. Profesorul şi valorile sale  143

Valorile personalului didactic universitar (cu peste 20 de ani vechime)  145
Valorile personalului didactic universitar (cu până la 15 ani vechime)  156
Trăsăturile şi dinamica universului axiologic al personalului didactic universitar 170
Valorile personalului didactic din învăţământul preuniversitar 182
Metamorfoze axiologice în perioada formării iniţiale a viitorilor profesori pentru învăţământul primar şi preşcolar  221
Dimensiunea morală, o dimensiune neglijată în formarea continuă a cadrelor didactice 253

PARTEA a III-a. Provocări, confruntări, căutări 267

Şcoala şi starea interogativă  269
Perenitatea şi efemeritatea lecturii  339
Profesorul-director, responsabilitatea conducerii şi pasiunea cunoaşterii 354
Nouă paradoxuri ale evaluării personalului didactic  382
Elevul şi strălucirea lui (sau cum să ne raportăm la elevul supradotat)  399
Ruşinea, dovadă a educaţiei sau semn al slăbiciunii ei  416

În loc de încheiere. Statutul pedagogiei şi starea educaţiei  441

Anexa 1  465
Anexa 2  467
Anexa 3  470
Anexa 4  472

Abstract  474
Resumé  477
Bibliografie  481 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu