14/12/2023

ESTETIZAREA LUMII. A trai în timpul capitalismului artistic

Autor: Gilles Lipovetsky, Jean Serroy
Editura Cartea Romaneasca Educational
Colectia Economie și societate
An aparitie : 2021
Editia I
Editia originala: L'esthétisation du monde. Vivre a l'age du capitalisme artiste
Traducerea Oana Serban
ISBN 978-606-057-123-0
Nr pagini : 380
Format 140 x 225
Pretul la data postarii : 62 lei la Editura, 88 lei la elefant, 88 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Știm toți vechea poveste, deoarece pare realistă: bogăția lumii, sărăcirea existențelor; triumful capitalului, lichidarea științei de a trăi; suprasolicitarea finanțelor, „proletarizarea” și unificarea stilurilor de viață, prin industrializarea gunoiului-kitsch și a produselor de unică folosință, interschimbabile, fără sens – capitalismul este o mașină a degradării estetice și a urâtului lumii.
        Dar suntem chiar atât de siguri de asta? Stilul, frumusețea, mobilizarea gusturilor și sensibilităților apar din ce în ce mai mult ca imperative strategice pentru diferite brand-uri în fiecare zi: capitalismul hyper-consumului este un mod estetic de producție. În industriile de consum, designul, moda, publicitatea, decorațiunile interioare, cinematograful, produsele spectacolelor încărcate cu seducție sunt create în masă. Ele transmit emoții și sensibilitate, organizează un univers estetic proliferant și eterogen prin eclecticismul stilurilor care se desfășoară prin prisma lor. Peste tot, realitatea este construită ca imagine prin integrarea unei dimensiuni estetico-emoționale care a devenit centrală în competiția dintre brand-uri. Acesta este capitalismul artistic, care se caracterizează prin ponderea crescândă a piețelor sensibilității, printr-o operă sistematică de stilizare a bunurilor și locurilor comerciale, prin integrarea generalizată a artei, a „privirii” și a afectului în universul consumatorului. Determinând unui peisaj economic haotic global pe măsură ce stilizează lumea de zi cu zi, capitalismul este mai puțin un căpcăun care își devorează proprii copii, decât un Janus cu două fețe. Gilles LIPOVETSKY, Jean SERROY

        Gilles Lipovetsky (n. 1944) este filosof si sociolog, profesor la Universitatea din Grenoble, membru al Conseil d’analyse de la societe, al Conseil national des programmes (Ministerul Educatiei Nationale), consultant al asociatiei Progres du Management. Sursa Polirom
        La noi au fost traduse:
Amurgul datoriei. Etica nedureroasă a noilor timpuri democratice, Babel 1996
A treia femeie, Univers 2000
Fericirea paradoxala. Eseu asupra societatii de hiperconsum, Polirom 2007
Ecranul global. Cultura, mass-media si cinema in epoca hipermoderna (coautor), Polirom 2008
Estetizarea lumii. A trai in timpul capitalismului artistic (coautor), Cartea romaneasca educational 2021

Cuprins:

OANA SERBAN:
O NOUA IDEOLOGIE: CAPITALISMUL ARTISTIC  5
NOTA (HYPERPERSONALA) A TRADUCATORULUI  17

INTRODUCERE  21
CELE PATRU VARSTE ALE ESTETIZARII LUMI   25
POATE FRUMUSETEA SA SALVEZE LUMEA?  39
A TRAI IN TIMPUL CAPITALISMULUI ARTISTIC: ESTETICA VS. ESTETICA  42

I. CAPITALISMUL ARTISTIC  44
COMPLEXUL ECONOMICO-ESTETIC  45
INFLATIA DOMENIULUI ESTETIC   52
CELE PATRU CERCURI ALE CAPITALISMULUI ARTISTIC  65
ARTE ALE CONSUMULUI DE MASA SI CAPITALISMULUL ARTISTUC   71
ARTA, MODA SI INDUSTRIE: TIMPURILE HIBRIDIZARII ARTISTICE  78
EXPANSIUNEA ECONOMICA A LUMILOR TRANSESTETICE  91
ARTA CA PROFESIE  106
SPIRITUL CAPITALISMULUI ARTISTIC: FORTA CRITICII SAU PUTEREA PIETEI?  115

Il. FIGURILE INAUGURALE ALE CAPITALISMULUI ARTISTIC  123
CELE TREI FAZE ALE CAPITALISMULUI ARTISTIC   127
INVENTAREA MAGAZINULUI MARE: PALAIS DU DESIR  128
REGATUL HAUTE COUTURE  140
PRODUCTIA DE MASA SI GUSTURILE ESTETICE. DE LA FORD LA SLOAN  145
DESIGNUL, PRIMUL ACT: FUNCTIONALISM SI PIATA  151
A DOUA VARSTA A DESIGNULUI  158
DE LA MARILE MAGAZINE LA CENTRELE COMERCIALE  171
CINEMA SI MUZICA: NASTEREA ARTELOR DE CONSUM IN MASA  178
DE LA RECLAMA LA PUBLICITATE  196

III. O LUME A DESIGNULUI  205
DESIGN SI ECONOMIA VARIETATII  207
PE TOATE CONTINENTELE  211
ARTA, DESIGN SI SISTEME ,,STAR”  215
TIMPUL HIBRIDELOR  218
MEMORIE, DESIGN SI VINTAGE   221
UN DESIGN EMOTIONAL  224
PROIECTARE IN FIECARE SENS  227
DESIGN, EXPRESIE SI VECTOR DE INDIVIDUALIZARE  229
PLURALISM SI ECLECTISM  231
DESIGN SUSTENABIL  233

IV. IMPERIUL SPECTACOLULUI SI AL DIVERTISMENTULUL  236
EPOCA HYPERSPECTACOLULUI 237
SPECTACOLUL IN EXCES  243
EXTINDERI ALE HYPERSPECTACOLULUI  255
SFARSITUL PROMISIUNILOR SPECTACULARE? 266
O LUME- KITSCH 272

V. STADIUL ESTETIC AL CONSUMULUL  283
ORASUL DE CONSUM  283
CONSUMATORUL TRANSESTETIC 293
CADRUL VIETII SI AMBIVALENTELE SALE ESTETICE  303
DELICATESELE GURII  309
INFRUMUSETAREA DE SINE  313
MODE SI LOOKURI 324
INTERNAUTUL TRANSESTETIC  333
CONSUMUL CULTURAL: DE LA HOMO FESTIVUS LA HOMO AESTHETICUS 337

VI. SOCIETATEA TRANSESTETICA. INCOTRO?  346
O ETICA ESTETICA DE MASA  346
O HYPERMODERNITATE DEZUNIFICATA 349
CONTRADICTIILE CULTURIT HYPERMODERNE  352
PARADOXURILE SOCIETATII TRANSESTETICE  359
CALITATEA VIETII SI ACTIVISMUL  360
VIATA ESETICA SI VALORILE MORALE  367
SOCIETATEA ACCELERARII SI ESTETICA VIETII  371

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu