Autor: Gilles Lipovetsky, Jean Serroy
Editura Cartea Romaneasca Educational
Colectia Economie și societate
An aparitie : 2021
Editia I
Editia originala: L'esthétisation du monde. Vivre a l'age du capitalisme artiste
Traducerea Oana Serban
ISBN 978-606-057-123-0
Nr pagini : 380
Format 140 x 225
Pretul la data postarii : 62 lei la Editura, 88 lei la elefant, 88 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Știm toți vechea poveste, deoarece pare realistă: bogăția lumii, sărăcirea existențelor; triumful capitalului, lichidarea științei de a trăi; suprasolicitarea finanțelor, „proletarizarea” și unificarea stilurilor de viață, prin industrializarea gunoiului-kitsch și a produselor de unică folosință, interschimbabile, fără sens – capitalismul este o mașină a degradării estetice și a urâtului lumii.
Dar suntem chiar atât de siguri de asta? Stilul, frumusețea, mobilizarea gusturilor și sensibilităților apar din ce în ce mai mult ca imperative strategice pentru diferite brand-uri în fiecare zi: capitalismul hyper-consumului este un mod estetic de producție. În industriile de consum, designul, moda, publicitatea, decorațiunile interioare, cinematograful, produsele spectacolelor încărcate cu seducție sunt create în masă. Ele transmit emoții și sensibilitate, organizează un univers estetic proliferant și eterogen prin eclecticismul stilurilor care se desfășoară prin prisma lor. Peste tot, realitatea este construită ca imagine prin integrarea unei dimensiuni estetico-emoționale care a devenit centrală în competiția dintre brand-uri. Acesta este capitalismul artistic, care se caracterizează prin ponderea crescândă a piețelor sensibilității, printr-o operă sistematică de stilizare a bunurilor și locurilor comerciale, prin integrarea generalizată a artei, a „privirii” și a afectului în universul consumatorului. Determinând unui peisaj economic haotic global pe măsură ce stilizează lumea de zi cu zi, capitalismul este mai puțin un căpcăun care își devorează proprii copii, decât un Janus cu două fețe. Gilles LIPOVETSKY, Jean SERROY
Gilles Lipovetsky (n. 1944) este filosof si sociolog, profesor la Universitatea din Grenoble, membru al Conseil d’analyse de la societe, al Conseil national des programmes (Ministerul Educatiei Nationale), consultant al asociatiei Progres du Management. Sursa Polirom
La noi au fost traduse:
Amurgul datoriei. Etica nedureroasă a noilor timpuri democratice, Babel 1996
A treia femeie, Univers 2000
Fericirea paradoxala. Eseu asupra societatii de hiperconsum, Polirom 2007
Ecranul global. Cultura, mass-media si cinema in epoca hipermoderna (coautor), Polirom 2008
Estetizarea lumii. A trai in timpul capitalismului artistic (coautor), Cartea romaneasca educational 2021
Cuprins:
OANA SERBAN:
O NOUA IDEOLOGIE: CAPITALISMUL ARTISTIC 5
NOTA (HYPERPERSONALA) A TRADUCATORULUI 17
INTRODUCERE 21
CELE PATRU VARSTE ALE ESTETIZARII LUMI 25
POATE FRUMUSETEA SA SALVEZE LUMEA? 39
A TRAI IN TIMPUL CAPITALISMULUI ARTISTIC: ESTETICA VS. ESTETICA 42
I. CAPITALISMUL ARTISTIC 44
COMPLEXUL ECONOMICO-ESTETIC 45
INFLATIA DOMENIULUI ESTETIC 52
CELE PATRU CERCURI ALE CAPITALISMULUI ARTISTIC 65
ARTE ALE CONSUMULUI DE MASA SI CAPITALISMULUL ARTISTUC 71
ARTA, MODA SI INDUSTRIE: TIMPURILE HIBRIDIZARII ARTISTICE 78
EXPANSIUNEA ECONOMICA A LUMILOR TRANSESTETICE 91
ARTA CA PROFESIE 106
SPIRITUL CAPITALISMULUI ARTISTIC: FORTA CRITICII SAU PUTEREA PIETEI? 115
Il. FIGURILE INAUGURALE ALE CAPITALISMULUI ARTISTIC 123
CELE TREI FAZE ALE CAPITALISMULUI ARTISTIC 127
INVENTAREA MAGAZINULUI MARE: PALAIS DU DESIR 128
REGATUL HAUTE COUTURE 140
PRODUCTIA DE MASA SI GUSTURILE ESTETICE. DE LA FORD LA SLOAN 145
DESIGNUL, PRIMUL ACT: FUNCTIONALISM SI PIATA 151
A DOUA VARSTA A DESIGNULUI 158
DE LA MARILE MAGAZINE LA CENTRELE COMERCIALE 171
CINEMA SI MUZICA: NASTEREA ARTELOR DE CONSUM IN MASA 178
DE LA RECLAMA LA PUBLICITATE 196
III. O LUME A DESIGNULUI 205
DESIGN SI ECONOMIA VARIETATII 207
PE TOATE CONTINENTELE 211
ARTA, DESIGN SI SISTEME ,,STAR” 215
TIMPUL HIBRIDELOR 218
MEMORIE, DESIGN SI VINTAGE 221
UN DESIGN EMOTIONAL 224
PROIECTARE IN FIECARE SENS 227
DESIGN, EXPRESIE SI VECTOR DE INDIVIDUALIZARE 229
PLURALISM SI ECLECTISM 231
DESIGN SUSTENABIL 233
IV. IMPERIUL SPECTACOLULUI SI AL DIVERTISMENTULUL 236
EPOCA HYPERSPECTACOLULUI 237
SPECTACOLUL IN EXCES 243
EXTINDERI ALE HYPERSPECTACOLULUI 255
SFARSITUL PROMISIUNILOR SPECTACULARE? 266
O LUME- KITSCH 272
V. STADIUL ESTETIC AL CONSUMULUL 283
ORASUL DE CONSUM 283
CONSUMATORUL TRANSESTETIC 293
CADRUL VIETII SI AMBIVALENTELE SALE ESTETICE 303
DELICATESELE GURII 309
INFRUMUSETAREA DE SINE 313
MODE SI LOOKURI 324
INTERNAUTUL TRANSESTETIC 333
CONSUMUL CULTURAL: DE LA HOMO FESTIVUS LA HOMO AESTHETICUS 337
VI. SOCIETATEA TRANSESTETICA. INCOTRO? 346
O ETICA ESTETICA DE MASA 346
O HYPERMODERNITATE DEZUNIFICATA 349
CONTRADICTIILE CULTURIT HYPERMODERNE 352
PARADOXURILE SOCIETATII TRANSESTETICE 359
CALITATEA VIETII SI ACTIVISMUL 360
VIATA ESETICA SI VALORILE MORALE 367
SOCIETATEA ACCELERARII SI ESTETICA VIETII 371
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu