Autor: Gilles Lipovetsky
Editura Polirom
Colectia Plural
An aparitie : 2007
Editia I
Editia originala: Le bonheur paradoxal: essai sur la societe d'hyperconsommation
Traducerea Mihai Ungurean
ISBN 978-973-46-0639-9
Nr pagini : 368
Format 145 x 225
Anticariat
Pretul la data postarii : 89 - 120 lei pe okazii,
Disponibilitate BCU
Ameliorarea continua a conditiilor de viata a devenit un scop al societatilor democratice, iar spiritul consumerist s-a infiltrat pina si in raporturile individului cu familia si religia, cu politica si sindicalismul, cu divertismentul si cultura. O extindere neincetata a logicii comerciale la toate sferele existentei marcheaza intrarea intr-o noua faza, cea a hiperconsumului. Totul devine marfa, motivatiile cumpararii isi pierd legatura traditionala cu pozitia sociala si sistemul claselor, iar consumul e unul emotional, subiectiv, axat exclusiv pe cautarea noutatii si a placerii. Si totusi, distantindu-se de criticile alarmiste ale societatii de consum si de entuziasmele facile generate de societatea bunastarii, eseul lui Gilles Lipovetsky arata ca perpetua noastra cautare a unei fericiri multiforme nu e reductibila la bunuri materiale. Noua etica consumerista nu presupune in mod necesar o infringere a gindirii, ce isi gaseste un stimul inedit in chiar puternica individualizare a consumului si in faptul ca individul e mai mult ca oricind nevoit sa-si caute propriile repere.
Gilles Lipovetsky (n. 1944) este filosof si sociolog, profesor la Universitatea din Grenoble, membru al Conseil d’analyse de la societe, al Conseil national des programmes (Ministerul Educatiei Nationale), consultant al asociatiei Progres du Management. Sursa Polirom
La noi au fost traduse:
Amurgul datoriei. Etica nedureroasă a noilor timpuri democratice, Babel 1996
A treia femeie, Univers 2000
Fericirea paradoxala. Eseu asupra societatii de hiperconsum, Polirom 2007
Ecranul global. Cultura, mass-media si cinema in epoca hipermoderna (coautor), Polirom 2008
Estetizarea lumii. A trai in timpul capitalismului artistic (coautor), Cartea romaneasca educational 2021
Cuprins:
Introducere 5
Partea I. Societatea de hiperconsum
1. Cele trei faze ale capitalismului de consum 20
Aparitia pietelor de masa 20
Productie si marketing de masa 20O tripla inventie : marca fabricii, ambalajul si publicitatea 22Marile magazine 23
Societatea de consum de masa 25
Economia fordiana 25O noua sansa 27
2. Dincolo de standing : consumul emotional 30
De la consumul ostentativ la consumul experiential 31
Consumul intimizat 33
Pasiunea pentru marci si consumul democratic 37
Fetisismul marcilor, luxul si individualismul 38Hiperconsum si anxietate 40
Puterea si neputinta hiperconsumatorului 42
Medicalizarea consumului 43Stapanirea corpului si deposedarea 45Hipermaterialismul medical 47
3. Consum, timp si joc 50
Consumul ca divertisment si calatorie 51
Hedonism, divertisment si economia experientei 51Actul cumpararii ca placere 55Febra schimbarii perpetue 56
Consumul, copilaria si timpul 58
Intinerirea experientei traite 58Nostalgie si dor de insignifianta 62
4. Organizarea postfordiana a economiei 64
Economia varietatii 66
Extinderea gamelor si productia la comanda 66
Reorientarile marketingului in marea desfacere 69
Goana dupa innoire 71
Inflatia de nou 73Economia. vitezei 75Crono-concurente 77
Imagine, pret si calitate 77
Hiperpublicitate si hipermarci 80
5. Spre un turbo-consumator 83
Consumul discretionar de masa 84
Revolutia autoservirii 85Hedonismul consumatoriu 86
Turbo-consumerismul 88
Consumul hiperindividualist 89Conso-voiajorul 90Consumul in flux continuu 92Un turbo-consumerism policronic 94Efectul Diva 98Consumul baleanizat 100Copilul hiperconsumator 101
Power Age 103
Intre masura si haos 106
Consumator ,,profesionist” si consumator anarhic 108
6. Fabulosul destin al lui homo consumericus 110
Consumul-lume 111
Consumul fara limite 111Spiritualitatea consumerista 112Hiperconsumatorul la ora eticii 115Consumerismul fara frontiere 116
Consumul reflexiv 117
De la vitrina la constiinta 119Hiperconsumul ca destin 120
Despre limitele comercializarii 122
Raporturi de piata si sociabilitate 124Anihilarea valorilor ? 126Sentimentalizarea lumii 127Frivolitate si fragilitate 128
Partea a Il-a. Placeri private, fericire ranita
7. Penia: placeri materiale, insatisfactie existentiala 136
Despre deceptie 187
Consum si deceptie 139Noii vectori ai deceptiei 143Viata profesionala, viata sentimentala, viata ratata 146
Dorinte, frustrari si publicitate 149
Publicitatea prometeica 150Extinderea domeniului publicitar 151Iluzia atotputerniciei 154Publicitatea-reflectare 156
Tragedia supraconsumului? 160
Lipsa, actiunea si ceilalti 162
Saracie si delincventa. Violenta fericirii 164
Excludere, consum si individualizare 166Precaritate si individualism salbatic 170Saracie materiala, suferinta interioara 172
Suferinte si renastere 174
Refacerea vietii 177
8. Dionysos: societate hedonista, societate antidionisiaca 179
Sarbatoarea micilor placeri 181
Cotidianul trait ca joc 182
Divertisment si timp pentru sine 183
Era comunitatilor, era indivizilor 186
Confort si bunastare senzitiva 188
De la confortul tehnicist la bunastarea emotionala 190Atasamentul pentru locuinta personala : confortul in confort 192Confort, conectica si securitate 196Designul polisenzorial 200
A bea si a manca 203
Gargantua facut de ras 203Placerile gurmande si bucataria hipermoderna 205
Estomparea principiului carpe diem 207
Triumful lui Knock 207
Orgie hard, sex cuminte 211
Frenezia lui Eros 211Un hedonism bine temperat 213Sex, iubire si narcisism 214
Nopti de betie si zile de sarbatoare 217
Droguri, destructurare si criminalizare ..Reinvierea sarbatorii 219Petrecerea "super” 224
9. Superman : obsesia performantei, placerea simturilor 228
Viata profesionala, viata privata 230
Munca si timpul liber 232Fericit la locul de munca ? 234
Trupuri performante si trupuri lenese 238
Euforia sportiva 240
Societate dopanta, sportul-divertisment si lenevia trupului 241
Ce alegem: sa ne autodepasim sau sa ne simtim bine ? 245
"Senzatia de mai bine” si corpul senzatiilor 248Medicalizare, prudenta si suferinta 251Consumul paliativ 254
Sexul ca solutie ? 256
Si totusi, dragostea ... 258Sex performant, sex emotional 260Mizerie sexuala si placere senzuala 263Limitele revolutiei sextale 265
10. Nemesis: supraexpunerea la fericire, regresul dorintei 268
Deochiul 271
Cand fericirea este prea la vedere 273
Neutralizarea invidiei 274A spune fericirii pe nume 277Teama de invidie in modernitate 277
Incredere, fericire si invidie 279
Incredere, suspiciune si invidie 281
Metamorfozele invidiei 283
Lux si comparatii provocatoare 286Invidie existentiala si invidie generale. 288Reculul invidiei 289
11. Homo felix : marirea si decaderea unei utopii 292
Fericire si speranta 295
Intelepciunea iluziei 297
Consum distructiv si consum responsabil 298
O societate de hiperconsum durabila ? 299Hiperconsum si altereonsum 301Fericire si fragilitate 303
Intelepciunea sau ultima iluzie 305
Intelepciunea light 306Iluzia intelepciunii 308
Etica si estetica : o noua barbarie ? 311
Barbarie estetica ? 312Barbarie morala ? 313
Spiritul de consum : pana unde ? ... 315
Arhaisme ? 319
Epoca posthiperconsumului 322
Ecelectismul fericirii 323
Apendice
Note 327
Index 349
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu