Autor: Sebastian Fitzek
Editura Pro Universitaria
Colectia Stiinte psiho-sociale
An aparitie : 2020
Editia I
ISBN 978-606-26-1198-9
Nr pagini : 282
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf aici
Cartea abordeaza subiectul imaginarului colectiv analizat dintr-o perspectiva psihosociala, accentul venind pe raportul dintre sacru si puterea politica. Autorul Sebastian Fitzek aduce o contribuție de valoare la studiul unor teme de real interes in lumea academica, demonstrand ca temele abordate sunt de actualitate și necesare pentru dezvoltarea științelor politice și psihosociale. Complexitatea intrebarilor și a raspunsurilor pe acest subiect dificil se cristalizeaza printr-o abordare psihanalitica de o deosebita valoare intelectuala adusa printr-un aport metodologic multidisciplinar.
Sacrul este insași originea din care deriva puterea politica, imprumutandu-i o parte din caracteristicile și trasaturile genealogice fenomenului religios. Admirația, ca raport intre superior și inferior, credința intr-o ființa superioara/supranaturala și credința in nemurirea sufletului (teza paradisului și credința intr-o lume superioara viitoare) sunt cele trei axiome care pun bazele politicului ca forța de reglare, conservare și conducere a societaților umane. Raportul intre oameni și zei se reitereaza, pe plan imanent, in raportul dintre guvernanți și guvernați, lumea sacra fiind modelul superior de referința al tuturor aspirațiilor noastre. Teleologia acțiunii umane urmarește teleologia acțiunii divine. Lumea divina este ultimul act al imaginației in care sacrul iși impune voința și propria sa versiune. Fericirea suprema este locul ultim, care activeaza toate credințele umane primind mișcare și sens prin verbele: „a perfecționa” a „imbunatați”, a „mantui” aici și dincolo de lumea noastra materiala. Corectarea continua a lumii fizice este prima sarcina a politicului. Puterea politica devine, astfel, un atribut al sacrului. Ambele concepte justifica relația: sacru – puterea politica, un cuplu categorial care face parte din matricea fenomenului politic. Autorul explica in detalii mecanismele psihosociale de manifestare a cuplului categorial sacrul și puterea politica in raport cu imaginarul colectiv și in raport cu dezvoltarea psihanalitica a personalitații de la individ la comunitate. De asemenea, autorul prezinta și o serie de studii de caz relevante subiectului care pune in lumina continuitatea sacrului in societatea contemporana. Toate aceste aspecte sunt de interes pentru oricine dorește sa aprofundeze studiul societaților, a fenomenului religios și politic dintr-o perspectiva psihanalitica de calitate.
Sebastian Fitzek este lector universitar doctor la Facultatea de Comunicare și Relații Publice, SNSPA. În decembrie 2010 a obținut titlul de doctor în sociologie la Universitatea de Vest din Timișoara, iar în octombrie 2015 și-a finalizat cu succes studiile postdoctorale în cadrul Programului de Pluri și Intedisciplinaritate, proiect organizat de Academia Română. Sebastian Fitzek este membru al Centrului de Cercetare în Comunicare în cadrul Laboratorului pentru studiul imaginii și al identității, iar din 2018 este coordonator al Masteratului de Leadership și Comunicare Politică. Sursa SNSPA
Cuprins:
Listă de tabele şi figuri 10
Listă de abrevieri 11
PREFAŢĂ 15
Cuvântul autorului către cititor 21
O scurtă introducere în lumea imaginarului colectiv 24
CAPITOLUL I. ABORDĂRI PSIHOSOCIALE ALE IMAGINARULUI COLECTIV 29
1.1. Rolul reprezentărilor sociale în universul imaginarului colectiv 47
1.2. Imaginarul social 52
1.3. O interpretare antropologică a imaginarului 54
CAPITOLUL II. UNIVERSUL PSIHIC AL IMAGINARULUI 58
2.1. Conceptul de „imaginar interetnic”, o diviziune a imaginarului colectiv 59
2.2. O psihanaliză a reprezentărilor religioase din Geneză 63
2.3. Reprezentarea şi imaginaţia artistică 67
2.4. Cuplul categorial: sacru şi puterea politică în abordarea imaginarului colectiv 73
2.5. O ipotetică teorie a imaginarului colectiv 78
2.6. Imaginarul media şi influenţa sa în formarea personalităţii umane 82
2.7. O nouă perspectivă teoretică a inconştientului 87
CAPITOLUL III. POLISEMANTISMUL SACRULUI 93
3.1. Sacrul şi hierofania în abordări sociologice şi în istoria religiilor 94
3.2. Sacralitatea puterii în imaginarul creştin 112
3.3. O abordare antropologică a puterii politice 117
3.4. Abordări hermeneutice şi fenomenologice ale sacrului 123
CAPITOLUL IV. SACRUL ÎN IMAGINAŢIA BASMULUI 133
CAPITOLUL V. SACRALITATEA IMAGINII ÎMPĂRATULUI ÎN BIZANŢ 143
CAPITOLUL VI. SACRU ŞI PUTEREA POLITICĂ ÎN JAPONIA MEDIEVALĂ 149
6.1. Rădăcina sacrului şi a politicului în instituţia imperială 151
6.2. De la perioada Tokugawa la fundamentele Restauraţiei Meiji 158
6.3. Samuraiul, auto-sacrificiul şi puterea politică 161
CAPITOLUL VII. SPECIFICITATEA SACRIFICIULUI ÎN SOCIETATEA AZTECĂ 165
7.1. Actul sacrificial în istoria religiilor 166
7.2. Sacrificii şi ofrande. Sacrificiul creştin 170
7.3. Agresivitatea şi manifestarea sacrului 173
7.4. Sacrificiul uman în societatea aztecă 176
CAPITOLUL VIII. PUTEREA POLITICĂ ŞI MANIFESTĂRILE SALE 184
8.1. O perspectivă psihosocială a alterităţii în relaţiile sociale şi în relaţiile de putere 184
8.2. Personalizarea puterii politice şi sacrul 188
8.3. Personalizare şi personalitate politică 190
8.4. Un studiu de caz: idealuri şi himere a trei revoluţionari de profesie în istoria mişcării comuniste din perioada 1921-1924 196
8.5. Charismă şi suprapersonalizare 207
8.6. Caracter, temperament şi personalizare, o triadă a personalităţii politice 210
8.7. Instituţionalizarea puterii politice şi sacrul 213
CAPITOLUL IX. LEGITIMITATEA PUTERII POLITICE ŞI SACRUL ÎN SOCIETATEA
MODERNĂ 222
9.1. Influenţa şi autoritatea în actul de conducere 222
9.2. Impactul puterii, al influenţei şi al autorităţii deontice asupra comportamentului 224
9.3. Puterea şi privilegiile 226
9.4 Patologia puterii în lipsa autorităţii deontice, o perspectivă teoretică 228
9.5. Homo religiosus şi homo socialis în termenii relaţiei sacru–putere–influenţă 230
9.6. De la sacru la condiţiile vieţii sociale – statalitatea 234
9.7. Critica antropologică a etnocentrismului în dezbaterea puterii politice 235
9.8. Putere şi influenţă 238
CAPITOLUL X. RELIGIE ŞI PUTERE ÎN ROMÂNIA POST-DECEMBRISTĂ 240
10.1. Moştenirea comunistă şi o scurtă radiografie a societăţii româneşti de după ‘89 242
10.2. Inegalitatea socială versus injustiţia socială 246
10.3. Creştinismul între continuitate şi declin în România postdecembristă 249
CAPITOLUL XI. ELITELE POLITICE ŞI SACRUL 254
11.1. Concepte generale ale elitismului 255
11.2. Aristocraţie şi elitism 257
11.3. Oligarhie şi elitism 258
11.4. Clasa elitelor conducătoare 258
11.5. Concepte moderne şi contemporane ale elitismului 260
11.6. Elitismul contemporan 261
11.7. Analiza sensurilor 262
CONSIDERAŢII FINALE 269
Referinţe bibliografice 273
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu