Autor: Gilles Lipovetsky, Jean Serroy
Editura Polirom
Colectia Plural
An aparitie : 2008
Editia I
Editia originala: L'écran global : culture-médias et cinéma à l'âge hypermoderne
Traducerea Mihai Ungurean
ISBN 978-973-46-1141-6
Nr pagini : 336
Format 145 x 225
Anticariat
Pretul la data postarii : 89 - 120 lei pe okazii,
Disponibilitate BCU
Departe de a insemna moartea celei de-a saptea arte, epoca ecranului omniprezent inregistreaza cea mai importanta mutatie cunoscuta de cinematografie. Aceasta nu doar se transforma in hipercinema, ci devine generatoarea unei lumi si, implicit, a unei viziuni asupra lumii. Televiziunea, publicitatea, jocurile video, videoclipurile sint restructurate dupa logica starificarii, hiperspectacularului si divertismentului. Fara sa considere ca imaginile epocii hipermoderne sint sinonime cu o saracire a gindirii si sa anticipeze rezultate catastrofice, dar si fara sa inchipuie scenarii cu happy-end, autorii sustin ca actuala epoca ne obliga sa cream un model inedit pentru a intelege cinematografia, ecranul si, mai profund, cultura viitoare.
Gilles Lipovetsky (n. 1944) este filosof si sociolog, profesor la Universitatea din Grenoble, membru al Conseil d’analyse de la societe, al Conseil national des programmes (Ministerul Educatiei Nationale), consultant al asociatiei Progres du Management. Sursa Polirom
La noi au fost traduse:
Amurgul datoriei. Etica nedureroasă a noilor timpuri democratice, Babel 1996
A treia femeie, Univers 2000
Fericirea paradoxala. Eseu asupra societatii de hiperconsum, Polirom 2007
Ecranul global. Cultura, mass-media si cinema in epoca hipermoderna (coautor), Polirom 2008
Estetizarea lumii. A trai in timpul capitalismului artistic (coautor), Cartea romaneasca educational 2021
Cuprins:
Introducere 7
Noua varsta a cinematografului 7
Cele patru varste ale cinematografului 13
Cinema fara frontiere 19
Cinematograful global. O abordare globala 23
Partea I. LOGICILE HIPERCINEMATOGRAFULUI
Capitolul I. Catre un hipercinematograf 29
O arta moderna din punct de vedere ontologic 29
O arta a consumului de masa 32
Marea iluzie? 41
O noua modernitate: hipermodernitatea 45
Hiper high-tech 47
Cinematograful care se anunta 50
Spirala costurilor si triumful marketingului 53
Hiperconsumatorul de cinema 59
O arta moderna la hiperlativ 63
Capitolul II. Imaginea-exces 69
Cinesenzatii 70
Imaginea-viteza 73
Imaginea-abunden^a 76
Noii monstri 79
Ultraviolenta 82
X de la sex 85
Capitolul III. Imaginea-multiplex 89
Simplex 89
Hibridarea globalizata 91
Naratiunea multiplex 96
Multiplicarea varstelor vietii 101
Un barbat, o femeie 110
Minoritati multisex 115
Capitolul IV. Imaginea-distanta 118
Cinematograful cinematografului 118
Cinema in cinema 123
Gradul al doilea... in prim-plan 128
Partea a II-a. NEOMITOLOGII
Capitolul V. Documentarul sau revansa fratilor Lumiere 135
Un mars imperial 135
Asigurari contra tuturor riscurilor 138
O prima pentru satisfactia reflexiva 141
Banalul si intimul 143
Oamenii cu camera de filmat 145
(Re)constructia realitatii 147
Privire militanta/privire intima 148
Adevarat/fals 151
Capitolul VI. In memoriam. De la filmul istoric la cinematograful memorial 154
Filmul istoric originar: un trecut expirat 155
Filmul istoric neohollywoodian: un prezent la timpul trecut 158
Filmul memorial: un trecut pentru prezent 161
Identitatea franceza In chestiune 163Contra minciunilor Statului: Omagiu memoriei pierdute 166De la sensul istoriei la sensul memoriei 169
Capitolul VII. Cinepolis 173
Ecologie si science-fiction: noile teritorii ale fricii 174
Cerere si oferta: dura lex, sed lex 179
Violenta schimburilor in mediu nontemperat 179Clase nemuncitoare, clase periculoase182
Miza democratica 184
Democratia americand vazuta din interior 184Imperialismul american vazut din exterior 188Drepturile omului si balcanizarea lumii 190
CineEul 193
Imperiul simturilor 194Femei si barbati in pragul crizei de sine 197
Partea a Ill-a. TOATE ECRANELE DIN LUME
Capitolul VIII. De la marele la micul ecran 203
Fabulosul destin al micului ecran 203
Generate ,,tele" 207
Serialul contraataca 211
Spiritul cinema si telerealitatea 214
Tele-show-ul sportiv 219
Capitolul IX. Ecranul publicitar 223
Publicinematograful 223
Cinemarca : imperiul logoului 228
Publifilia 231
Hiperpublicitatea 236
Excesul moderat 237Un pic de multiplexitate 242Cu pasiune, despre distanta 245
Capitolul X, Ecranul-lume 250
O constelatie numita ecran 250
Ecranul informational 254
Starea de videosupraveghere , 261
Ecranul ludic 265
Jocurile video si febra Second-Life 266Videoclipurile sau extazul lookului specific musicalului 271Cu atat mai mare va fi ecranul 275Ecrane de ambianta : atmosfera, atmosfera 277
Ecranul expresiv 278
Arta video : de la confidentialitate la expresia de masa 278Arta digitala : ecranul experimental 283Cinemania : fiecare cu filmul sau 286
Despre puterea ecranica 290
Concluzii. Cineviziunea lumii 295
A fost odata povestea 295Lumea ca cineviziune 300
Index de filme citate 307
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu