15/12/2023

ECRANUL GLOBAL. Cultura, mass-media si cinema în epoca hipermoderna

Autor: Gilles Lipovetsky, Jean Serroy
Editura Polirom
Colectia Plural
An aparitie : 2008
Editia I
Editia originala: L'écran global : culture-médias et cinéma à l'âge hypermoderne
Traducerea Mihai Ungurean
ISBN 978-973-46-1141-6
Nr pagini : 336
Format 145 x 225
Anticariat
Pretul la data postarii : 89 - 120 lei pe okazii
Disponibilitate BCU


        Departe de a insemna moartea celei de-a saptea arte, epoca ecranului omniprezent inregistreaza cea mai importanta mutatie cunoscuta de cinematografie. Aceasta nu doar se transforma in hipercinema, ci devine generatoarea unei lumi si, implicit, a unei viziuni asupra lumii. Televiziunea, publicitatea, jocurile video, videoclipurile sint restructurate dupa logica starificarii, hiperspectacularului si divertismentului. Fara sa considere ca imaginile epocii hipermoderne sint sinonime cu o saracire a gindirii si sa anticipeze rezultate catastrofice, dar si fara sa inchipuie scenarii cu happy-end, autorii sustin ca actuala epoca ne obliga sa cream un model inedit pentru a intelege cinematografia, ecranul si, mai profund, cultura viitoare.

        Gilles Lipovetsky (n. 1944) este filosof si sociolog, profesor la Universitatea din Grenoble, membru al Conseil d’analyse de la societe, al Conseil national des programmes (Ministerul Educatiei Nationale), consultant al asociatiei Progres du Management. Sursa Polirom
        La noi au fost traduse:
Amurgul datoriei. Etica nedureroasă a noilor timpuri democratice, Babel 1996
A treia femeie, Univers 2000
Fericirea paradoxala. Eseu asupra societatii de hiperconsum, Polirom 2007
Ecranul global. Cultura, mass-media si cinema in epoca hipermoderna (coautor), Polirom 2008
Estetizarea lumii. A trai in timpul capitalismului artistic (coautor), Cartea romaneasca educational 2021

Cuprins:

Introducere  7
    Noua varsta a cinematografului  7
    Cele patru varste ale cinematografului  13
    Cinema fara frontiere  19
    Cinematograful global. O abordare globala  23

Partea I. LOGICILE HIPERCINEMATOGRAFULUI

Capitolul I. Catre un hipercinematograf 29
    O arta moderna din punct de vedere ontologic 29
    O arta a consumului de masa 32
    Marea iluzie? 41
    O noua modernitate: hipermodernitatea 45
    Hiper high-tech 47
    Cinematograful care se anunta 50
    Spirala costurilor si triumful marketingului 53
    Hiperconsumatorul de cinema 59
    O arta moderna la hiperlativ 63

Capitolul II. Imaginea-exces 69
    Cinesenzatii 70
    Imaginea-viteza 73
    Imaginea-abunden^a 76
    Noii monstri 79
    Ultraviolenta 82
    X de la sex 85

Capitolul III. Imaginea-multiplex 89
    Simplex 89
    Hibridarea globalizata 91
    Naratiunea multiplex 96
    Multiplicarea varstelor vietii 101
    Un barbat, o femeie 110
    Minoritati multisex 115

Capitolul IV. Imaginea-distanta 118
    Cinematograful cinematografului 118
    Cinema in cinema 123
    Gradul al doilea... in prim-plan 128

Partea a II-a. NEOMITOLOGII

Capitolul V. Documentarul sau revansa fratilor Lumiere 135
    Un mars imperial 135
    Asigurari contra tuturor riscurilor 138
    O prima pentru satisfactia reflexiva 141
    Banalul si intimul 143
    Oamenii cu camera de filmat 145
    (Re)constructia realitatii 147
    Privire militanta/privire intima 148
    Adevarat/fals 151

Capitolul VI. In memoriam. De la filmul istoric la cinematograful memorial 154
    Filmul istoric originar: un trecut expirat 155
    Filmul istoric neohollywoodian: un prezent la timpul trecut 158
    Filmul memorial: un trecut pentru prezent 161
Identitatea franceza In chestiune 163
Contra minciunilor Statului: Omagiu memoriei pierdute 166
De la sensul istoriei la sensul memoriei 169

Capitolul VII. Cinepolis 173
    Ecologie si science-fiction: noile teritorii ale fricii 174
    Cerere si oferta: dura lex, sed lex 179
Violenta schimburilor in mediu nontemperat 179
Clase nemuncitoare, clase periculoase182
    Miza democratica 184
Democratia americand vazuta din interior 184
Imperialismul american vazut din exterior 188
Drepturile omului si balcanizarea lumii 190
    CineEul 193
Imperiul simturilor 194
Femei si barbati in pragul crizei de sine 197

Partea a Ill-a. TOATE ECRANELE DIN LUME

Capitolul VIII. De la marele la micul ecran 203
    Fabulosul destin al micului ecran 203
    Generate ,,tele" 207
    Serialul contraataca 211
    Spiritul cinema si telerealitatea 214
    Tele-show-ul sportiv 219

Capitolul IX. Ecranul publicitar 223
    Publicinematograful 223
    Cinemarca : imperiul logoului 228
    Publifilia 231
    Hiperpublicitatea 236
Excesul moderat 237
Un pic de multiplexitate 242
Cu pasiune, despre distanta 245

Capitolul X, Ecranul-lume 250
    O constelatie numita ecran 250
    Ecranul informational 254
    Starea de videosupraveghere , 261
    Ecranul ludic 265
Jocurile video si febra Second-Life 266
Videoclipurile sau extazul lookului specific musicalului 271
Cu atat mai mare va fi ecranul 275
Ecrane de ambianta : atmosfera, atmosfera 277
    Ecranul expresiv 278
Arta video : de la confidentialitate la expresia de masa  278
Arta digitala : ecranul experimental 283
Cinemania : fiecare cu filmul sau 286
    Despre puterea ecranica 290
    Concluzii. Cineviziunea lumii 295
A fost odata povestea 295
Lumea ca cineviziune 300

Index de filme citate 307

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu