15/12/2023

NOILE HAINE ALE PROPAGANDEI

Autor: Calin Hentea
Editura Paralela 45
Colectia Total
An aparitie : 2008
Editia I
ISBN 978-973-47-0407-1
Nr pagini : 448
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 39 lei la Editura, 29,25 lei la dzc, 39 lei la carturesti
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Fie că se vor numi într-un fel sau altul, fie că vor recurge la metode mai dure sau mai subtile, încercările de influenţare în masă ale unora faţă de alţii se vor plasa pe un trend ascendent atât în lumea militară, cât şi în cea civilă din viitorul imediat predictibil. Oamenii politici, militarii, comercianţii, managerii, toţi vor căuta metode şi soluţii cât mai eficiente şi eficace potrivit cerinţelor lor pentru a-şi rezolva mai bine, mai repede şi mai ieftin problemele. Calin Hentea

        Autorul oferă cititorului român o lucrare care aduce nu numai o nouă perspectivă, dar şi o altă hain㝠pentru propagandă. Acest lucru este meritoriu şi datorită faptului că abuzul de propagandă făcut de regimurile totalitare de dreapta (nazismul, fascismul, legionarismul etc.) sau de stânga (comunismul) a condus la demonetizarea atât a conceptului, cât şi a practicii. Propaganda are astazi conotaţii negative, iar termenul este ocolit sau utilizat pentru a discredita adversarii politici, atât în mediul intern cât şi în cel internaţional. Curajul şi originalitatea gândirii domnului Calin Hentea sunt evidenţe fie şi numai datorită faptului că prin demersul său ştiinţific a încercat reabilitarea unui concept multisecular propaganda. Desigur aceasta nu este şi singura soluţie. Prima a fost în sfera operaţională, unde structurile militare angajate în conflicte sau rezolvarea unor crize au trebuit să găsească soluţii pentru a evita ca ceea ce se făcea din punct de vedere al informării opiniei publice interne şi internationale să fie confundat cu mult hulita activitate de propagandă. Aşa s-au născut structurile de relatii publice, PSYOPS, INFO-OPS, comunicare strategică etc. Constantin Hlihor

        Călin Hentea (n.1958) are studii politehnice (1983), dar a devenit ofițer MApN în 1986. Este doctor Magna cum Laudae în științe militare, cu o teză despre propagandă și operații informaționale. A fost inginer proiectant și apoi redactor în Trustul de presă al armatei.
Începând din anul 2001, a lucrat în Secția PSYOPS din Statul Major General, participând la misiuni internaționale în Albania, Kosovo, Afganistan. A trecut în rezervă în anul 2008, colonel. Este colaborator al revistelor Magazin istoric, Historia, dar și Modernism.ro.
A publicat mai multe volume de istorie a propagandei. Sursa cartepedia
        Dintre lucrarile sale: 
Noile haine ale propagandei, Paralela 45  2008
Spectacolul propagandei, Meteor Press 2014
Propaganda si rudele sale. Mic dictionar enciclopedic, Ed. Militara 2015
    si multe altele

Cuprins:

Un Lasswell roman, de Constantin Hlihor 7
INDEX DEABREVIERI 11
Mesaje (personalizate) de multumire 17

PARTEA I. DESPRE PROPAGANDA 19
Propaganda, o eterna poveste 21

CAPITOLUL 1. Despre propaganda 29
Pe ce se bazeaza propaganda 29
Misterele psihicului uman 29
Mostenirea behaviorismului american 32
Totul este doar perceptie si reprezentare sociala? 36
Comunicarea 39
Persuasiunea, manipularea si teoria conspiratiei 43
Minciuna si dezinformarea 57
Masele, mass-media si cenzura 62

CAPITOLUL 2. Cum si cine face propaganda 73
Antecedente 73
Propaganda euroatlantica. Formule institutionale si operationale euroatlantice 78
Entuziastele excese ale Primului Razboi Mondial 80
Propaganda fara frontiere in cel de-al Doilea Razboi Mondial  86
Noile haine ale propagandei occidentale in timpul Razboiului Rece 91
Propaganda totalitara (comunista si nazista) 99
Intersectii si paralelisme 99
Sinceritatea propagandei totalitare 103
Elemente ale propagandei naziste, fasciste si japoneze de razboi 107
Cameleonismu! politic al propagandei sovietice 110
Ce spun intelectualii despre propaganda? 117

CAPITOLUL 3. Propaganda astazi 131
Morala "bate" politica 131
O noua definite a propagandei actuale 134
Privind inapoi fara manie. Din Antichitate si pana la sfarsitul Razboiului Rece 146
Actualitatea propagandei 153

Partea a ll-a. DESPRE OPERATIILE INFORMATIONALE 157

CAPITOLUL 4. Cum si de ce au aparut operatiile informationale 159
Premisele aparitiei operatiilor informationale 159
Eficacitatea actiunilor militare, catalizatorul operatiilor informationale, al operatiilor bazate pe efect si al razboiului bazat pe retea 160
a) Razboiul intregului popor si razboiul total 161
b) Conflictele limitate 162
c) Operatiile bazate pe efect (Effect Based Operations - (EBO) 163
d) Razboiul bazat pe retea (Network Centric Warfare) 166
e) Interferente si carente 168
Presiunea considerentelor politice, sociale si morale 169

CAPITOLUL 5. Aparitia si dezvoltarea principalelor concepte din sfera operatiilor informationale 173
Publicitatea si relatiile publice 174
a) Puncte comune 174
b) Conceptul de publicitate 175
c) Elemente de istorie a publicitatii 176
d) Elemente de istoria relatiilor publice 177
e) Conceptul de relatii publice 180
f) Interferenta relatiilor publice cu operatiile psihologice si cu publicitatea 181
g) Relatiile publice si propaganda 183
h) Relatiile publice in doctrinele militare 185
i) Relatiile publice si operatiile informationale 187
Operatiile psihologice (PSYOPS) 189
Evolutii institutionale si operationale 189
a) Primele structuri militare de specialitate si prirna doctrina de PSYOPS 189
b) Operatiile psihologice occidentale postbelice 193
d) Experienta Vietnamului 195
d) Renasterea operatiilor psihologice americane in anii '80   196
e) Succesul PSYOPS in Golful Persic 197
f) PSYOPS in operafii de mentinere a pacii 198
g) Mica istorie a operatiilor psihologice romanesti 200
Cadrul conceptual contemporan al operatiilor psihologice 201
a) Ce desparte si ce apropie PSYOPS din NATO de cele americane 202
b) Opera|iile psihologice si mass-media 206
Cooperarea civil-miIitara/afacerile civile - CIMIC/CA 209
a) Scurt istoric al CIMIC/CA 209
b) Civil Affairs sau CIMIC americane 210
c) Relatia PSYOPS - CIMIC 211
d) Relatia CIMIC/INFO OPS 213
Alte specialiti militare coordonate in cadrul operatiilor informationale 214
a) Razboiul electronic (Electronic warfare EW)  216
b) Operatiile in retelele de calculatoare (Computer Network Operations CNO) 217
c) Operatii bazate pe bloguri (Blog Based Operations BBO) 217
d) Securitatea operationala (OPSEC) si securitatea informatiilor (INFOSEC) 218
e) lnformatiile militare (intelligence) 219
O Componenta cinetica a operatiilor informationale 219
Eufemismele comunicarii de influentare in masa 220
a) Diplomatia publica - metamorfozele unui concept 221
b) Comunicarea strategica 225
c) Managementul perceptiilor 227

CAPITOLUL 6. Perspectivele doctrinare ale operatiilor informationale 229
Statele Unite Ieaganul operatiilor informationale 229
NATO in cautarea unui consens informational 235
Operatiile informationale in Marea Britanie 246
Varianta germana: informarea operativa (Oplnf/PSYOPS) si operatiile informationale (InfoOps) 247
Preocupari in tara lui Sun Tze: tehnologie si traditie din perspectiva" chineza 248
In umbra propagandei sovietice: actiunile informational-psihologice rusesti 250
Operatiile informationale romanesti 253

CAPITOLUL 7. Propaganda versus operatii informationale: ,,Aceeasi Marie cu alta palarie." 259
Deosebirile intre propaganda si operatii informationale 259
Asemanarile intre propaganda si operatii informationale 262
Emergenta operatiilor informationale din propaganda 266

Partea a lll-a. OPERATII INFORMATIONALE Sl PSIHOLOGICE IN CONFLICTELE
POST RAZBOI RECE 271

CAPITOLUL 8. Conflictele din "Balcanii traditionali" si cele din ,,Balcanii mondiali" 273

CAPITOLUL 9. Reusite si esecuri 279
Miturile americane ale primului razboi din Golful Persic 280
Privatizarea serviciilor de propaganda 286
Secretele ,,succesului" informational al NATO din Bosnia (1996-2004) 289
Cauzele esecului informational al NATO din 1999. Dilemele PSYOPS si INFO OPS din KFOR 295
Necunoscutele ecuatiei informationaie afgano-occidentale 301
Irak sau Vietnamul operatiilor informationale 309

CAPITOLUL 10. Eficacitatea si credibilitatea operatiilor informationale 317
Rolul de multiplicator de forta al operatiilor informationale 317
Rolul factorilor cinetici si culturali 320
a) Impactul ubicuitatii comunicatiilor si transporturilor internationale 321
b) Monolog versus dialog 321
c) Efectele pragurilor culturale 322
d) Limitele comunicarii interculturale mediatizate  327
e) Dialogul militari-civili 327
f) Dialogul multinational dintre militari 330
g) Limitele comunicarii dintre militari si civili intr-un teatru de operatii 331
Limitele eficacitatii operatiilor informationale 331
a) Limitele politice 332
b) Limitele mentalitatii militare 334
c) Limita celor sase luni 336
d) Limitele lingvistice 337
e) Limitele comunicarii face to face 337
f) Publicitate versus INFO OPS 338

CAPITOLUL 11. Operatiile de influentare si de control al informatiei dominante 343
Radacinile moderne ale fenomenului 343
Superioritate informationala sau informatie dominanta? 348
Operatiile de influentare, intre propaganda si operatiile informationale 357

EPILOG PROPAGANDISTICO-INFORMATIONAL 369
Index de nume 375
Glosar de termeni si definitii din sfera propagandei, cenzurii, comunicarii publice de influentare, a operatiilor psihologice si a celor informationale 383
Cronologia principalelor evenimente din istoria universala a propagandei si a cenzurii 403

Bibliografie 423
Explicable ilustratiilor 429
Propaganda romaneasca 429
Propaganda straina 433

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu