22/12/2023

DE LA FREUD LA JUNG. O schimbare de paradigma



Autor: Daniela Sorea
Editura  Presa Universitara Clujeana
An aparitie :2019
Editia I
ISBN 978‐606‐37‐0659‐2
Nr pagini : 199
Format e-book
pdf gratuit la editura



Încercând să adune într-un întreg coerent diversele aspecte ale caracterului paradigmatic al gândirii lui Carl Gustav Jung, lucrarea pledează pentru orientarea contemporană spre o accepţiune unitară, integratoare a lumii. Acestei accepţiuni conceptul de cauzalitate globală îi este notă definitorie, iar sistemul ideatic jungian fericită expresie. O bună parte dintre subcapitolele lucrării au constituit miezul unor studii, articole și prezentări distincte. Ele au fost așezate aici la locurile lor, recuperator, asemenea pieselor unui puzzle. Textele în care conținuturile lor se regăsesc sunt semnalate ca indicații bibliografice la sfârșitul titlurilor subcapitolelor respective.

Cuprins:

INTRODUCERE   8

I. STATUTUL COGNITIV AL SIMBOLULUI   10
I.1. Semiotică şi semiologie  10
I.2. Statutul pre-saussurian al simbolului  12
I.3. Mutaţii în statutul cognitiv al simbolului  14
I.4. Abordări restaurative ale simbolicului  16
I.5. Imaginaţie şi imaginar la G. Durand  17

II. C.G. JUNG. TRĂSĂTURILE DEFINITORII ALE SISTEMULUI SĂU IDEATIC  23
II.1. Repere biografice  23
II.2. Premise filosofice la discursul lui C. G. Jung  25
II.2.1. Vecinătăţi conceptuale  25
II.2.2. Dimensiunea hermeneutică a demersului lui C. G. Jung  26
II.2.3. Hermeneutică şi Heraclit   27 
II.2.4. Receptarea gândirii orientale în psihologia analitică  29
II.3. Premise psihologice la discursul lui C. G. Jung. Dimensiunea socio-antropologică a psihanalizei  30
II.3.1. Sigmund Freud şi terapia psihanalitică   30
II.3.1.1. S. Freud: note biografice şi premise ideatice   30
II.3.1.2. Presupoziţiile discursului freudian  33
II.3.1.3. Relevanţa antropologică a sexualităţii în psihanaliză  38
II.3.1.4. Reprezentarea freudiană a nevrozei   40
II.3.1.5. Statutul visului în terapia psihanalitică   41
II.3.1.6. Rezistenţă, refulare, transfer şi contratransfer   43
II.3.1.7. Simbol şi simbolizare la S. Freud   45
II.3.1.8. Situsul psihanalitic al interpretării   46
II.3.1.9. Psihanaliza ca Weltanschauung   48
II.3.1.10. Eros şi Thanatos   52
II.3.2. Particularităţi epistemologice ale psihanalizei   53 
II.3.2.1. Ştiinţificitatea discursului freudian   53
II.3.2.2. Subiectivitatea discursului freudian   56
II.3.3. Psihanaliză şi nazism 58 
II.3.3.1. Freud şi Jung: perspectiva elveţiană 58
II.3.3.2. Freud şi Jung: perspectiva vieneză  60
II.3.3.3. Semnificaţia încărcăturii afective a relaţiei dintre Freud şi Jung 61
II.3.3.4. Naivitate şi nazism la C. G. Jung  62
II.4. Articulările conceptuale ale gândirii lui C. G. Jung. Dimensiunea socio-antropologică a psihologiei analitice  70
II.4.1. Semnificaţia antropologică a procesului de individuaţie  70
II.4.1.1. Dimensiunea teleologică a individuaţiei  70
II.4.1.2. Etapele procesului individuator  72
II.4.1.3. Confruntarea edificatoare cu arhetipurile  73
II.4.1.4. Natura simbolică a arhetipurilor  75
II.4.2. Structura şi dinamica psihicului uman  78
II.4.2.1. Conştient şi inconştient în accepţiunea lui C. G. Jung  78
II.4.2.2. Inconştientul colectiv   81
II.4.2.3. Conceptul de libido în psihologia analitică  82
II.4.2.4. Simbol şi gândire simbolică la C. G. Jung   84
II.4.2.5. Tipuri şi funcţii psihice  86
II.4.2.6. Statutul antropologic al contrariilor în psihologia analitică  88
II.4.2.7. Complexele inconştientului personal   89
II.4.3. Arhetipurile inconştientului colectiv   90
II.4.3.1. Natura şi funcţia arhetipurilor   90
II.4.3.2. Umbra   94
II.4.3.3. Persona   96
II.4.3.4. Anima şi animus   96
II.4.3.5. Sinele şi relaţia acestuia cu Eul în accepţiunea lui C. G. Jung  99
II.4.3.6. Copilul divin, mama şi renaşterea   104
II.4.3.7. Mandala în psihologia analitică   107
II.4.3.8. Proiecţie, posedare şi inflaţie  110
II.4.4. Dimensiunea terapeutică a psihologiei analitice  112
II.4.4.1. Boala şi terapia în psihologia analitică  112
II.4.4.2. Visele şi metoda amplificării în psihologia analitică  117
II.4.4.3. Transfer şi contratransfer în psihologia analitică  120
II.4.5. Expresii culturale ale procesului individuator 121
II.4.5.1. Alchimie şi individuaţie  121
II.4.5.2. Mitul şi basmul la C. G. Jung   123
II.4.5.3. Dumnezeu şi reprezentarea Lui arhetipală 124
II.4.5.4. Dimensiunea religioasă a procesului individuator  126
II.4.6. Etică şi individuaţie la C. G. Jung  129
II.4.7. Particularităţi epistemologice ale psihologiei analitice 131
II.4.7.1. Spirit şi suflet în accepţiune analitică 131
II.4.7.2. Spirit şi materie în discursul jungian  132
II.4.7.3. Situsul epistemic al psihologiei analitice  133
II.4.7.4. Slăbiciuni argumentative la C.G. Jung  137

III. STATUTUL PARADIGMATIC AL GÂNDIRII LUI C. G. JUNG  141
III.1. Conceptul de paradigmă în accepţiunea lui Th. Kuhn  141
III.2. Noua paradigmă a fizicii contemporane  142
III.2.1. Aspectul microfizic al realului  142
III.2.2. David Bohm şi plenitudinea înfăşurată a lumii  145
III.3. Mutaţii epistemologice consecvente schimbării de paradigmă in fizică 147
III.3.1. Caracterul holist al noii fizici  147
III.3.2. Îndrăzneli epistemologice  148
III.4. De la Freud la Jung: o schimbare de paradigmă  154
III.4.1. Mecanicismul lui Freud şi holismul lui Jung  154
III.4.2. Diferenţieri terapeutice  156
III.4.3. Semnificaţia antropologică a religiei în psihanaliză 161
III.4.4. Semnificaţia antropologică a religiei în psihologia analitică 165
III.4.5. Semnificaţia paradigmatică a raportărilor la religie  173
III.4.6. Dimensiunile paradigmatice ale gândirii lui C. G. Jung 174
III.5. Convergenţe ideatice  175
III.5.1. Transdisciplinaritatea ca Weltanschauung  175
III.5.2. Deschideri epistemologice spre o cunoaştere totalizatoare 179
III.5.3. Basmele în procesul educaţional contemporan 180
III.6. Concordanţa articulărilor conceptuale ale gândirii lui Jung cu trăsăturile definitorii ale fizicii contemporane 183
III.6.1. Interesul lui Jung pentru sincronicităţi 183
III.6.2. Recuperări epistemologice în orizontul noii paradigme a fizicii 186 

CONCLUZII 188

BIBLIOGRAFIE 191 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu