Editura Presa Universitara Clujeana
An aparitie :2019
Editia I
ISBN 978‐606‐37‐0659‐2
Nr pagini : 199
Format e-book
pdf gratuit la editura
Încercând să adune într-un întreg coerent diversele aspecte ale caracterului paradigmatic al gândirii lui Carl Gustav Jung, lucrarea pledează pentru orientarea contemporană spre o accepţiune unitară, integratoare a lumii. Acestei accepţiuni conceptul de cauzalitate globală îi este notă definitorie, iar sistemul ideatic jungian fericită expresie. O bună parte dintre subcapitolele lucrării au constituit miezul unor studii, articole și prezentări distincte. Ele au fost așezate aici la locurile lor, recuperator, asemenea pieselor unui puzzle. Textele în care conținuturile lor se regăsesc sunt semnalate ca indicații bibliografice la sfârșitul titlurilor subcapitolelor respective.
Cuprins:
INTRODUCERE 8
I. STATUTUL COGNITIV AL SIMBOLULUI 10
I.1. Semiotică şi semiologie 10
I.2. Statutul pre-saussurian al simbolului 12
I.3. Mutaţii în statutul cognitiv al simbolului 14
I.4. Abordări restaurative ale simbolicului 16
I.5. Imaginaţie şi imaginar la G. Durand 17
II. C.G. JUNG. TRĂSĂTURILE DEFINITORII ALE SISTEMULUI SĂU IDEATIC 23
II.1. Repere biografice 23
II.2. Premise filosofice la discursul lui C. G. Jung 25
II.2.1. Vecinătăţi conceptuale 25II.2.2. Dimensiunea hermeneutică a demersului lui C. G. Jung 26II.2.3. Hermeneutică şi Heraclit 27II.2.4. Receptarea gândirii orientale în psihologia analitică 29
II.3. Premise psihologice la discursul lui C. G. Jung. Dimensiunea socio-antropologică a psihanalizei 30
II.3.1. Sigmund Freud şi terapia psihanalitică 30
II.3.1.1. S. Freud: note biografice şi premise ideatice 30II.3.1.2. Presupoziţiile discursului freudian 33II.3.1.3. Relevanţa antropologică a sexualităţii în psihanaliză 38II.3.1.4. Reprezentarea freudiană a nevrozei 40II.3.1.5. Statutul visului în terapia psihanalitică 41II.3.1.6. Rezistenţă, refulare, transfer şi contratransfer 43II.3.1.7. Simbol şi simbolizare la S. Freud 45II.3.1.8. Situsul psihanalitic al interpretării 46II.3.1.9. Psihanaliza ca Weltanschauung 48II.3.1.10. Eros şi Thanatos 52
II.3.2. Particularităţi epistemologice ale psihanalizei 53
II.3.2.1. Ştiinţificitatea discursului freudian 53II.3.2.2. Subiectivitatea discursului freudian 56
II.3.3. Psihanaliză şi nazism 58
II.3.3.1. Freud şi Jung: perspectiva elveţiană 58II.3.3.2. Freud şi Jung: perspectiva vieneză 60II.3.3.3. Semnificaţia încărcăturii afective a relaţiei dintre Freud şi Jung 61II.3.3.4. Naivitate şi nazism la C. G. Jung 62
II.4. Articulările conceptuale ale gândirii lui C. G. Jung. Dimensiunea socio-antropologică a psihologiei analitice 70
II.4.1. Semnificaţia antropologică a procesului de individuaţie 70
II.4.1.1. Dimensiunea teleologică a individuaţiei 70II.4.1.2. Etapele procesului individuator 72II.4.1.3. Confruntarea edificatoare cu arhetipurile 73II.4.1.4. Natura simbolică a arhetipurilor 75
II.4.2. Structura şi dinamica psihicului uman 78
II.4.2.1. Conştient şi inconştient în accepţiunea lui C. G. Jung 78II.4.2.2. Inconştientul colectiv 81II.4.2.3. Conceptul de libido în psihologia analitică 82II.4.2.4. Simbol şi gândire simbolică la C. G. Jung 84II.4.2.5. Tipuri şi funcţii psihice 86II.4.2.6. Statutul antropologic al contrariilor în psihologia analitică 88II.4.2.7. Complexele inconştientului personal 89
II.4.3. Arhetipurile inconştientului colectiv 90
II.4.3.1. Natura şi funcţia arhetipurilor 90II.4.3.2. Umbra 94II.4.3.3. Persona 96II.4.3.4. Anima şi animus 96II.4.3.5. Sinele şi relaţia acestuia cu Eul în accepţiunea lui C. G. Jung 99II.4.3.6. Copilul divin, mama şi renaşterea 104II.4.3.7. Mandala în psihologia analitică 107II.4.3.8. Proiecţie, posedare şi inflaţie 110
II.4.4. Dimensiunea terapeutică a psihologiei analitice 112
II.4.4.1. Boala şi terapia în psihologia analitică 112II.4.4.2. Visele şi metoda amplificării în psihologia analitică 117II.4.4.3. Transfer şi contratransfer în psihologia analitică 120
II.4.5. Expresii culturale ale procesului individuator 121
II.4.5.1. Alchimie şi individuaţie 121II.4.5.2. Mitul şi basmul la C. G. Jung 123II.4.5.3. Dumnezeu şi reprezentarea Lui arhetipală 124II.4.5.4. Dimensiunea religioasă a procesului individuator 126
II.4.6. Etică şi individuaţie la C. G. Jung 129II.4.7. Particularităţi epistemologice ale psihologiei analitice 131
II.4.7.1. Spirit şi suflet în accepţiune analitică 131II.4.7.2. Spirit şi materie în discursul jungian 132II.4.7.3. Situsul epistemic al psihologiei analitice 133II.4.7.4. Slăbiciuni argumentative la C.G. Jung 137
III. STATUTUL PARADIGMATIC AL GÂNDIRII LUI C. G. JUNG 141
III.1. Conceptul de paradigmă în accepţiunea lui Th. Kuhn 141
III.2. Noua paradigmă a fizicii contemporane 142
III.2.1. Aspectul microfizic al realului 142III.2.2. David Bohm şi plenitudinea înfăşurată a lumii 145
III.3. Mutaţii epistemologice consecvente schimbării de paradigmă in fizică 147
III.3.1. Caracterul holist al noii fizici 147III.3.2. Îndrăzneli epistemologice 148
III.4. De la Freud la Jung: o schimbare de paradigmă 154
III.4.1. Mecanicismul lui Freud şi holismul lui Jung 154III.4.2. Diferenţieri terapeutice 156III.4.3. Semnificaţia antropologică a religiei în psihanaliză 161III.4.4. Semnificaţia antropologică a religiei în psihologia analitică 165III.4.5. Semnificaţia paradigmatică a raportărilor la religie 173III.4.6. Dimensiunile paradigmatice ale gândirii lui C. G. Jung 174
III.5. Convergenţe ideatice 175
III.5.1. Transdisciplinaritatea ca Weltanschauung 175III.5.2. Deschideri epistemologice spre o cunoaştere totalizatoare 179III.5.3. Basmele în procesul educaţional contemporan 180
III.6. Concordanţa articulărilor conceptuale ale gândirii lui Jung cu trăsăturile definitorii ale fizicii contemporane 183
III.6.1. Interesul lui Jung pentru sincronicităţi 183III.6.2. Recuperări epistemologice în orizontul noii paradigme a fizicii 186
CONCLUZII 188
BIBLIOGRAFIE 191
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu