Editura Polirom
Colectia Collegium
An aparitie :2002
ISBN 973-683-885-4
Nr pagini :248
Format 160 x 235
Pret :36,75 la elefant, 19,96 e-book-ul , 39,95 lei la Editura Polirom,
Download pdf aici si pe slideshare
Cartea (suport pentru cursul de metode clinice) trateaza un subiect de
maxim interes pentru psihologi, psihoterapeuti si psihiatri:
personalitatea. Aceasta asigura formarea profesionala corespunzatoare
psihologilor, pedagogilor si psihoterapeutilor, prin prezentarea in
detaliu a doua dintre cele mai utilizate metode clinice de analiza si
abordare a personalitatii: observatia si interviul. Informatia teoretica
este sintetizata si dezvoltata de indicatii practice. Continutul este
structurat in baza principiului complementaritatii dintre abordarea
experimentala, psihometrica, si abordarea clinica, idiografica si
calitativa.
Ion Dafinoiu este prof. dr. în cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea „Al.I. Cuza” Iaşi, titularul cursurilor Psihodiagnostic clinic, Psihoterapii scurte, Hipnoză clinică şi terapie ericksoniană. Sursa Polirom
De acelas autor:
Evaluarea psihologică. Manualul psihologului clinician (coord), Polirom 2017
Bulimia nervoasă. Teorie, evaluare şi tratament (coautor), Polirom 2016
Psihologie socială clinică (coord), Polirom 2014
Anorexia nervoasă. Teorie, evaluare și tratament (coautor), Polirom 2012
Psihodiagnostic, Ed. Universitatii Al.I.Cuza, 2007
Hipnoza clinica. Tehnici de inductie.Strategii terapeutice (coautor), Erota 2002, Polirom, 2003, 2007
Introducere in psihoterapie, vol I si vol II, Ed. Universitatii “Al.I.Cuza” 2003, 2008
Psihoterapii scurte, Ed. Universitatii “Al.I.Cuza” 2003, Polirom 2005
Personalitatea. Metode de abordare clinica, Polirom 2002, 2007
Elemente de psihoterapie integrativa, Polirom 2000, 2001, 2007
Cuprins:
CUVANT INAINT /11
Capitolul I
EVALUAREA PERSONALITATII, SCHITA ISTORICA /15
1. Metode prestiintifice /17
2. Abordarea stiintifica /20
Capitolul II
STUDIUL SI EVALUAREA PERSONALITATII.
PROBLEME GENERALE /29
1.Ce este personalitatea ? /31
2.Abordare nomotetica sau idiografica ? /32
3.Comportamentul este determinat de trasaturile de personalitate sau de
situatie? /33
4.Rolul ereditatii in determinarea personalitatii /38
5.Probleme etice generate de studiul si evaluarea personalitatii /41
5.1.Conflicte valorice in cercetarea psihosociala /41
5.2.Aspecte ale
activitatii stiintifice care pot antrena probleme etice /42
5.3.Tipuri de
probleme etice in cercetarea psihologica si in activitatea de evaluare a
personalitatii /44
Capitolul III
ABORDAREA CLINICA IN PSIHOLOGIE /53
1.Caracteristici generale /55
2.Resurse si limite /57
3.Complementaritate si integrare /59
Capitolul IV
OBSERVATIA /63
1. Definite /65
2. Observatia sistematica directa /67
2.1. Ce observam?
/67
2.2. Selectarea si
definirea comportamentelor /68
2.3. Grila de
observatie /70
2.4. Procedee de
inregistrare si esantionare /76
2.4.1. Proceduri
de inregistrare specifice observafiei directe /76
2.4.3. Proceduri
de inregistrare specifice autoobservatiei /78
2.4.4. Esanlionarea
/79
3. Metodeleobservatiei
/81
3.1. Observatia
naturala /81
3.1.1. Consideratii
generale / 81
3.1.2. Tehnicile
observatiei naturale /82
3.1.3. Limitele
observatiei naturale /84
3.1.4. Observatia
participanta /84
3.2. Observatia
controlata (sistematica) /86
3.2.1. Consideratii
generale / 86
3.2.2. Observatia
controlata in evaluarea clinica a
personalitatii /87
3.3. Autoobservatia
/90
4. Scurte consideratii psihomeirice /93
5. Procese psihologice si psihosociale implicate in activitatea observativa
/94
5.1. Distorsiunile
observatiei provocate de observator /94
5.2. Observatia -
ca situatie sociala interactiva /96
Capitolul V
INTERVIUL PSIHOLOGIC – CADRU GENERAL /99
1. Definite, caracteristici generale / 101
2. Mecanisme si procese psihologice implicate in interviul clinic / 106
2.1. Empatia si identificarca /106
2.2. Proiectia / 108
2.3. Transferul /108
2.4. Contratransferul / 109
3. Comunicarea nonverbala /110
4. Sincronizarea - stabilirea raportului psihologic / 115
5. Metamodelul pentru limbaj - arta de a pune intrebari / 118
5.1. Omisiunile / 119
5.2. Generalizarile / 121
5.3. Distorsiunile /124
5.4. Concluzii /128
6. Continutul si structura interviului /128
6.1. Continutul intrebarilor /128
6.2. Ordinea intrebarilor /130
6.3. Formularea intrebarilor /131
6.4. Intrebari care asigura
neutralitatea intervievatorului /136
7. Controlul situatiei de interviu / 141
8. Inregistrarea datelor /142
9. Reflectii etice /143
10. Analiza si interpretarea
datelor produse cu ajutorul interviului
/145
10.1. Analiza de continut - definite, caracteristici, tipuri /145
10.2. Metode de analiza /147
10.2.1. Analiza tematica /147
10.2.2. Analiza interlocutorie /147
10.2.3. Analiza lexicala /148
10.2.4. Analiza propozitionala a discursului /149
10.2.5. Analiza structurala /150
10.3. Etapele unei analize de continut /155
11.Tipuri de interviu /160
Capitolul VI
INTERVIUL CLINIC /165
1.Introducere /187
1.1. Definitie. Caracteristici generale /167
1.2. Tipuri de interviu /168
1.3. Atitudinca clinica /169
2. Interviul clinic psihiatric /170
2.1. Structura si obiectivele interviului psihiatric /170
2.2. DSM-IV - ghid pentru interviul clinic psihiatric /171
2.3. Limitele diagnosticului psihiatric /176
2.4. Utilizarea computerului in realizarea interviului clinic
psihiatric /179
3. Interviul clinic de evaluare /180
3.1. Obiective /180
3.2. Aspecte specifice si dificultati /180
3.3. Niveluri de evaluare in cadrul interviului clinic / 181
3.4. Descriere sau interpretare? /185
4. Modelul psihanalitic al interviului clinic /186
4.1. Obiectivul general al curei psihanalitice /186
4.2. Structura curei psihanalitice /186
4.3. Relatia analist – pacient /187
4.4. Caracteristicile limbajului psihanalidc /189
5. Interviul clinic non directiv (C. Rogers) /190
5.1. Caracteristicile relatiei de ajutor (terapiei centrate pe client)
/191
5.2. Cadrul teoretic al terapiei centrate pe client /191
5.3. Atitudinile specifice terapiei centrate pe client /192
5.4. Reformularea – interventie verbala non-directiva /193
5.4.1. Reformularea - reflectare /194
5.4.2. Reformularea ca inversare a raportului figura-fond /194
5.4.3. Reformularea-clarificare /195
5.5. Abilitati necesare conducerii unui interviu non-directiv /196
6. Interviul clinic in terapiile cognitiv-comportamcntalc (TCC) /198
6.1. Caractcristici gcnerale ale relaiiei terapeutice in TCC /198
6.2. Interviul de evaluare cognitiv-comportamentala /200
6.3. Tehnici specifice interviului de evaluare cognitiv-comportamentala
/206
6.4. Modele de analiza functionala in TCC /208
6.5.Caracteristicile interviului clinic
destinat analizei functionale in TCC /211
7.Interviul centrat pe obiective si solutii – in cosiliere si
psihoterapie /212
7.1.Principalele caracteristici ale
terapiilor scurte /212
7.2.Principiile fundamentale ale terapiilor
scurte /212
7.3.Caracteristicile unui scop bine definit
/221
7.4.Interviul terapeutic centrat pe solutie
/227
7.5.Interventii asupra schemelor
comportamentelor – simptom /238
7.5.Mentinerea si amplificarea schimbarii
terapeutice /238
Bibliografie /241
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu