Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie :2010
Traducerea: Ioana Manole, Ioana Avadanei , Ioana Aneci
ISBN 978-973-46-1768-5
Nr pagini :960
Format 160 x 235
Pret : 89,90 lei la Editura, 57,90 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Volumul prezinta, intr-o abordare integrativa, cele mai importante teorii, precum si principalele controverse ale domeniului, printre care rolul actiunii in cadrul perceptiei, psihoteratologia, modelul sociocultural al inteligentei conceput de Vigotski sau rolul temperamentului in evaluarea atasamentului. Pe baza celor mai recente date si cercetari, sint analizate fundamentele biologice, cognitive, sociale si emotionale ale dezvoltarii copilului, cu accent pe rolul esential al familiei si scolii in societatea actuala aflata in continua schimbare. Sintezele si exemplele din cadrul capitolelor si glosarul de la finalul volumului sint utile atit pentru studentii la facultatile de psihologie, cit si pentru specialisti in domeniu.
Robin L. Harwood este cercetator la University of Connecticut, Department of Anthropology, si visiting professor la Ruhr University, Bochum, Germania. Este doctor in psihologia dezvoltarii al Yale University din 1991. A mai publicat (impreuna cu Joan Miller si Nydia Lucca Irizarry) Culture and Attachment: Perceptions of the Child in Context. Studiile sale analizeaza preponderent influentele culturale asupra parentingului si a dezvoltarii socioemotionale.
Cuprins:
Prefata /17
Multumiri /23
Capitolul
1
Cadre
pentru dezvoltare
Dezvoltarea copilului in spatiu si timp /28
Contextele dezvoltarii
copilului /30
Perceptiile asupra
copiiior de-a lungul timpului /35
Cercetare si
societate: Constructia sociala a copilariei /38
Problemele-cheie in dezvoltaraa copilului /39
Natura si educatia ca
surse de influenta /39
Stabilitatea si
schimbarea in dezvoltare /40
Dezvoliarea tipica si
variatiile individuale /41
Diferentele si
similaritatile culturale in dezvoltare /41
Studiile asupra dezvoltarii copiiior in contexte aplicate /43
Parentingul /43
Scolile si ingrijirea
copiiior /44
Politicile sociale /44
Discutii: Disctii cu un purtator de cuvant /45
Perspeciivele teoretice. O trecere in revista /46
Abordarile
psihanalitice /47
Abordarile
evolujioniste si biologice /50
Abordarile
behavioriste si invatarea sociala /53
Abordarile cognitive si
de dezvoltare /57
Teoria lui Piaget
despre dezvoltarea cognitiva / 57
Modelul procesarii
informajiilor /60
Abordarea
socioculturaia: contributia lui Vigotski / 61
Aplicatii: Teoriile ca explicatii cotidiene ale
compommentului /63
Capitolul
2
Studiui
dezvoltarii copilului si contextele sale
Studiul asupra copiiior /70
De la observatie si
teorie la ipoteze /70
Asigurarea obiectivitatii
/71
Metodele folosite in
studierea copiiior /73
Metodele descriptive /74
Studiile corelationale
/77
Discutii: Discutii cu un psiholog specialist in
psihologie transculturala /79
Studiile experimentale
/ 81
Studiul dezvoltarii /84
Studiile longitudinale
/85
Aplicatii: Consumatori intelepti ai studiilor despre
dezvoltare /86
Studiile transversale
/87
Designul secvential /87
Metoda microgenetica /88
Teme in studiile asupra copiiior //89
Consideratiile etice in
studiul dezvoltarii copilului /89
Consideratiile
culturale in studiul dezvoltarii copilului /91
Discutii: Studierea orfanilor bolnavi de SIDA din
Africa /94
Capitolul
3
Contextul
biologic al dezvoltarii
Mecanismele mostenirii genetice /103
Diviziunea
celulara /103
In interiorul
cromozomului /105
Studiile lui Mendel
/107
Genele si comportamentul /109
Studiile despre
familie /110
Studiile despre
adoptie /111
Studiile despre gemeni
/112
lnteractiunea gene-mediu /114
Gama reactiilor /114
Corelatiile gene-mediu
/116
Mediile diferite /118
Bolile genetice /119
Bolile ereditare
autozomale /120
Anomaliile
cromozomului X /123
Cercetare si
societate: Proiectul genomului uman /125
Anomaliile structurale
ale cromozomilor /126
Consilierea genetica
/128
Screeningul populatiei
/129
Modalitatile de a deveni parinte /130
Reproducerea asistata
/130
Adoptia /133
Aplicatii: Calea spre a fi parinte /134
Discutii: Discutii cu un asistent social specialist in
adoptii / /136
Capitolul
4
Dezvoltarea
prenatala, nasterea si nou-nascutul
Sarcina /145
Factorii care influenteaza
conceptia /145
Impactul varstei parintilor
/147
Analizele medicale
prenatale /148
Tratamentul prenatal
/150
Consideratii etice
/151
Cercetare si
societate: Tehnologia si selectia sexului
/152
Stadiile dezvoltarii prenatale /153
Perioada zigotului (saptamanile
1-2) /153
Perioada embrionului
(saptamanile 3-8) /154
Perioada fatului (saptamanile
9-38) /157
Influentele mediului prenatal /159
Agentii teratogeni
/159
Drogurile ilegale si
nocive /161
Medicamentele /166
Pericolele din mediu /166
Bolile infectioase
/168
Sanatatea mamei /169
Nasterea /173
Travaliul si nasterea
/173
Nasterea unui copil si
societatea /174
Discutii: Discutli cu o moasa profesionista licentiata
/176
Nou-nascutul /178
Evaluarea starii de sanatate
a nou-nascutului /178
Complicatii la nastere
/180
Greutatea la nastere si
varsta gestationala /181
Aplicatii: ingrijirea copiilor nascuti prematur si cu
greutate mica in unitatile de terapie intensiva neonatala /182
Capitolul
5
Capacitati
timpurii la varste fragede
Sugarul organizat /192
Starile de activare
/192
Programele de somn
schimbatoare /194
Aplicatii: Somnul din
perspectiva culturala /195
Reflexele /197
Comportamentele
determinate congenital /198
Dezvoltarea motoare /201
Dezvoltarea
deprinderilor motoare in pruncie /202
Dezvoltarea motoare in
context cultural /204
Abordarea sistemelor
dinamice la dezvoltarea motoare /205
Dezvoltarea motoare in
copilarie /207
Discutii: Discutii cu un fizioterapeut /208
Dezvoltarea perceptuala /209
Studiul dezvoltarii
perceptuale /211
Simtul tactil,
mirosul, gustul, sensibilitatea vestibulara /212
Auzul /214
Vederea /215
Perceperea obiectelor si
a proprietatilor acestora /220
Cercetare si societate
: Perceptia de miscare a sugarilor /221
Simturile integrate
/223
Atentia si actiunea
/225
Ajutarea copiilor cu
probleme de atentie /228
Capitolul
6
Creierul,
dezvoltarea fizica si sanatatea
Creierul /238
Structura creierului /
239
Dezvoltarea creierului
/239
Specializarea
emisferelor /242
Dezvoltarea creierului
si primele experiente /243
Cercetare si
societate: Imagistica medicala a
creierului /246
Dezvoltarea fizica /248
Modificarile in
dezvoltarea fizici de-a lungul timpului si in functie de pozitia geografica
/248
Diferentele
individuale in ceea ce priveste rata de crestere /249
Modificarile proportiilor
corpului si constitutiei /251
Modificarile la
pubertate si aparitia lor /252
Atitudinile culturale si
sociale fata de pubertate /253
Sanatatea fizica pana la varsta de 1 an /254
Mortalitatea infantila
/255
Alimentatia /257
Discutii: Discutii cu un nutritionist de familie
/261
Somnul / /262
Imunizarea si ingrijirea
medicala a copilului /263
Sindromul mortii
subite a sugarului /266
Sanatatea fizica in copilarie si adolescenta /267
Activitatile fizice si
sportul /267
Obezitatea /268
Tulburarile de
alimentatie /269
Consumul si abuzul de
substante /271
Aplicatii: Doar spunem nu ? Adolescentii, sexualitatea si
societatea /273
Capitolul
7
Piaget
si Vigotski
Teoria dezvoltarii cognitive elaborata de Piaget /281
Mecanismele schimbarii
cognitive /281
Conceptul de etape /283
Cognitia la nou-nascuti: perioada senzorimotoare /284
Sase subetape ale gandirii
senzorimotoare /285
Permanenta obiectelor /289
Verificarea teoriei
lui Piaget: lucrari recente despre cognitia la copil /290
Gandirea prescolarului: perioada preoperationala /293
Functia simbolica /293
Aplicatii: Alegerea materialelor de joc adecvate
perioadei de dezvoltare //296
Punctele tari ale gandirii
preoperationale /296
Limitele gandirii
preoperationale /297
Inteligenta copilariei medii: perioada operationala concreta /301
Conceptul de operatii /301
Conservarea / 302
Rationamentul relational:
incluziunea claselor si ordonarea in serie /302
Verificarea teoriei
lui Piaget: diferentele dintre perioada operationala si cea preoperationala /304
Adolescentul si adultul: perioada operationala formala /305
Rationamentul ipotetico-deductiv
/306
Rationantentul cu
privire la pendule /306
Verificarea teoriei
lui Piaget: operatiile formale versus
operatiile concrete /307
Evaluarea teoriei lui
Piaget /308
Vigotski si abordarea socioculturala /310
Contextele temporale
ale dezvoltarii /311
Originile sociale ale
gandirii /312
Utilizarea uneltelor si
artefactelor culturale /313
Cercetare si
societate: Weaving Generations Together: Evolving Creativity in the Maya of
Chiapas /315
Rolul jocului simulat /317
Piaget si Vigotski despre limbaj si gandire /319
Impactul lucrarilor lui Piaget si Vigotski asupra educatiei /322
Compararea abordarii axate pe dezvoltarea cognitiva cu cea
socioculturali /326
Discutii: Discutii cu o educatoare /327
Capitolul
8
Procesarea
informatiilor si abordarile cognltiei axate pe cunostintele de baza
Abordarea cognitiei axata pe procesarea informatiei /341
Simularile pe computer
si retelele neuronale /341
Studiile microgenetice
/343
Memoria /344
Procesele primare ale
memoriei in pruncie /345
Cercetare si
societate. Marturia copiilor //348
Discutii: Discutie cu un terapeut pentru copii /349
Schimbari in
dezvoltare la nivelul memoriei /350
Uneltele cognitive /350
Rolul strategiilor /351
Rolul cunoasterii:
expertii si incepatorii /353
Rolul metacognitiei /354
Rezolvarea problemelor /357
Rezolvarea problemelor
pe baza regulilor /357
Rationamentul prin
analogie /359
Contributia memoriei
la rezolvarea problemelor /360
Mecanismele schimbarii
cognitive /362
Procesarea informatiilor
si sistemul de invatamant / 364
Abordarea cognitiei axata pe cunostintele de baza /367
Cunoasterea lumii
fizice /368
Evaluarea abordarii
axate pe cunostintele de baza /373
Teoria mintii / 374
Aplicatii: Creiere in cuva: implinesc jucariile new-age
promisiunea facuta ? /375
Impactul competentelor
cognitive asupra teoriei mintii /377
Capitolul
9
Inteligenta
si scolarizarea
Inteligenta: testele IQ si abordarea psihometrica /387
Masurarea
inteligentei /388
Evaluarea testelor
de inteligenta /390
Diferente individuale si de grup in ceea ce priveste IQ-ul /391
Influente genetice
versus influente ale mediului asupra
scorurilor IQ individuale /392
Conceptul de
eritabilitate / 393
Factori care
influenteaza performanta la testele IQ /394
Aplicatii: Diminuarea pericolului siereotipizarii la
populatiile apartinand unei minoritati /398
Conceptii alternative despre inteligenta / 400
Abordari evolutioniste
/400
Teoria triarhica a
inteligentei elaborata de Sternberg/401
Teoria inteligentelor
multiple elaborata de Gardner/403
Talentul si
creativitatea /404
Scolarizarea: variatii si efecte /406
Cultura si
efectele cognitive ale scolarizarii /406
Organizarea sociala
a predarii /408
Cercetare si
societate: Cultura, scolarizarea si mintea
/409
Gruparea in functie
de aptitudini /416
Abordarea
integratoare si incluziunea: predarea in cazul elevilor cu nevoi speciale /419
Motivatia de a invata
/420
Discutii: Discutii cu un educator din invatamantul special /421
Cultura, diversitate si scolarizare /425
Etnicitatea /426
Statutul
socioeconomic /427
Putina prevenire:
educatia compensatoare / 428
Cultura, clasa si
performanta scolara /430
Capitolul
10
Limbajul
si comunicarea
Componentele limbajului /442
Sunetele si
cuvintele /443
Propozitiile si
comunicarea /443
Teoriile privind dezvoltarea limbajului /445
Abordarea axata pe
invatare / 445
Abordarea nativista
/ 446
Abordarea axata pe
dezvoltarea cognitiva /447
Abordarea
socioculturala / 449
Comunicarea preverbala in primele luni de viata /451
Perceptia vorbirii
/451
Primele sunete si
gesturi /452
Semantica: primele cuvinte si vocabularul /454
Inceputul dezvoltarii
vocabularului /455
Diferentele
individuale si culturale /456
Primele cuvinte si
combinatii de cuvinte rostite de copii /457
Invatarea sensului
cuvintelor / 460
Rolurile parintilor
si copiilor in invatarea semantica /462
Gramatica: comunicarea cu ajutorul propozitiilor /463
Dezvoltarea
gramaticii /464
Discutii: Discutii cu un logoped /465
Mecanismele de
Însusire a regulilor gramaticale /466
Contributiile
mediului la stapanirea regulilor de gramatici /468
Dezvoltarea pragmaticii: folosirea limbajului intr-un mod adecvat din
punct de vedere social /470
Actele de vorbire
/471
Discursul /472
Comunicarea
social-referentiala /473
Contextele care influenteaza dezvoltarea limbajului /475
Invatarea
limbajului in diverse contexte familiale /
475
Primele experiente
cu carti si limbajul oral /476
Primele experiente
cu televizorul si calculatoarele /479
Aplicatii: Cum ii inveti pe copii sa citeasca /480
Dezvoltarea
limbajului in contexte multilingve /482
Dezvoltarea
limbajului in diferite culturi /485
Cercetare si societate:
Educatia bilingva /486
Capitolul
11
Lumea
sociala sl cea emotionala ale copiilor mici
Temperamentul /500
Cum se masoara
temperamentul bebelusului ? /501
Dimensiunile
temperamentului /502
Intelegerea
diferitelor profiluri temperamentale /503
Calitatea
potrivirii: parentingul si temperamentul /504
Stabilitatea
temperamentului si personalitatea de mai tarziu /505
Emotiile si primele forme de comunicare /506
Intelegerea emotiilor
/506
Dezvoltarea exprimarii
emotiilor /507
Emotiile si reactiile
fata de altii /508
Emotiile si
interactiunile parinte-copil /511
Emotiile din
perspectiva transculturala /513
Atasamentul fata de altii /516
De ce se ataseaza
copiii mici? /518
Diferentele dintre
indivizi In ceea ce priveste atasamentul /520
Aplicatii: Promovarea unor relatii sanatoase intre parinti
si copil /522
Cauzele si
consecintele diferentelor dintre indivizi in ceea ce priveste atasamentul /523
Cultura si atasamentul
/526
Relatiile de atasament intr-o lume /schimbatoare /527
Ingrijirea de catre
alti adulti si atasamentul /527
Rolul in schimbare
al tatalui /529
Atasamentul si
dreptul familiei /529
Cercetare si
societate: Cel mai bine pentru copil ?
/530
Discutii: Discutii cu un supervizor CASA /531
Dezvoltarea sociala si emotionala in contexte de risc /533
Traumele /533
Spitalizarea
copiilor /535
Carentele afective
severe /535
Riscul si rezilienta
/536
Capitolul
12
Sinele si
identitatea
Teoriile sinelui /546
Abordarile
psihanalitice ale sinelui /546
Abordarile sinelui
axate pe dezvoltarea cognitiva /546
Abordarile sinelui
axate pe mediu/invatare /547
Abordarile evolutioniste
si biologice ale sinelui /548
Abordarile
socioculturale ale sinelui /549
Cercetare si
societate: Cultura si sinele /550
Autocunoasterea /551
Descoperirea
sinelui in primele luni de viata /551
Autorecunoasterea
/552
Schimbarile
autodescrierilor pe parcursul dezvoltarii /555
Autocontrolul /558
Complianta /559
Amanarea
recompensei /562
Internalizarea si
dezvoltarea constiintei /565
Autoevaluarea si stima de sine /567
Intelegerea si masurarea
stimei de sine /567
Evolutia stimei de
sine pe parcursul dezvoltarii /571
Diferentele de gen
la nivelul stimei de sine /572
Competenta scolara
/572
Perspectivele
culturale asupra intelegerii sinelui /579
Discutii: Discutii cu un consilier scolar /580
Identitatea si societatea /580
Erikson si Marcia
despre criza de identitate /581
Influentele
sociale si culturale asupra identitatii /582
Identitatea etnica
/584
Aplicatii: Eurile posibile si succesul scolar /585
Construirea identitatii ca proces continuu /587
Capitolul
13
Diferentele
dintre sexe si dezvoltarea rolurilor de gen
Diferentele percepute si reale dintre sexe /599
Diferentele fizice
/600
Diferentele
cognitive /601
Aplicatii: Ar trebui ca in scoli sa se dezvolte
abilitatile spatio-vizuale ? /605
Diferentele
sociale si de personalitate /606
Influentele asupra diferentelor dintre sexe si a dezvoltarii rolurilor
de gen /611
Influentele
biologice /611
Cercetare si
societate: Cand genoripul si fenotipul nu
se potrivesc /614
Influentele
sociale /616
Participarea activa a copilului la dezvoltarea rolurilor de gen /623
Procesele de
autoselectie /624
Rolul cognitiei in
identitatea de gen / 624
Dezvoltarea rolurilor de gen /627
Dezvoltarea cunoasterii
de gen /627
Discutii: Discutii cu barbati avand roluri netraditionale
/628
Flexibilitatea
stereotipurilor de gen /629
Influentele cunoasterii
de gen asupra comportamentului /630
Dezvoltarea relatiilor si comportamentelor sexuale /632
Aparitia
interesului romantic si sexual / 633
Originile orientarii
sexuale / 634
Identitatea de gen
si transsexualismul /636
Capitolul
14
Dezvoltarea
morala
Teoriile dezvoltarii morale /645
Modelul dezvoltarii
morale elaborat de Piaget /645
Etapele dezvoltarii
morale descrise de Kohlberg /648
Domeniile morale
definite de Turiel /652
Abordarea axata pe
constructii culturale /655
Influentele asupra dezvoltarii morale /656
Cercetare si
societate: Cand suntem obligati sa ii
ajutam pe altii ? Diferente culturale intre perceptiile copiilor /657
Influentele persoanelor
de acecasi varsta asupra judecatii morale /658
Influentele parintilor
asupra judecatii morale /658
Factorii
psihologici care influenteaza comportamentul moral /660
Comportamentul prosocial /661
Empatia si
compasiunea /661
Ajutorarea si impartirea
cu altii /663
Discutii: Discutii cu un specialist in terapia de
cuplu si de familie /664
Solutionarea
conflictelor /665
Determinantii comportamentului prosocial /668
Selectia de
rudenie si altruismul reciproc /669
Sentimentele
morale si judecata morala /669
Participarea
sociala si socializarea /670
Agresivitatea /673
Diferentele de varsta
si de gen la nivelul agresivitatii /673
Determinantii
biologici ai agresivitatii /674
Influentele cognitive
si afective asupra agresivitatii /676
Determinantii
socioculturali si familiali ai agresivitatii
/677
Controlarea agresivitatii in copilarie /681
Instruirea parintilor
si a copiilor /682
Programele din
cadrul scolii /683
Aplicatii: Interventia in viata copiilor agresivi /684
Capitolul 15
Relatiile dintre copil
Sociabilitatea
copiilor /696
Tipurile de joaca /698
Prietenia /701
Acceptarea
de catre alti copii /708
Statutul in cadrul
grupului /709
Cercetare si societate: Hartuirea
si victimizorea la scoala /712
Aplicatii: Cresterea
competentei copiilor timizi /in relatiile
cu alti copii /714
Relatiile dintre copii
din perspectivi culturala /715
Contextele
sociale ale relatiilor dintre copii /716
Legaturile
familie-prieteni /718
Relatiile dintre copii
ca sursa de rezilienta /722
Discutii: Discutii cu
un profesionist din domeniul sanatatii mentale /724
Capitolul 16
Familiile sl societatea
Stilurile
de parenting /732
Influentele contextuale
asupra stilurilor de parenting /735
Rolurile parintilor:
mamele si tatii /737
Cercetare si societate: Perspective
transculturale asupra acceptarii si respingerii /738
Contributia copilului /740
Familia
ca sistem social /741
Fratii / 743
Bunicii /746
Familiile din perspectiva
culturala /747
Sprijinul social si
sistemul familial /747
Familiile
in context social /749
Familiile si mass-media
/750
Familiile, scolile si
comunitatile /751
Influentele
socioeconomice /752
Familiile care traiesc in
saracie /753
Familiile si imigrarea /757
Aplicatii: Construirea
tolerantei intr-o societate marcata de diversitate /759
Familiile
intr-o societate aflata in schimbare /761
Divortul si familiile
recompuse /761
Familiile monoparentale /764
Familiile adoptive si
cele substitutive /766
Discutii: Discutii cu
un administrator din cadrul serviciilor
de
protectie a copilului /768
Familiile cu parinti
homosexuali / /769
Glosar /781
Bibliografie /797
Index de autori /912
Index tematic /935
Buna ziua.
RăspundețiȘtergereMa intereseaza cartea Psihologia copilului de Robin L. Harwood, Scott A. Miller, Ross Vasta.
As dorii sa cumpar cartea in format pdf sau tiparita. Pute-ti sa mi-o vindeti dar nu la 85 de lei?
pc_7pc@yahoo.com este adresa mea de email
Astept cu nerabdare raspunsul dumneavoastra.
Multumesc
Cosmin