Autor: Ana Stoica-Constantin
Editura Institutul European
Colectia Universitaria
An aparitie : 2004
Editia I
ISBN 973-611-307-8
Nr pagini : 252
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 44 lei la Editura, 35 lei la librarie.net, 35 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
pdf aici
Descrierea editurii:
Cititorul nefamiliarizat cu problematica creativitatii gaseste in aceasta lucrare un ghid practic pentru evaluarea si stimularea creativitatii adultului si a copilului normal si supradotat, pentru care ii este necesara si cunoasterea factorilor interni si externi, favorizanti si inhibitori. Cititorul initiat gaseste o actualizare a informatiei, pe fondul acumularilor in timp si ca fundament al cercetarilor viitoare.
Prof. Dr. Ana Stoica-Constantin
S-a scris enorm de mult pe tema creativitatii. Nu credem ca mai exista un alt domeniu al cercetarii stiintifice mai prolific cantitativ si cu o istorie comparabil de scurta. Protagonistii individuali sau institutionali ai comunitatii creativitatii vin din orizonturi epistemologice extrem de diferite (psihologie cognitiva, psihologie sociala, parapsihologie, pedagogie, psihopedagogia excelentei sau a talentelor, critica artei, dar si afaceri, medicina, inginerie, stiinte economice, religie etc.) sugerind un domeniu difuz, fie excesiv de permisiv amatorilor, fie, dimpotriva, rezervat doar unora, supra-specializati pe cite un aspect al fenomenului creativitatii.
Ca si cititor, este normal sa te intrebi, sub acest bombardament, ce fel de carte este aceasta pe care o tii in mina. Este o carte de maturitate, a carei valoare se sustine prin indelungata experienta a autoarei in cercetarea teoretica si aplicativa a creativitatii.
Prof. Dr. Carmen Cretu
Ana Stoica-Constantin este profesor doctor la Catedra de Psihologie a Universitatii „Al.I. Cuza”, Iasi, unde preda rezolvarea conflictelor, psihologia creativitatii si psihologia educatiei si coordoneaza un masterat in medierea si rezolvarea conflictelor. Distinsa cu medalia de aur „Henri Coanda” (Institutul National de Inventica, 1995) pentru activitatea in domeniul creatologiei, Ana Stoica-Constantin este membra a International Creativity Network, SUA – unde este recunoscuta ca expert international in creativitate si acreditata sa tina cursuri si sa conduca sesiuni de rezolvare creativa a problemelor. Sursa Polirom
Dintre lucrarile sale:
Creativitatea elevilor. Posibilitati de cunoastere si educare, 1983,
Psihosociologia rezolvarii conflictelor(coord), Polirom 1998
Managementul resurselor umane. Ghid practic si instrumente (coautor), Institutul European 2002
Conflictul interpersonal.Prevenire, rezolvare si diminuarea efectelor, Polirom 2004, 2018
Creativitatea pentru studenti si profesori, Institutul European 2004
Cuprins:
Prefaţă 9
Partea întîi
STUDIUL CREATIVITĂŢII: TRASEU ISTORIC, CONDIŢIE ACTUALĂ ŞI PERSPECTIVE
1.Condiţia studiului creativităţii 15
1.1. Studiul creativităţii, între interes şi indiferenţă 15
1.2. Controverse terminologice 17
1.3. Nivelul creativităţii în viziuni diferite 20
1.4. Clasificări ale teoriilor / modelelor creativităţii 25
2. Abordări romantice ale creativităţii 28
2.1. Abordarea mistică 28
2.2. Teoria "omului mare": C şi c (Marea şi mica creativitate) 29
2.3. Teoria creativităţii ca insanitate 31
3. Teorii psihologice ale creativităţii 35
3.1. Teorii ale personalităţii creative 35
3.1.1. Teorii structuraliste descriptive 353.2. Teorii ale procesului creativ 50
3.1.2. Teorii explicative 40
3.1.3. Teorii asupra stilului cognitiv 43
3.2.1. Teorii ale psihologiei generale 503.3. Modele integratoare 67
3.2.2. Teorii ale creativităţii 61
3.3.1. Modelul componenţial al creativităţii (Teresa Amabile) 67
3.3.2. Teoriile dimensiunilor creativităţii / "P"-urile creativităţii 71
3.3.3. Modelul ecologist al creativităţii, expresie a abordării interacţioniste / holiste 73
4. Creatologia ca ştiinţă emergentă 78
5. Istoric şi actualitate în studiul creativităţii în ţara noastră 82
5.1. Abordare tangenţială a creativităţii între cele două războaie mondiale 82
5.2. Studiul creativităţii în perioada comunistă 84
6. Probleme deschise cercetării 88
Partea a doua
FACTORI DE PERSONALITATE CARE CONDIŢIONEAZĂ CREATIVITATEA
1. Factori cognitivi şi de procesare intelectuală 95
Introducere 95
1.1. Imaginaţia 96
1.1.1. Termenii de imaginaţie, imagine, imagerie 961.1.2. Tipurile de imagini 971.1.3. Imaginaţia creativă 104
1.2. Gîndirea 108
1.2.1. Operaţii intelectuale cu rol în creativitate 1081.2.2. Inteligenţă şi creativitate 117
1.3. Intuiţia 123
1.4. Memoria 127
1.5. Modalităţi de procesare intelectuală 127
2. Aptitudini speciale 128
2.1. Precizări conceptuale 128
2.2. Rolul şi ponderea aptitudinilor speciale în creaţie 129
3. Factori nonintelectuali şi nonaptitudinali ai creativitătii 130
3.1. Prezentare analitică a factorilor "de personalitate" 130
1.4. Memoria 127
1.5. Modalităţi de procesare intelectuală 127
2. Aptitudini speciale 128
2.1. Precizări conceptuale 128
2.2. Rolul şi ponderea aptitudinilor speciale în creaţie 129
3. Factori nonintelectuali şi nonaptitudinali ai creativitătii 130
3.1. Prezentare analitică a factorilor "de personalitate" 130
3.1.1. Trăsături pozitive de personalitate 1303.1.2. Trăsături negative de personalitate 135
3.2. Alţi factori de personalitate 137
3.2.1. Factori biologici 1373.2.2. Factori educaţionali şi de experienţă a vieţii 146
Partea a treia
FACTORI DE PERSONALITATE CARE INHIBĂ SAU BLOCHEAZĂ CREATIVITATEA
1. O discriminare conceptuală necesară: factori inhibitori versus blocaje propriu-zise 151
2. Blocajele / barierele creativitătii in literatură 153
3. O sinteză a blocajelor / barierelor psihologice ale creativitătii 158
Partea a patra
ELEMENTE DE PSIHOPEDAGOGIA CREATIVITĂŢII COPILULUI
1. Conditia studiului creativitătii elevului 163
2. Specificul creativitătii la vîrsta preşcolaritătii şi a şcolaritătii mici, mijlocii şi mari 166
2.1. Creativitatea ca actualizare de sine 166
2.2. Comportamentul elevilor creativi 166
2.3. Copilul cu capacităţi exceptionale. Precocitatea predictivă şi nonpredictivă 172
3. Evaluarea nivelului creativitătii preşcolarilor şi a elevilor 176
3.1. Obiective şi precauţii 176
3.2. Criteriile, metodele şi instrumentele de evaluare a creativităţii copilului 178
3.3. Construirea de către învăţător / profesor a propriilor probe de gîndire creativă 180
3.4. Evaluarea creati vă a performanţelor şcolare 182
4. Rolul familiei în dezinhibarea şi stimularea creativităţii copilului 184
Partea a cincea
ANTRENAREA CREATIVITĂŢII ELEVILOR PRIN PROCESUL CREATIV ŞI CÎTEVA METODE DE CREATIVITATE
1. Procesul rezolvării creative a problemelor 189
1.1. Formularea problemei creative (Cum formulăm problema noastră pentru a o face deschisă la soluţii creative) 189
1.2. Modele clasice, elaborate post-factum de cercetători (Cum rezolvă marile personalităţi problemele sau creează) 198
1.3. Un model recent, operaţional: Creative Problem Solving - CPS (Cum ar fi bine să procedaţi) 200
2. Cîteva metode şi tehnici de rezolvare creati vă a problemelor 206
2.1. Brainwriting (Brainstorming scris) 207
2.2. Brainsketching (Brainstorming cu schiţe) 207
2.3. Metoda "BBB" (Batelle-Bildmappen-Brainwriting) (Mapa de imagini) 208
2.4. Metoda SCAMPER 208
2.5. Metoda MATEC (Matricea de îndepărtare creativă) 209
ANEXE
Anexa 1 215
Jocuri (exerciţii) pentru dezvoltarea creativităţii copiilor 215
A. Exerciţii pentru preşcolari 215B. Exercitii pentru elevii din ciclul primar 220
Anexa 2 226
Anexa cu imagini pentru exerciţii 226
Anexa 3 234
Aforisme şi cugetări referitoare la creativitate 234Dreptul la o educaţie creatoare 234Sensibilitatea la probleme 234Personalitatea creativă 234Formularea problemei 235Formularea ipotezei 235Curajul de a risca 235Rolul imaginaţiei în creaţie 236
Bibliografie 237
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu