06/02/2023

REZOLVAREA DIFICULTATILOR DE COMUNICARE

Autor: Fabrice Lacombe
Editura Polirom
Colectia Cariara, succes, performante
An aparitie : 2005
Editia I
Editia originala: Arriver à le dire... même quand c'est difficile : trouver les mots vrais, le ton juste et l'attitude adaptée
Traducerea Alina Pelea
ISBN 973-681-971-X
Nr pagini : 225
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 9,99 lei la anticariat-ursu, 16 lei la printrecarti
Disponibilitate BCU


        Sa gasesti atitudinea si cuvintele potrivite nu este intotdeauna usor. Ne confruntam zilnic cu situatii de comunicare in care ne este greu sa spunem sau sa facem anumite lucruri, complicindu-ne relatiile cu cei din jur. Care sint aceste situatii si cum ne putem adapta comportamentul la fiecare imprejurare? Cum sa indraznim sa spunem „nu”, sa ne infruntam interlocutorul, sa formulam o solicitare, sa ne exprimam dezacordul sau sa ne manifestam emotiile? Cartea ne propune exemple, exercitii practice, teste de autoevaluare si fise sintetice cu ajutorul carora vom dobindi mai multa incredere in noi si stima de sine in raporturile cotidiene cu familia, prietenii sau in relatiile profesionale.

        Fabrice Lacombe – specialist in domeniile comunicarii, managementului si dezvoltarii personale. Activitatea sa se articuleaza pe trei axe: formarea cadrelor in intreprinderi, training pentru persoane cu functii de conducere si oameni politici si consiliere pentru persoane particulare

Cuprins:

Prefata. Cum sa depasim barierele ce stau in calea comunicarii  11
Introducere. Cunoasterea mecanismului comunicarii si abordarea lui cu ajutorul unor instrumente si metode  13

Cap.1. Prima etapa. Cum sa intelegem pentru a putea actiona: principalele mecanisme si axe ale comunicarii  17
1. Ce inseamna a comunica?  17
Contactul cu ceilalti  19
Expresia lumii noastre  19
Tot ceea ce se petrece  20
Comunicarea este concreta  20
Cele doua obiective urmarite  21
2. Instrumentele cu ajutorul carora comunicam: doi vectori si cinci canale ce trebuie (re)descoperite 24
Vectorul verbal  24
Vectorul nonverbal  24
Nonverbalul - un aspect complex si inevitabil  27
Polii nonverbali  28
Cand nonverbalul devine verbal  29
Legaturi verbale si nonverbale  30
Concordanta mesajelor verbale cu cele nonverbale 31
Sa comunicam folosindu-ne simturile  34
Ce inseamna asadar o comunicare eficienta? 38
Ce inseamna acest lucru? 40
Crearea unor legaturi pozitive 40
Obtinerea a ceea ce dorim  40
Noua constante comportamentale ce caracterizeaza un comunicator eficient 41
3. Deschiderea fata de cilalti  43
Dezvoltarea acuitatii senzoriale: identificarea fazelor unei relatii  44
4. Perceperea realitatii  46
Cele trei perspective  46
Privilegierea unei anumite axe  47
Comunicarea  48
5. Limitele relationale  51
Ce putere avem?  51

Cap.2. A doua etapa. Identificarea situatiilor dificile si testarea unor situatii noi  55
1. Stabilirea contactului   56 
Ce se ascunde in sparele unui "buna ziua"?  57 
Dar ce insemna "la revedere"? 59 
2. Cum să obtinem ceea ce dorim de la relaţia cu interlocutorul ; indrăznesc să cer şi obtin ceea vreau   61 
Cum sa facem o solicitare eficienta  62 
Ati spus cumva .solicirare?  64 
Cum sa facem fata unei false solicitari  68 
3. Cum sa răspundem la agresivitate: nu ma pierd cand sunt confruntat cu o atitudine agresivă  70 
Cum sa calmam situatia si să rezolvam problema   71 
Agresivitatea acceptabila   71 
Agresivitatea neacceptabila   75 4. 
4. Cum să dojenim efIcient; indrăznesc sa imi arăt nemultumirea şi determin o schimbare de componament  78 
Cum sa ne exprimam furia fara a agresa  79 
5. Formularea unui refuz;  indrăznesc să spun "nu"  85 
Cum sa exprimam un refuz  86 
Cum sa ne exprimam acceptul  87 
6. Cum să ne facem ascultaţi fără a agresa; dau un ordin şi ştiu că va fi indeplinit   90 
Cum sa dam un ordin poziriv   91 
7. Cum să ne bucurăm din plin de multumiri şi de complimente ; eu, unul, le savurez.  94 
De la politete la recunoastere pozitiva  94
Cum sa acceptam multumirile  95
8. Cum sa ascultam eficient ; stiu sa fiu atent la ce spune interlocutorul meu  99
Disponibilitatea fata de interlocutor  100
Relansarea discutiei   102 
Reformularea   103 
Interogarea   103 
9. Cum să facem să tacă o persoana vorbareata ; stiu să pun punct unei conversatii   107 
Preluarea controlului  108 
Intreruperea pasiva   108 
Intreruperea activa  109 
10. Confruntarea eficientă cu interlocutorul ; reuşesc sa imi prezint punctul de vedere   110 
11. Cum găsim locul in cadrul grupului   116 
Cum sa devenim membri activi ai grupului  117 

Cap.3. A treia etapa. Cum sa ne implicam in relatia cu celelalt apropiindu-ne de el si intelegandu-l: armonizarea  121
1. Cum să negociem mai eficient ; iti dau,  imi dai ; reciprocitatea   122 
Adoptarea unei atitudini de negociere   123 
Identificarea Iimitelor   123 
Stabilirea unei strategii   124 
Incercarea de a obtine consensul   125 
2. Rezolvarea unei probleme in doi ;  tu şi eu, noi...   128 
Cum sa facem o inţelegere   129 
Care este problema ? Care sunt obiectivele ? Care va fi metoda de rezolvare ? 113  
3. Incurajarea ;  sunt bucuros sa motivez şi să stimulez  135
Cum sa motivam pe cineva fara a-i influenţa proiectul 135 
Recunoasterea 138 
4. Cum sa ajutam pe cineva să inveţe ; ii arăt celuilalt cum să facă şi ii urmaresc incercărie   142 
Respectarea vitezei personale de invaţare   143 
Asistarea in patru timpi   144 
5. Cum sa ajutam pe cineva să işi asume responsabilitatea ; ajut pe ceIălalt sa devina independent   148 
Cum sa favorizam armonia   149 
Cum sa punem intrebari   130 

Cap. 4. A patra etapa. Efectul "bulgare de zapada": reusesc sa spun ce am de spus si toate merg bine  152
1. Descoperirea propriei persoane: ma simt bine in pielea mea  154
Trairea emotiilor  155
Constientizarea nevoilor  155
Emotiile fundamentale  165
Nevoia de a ne exprima  158
2. Anticiparea: stiu catre ce vreau sa ma indrept  161
Conceperea unui proiect personal si a strategiei de atingere a unui obiectiv  162
Cum sa negociem cu noi insine  164
Cum sa dam un sens actiunilor noastre  167
3. Cum sa ne imbunatatim propria imagine: ma simt bine in pielea mea, ma apreciez si am incredere in mine  168
Cum sa facem pentru a avea o parere pozitiva despre sine  169
4. Saltul cu coarda elastica: stiu cum sa indraznesc, sa schimb situatia, sa imi asum riscuri  176
Un instrument de schimbare a comportamentului  176

Cap.5. Memento practic. Cum sa identificam rapid tipurile de comportament  181
Avertisment  181
Tipologia atitudinilor in intalnirile fata in fata  183
1. Atitudinea deschisa  186
2. Atitudinea dominanta agresiva 188
3. Atitudinea de manipulare  191
4. Atitudinea de supunere pasiva  193
5. Atitudinea de supunere activa  195
6. Atitudinea de supunere agresiva  197
Mozaic  199
Dar dumneavoastra cum stati? Ce atitudini adoptati mai frecvent? 200

Concluzie. Dupa cum vedeti, exista mijloace de a depasi obstacolele de comunicare si de a ne gasi adevaratul nostru loc in lume  209

Bibliografie  215
Lista exercitiilor  219
Daca doriti sa regasit...   221 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu