17/02/2023

TULBURARILE DE VOCE SI VORBIRE. Evaluare si interventie

Autor: Carolina Bodea Hategan
Editura Presa Universitara Clujeana
An aparitie : 2013
Editia I
ISBN 978-973-595-565-6
Nr pagini : 202
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf aici



        Vorbirea este asigurată de două componente: componenta care permite producerea actului lingvistic oral, componentă pe care o vom denumi aparat fono-articulator şi componenta care asigură receptarea actului lingvistic oral, componentă pe care o vom denumi analizator verbo-auditiv. Cele două component îndeplinesc funcţii complementare, în vederea asigurării actului comunicaţional, acestea având la rândul lor o serie de subcomponente. Lucrare începe cu realizarea unei prezentări a celor două componente care asigură, susţin şi facilitează vorbirea.

        Carolina Bodea Hațegan este conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca. 
        De acelas autor:
Terapia limbajului : o abordare interdisciplinara (coautor) Presa Universitara Clujeana 2008
Tulburarile de voce si vorbire: evaluare si interventie, Presa Universitara Clujeana 2013
Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare (coord). Vol 1 Abordari terapeutice ale limbajului: perspective actuale, Presa Universitara Clujeana 2014
Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare (coord). Vol 2 Fluenta verbala: directii teoretice si aplicatii psihopedagogice, Presa Universitara Clujeana 2014
Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise, Trei 2016

Cuprins:

TULBURĂRILE DE VOCE - ASPECTE TEORETICE ȘI APLICAŢII PRACTICE  9
1. Aspecte de neurofiziologia aparatului fono-articulator și analizatorului verbo – auditiv  9
1.1 Aparatul fono - articulator  9
1.2 Analizatorul verbo - auditiv  13
2. Vocea umană și tulburările de voce  17
2.1 Aspecte generale  17
2.2 Teoriile fonaţiei  19
2.3 Tulburarea de voce semn sau/și simptom al unei boli sau tulburări  21
2.4 Etiologia tulburărilor de voce  21
2.5 Tipuri de tulburări de voce  30
2.6 Demersul terapeutic  31
2.7 Instrumentar utilizat  36
Bibliografie selectivă  46

TULBURĂRILE DE VOCE ÎN CONTEXTUL DEFICIENŢEI DE AUZ   49
1. Delimitări conceptuale  49
2. Specificul vorbirii și al vocii în contextul deficienţei de auz  49
2.1 Intensitatea vocii în contextul dizabilităţii auditive  50
2.2 Înălţimea vocii în contextul dizabilităţii auditive  51
2.3 Calitatea vocii în contextul dizabilităţii auditive  52
2.4 Flexibilitatea vocii în contextul dizabilităţii auditive  53
3. Analiza eșantioanelor lingvistice orale prin modalităţi computerizate în tulburările de voce  54
3.1 Argumente în favoarea utilizării programelor computerizate care permit vizualizarea particularităţilor acustice ale vorbirii  54
3.2 Tipuri de programe care permit analiza vorbirii  55
3.3 Aparatul articulator – filtru natural al frecvenţelor  60
4. Analiza și interpretarea spectogramelor  61
4.1 Analiza și interpretarea unor spectograme corespunzătoare
particularităţilor acustice ale vorbirii unui adolescent cu hipoacuzie
implantat cohlear  61
4.2 Analiza și interpretarea unor spectograme care relevă particularităţile
acustice ale vorbirii unui adult cu dizabilitate auditivă profundă neprotezat 66
4.3 Analiza și interpretarea unor reprezentări acustice corespunzătoare unei
tinere care prezintă dizabilitate auditivă profundă protezată digital  71
4.4 Concluzii  81
Bibliografie selectivă  82

METODE, TEHNICI ȘI PROCEDEE DE INTERVENŢIE ÎN TULBURĂRILE DE VOCE  81
1. Antrenarea și dezvoltarea abilităţilor respiratorii   81
1.1 Delimitarea etapelor procesului respirator  81
1.2 Tipuri de respiraţie  81
1.3 Particularităţi și tulburări ale respiraţiei  82
1.4 Exerciţii pentru educarea și antrenarea respiraţiei non-verbale  84
1.5 Exerciţii de gimnastică respiratorie 87
1.6 Exerciţii pentru dezvoltarea respiraţiei verbale  88
1.7 Exerciţiu integrat-de antrenare a respiraţiei non-verbale și verbale  89
2. Exerciţii de antrenare a organelor fono-articulatoarii  89
2.1 Exerciţii pentru antrenarea limbii  90
2.2 Exerciţii pentru antrenarea mandibulei  91
2.3 Exerciţii pentru antrenarea musculaturii feţei  91
2.4 Exerciţii pentru antrenarea buzelor  92
2.5 Exerciţii pentru antrenarea vălului palatin  92
2.6 Exerciţii pentru antrenarea musculaturii gâtului și a laringelui  93
3. Educaţia ritmică  93
4. Jocul fonetic  98
5. Selecţie de material lingvistic în baza criteriului fonematic 102
6. Exerciţii pentru antrenarea elementelor suprasegmentale 106
6.1 Exerciţiile utilizate pentru accentuarea sunetelor și a silabelor  106
6.2 Exerciţiile de accentuare a cuvintelor  107
6.3 Exerciţii fonetico-lingvistice particularizându-se printr-un exemplu fonemul „b”  108
7. Metoda abordării naturale a conversaţiei  111
Bibliografie selectivă  118

RINOLALIA PARTICULARITĂŢI ALE TULBURĂRILOR DE LIMBAJ ȘI VOCE  113
1. Aspecte introductive. delimitări conceptuale  113
2. Etiologia tulburărilor rinolalice  113
3. Date din embriogeneză–relaţionate cu despicăturile labio-maxilo-palatine  114
4. Despicăturile labio-maxilo-palatine - (keilo – gnato – palato– schizis) 116
4.1 Despicăturile palatului primar (buză și alveola dentară)  116
4.2 Despicăturile palatului secundar  116
5. Sindroame asociate cu despicăturile labio-maxilo-palatine  117
6. Implicaţiile despicăturilor labio-maxilo-faciale. manifestări clinice  119
7. Formele de rinolalie și specificul tulburărilor de voce  120
8. Direcţii terapeutice  122
8.1 Rinolalia deschisă - forme și intervenţie (etapa preoperatorie și postoperatorie)  122
8.2 Rinolalie închisă – forme și intervenţie (etapa preoperatorie și
postoperatorie)  137
8.3 Rinolalia mixtă - demers de intervenţie  139
9. Instrumentar utilizat în evaluare și intervenţie în tulburările rinolalice  140
9.1 Instrumente care oferă informaţii acustice și aerodinamice despre modificările de la nivelul tractului vocal  140
9.2 Instrumente care permit vizualizarea mecanismului velo-faringian  143
9.3 Măsurători subiective  143
Bibliografie selectivă  145

DIZARTRIA - PARTICULARITĂŢI ALE TULBURĂRILOR DE LIMBAJ ȘI VOCE  161
1. Delimitări conceptuale  147
2. Etiologia tulburării dizartrice  147
3. Simptomatologia tulburării dizartrice  148
4. Direcţii de diagnostic diferenţial  149
4.1 Dizartrie vs. dislalie motorie  149
4.2 Dizartrie vs. rinolalie 150
4.3 Dizartrie vs. dislalia senzorială angrenată de dizabilitatea auditivă  150
4.4 Dizartrie vs. bâlbâială (tulburarea de ritm și fluenţă) 150
4.5 Dizartrie vs. disfazie 150
4.6 Dizartrie vs. sindromul de nedezvoltarea limbajului 151
4.7 Dizartrie vs. afazie motorie (Broca) 151
4.8 Dizartrie vs. afazie senzorială (Wernike) 151
4.9 Dizartrie vs. dizabilitatea cognitivă propriu-zisă 151
4.10 Dizartria vs. dificultăţile de învăţare 152
4.11 Dizartria vs. tulburările emoţionale 152
4.12 Dizartria vs. mutismul electiv 153
5. Tipuri și forme ale tulburărilor dizatrice 153
5.1 Tipologii 153
5.2 Dizartria cerebeloasă 154
5.3 Dizartria corticală 154
5.4 Dizartria 154
5.5 Dizartria bulbară 156
5.6 Dizartria pseudo-bulbară 157
5.7 Dizartria spastică 157
5.8 Dizartria ataxică 159
5.9 Dizartria flască 160
6. Demersul de intervenţie 164
6.1 Intervenţia în planul motor 164
6.2 Intervenţia în plan respirator 164
6.3 Intervenţia în plan fonator 165
6.4 Intervenţia în plan articulator 166
7. Tulburări asociate cu tulburarea dizartrică 177
7.1 Sindromul Guillan-Barre 177
7.2 Boala Wilson 178
7.3 Sindromul Worster-Drought 178
7.4 Boala Tay-Sachs 178
8. Prezentare studiu de caz 179
8.1 Date anamnestice 179
8.2 Date colectate în urma evaluării 179
8.3 Date obţinute pe parcursul derulării programului de intervenţie 183
8.4 Recomandări  182
Bibliografie selectivă 192

Lista de figuri 195
Lista de tabele 197
Index 199

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu