Autor: Carolina Bodea Hategan
Editura Presa Universitara Clujeana
An aparitie : 2013
Editia I
ISBN 978-973-595-565-6
Nr pagini : 202
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf aici
Vorbirea este asigurată de două componente: componenta care permite producerea actului lingvistic oral, componentă pe care o vom denumi aparat fono-articulator şi componenta care asigură receptarea actului lingvistic oral, componentă pe care o vom denumi analizator verbo-auditiv. Cele două component îndeplinesc funcţii complementare, în vederea asigurării actului comunicaţional, acestea având la rândul lor o serie de subcomponente. Lucrare începe cu realizarea unei prezentări a celor două componente care asigură, susţin şi facilitează vorbirea.
Carolina Bodea Hațegan este conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca.
De acelas autor:
Terapia limbajului : o abordare interdisciplinara (coautor) Presa Universitara Clujeana 2008
Tulburarile de voce si vorbire: evaluare si interventie, Presa Universitara Clujeana 2013
Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare (coord). Vol 1 Abordari terapeutice ale limbajului: perspective actuale, Presa Universitara Clujeana 2014
Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare (coord). Vol 2 Fluenta verbala: directii teoretice si aplicatii psihopedagogice, Presa Universitara Clujeana 2014
Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise, Trei 2016
Cuprins:
TULBURĂRILE DE VOCE - ASPECTE TEORETICE ȘI APLICAŢII PRACTICE 9
1. Aspecte de neurofiziologia aparatului fono-articulator și analizatorului verbo – auditiv 9
1.1 Aparatul fono - articulator 91.2 Analizatorul verbo - auditiv 13
2. Vocea umană și tulburările de voce 17
2.1 Aspecte generale 172.2 Teoriile fonaţiei 192.3 Tulburarea de voce semn sau/și simptom al unei boli sau tulburări 212.4 Etiologia tulburărilor de voce 212.5 Tipuri de tulburări de voce 302.6 Demersul terapeutic 312.7 Instrumentar utilizat 36
Bibliografie selectivă 46
TULBURĂRILE DE VOCE ÎN CONTEXTUL DEFICIENŢEI DE AUZ 49
1. Delimitări conceptuale 49
2. Specificul vorbirii și al vocii în contextul deficienţei de auz 49
2.1 Intensitatea vocii în contextul dizabilităţii auditive 502.2 Înălţimea vocii în contextul dizabilităţii auditive 512.3 Calitatea vocii în contextul dizabilităţii auditive 522.4 Flexibilitatea vocii în contextul dizabilităţii auditive 53
3. Analiza eșantioanelor lingvistice orale prin modalităţi computerizate în tulburările de voce 54
3.1 Argumente în favoarea utilizării programelor computerizate care permit vizualizarea particularităţilor acustice ale vorbirii 543.2 Tipuri de programe care permit analiza vorbirii 553.3 Aparatul articulator – filtru natural al frecvenţelor 60
4. Analiza și interpretarea spectogramelor 61
4.1 Analiza și interpretarea unor spectograme corespunzătoareparticularităţilor acustice ale vorbirii unui adolescent cu hipoacuzieimplantat cohlear 614.2 Analiza și interpretarea unor spectograme care relevă particularităţileacustice ale vorbirii unui adult cu dizabilitate auditivă profundă neprotezat 664.3 Analiza și interpretarea unor reprezentări acustice corespunzătoare uneitinere care prezintă dizabilitate auditivă profundă protezată digital 714.4 Concluzii 81
Bibliografie selectivă 82
METODE, TEHNICI ȘI PROCEDEE DE INTERVENŢIE ÎN TULBURĂRILE DE VOCE 81
1. Antrenarea și dezvoltarea abilităţilor respiratorii 81
1.1 Delimitarea etapelor procesului respirator 811.2 Tipuri de respiraţie 811.3 Particularităţi și tulburări ale respiraţiei 821.4 Exerciţii pentru educarea și antrenarea respiraţiei non-verbale 841.5 Exerciţii de gimnastică respiratorie 871.6 Exerciţii pentru dezvoltarea respiraţiei verbale 881.7 Exerciţiu integrat-de antrenare a respiraţiei non-verbale și verbale 89
2. Exerciţii de antrenare a organelor fono-articulatoarii 89
2.1 Exerciţii pentru antrenarea limbii 902.2 Exerciţii pentru antrenarea mandibulei 912.3 Exerciţii pentru antrenarea musculaturii feţei 912.4 Exerciţii pentru antrenarea buzelor 922.5 Exerciţii pentru antrenarea vălului palatin 922.6 Exerciţii pentru antrenarea musculaturii gâtului și a laringelui 93
3. Educaţia ritmică 93
4. Jocul fonetic 98
5. Selecţie de material lingvistic în baza criteriului fonematic 102
6. Exerciţii pentru antrenarea elementelor suprasegmentale 106
6.1 Exerciţiile utilizate pentru accentuarea sunetelor și a silabelor 1066.2 Exerciţiile de accentuare a cuvintelor 1076.3 Exerciţii fonetico-lingvistice particularizându-se printr-un exemplu fonemul „b” 108
7. Metoda abordării naturale a conversaţiei 111
Bibliografie selectivă 118
RINOLALIA PARTICULARITĂŢI ALE TULBURĂRILOR DE LIMBAJ ȘI VOCE 113
1. Aspecte introductive. delimitări conceptuale 113
2. Etiologia tulburărilor rinolalice 113
3. Date din embriogeneză–relaţionate cu despicăturile labio-maxilo-palatine 114
4. Despicăturile labio-maxilo-palatine - (keilo – gnato – palato– schizis) 116
4.1 Despicăturile palatului primar (buză și alveola dentară) 1164.2 Despicăturile palatului secundar 116
5. Sindroame asociate cu despicăturile labio-maxilo-palatine 117
6. Implicaţiile despicăturilor labio-maxilo-faciale. manifestări clinice 119
7. Formele de rinolalie și specificul tulburărilor de voce 120
8. Direcţii terapeutice 122
8.1 Rinolalia deschisă - forme și intervenţie (etapa preoperatorie și postoperatorie) 1228.2 Rinolalie închisă – forme și intervenţie (etapa preoperatorie șipostoperatorie) 1378.3 Rinolalia mixtă - demers de intervenţie 139
9. Instrumentar utilizat în evaluare și intervenţie în tulburările rinolalice 140
9.1 Instrumente care oferă informaţii acustice și aerodinamice despre modificările de la nivelul tractului vocal 1409.2 Instrumente care permit vizualizarea mecanismului velo-faringian 1439.3 Măsurători subiective 143
Bibliografie selectivă 145
DIZARTRIA - PARTICULARITĂŢI ALE TULBURĂRILOR DE LIMBAJ ȘI VOCE 161
1. Delimitări conceptuale 147
2. Etiologia tulburării dizartrice 147
3. Simptomatologia tulburării dizartrice 148
4. Direcţii de diagnostic diferenţial 149
4.1 Dizartrie vs. dislalie motorie 1494.2 Dizartrie vs. rinolalie 1504.3 Dizartrie vs. dislalia senzorială angrenată de dizabilitatea auditivă 1504.4 Dizartrie vs. bâlbâială (tulburarea de ritm și fluenţă) 1504.5 Dizartrie vs. disfazie 1504.6 Dizartrie vs. sindromul de nedezvoltarea limbajului 1514.7 Dizartrie vs. afazie motorie (Broca) 1514.8 Dizartrie vs. afazie senzorială (Wernike) 1514.9 Dizartrie vs. dizabilitatea cognitivă propriu-zisă 1514.10 Dizartria vs. dificultăţile de învăţare 1524.11 Dizartria vs. tulburările emoţionale 1524.12 Dizartria vs. mutismul electiv 153
5. Tipuri și forme ale tulburărilor dizatrice 153
5.1 Tipologii 1535.2 Dizartria cerebeloasă 1545.3 Dizartria corticală 1545.4 Dizartria 1545.5 Dizartria bulbară 1565.6 Dizartria pseudo-bulbară 1575.7 Dizartria spastică 1575.8 Dizartria ataxică 1595.9 Dizartria flască 160
6. Demersul de intervenţie 164
6.1 Intervenţia în planul motor 1646.2 Intervenţia în plan respirator 1646.3 Intervenţia în plan fonator 1656.4 Intervenţia în plan articulator 166
7. Tulburări asociate cu tulburarea dizartrică 177
7.1 Sindromul Guillan-Barre 1777.2 Boala Wilson 1787.3 Sindromul Worster-Drought 1787.4 Boala Tay-Sachs 178
8. Prezentare studiu de caz 179
8.1 Date anamnestice 1798.2 Date colectate în urma evaluării 1798.3 Date obţinute pe parcursul derulării programului de intervenţie 1838.4 Recomandări 182
Bibliografie selectivă 192
Lista de figuri 195
Lista de tabele 197
Index 199
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu