Editura: Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie : 2016
Editia I
ISBN: 978-606-719-722-8
Nr pagini : 640
Format 145 x 205
Pretul la data postarii :45 lei la Editura, 47,99 lei la elefant (33,99 lei ebook-ul), 34,13 lei la librarie.net
Descrierea editurii:
Limbajul, ca funcţie psihică specific umană, se află la confluenţa mai multor discipline, printre care filosofia, psihologia, neurobiologia, psihopedagogia specială, logopedia. Tulburările sale, fie că sunt de natură organică, funcţională sau psihologică, restrâng capacitatea de comunicare a individului şi, implicit, viaţa lui socială.
În cartea de faţă, pornind de la modelele explicative ale tulburărilor de limbaj şi prezentând metode de evaluare şi intervenţie a căror eficacitate a fost demonstrată ştiinţific, autoarea realizează o deschidere spre tulburările emoţionale, comportamentale, de învăţare şi nu numai, încadrându-le în contextul mai larg al mentalului uman.
Propunând direcţii concrete de evaluare şi intervenţie în cazul unor tulburări ale limbajului precum dislalia, bâlbâiala, rinolalia, dizartria, afazia, tulburările de voce, întârzierea în dezvoltarea limbajului, această carte are o importantă latură practică, îmbogăţind literatura de specialitate printr-un demers inovator şi binevenit.
Carolina Bodea Hațegan este conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca.
De acelas autor:
Terapia limbajului : o abordare interdisciplinara (coautor) Presa Universitara Clujeana 2008
Tulburarile de voce si vorbire: evaluare si interventie, Presa Universitara Clujeana 2013
Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare (coord). Vol 1 Abordari terapeutice ale limbajului: perspective actuale, Presa Universitara Clujeana 2014
Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare (coord). Vol 2 Fluenta verbala: directii teoretice si aplicatii psihopedagogice, Presa Universitara Clujeana 2014
Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise, Trei 2016
Cuprins:
Prefaţă 11
Capitolul I. Tulburările de limbaj şi comunicare — modele explicative şi direcţii de clasificare 17
1. Scurt istoric privind domeniul tulburărilor de limbaj şi comunicare 17
2. Logopedia. Ortofonia. Terapia limbajului şi a comunicării 23
3. Circumscrierea domeniului terapiei tulburărilor de limbaj şi comunicare 26
4. Modele de abordare a tulburărilor de limbaj şi comunicare 32
5. Criterii diagnostice în tulburările de limbaj şi comunicare reunite la nivelul principalelor
manuale de diagnostic 35
6. Modelul diagnostic propus de Guţu (1974) 48
7. Abordare conclusivă 52
Bibliografie 53
Capitolul II. Limbajul — abordări multidimensionale 56
1. Limbajul — perspectivă lingvistică 56
2. Aspecte ale neurofiziologiei aparatului fonoarticulator şi ale analizatorului verbo-auditiv 76
3. Vocea umană şi tulburările de voce 86
4. Elemente de fizică în abordarea limbajului 92
5. Abordare conclusivă 96
Bibliografie 96
Anexa I. Cuvinte cu scriere fonologică 101
Anexa II. Cuvinte complexe 102
Anexa III. Cuvinte simple din punct de vedere fonologic 103
Capitolul III. Dislalia. Particularităţi ale demersului de evaluare şi intervenţie 104
1. Delimitări conceptuale 104
2. Factori de risc şi cauze ale tulburării dislalice 107
3. Tipuri de tulburări dislalice 110
4. Direcţii de evaluare 112
5. Direcţii de intervenţie 119
6. Abordare conclusivă 159
Bibliografie 160
Anexa I. Fişă de examinare logopedică complexă 164
Anexa II. Fişă de examinare logopedică 168
Anexa III. Fişă de examinare logopedică complexă 169
Capitolul IV. Dizartria. Particularităţi ale demersului de evaluare şi intervenţie 174
1. Delimitări conceptuale 174
2. Etiologia tulburării dizartrice 174
3. Simptomatologia tulburării dizartrice 176
4. Direcţii de diagnostic diferenţial 176
5. Tipuri şi forme ale tulburărilor dizartrice 182
6. Demersul de evaluare 194
7. Demersul de intervenţie 196
8. Tulburări asociate cu tulburarea dizartrică 215
9. Prezentare studiu de caz 217
10. Abordare conclusivă 236
Bibliografie 236
Capitolul V. Rinolalia. Particularităţi ale demersului de evaluare şi intervenţie 240
1. Aspecte introductive. Delimitări conceptuale 240
2. Etiologia tulburărilor rinolalice 240
3. Date din embriogeneză relaţionate cu despicăturile labio-maxilo-palatine 242
4. Despicăturile labio-maxilo-palatine (keilo-gnato-palato-schizis) 244
5. Sindroame asociate cu despicăturile labio-maxilo-palatine 245
6. Implicaţiile despicăturilor labio-maxilo-faciale. Manifestări clinice 249
7. Formele de rinolalie şi specificul acestora 250
8. Direcţii terapeutice 255
9. Instrumentar utilizat în evaluare şi intervenţia în tulburările rinolalice 278
10. Abordare conclusivă 290
Bibliografie 291
Capitolul VI. Tulburările de ritm şi de fluenţă. Bâlbâiala 295
1. Delimitări conceptuale 295
2. Forme ale tulburărilor de ritm şi fluenţă 297
3. Bâlbâiala — tulburare de ritm şi fluenţă 298
4. Bâlbâiala — demersuri de evaluare şi intervenţie 318
5. Demers psiholingvistic integrat de evaluare şi intervenţie în contextul bâlbâielii — model de bună practică 339
6. Abordare conclusivă 360
Bibliografie 360
Anexa I. Fişă de examinare logopedică (pentru utilizare în contextul bâlbâielii) (propusă de Bodea Haţegan, 2015) 367
Capitolul VII. Afazia. Delimitări simptomatologice, direcţii de evaluare şi intervenţie 370
1. Delimitări conceptuale 370
2. Etiologie 372
3. Direcţii de diagnostic diferenţial 378
4. Particularităţile tulburărilor afazice 381
5. Clasificarea afaziilor şi descrierea acestora 389
6. Incidenţa şi prevalenţa afaziei 405
7. Direcţii de evaluare a persoanei care prezintă afazie 407
8. Direcţii terapeutice în contextul afaziei la adult 427
9. Pronosticul în afazie şi factorii care modelează formularea acestui pronostic 454
10. Afazia la copil 457
11. Abordare conclusivă 472
Bibliografie 473
Capitolul VIII. Tulburările de voce — aspecte teoretice şi aplicaţii practice 484
1. Actul fonator. Aspecte introductive 484
2. Tulburarea de voce — semn sau/şi simptom al unei boli sau tulburări 487
3. Etiologia tulburărilor de voce 488
4. Tipuri de tulburări de voce 502
5. Direcţii de evaluare a tulburărilor de voce. Instrumentar utilizat 507
6. Demersul terapeutic 521
7. Abordare conclusivă 536
Bibliografie 537
Capitolul IX. Întârzierea în dezvoltarea limbajului. Prevenţie, diagnostic şi intervenţie 542
1. Delimitări conceptuale 542
2. Factorii de risc şi cauzele apariţiei întârzierii în dezvoltarea limbajului 571
3. Semne şi particularităţi ale întârzierii în dezvoltarea limbajului 577
4. Direcţii de diagnostic diferenţial 583
5. Direcţii de evaluare 589
6. Direcţii de intervenţie 605
7. Concluzii 617
Bibliografie 618
Anexa I. Scala de dezvoltare auditivă: de la 0 la 6 ani (Dezvoltarea limbajului receptiv, a percepţiei auditive şi a memoriei auditive) 625
Anexa II. Fişă de evaluare a limbajului (intervalul de vârstă 6–7 ani) 631
Anexa III. Listă cu material verbal pentru implementarea tehnicii celor 50 de cuvinte — T50 634
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu