19/06/2017

SCOLI CARE INVATA. A cincea disciplina aplicata in educatie

Autor: Peter Senge, Nelda Cambron-Mccabe, Timothy Lucas, Bryan Smith, Janis Dutton, Art Kleiner (coord)
Editura: Trei
Colectia Educatie si Formare
An aparitie : 2016
Editia I
Editia originala 2012, Schools That Learn. A Fifth Discipline Fieldbook For Educators, Parents, And Everyone Who Cares About Education
Traducerea Zinaida Mahu
ISBN 978-606-719-495-1
Nr pagini : 536
Format 165 x 235
Pretul la data postarii :45,50 lei la Editura, 58,50 lei la elefant (33,99 lei ebook-ul), 39 lei la librarie.net
Pdf aici si aici


Descrierea editurii:

Celebru teoretician al managementului organizațional, Peter Senge folosește tot ceea ce a învățat din lumea afacerilor, pentru a optimiza domeniul învățământului și al politicilor educaționale. Plecând de la modelul celor "cinci discipline" esențiale pentru schimbarea la nivel organizațional (măiestria personală, viziunea împărtășită, modelele mentale, învățarea în echipă și gândirea sistemică), Senge și colegii săi diagnostichează mai întâi stadiul la care se află sistemul educațional occidental, rămas în urmă, la nivelul erei industriale, și neracordat la nevoile actualei societăți informaționale. Cartea propune o serie de abordări novatarea pentru politicile educaționale, având ca repere predarea individualizată, adaptarea curriculei la contextul local și renunțarea la învățarea prin memorare. Școlile sunt văzute ca niște sisteme vii, a căror supraviețuire depinde de felul în care educatorii, elevii și părinții lor, dar și administrațiile locale izbutesc să se adapteze la transformările socio-economice.

"Peter Senge este unul dintre cei mai influenți autori contemporani în domeniul schimbării organizaționale, iar această carte, elaborată împreună cu mari specialiști în educație, este destinată nu doar profesorilor și părinților, ci tuturor celor cărora le pasă de educație. Dacă până acum am adus în atenția cititorilor cărți despre cum învățăm la nivel individual, acum mutăm atenția pe învățarea la nivel organizațional, instituțional. Pentru școlile care vor să se adapteze provocărilor lumii contemporane, pentru școlile care vor să afle care sunt cele mai eficiente modalități de dezvoltare și pentru toată comunitatea educațională care dorește să dea valoare învățării, lectura acestei cărți este un pas necesar." - Prof. univ. dr. Lucian Ciolan, decan al Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti

Peter Senge, coordonator principal al acestui volum, conferențiază pe teme de leadership și sustenabilitate la Massachusetts Institute of Technology şi este fondatorul Societății pentru Învățare Organizaținală.

Completare la ediția tipărită. Din motive de spațiu, volumul "Şcoli care învaţă" nu a inclus, în varianta tipărită, secțiunile XIV, XV şi XVI din original. Puteți descărca gratuit traducerea acestor trei secțiuni de aici.  "http://www.edituratrei.ro/public/images/P.Senge-Scoli_care_invata(completare_online).pdf"

Cuprins:

Să începem

I. Puncte de reper - Peter Senge  13
1. Un moment întipărit în minte  13
2. Ideea de şcoală care învaţă  15
3. Concepţii fundamentale despre învăţarea în organizaţii  35
4. Cum să citeşti această carte  39
5. Ce este nou în ediţia revizuită  40
6. Sistemul educaţional al erei industriale  41

II. O iniţiere în cele cinci discipline - Nelda Cambron‑McCabe, Janis Dutton  81
1. Crearea unui context pentru învăţarea organizaţională  81
2. Măiestria personală  87
3. Viziunea împărtăşită  97
4. Modelele mentale  109
5. Învăţarea în echipă  128
6. Gândirea sistemică  137
7. Eşti mai deştept decât un termostat?  167

Sala de clasă

III. Să deschidem uşa sălii de clasă  175
1. Cum creăm clase care învaţă - Nelda Cambron‑McCabe  175
2. Proiectarea unei clase care învaţă - Nelda Cambron‑McCabe  180
3. „Legal, sigur şi ceva ce îţi doreşti să înveţi" - Carol Ann Kenerson  186

IV. Observându‑i pe cei care învaţă  193
1. Demnitatea copilului - Tim Lucas  194
2. Să‑i descoperim pe cei care învaţă - Tim Lucas  200
3. Depăşirea absurdului - Terry O’Connor, Deirdre Bangham  206
4. Dansăm împreună - Candee Basford  212
5. Ce semnale transmiţi? - Janis Dutton, Nelda Cambron‑McCabe, Tim Lucas, Art Kleiner  222

V. Practici educaţionale  226
1. Predarea tensiunii structurale - Robert Fritz  226
2. Metoda „viziunii împărtăşite" aplicată la clasă - Tim Lucas  233
3. Temele pentru acasă: un monstru de temut - Betty Quantz  235
4. Evaluarea ca învăţare - Bena Kallick  238
5. Evaluare şi responsabilitate - Steve Price  250
6. Comportamente inteligente - Art Costa  258
7. Cunoaştere şi putere - Nelda Cambron‑McCabe, Janis Dutton  267

VI. Conversaţia constructivă  275
1. Cuvintele de deschidere - Carol Kenerson, Micah Fierstein, Janis Dutton  275
2. Prima întâlnire cu noua clasă - Nelda Cambron‑McCabe  276
3. Reîncadrarea consultărilor părinte–profesor - Nelda Cambron‑McCabe, Janis Dutton, Tim Lucas, Betty Quantz, Art Kleiner  278
4. „Nu mânca pizza…" - Bryan Smith, Nelda Cambron‑McCabe, Tim Lucas, Art Kleiner, Janis Dutton  281

VII. Gândirea sistemică la clasă  285
1. Studierea pe termen lung a sistemelor - Jay W. Forrester  285
2. Ghid pentru aplicarea la clasă a gândirii sistemice - Lees Stuntz, Nina Kruschwitz  292
3. Context şi implicare - Peter Senge  310
4. Competenţe şi capcane - Michael Goodman  315
5. Să învăţăm să facem conexiuni - Linda Booth Sweeney  318

Şcoala

VIII. În pragul şcolii - Nelda Cambron‑McCabe  337
1. Crearea de şcoli care învaţă  337
2. Aspectul etic al iniţiativei de şcolarizare  347

IX. Viziunea şcolii  360
1. Viziunea împărtăşită a şcolii tale - Bryan Smith, Tim Lucas  360
2. Reînnoirea leadershipului educaţional - Nelda Cambron‑McCabe  369

X. Realitatea curentă  380
1. Incertitudinea predeterminată - Art Kleiner  380
2. Întrebarea de 19 000 de dolari - Relatare de Micah Fierstein  389
3. Succesul pentru cei de succes - Michael Goodman, Janis Dutton  392
4. Mutarea poverii - Michael Goodman, Janis Dutton, Art Kleiner  396
5. Marele joc din liceu - Nathan Dutton, Rick Quantz, Nolan Dutton  402
6. Forumul pentru Leadershipul Tinerilor - Joyce Bisso  411

XI. Perfecţionarea profesională  420
1. Gata cu perfecţionarea didactică făcută în pripă - Edward T. Joyner  420
2. Grupul de studii cognitive - Faith Florer  429
3. A învăţa cum să predai - Nancy Hoffmann  433

XII. Leadershipul  438
1. A conduce fără a controla - Charlotte Roberts  438
2. Colegi şi parteneri - Peter Negroni  445
3. De la „călăreţul singuratic" la liderul învăţării: călătoria unui inspector - Peter Negroni  452
4. Niciun elev nu e „de aruncat" - Mary Leiker  458
5. Crearea unui grup nodal de învăţare - Les Omotani  470
6. „Nu puteţi face asta!" - Ann Marie Gallo  482

Comunitatea

XIII. Să păşim către comunitate - Peter Senge   489
1. Cultivarea comunităţilor care învaţă  489

XIV. Identitatea
1. Să trecem în revistă conexiunile existente în comunitate
2. „Exprimarea este primul pas pentru a ieşi din starea de oprimare“
3. Redescoperirea cetăţeniei prin conversaţii
4. Împărtăşirea unei viziuni de amploare naţională

XV. Legăturile
1. De la un părinte la altul
2. Programul rezidenţial Over‑the‑Rhine
3. „Antrenorul sistemic de baschet“
4. Îmbunătăţirea parteneriatelor dintre mediul de afaceri şi sistemul de învăţământ

XVI. Sustenabilitatea - Peter Senge   496
1. „Cele care aduc ploaia“
2. Implicarea publică
3. Un plus de viziune, un minus de tensiune
4. Este nevoie de un copil pentru a creşte un sat
5. Tragedia bunurilor publice
6. Copii în calitate de lideri
7. Cum ştii că organizaţia ta învaţă?
8. Cetăţeanul sistemic  496

Note  519

Despre autori  534



7 comentarii: