Coord:Carolina Bodea Hategan
Editura Presa Universitara Clujeana
Seria Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-973-595-744-5
Nr pagini : 212
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
Dificultăţile de învăţare reprezintă principala categorie diagnostică cu care ne confruntăm în realitatea şcolii de masă. Conform DSM- 5 dificultăţile de învăţare constituie o categorie diagnostică inclusă în supraclasa tulburărilor de dezvoltare, cu componentă biologică. Această supraclasă delimitează acele categorii de tulburări şi dizabilităţi în care deficitul apare ca urmare a unei disfuncţionalităţi, rezultat al interacţiunii unor factori de natură organică, biologică, disfuncţionalităţi cu cauze multifactoriale, îngemânate, de ordin genetic, ereditar, de mediu. Aceste disfuncţionalităţi conduc la afectări la nivelul.
Carolina Bodea Hațegan este conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca.
De acelas autor:
Terapia limbajului : o abordare interdisciplinara (coautor) Presa Universitara Clujeana 2008
Tulburarile de voce si vorbire: evaluare si interventie, Presa Universitara Clujeana 2013
Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare (coord). Vol 1 Abordari terapeutice ale limbajului: perspective actuale, Presa Universitara Clujeana 2014
Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare (coord). Vol 2 Fluenta verbala: directii teoretice si aplicatii psihopedagogice, Presa Universitara Clujeana 2014
Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise, Trei 2016
Cuprins:
DISLEXIA-DIFICULTATE SPECIFICĂ DE INVATARE 9
1. Circumscrieri diagnostice 9
2. Tipuri de dificultăti specifice de invatare 10
3. Gradul de severitate al deficitului 11
4. Incidenta in populatie 11
5. Cauze si factori de risc12
Factorii de risc 12Componenta genetica 12Preachizitii ale limbajului 12Dominanţa cerebrală şi lateralitatea 14
6. Directii de diagnostic diferential 15
7. Comorbidităti 16
8. Clasificarea dislexiilor. Delimitări simptomatologice 17
Criteriul tipului dificultătii 17Criteriul genetic 17Criteriul etiologic 18Criteriul prognozei18Criteriul gradului de afectare 19
9. Direcţii de evaluare în vederea diagnosticării dislexiei 19
Examenul de la nivelul literelor/grafemelor urmăreşte... 21ExamenuI la nivelul cuvintelor vizează... 21Examenul la nivel propozitional şi textual urmăreşte... 21
Proba l'Alouette "Cicârlia" 22Bateria lui Lobrot (1976) 22Chestionar pentru depistarea dislexiei la adulti (după Smythe şi Everatt, 2001) 23Chestionar pentru depistarea dislexiei la adulţi (după Reading Horizon Company) 24Sarcini de evaluare adaptate după probele propuse de Reading Horizon Company 25
Probă de evaluare a procesării fonologice 25Probă de procesare fonologică: cuvinte cu sens şi cuvinte fără sens 25Probă pentru evaluarea comprehensiunii citirii 25Probă pentru evaluarea automatizării citirii 25
10. Direcţii de intervenţie în sfera achizijiei actului lexic 26
Etape şi tipuri de procese specifice actului lexic 26Antrenarea procesului de decodificare în actul lexic 26Antrenarea procesarilor fonologice 27Antrenarea procesului de comprehensiune in actul lexic 29Focalizarea asupra stilurilor de invătare 30Stilurile de procesare în adancime sau la suprafata a informatiei 30Stilul de invătare global, simultan vs. analitic, secvential 31Stilul de invătare echilibrat, pripit, lent 31Stilurile perceptive de invătare 31Modelul de învăţare elaborat de Dunn şi Dunn, (1992, 1993) 32Directii de încheiere a programului terapeutic 33
11. Concluzii 33
Bibliografie 34
FLUENTA VERBALA 37
1. Circumscrieri diagnostice 37
2. Factorii care influenjează fluenţa verbala 40
Nivelul lingvistic - diferenţe intre fluenţa verbală de la nivelul cuvântului şi cea de Ia nivelul textului 40Fluenţa verbală sub impactul structurii specifice a limbii la nivelul fonetic şi semantic 41Fluenţa verbală sub impactul structurii suprasegmentale a limbii 45Fluenţa vorbirii şi numirea rapIdă/recunoaşterea automată a cuvintelor. QuickSmart Rearling 47Precision Teaching 48Aplicaţii ale tehnicii de "precision teaching" 49Programul Great Leaps 50
Bibliografie 52
PROBĂ DE EVALUARE ŞI ANTRENARE A FLUENTEI VERBALE IN CITIRE (PEAFC) 55
DESCRIEREA PROBEI 57
1. Argument 59
2. Aspecte introductive 61
3. lnstrucţiuni de utilizare a probei 61
4. Continutul probei 63
A. Citirea literelor 63B. Citirea silabelor 64C. Citirea cuvintelor monosilabice, bisilabice, trisilabice, a cuvintelor formate din patru şi cinci silabe, a pseudocuvintelor, cuvintelor compuse şi cuvintelor din familiile morfo-lexicale 64D. Citirea structurilor sintactice 66E. Citirea propozitiilor/frazelor 67F. Citirea textelor 67G Concluzii şi directii de cercetare 68
Bibliografie 69
CONTINUTUL PROBEI 71
Litere 73Silabe 77Cuvinte 100Structuri din diferite elemente 134Propoziţii 159Texte 178Fişă de cotare 209
Lista de figuri 211
Lista de tabele 211
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu