17/02/2023

Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare. Vol 2. FLUENTA VERBALA. Directii teoretice si aplicatii psihopedagogice

Coord:Carolina Bodea Hategan 
Editura Presa Universitara Clujeana
Seria Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-973-595-744-5
Nr pagini : 212
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU


        Dificultăţile de învăţare reprezintă principala categorie diagnostică cu care ne confruntăm în realitatea şcolii de masă. Conform DSM- 5 dificultăţile de învăţare constituie o categorie diagnostică inclusă în supraclasa tulburărilor de dezvoltare, cu componentă biologică. Această supraclasă delimitează acele categorii de tulburări şi dizabilităţi în care deficitul apare ca urmare a unei disfuncţionalităţi, rezultat al interacţiunii unor factori de natură organică, biologică, disfuncţionalităţi cu cauze multifactoriale, îngemânate, de ordin genetic, ereditar, de mediu. Aceste disfuncţionalităţi conduc la afectări la nivelul.

        Carolina Bodea Hațegan este conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca. 
        De acelas autor:
Terapia limbajului : o abordare interdisciplinara (coautor) Presa Universitara Clujeana 2008
Tulburarile de voce si vorbire: evaluare si interventie, Presa Universitara Clujeana 2013
Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare (coord). Vol 1 Abordari terapeutice ale limbajului: perspective actuale, Presa Universitara Clujeana 2014
Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare (coord). Vol 2 Fluenta verbala: directii teoretice si aplicatii psihopedagogice, Presa Universitara Clujeana 2014
Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise, Trei 2016

Cuprins:

DISLEXIA-DIFICULTATE SPECIFICĂ DE INVATARE 9
1. Circumscrieri diagnostice  9 
2. Tipuri de dificultăti specifice de invatare  10
3. Gradul de severitate al deficitului  11
4. Incidenta in populatie  11 
5. Cauze si factori de risc12
Factorii de risc  12 
Componenta genetica 12
Preachizitii ale limbajului  12
Dominanţa cerebrală şi lateralitatea  14 
6. Directii de diagnostic diferential  15 
7. Comorbidităti  16 
8. Clasificarea dislexiilor. Delimitări simptomatologice  17 
Criteriul tipului dificultătii  17 
Criteriul genetic 17 
Criteriul etiologic  18 
Criteriul prognozei18
Criteriul gradului de afectare  19
9. Direcţii de evaluare în vederea diagnosticării dislexiei  19 
Examenul de la nivelul literelor/grafemelor urmăreşte... 21 
ExamenuI la nivelul cuvintelor vizează... 21 
Examenul la nivel propozitional şi textual urmăreşte...  21 
Proba l'Alouette "Cicârlia"  22
Bateria lui Lobrot (1976)  22 
Chestionar pentru depistarea dislexiei la adulti (după Smythe şi Everatt, 2001) 23
Chestionar pentru depistarea dislexiei la adulţi (după Reading Horizon Company)  24 
Sarcini de evaluare adaptate după probele propuse de Reading Horizon Company  25 
Probă de evaluare a procesării fonologice  25 
Probă de procesare fonologică: cuvinte cu sens şi cuvinte fără sens 25 
Probă pentru evaluarea comprehensiunii citirii  25 
Probă pentru evaluarea automatizării citirii  25 
10. Direcţii de intervenţie în sfera achizijiei actului lexic 26 
Etape şi tipuri de procese specifice actului lexic  26 
Antrenarea procesului de decodificare în actul lexic  26 
Antrenarea procesarilor fonologice  27 
Antrenarea procesului de comprehensiune in actul lexic 29 
Focalizarea asupra stilurilor de invătare  30 
Stilurile de procesare în adancime sau la suprafata a informatiei  30 
Stilul de invătare global, simultan vs. analitic, secvential 31 
Stilul de invătare echilibrat, pripit, lent  31 
Stilurile perceptive de invătare 31 
Modelul de învăţare elaborat de Dunn şi Dunn, (1992, 1993)  32 
Directii de încheiere a programului terapeutic   33 
11. Concluzii 33 
Bibliografie  34

FLUENTA VERBALA  37
1. Circumscrieri diagnostice  37 
2. Factorii care influenjează fluenţa verbala  40 
Nivelul lingvistic - diferenţe intre fluenţa verbală de la nivelul cuvântului şi cea de Ia nivelul textului 40 
Fluenţa verbală sub impactul structurii specifice a limbii la nivelul fonetic şi semantic 41 
Fluenţa verbală sub impactul structurii suprasegmentale a limbii  45 
Fluenţa vorbirii şi numirea rapIdă/recunoaşterea automată a cuvintelor. QuickSmart Rearling   47 
Precision Teaching 48 
Aplicaţii ale tehnicii de "precision teaching"  49 
Programul Great Leaps  50 
Bibliografie 52 

PROBĂ DE EVALUARE ŞI ANTRENARE A FLUENTEI VERBALE IN CITIRE (PEAFC)  55 

    DESCRIEREA PROBEI  57
1. Argument 59 
2. Aspecte introductive  61 
3. lnstrucţiuni de utilizare a probei  61 
4. Continutul probei  63 
A. Citirea literelor 63 
B. Citirea silabelor 64 
C. Citirea cuvintelor monosilabice, bisilabice, trisilabice, a cuvintelor formate din patru şi cinci silabe, a pseudocuvintelor, cuvintelor compuse şi cuvintelor din familiile morfo-lexicale  64 
D. Citirea structurilor sintactice  66
E. Citirea propozitiilor/frazelor  67 
F. Citirea textelor  67
G Concluzii şi directii de cercetare 68 
Bibliografie  69

    CONTINUTUL PROBEI  71
Litere   73 
Silabe  77
Cuvinte  100
Structuri din diferite elemente 134 
Propoziţii  159 
Texte  178 
Fişă de cotare  209 

Lista de figuri  211 
Lista de tabele  211

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu