Autor: Francoise Keller
Editura Trei
Colectia Psihologie practica
An aparitie : 2016
Editia I
Editia originala: Pratiquer la communication nonviolente : passeport pour un monde ou l'on ose se parler en sachant comment le dire
Traducerea Lucia Popa
ISBN 978-606-719-405-0
Nr pagini : 240
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
previzualizare google books
Câţi dintre noi reuşesc să-şi exprime o nevoie sau o emoţie fără să fie receptaţi ca fiind critici, egoişti sau manipulatori? De câte ori nu evităm, din frică, să ne spunem părerea? Şi în câte rânduri nu pornim o discuţie doar pentru a ne „descărca nervii"?
Creată de psihologul american Marshall B. Rosenberg, metoda Comunicării NonViolente (CNV) oferă un cadru accesibil şi de impact pentru dezvoltarea unor relaţii empatice şi respectuoase atât cu sine, cât şi cu cei din jur.
Bazată pe numeroase exerciţii şi povestiri ilustrative, cartea demonstrează că a comunica „nonviolent" nu înseamnă să devii pasiv sau de o politeţe artificială, ci să reuşeşti să-ţi transmiţi cât mai autentic şi mai convingător sentimentele şi opiniile, ţinând totodată cont de impactul vorbelor tale asupra interlocutorului. Metoda CNV poate fi aplicată cu folos atât în familie, cât şi la serviciu, la şcoală sau în relaţiile cu prietenii.
Françoise Keller este formatoare franceză în metoda CNV, coach şi specialistă în management.
Cuprins:
Introducere 13
Comunicarea NonViolentă (CNV): o metodă accesibilă de a ieşi din situaţii conflictuale şi de a dezvolta cooperarea
Partea I. Nonviolenţa şi bunăvoinţa faţă de noi înşine
Drumul către autoempatie: să începem prin a ne dărui nouă înşine ceea ce um dori să primim de la ceilalţi
Capitolul 1. Miza: să ne mărim şansele de a trăi relaţii satisfăcătoare 21
CNV ne ajută să clarificăm intenţiile noastre profunde, ceea ce ne oferă bucurie în relaţii
Analiza situaţiei actuale 21
Celui care nu găseşte decât situaţii nesatisfăcătoare 22Celui care nu găseşte decât relaţii satisfăcătoare 23Ce dorim să schimbăm? 23
Arborele negru sau arborele alb 27
Care este diferenţa între nonviolenţă şi Comunicarea NonViolentă? 31
Ce înseamnă Comunicarea NonViolentă? 31CNV în viziunea lui Marshall B. Rosenberg 32
Câteva idei preconcepute despre CNV 34
Situaţii curente în care CNV ne poate ajuta 38
Să evităm sau să transformăm conflictele 38Să îl schimbăm pe celălalt? 43În caz de pericol 44Să ieşim din dualitate 45Alte motivaţii 46
Ce este important pentru noi? 48
Capitolul 2. Cum alegem regulile jocului care ajută relaţia 50
CNV ne oferă chei pentru a repera ceea ce ajută şi ceea ce blochează relaţia
Cum funcţionează comunicarea? 50
Cele cinci registre ale comunicării 50Cele două atitudini de comunicare 52
Influenţa noastră în comunicare 53
Să ne înţelegem reflexele uzuale 54
Scurtături pentru reacţii rapide 55Capul şi picioarele — intenţie cu rezultat concret 57Direcţia în care se îndreaptă atenţia noastră 58
Limitele reflexelor noastre obişnuite 60
Gânduri care ne modifică percepţiile 60Gânduri care frânează schimbarea 60Gânduri care diminuează puterea 61Gânduri care incomodează relaţia 62Gânduri care limitează dialogul şi cooperarea 63Gânduri care generează violenţă 64
Să ne abandonăm reflexele pentru a găsi atitudini favorabile relaţiei 64
Principiul 1 — Atenţia orientată spre momentul prezent 65Principiul 2 — Intenţia de relaţionare şi de cooperare 68Cele trei etape ale Comunicării NonViolente 70
Capitolul 3. Un spaţiu primitor: autoempatia 71
Etapa "J" — să ne acceptăm judecăţile şi reproşurile 72
Etapa "O" — să ne conectăm la observaţia noastră 74
A observa şi a evalua 74Observaţia — să fim vigilenţi! 76Observăm un stimul, nu o cauză 77
Etapa "S" — să ne conectăm la sentimentele noastre 79
Dacă nu simţim nimic 82Dacă simţim prea mult 87Să ne gestionăm emoţiile 88Să ne asumăm responsabilitatea pentru sentimentele noastre 89Să ne antrenăm să simţim 93
Etapa "N" — să ne conectăm la nevoia noastră 95
Sentimentele ne permit accesul la nevoile noastre 95Nevoile noastre sunt vitale 98Nevoile noastre sunt preţioase 100A accepta fără a înţelege 101Să distingem între nevoie şi strategie 104Judecăţile noastre ne permit accesul la nevoile noastre 105Ce motivează actele noastre 107Echilibrul nevoilor noastre 108Să recunoaştem frumuseţea nevoilor noastre 109
Etapa "C" — să ne conectăm la cererea noastră 110
Să explorăm toate cererile posibile 110Să conştientizăm diversitatea posibilităţilor 111
Capitolul 4. Să ne înţelegem mai bine pentru a fi mai prezenţi, mai vii şi mai disponibili 114
Să ne oprim pentru a ne clarifica reacţiile 116
Să ne conectăm la intenţia noastră 117
Să alegem un moment precis 120
Autoempatia înseamnă egoism? 121
Autoempatie pentru a ne revigora forţele 123
Autoempatie pentru a evolua 125
Autoempatia ne deschide către dialog 127
Partea a II-a. Relaţii respectuoase cu sine şi cu celălalt
CNV înseamnă: să ne exprimăm şi să îl ascultăm pe celălalt pentru a ne mări şansele de a construi o cooperare durabilă
Capitolul 5. Cum să îţi spun, cum să vă spun? 135
Să ne exprimăm cu autenticitate şi claritate pentru a fi înţeleşi de ceilalţi
Etapa "O" — cum exprimăm o observaţie 137
Etapa "S" — cum exprimăm un sentiment 137
Etapa "N" — cum exprimăm o nevoie 139
Să ne exprimăm în mod autentic 143Să vorbim pentru a fi înţeleşi 145
Etapa "C — cum exprimăm o cerere 147
Explicitarea cererii 147Cererile de acţiune 148Cererile de relaţionare 15080%: cereri de relationare! 156Nu este politicos să ceri 156Libertatea celuilalt 158De ce mă aflu în relaţie cu celălalt? 159
Exprimarea în scris 160
Cum ne exprimăm limitele 161
Capitolul 6. Cum să te ascult, cum să vă ascult? 164
O relaţie nonviolentâ presupune să ne ocupăm în acelaşi timp de nevoile noastre şi de nevoile celuilalt
O mie de feluri de a asculta 164
A asculta pentru a înţelege: empatia 170
Cuvintele de empatie 174
Să ascultăm orice ar spune? 178
Să distingem între empatie şi simpatie 179
Trebuie să fim empatici? 181
Să renunţăm la ascultarea perfectă 182
Puterea empatiei 183
Empatia lărgeşte orizontul privirii 183Empatia protejează 185
Când tu îmi refuzi dialogul! 186
Să exersăm ascultarea situaţiilor agreabile 188
Să exersăm ascultarea situaţiilor dezagreabile 190
Capitolul 7. Să trăim relaţii mai bune cu ajutorul CNV 193
Dialogul şi cooperarea provin din alternarea a trei atitudini CNV: autoempatia, exprimarea şi ascultarea
Să optăm pentru relaţie 193
Să ne amintim intenţia noastră: relaţia vine înaintea rezultatului 193Să alegem autoempatia 196Să alegem să ne exprimăm 197Să alegem să îl ascultăm pe celălalt acum 199Să alegem aici şi acum 201
Dialogul în cadrul CNV 205
Să pregătim un interviu dificil 210
Pista 1 — Săne explorăm anticipările negative 210Pista 2 — Săne pregătim pentru ce este mai râul 211Pista 3 —Să ne deschidem către nou 213Pista 4 —Să ne pregătim să spunem ceva dificil 214
Să ne revedem experienţele 215
Să învăţăm din propriile greşeli 216
De ce am acţionat astfel? 218Să ne împăcăm cu noi înşine 218
Celebrarea vieţii 219
Dejucarea manipulării 222
Să fim deschişi faţă de acele mesaje care ne fac să evoluăm 220
Concluzie 229
A avea grijă de nevoile fiecăruia — o necesitate şi o oportunitate
Bibliografie 233
Sugestii pentru a merge mai departe 236
Mulţumiri 238
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu