Editura Stef
An aparitie : 2009
Editia I
ISBN 978-973-1809-46-5
Nr pagini : 146
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf aici
Lucrarea ofera o introducere sistematica in problemele copiilor cu CES, avand in vedere patru deficiente: de auz, de vaz, de motricitate/psihomotricitate si de comportament. Deficientele amintite sunt abordate descriptiv, din perspectiva fiziologica si psihologica, dar si normativ, din perspectiva pedagogica, a interventiilor educative. In elaborarea cartii autorul a valorificat formarea academica initiala (este absolvent al specializarii Psihopedagogie Speciala din cadrul Facultatii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei de la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iasi) si de experienta practica directa acumulata in primii ani de activitate profesionala.
Cartea se doreste a fi un manual, un ghid care sa vina in sprijinul:
– studentilor de la sectiile de psihopedagogie speciala din universitati;
– parintilor care au copii cu deficientele prezentate;
– cadrelor didactice care lucreaza cu copii cu deficiente;
– profesorilor de alte specializari care lucreaza in scolile speciale care educa copii cu astfel de deficiente.
Florin Frumos (n. 1975) este conferențiar doctor și conducător de doctorat în domeniul Științelor Educației, membru al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași. Domenii de competență: pedagogia generală, psihologia educației, psihologia învățării, metodologia cercetării în științele educației. A fost membru în echipele unor proiecte naționale și internaționale Socrates, CNCSIS și POSDRU la nivel de facultate și departament și colaborator al Ministerului Educației în numeroase proiecte care au vizat elaborarea programelor școlare, evaluarea manualelor, validarea planurilor-cadru și configurarea formării profesorilor prin masteratul didactic. Sursa: Ed. Polirom
Dintre cartile sale:
Didactica. Fundamente si dezvoltari cognitiviste, Polirom 2008
Formarea pentru cariera didactica – demersuri teoretice si empirice (coord), Ed. Universitatii Alexandru Ioan Cuza, 2021
Cognitia epistemica. Fundamente si implicatii in educatie, Polirom 2023
Cuprins:
INTRODUCERE 8
CAPITOLUL I 11
DELIMITĂRI CONCEPTUALE ÎN PSIHOPEDAGOGIA SPECIALA 11
I. 1. Precizari terminologice 11
I. 2. Evoluţia atitudinilor faţă de copiii handicapaţi de-a lungul timpului 16
I. 3. Integrarea deficientului în societate - scop al educaţiei speciale 17
I. 4. Clasificarea handicapurilor şi distribuţia lor in populaţie 19
I. 5. Principalele cauze pe plan mondial ale deficienţelor si incapacitaţilor 21
I. 6. Modele explicative ale handicapurilor 22
CAPITOLUL II
HANDICAPUL DE MOTRICITATE SI DE PSIHOMOTRICITATE 25
II. I. Delimitari conceptuale 25
II. 2. Caracteristici generale ale creşterii şi dezvoltarii 25
A) Handicapurile fizice 27
Il. 3. A. Etiologie şi manifesure în handicapurile fizice 37II. 4. A. Clasificarea handicapurilor fizice 30
B) Tulburarile de psihomotricitate 33
Il. 5. B. Componentele de baza ale psihomotricităţii 33II. 6. B. Tulburările de psihomotricitate 43
CAPITOLUL III
HANDICAPUL DE AUZ 49
III. 1. Delimitari conceptuale 49
III. 2. Noţiuni de anatomie si fiziologie a urechii 52
III. 3. Fizica suneteler 54
III. 4. Cauzele producerii tulburarilor de auz şi clasificarea acestora 56
III. 5. Testarea si protezarea auzului 58
III. 6. Dezvoltarea psihofizică a copilului surdomut si consecintele deficientei de anz in procesul educativ 62
III. 7. Aspecte psihopedagogice ale formării conumicarii verbale la copilul surdomut 65
Ill. 8. Compensarea si fenomenul de demutizare 68
III. 9. Integrarea socială a surdomutilor 73
CAPITOLUL IV
DEFICIENTA DE VEDERE 76
lV. 1. Delimitari conceptuale 76
IV. 2. Clasificarea deficienţelor vizuale 82
IV. 3. Anatomia şi flziologia analizatorului vizual 84
IV. 4. Cauze şi manifesari ale ambliopiei şi orbirii 88
IV. 5. Conseeinţe primare şi consecinţe secundare ale ambliopiei 93
IV. 6. Compeasaţia in ambliopie 100
IV. 7. Probleme psihologice si pedagogice ale invălării citit-scrisului in sistemul Braille 105
IV. 8. Orientarea profesională şi incadrarea în muncă a deficienţilor de vedere 112
CAPITOLUL V
ELEMENTE DE PSIHOPEDAGOGIE A PERSOANELOR CU TULBURĂRI DE COMPORTAMENT 116
V. 1. ConsIderaţii preliminare 116
V. 2. Perspective teoretice explicative asupra tulburilrilor de comportament 117
V. 3. Definirea tulburărilor de comportament/devianţelor comportamentale 120
V. 4. Cauzele tulburărilor comportamentale la copiii deficienţi 121
V. 5. Principalele forme ale tulburărilor de comportament 125
V. 6. Problema disciplinei scolare in clasă 133
V. 7. Modalităli de prevenire si corectare a tulburărilor de comportament 137
REFERINTE BIBLIOGRAFICE 141
ANEXE 145
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu