Editura Polirom
Colectia Practic
An aparitie : 1998, 2007
Editia a II-a
Editia originala: Méthodes et techniques de l'expression écrite et orale
Traducerea Ana Zastroiu
ISBN 973-46-0577-1
Nr pagini : 216
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf aici (ed. 1998)
Lucrarea este destinata mai ales studentilor, precum si celor care se pregatesc in vederea unor concursuri sau intimpina in viata profesionala dificultati de ordin redactional sau relational. Nascuta din experienta didactica a autorilor, cartea este de folos in formarea unor deprinderi intelectuale, ajutind la depasirea cu succes a examenelor scrise si orale. Majoritatea exemplelor oferite privesc domeniul sociologiei si al stiintelor economice, dar ele sint accesibile tuturor celor care vor sa invete sa isi faca mesajul cit mai inteligibil,dindu-le posibilitatea sa invete principii metodologice comune pentru intocmirea unui subiect, cautarea si organizarea ideilor, comunicarea eficienta. Tabelele si exemplele, referindu-se la limbajul administrativ, la procesul de memorizare sau la dinamica grupurilor, au rolul de a completa si ajuta la aprofundarea anumitor notiuni.
Gilles Ferreol este profesor de stiinte sociale si de sociologie la Universitatea din Poitiers, unde asigura conducerea IPRESCO, si la Scoala Militara din Saint-Cyr Coetquidan.
La Editura Polirom au aparut:
Minoritari, marginali, exclusi (coord., 1997),
Psihosociologia schimbarii (coord., 1998),
Metode si tehnici de exprimare scrisa si orala (in colab. cu Noel Flageul, 1998, 2007),
Dictionar de sociologie (coord., 1998),
Identitatea, cetatenia si legaturile sociale (coord., 1998),
Adolescentii si toxicomania (coord., 2000),
Aspecte psihosociale ale saraciei (coord., 2000),
Dictionarul Uniunii Europene (coord., 2001),
Violenta. Aspecte psihosociale (coord., 2003),
Dictionarul alteritatii si al relatiilor interculturale (coord., 2005).
La Editura Polirom au aparut:
Minoritari, marginali, exclusi (coord., 1997),
Psihosociologia schimbarii (coord., 1998),
Metode si tehnici de exprimare scrisa si orala (in colab. cu Noel Flageul, 1998, 2007),
Dictionar de sociologie (coord., 1998),
Identitatea, cetatenia si legaturile sociale (coord., 1998),
Adolescentii si toxicomania (coord., 2000),
Aspecte psihosociale ale saraciei (coord., 2000),
Dictionarul Uniunii Europene (coord., 2001),
Violenta. Aspecte psihosociale (coord., 2003),
Dictionarul alteritatii si al relatiilor interculturale (coord., 2005).
Noel Flageul preda in domeniul stiintelor economice si al tehnicilor de comunicare la Universitatea Lille III. El are o lunga experienta in domeniul bancar si este responsabil al universitatii de vara de la Bologne-sur-Mer care primeste in fiecare an stagiari straini dornici sa-si perfectioneze limba franceza si experienta didactica.
Cuprins:
Argument 5
Cuvînt înainte 9
PARTEA ÎNTÎI. Principii metodologice comune scrisului si oralului
1. Înţelegerea şi definirea precisa a scopului 13
Înţelegerea termenilor redactării 13Situarea pe o poziţie personală 17Delimitarea temei 21
Mai multe criterii 21Reperarea campului de studiu 22
2. Căutarea şi organizarea ideilor 25
Faza de căutare 26
Diverse metode 26Strangerea de noi elemente 30
Organizarea ideilor 40
Efortul de structurare 40Regruparea pe categorii omogene 41Planul reţinut 41
3. Să te exprimi în asa fel încît să comunici eficient 46
Alegerea vocabularului 47
Rigoarea o exigentâ obligatorie 47O comunicare adaptată 50Improprietatea termenilor 51Diversificarea lexicală 53
Construcţia corecta a frazelor 53
Frazele simple, compuse sau complexe 54Ordonarea termenilor 55Exprimarea legaturilor logice intre idei 55
Exactitatea formelor gramaticale 56
Folosirea adecvată a cuvintului 56Folosirea corectă a timpurilor şi modurilor verbale 57
Calităţile stilului 58
Precizia şi claritatea 58Concizia 61Originalitatea şi mişcarea 62
PARTEA A DOUA. Lucrările scrise
4. Rezumatul şi comentariul 65
O finalitate diferită 65
Condiţiile realizării rezumatului 66Particularităţile comentariului (dezvoltarea compusă) 68
Un proces de elaborare in parte comun 71
O cerere comună : stăpinirea sensului 71Itinerarii specifice 76
5. Sinteza 86
Caracterul specific al lucrării 86
Caracteristici 86Metoda utilizată 89
Un exemplu 93
Dosarul alăturat 93Diferitele etape care trebuie parcurse 113Rezultatul oblinut 116
6. Dizertaţia 118
Un protocol care trebuie respectat 118
Munca de concepţie 119Prezentarea formei redactarea 121Constringerea impusă de timp 123Exigenţete celor care corectează 124O privire in arhive 126
Cateva exerciţii premergătoare 134
Birocraţia (DEUG sociologie) 134Somajul in societăţile occidentale contemporane (concurs administrativ) 138Mobilitatea socială : constatare şi elemente de interpretare (DEUG sociologie) 140Educaţie si inegalităţi (DEUG sociologie/ştiinţele educa(iei) 144Sunt sistemele de pensionare intr-un real impas? (DEUG ştiinţe economice) 146
PARTEA A TREIA. Probele orale
7. Expunerea 151
Lectura rapoartelor comisiei 151Fiziologie şi atitudini corporale 154
Vocea 154Respiraţia 155Privirea 155Gestica 155
Vorbirea şi argumentarea 157
Nivelurile vorbirii 157Retorica 158Elocvenţa 162Tehnicile de persuasiune 164O armă cu două tăişuri 165
O grilă de evaluare 16
8. Discutia 170
Factorii reuşitei 170
O pregătire minuţioasă 170Cuvinte care pot convinge 172O personalitate afirmată 174
Regulile aplicabile în examenele si procedurile de seleclie 175
Discuţia in urma unei expuneri 175Conversaţia cu examinatorii 177Faţă in faţă cu angajatorii potenţiali 181
Bibliografie 187
Index de nume proprii 193
Index tematic 199
Teme cuprinse în cadrane 205
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu