12/02/2023

METODE SI TEHNICI DE EXPRIMARE SCRISA SI ORALA

Autor: Gilles Ferréol, Noël Flageul
Editura Polirom
Colectia Practic
An aparitie : 1998, 2007
Editia a II-a
Editia originala: Méthodes et techniques de l'expression écrite et orale
Traducerea Ana Zastroiu
ISBN 973-46-0577-1
Nr pagini : 216
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf aici (ed. 1998)


        Lucrarea este destinata mai ales studentilor, precum si celor care se pregatesc in vederea unor concursuri sau intimpina in viata profesionala dificultati de ordin redactional sau relational. Nascuta din experienta didactica a autorilor, cartea este de folos in formarea unor deprinderi intelectuale, ajutind la depasirea cu succes a examenelor scrise si orale. Majoritatea exemplelor oferite privesc domeniul sociologiei si al stiintelor economice, dar ele sint accesibile tuturor celor care vor sa invete sa isi faca mesajul cit mai inteligibil,dindu-le posibilitatea sa invete principii metodologice comune pentru intocmirea unui subiect, cautarea si organizarea ideilor, comunicarea eficienta. Tabelele si exemplele, referindu-se la limbajul administrativ, la procesul de memorizare sau la dinamica grupurilor, au rolul de a completa si ajuta la aprofundarea anumitor notiuni.

        Gilles Ferreol este profesor de stiinte sociale si de sociologie la Universitatea din Poitiers, unde asigura conducerea IPRESCO, si la Scoala Militara din Saint-Cyr Coetquidan.
        La Editura Polirom au aparut:
Minoritari, marginali, exclusi (coord., 1997),
Psihosociologia schimbarii (coord., 1998),
Metode si tehnici de exprimare scrisa si orala (in colab. cu Noel Flageul, 1998, 2007),
Dictionar de sociologie (coord., 1998),
Identitatea, cetatenia si legaturile sociale (coord., 1998),
Adolescentii si toxicomania (coord., 2000),
Aspecte psihosociale ale saraciei (coord., 2000),
Dictionarul Uniunii Europene (coord., 2001),
Violenta. Aspecte psihosociale (coord., 2003),
Dictionarul alteritatii si al relatiilor interculturale (coord., 2005).

        Noel Flageul preda in domeniul stiintelor economice si al tehnicilor de comunicare la Universitatea Lille III. El are o lunga experienta in domeniul bancar si este responsabil al universitatii de vara de la Bologne-sur-Mer care primeste in fiecare an stagiari straini dornici sa-si perfectioneze limba franceza si experienta didactica.

Cuprins:

Argument  5
Cuvînt înainte  9

PARTEA ÎNTÎI. Principii metodologice comune scrisului si oralului 

1. Înţelegerea şi definirea precisa a scopului   13 
Înţelegerea termenilor redactării   13 
Situarea pe o poziţie personală   17 
Delimitarea temei  21 
Mai multe criterii   21 
Reperarea campului de studiu   22 
2. Căutarea şi organizarea ideilor   25 
Faza de căutare   26 
Diverse metode   26 
Strangerea de noi elemente   30 
Organizarea ideilor 40 
Efortul de structurare  40 
Regruparea pe categorii omogene   41 
Planul reţinut   41 
3. Să te exprimi în asa fel încît să comunici eficient   46 
Alegerea vocabularului   47 
Rigoarea o exigentâ obligatorie   47 
O comunicare adaptată   50 
Improprietatea termenilor   51 
Diversificarea lexicală  53 
Construcţia corecta a frazelor  53 
Frazele simple, compuse sau complexe   54 
Ordonarea termenilor  55 
Exprimarea legaturilor logice intre idei  55 
Exactitatea formelor gramaticale  56 
Folosirea adecvată a cuvintului  56
Folosirea corectă a timpurilor şi modurilor verbale   57 
Calităţile stilului    58 
Precizia şi claritatea   58 
Concizia   61
Originalitatea şi mişcarea   62 

PARTEA A DOUA. Lucrările scrise 

4. Rezumatul şi comentariul   65 
O finalitate diferită  65 
Condiţiile realizării rezumatului   66 
Particularităţile comentariului (dezvoltarea compusă)  68 
Un proces de elaborare in parte comun  71 
O cerere comună : stăpinirea sensului   71 
Itinerarii specifice   76 
5. Sinteza   86 
Caracterul specific al lucrării  86 
Caracteristici   86 
Metoda utilizată   89 
Un exemplu 93 
Dosarul alăturat   93 
Diferitele etape care trebuie parcurse   113 
Rezultatul oblinut  116 
6. Dizertaţia   118 
Un protocol care trebuie respectat  118 
Munca de concepţie   119 
Prezentarea formei redactarea   121 
Constringerea impusă de timp  123 
Exigenţete celor care corectează   124 
O privire in arhive  126 
Cateva exerciţii premergătoare  134 
Birocraţia (DEUG sociologie)    134 
Somajul in societăţile occidentale contemporane (concurs administrativ)   138
Mobilitatea socială : constatare şi elemente de interpretare (DEUG sociologie)   140
Educaţie si inegalităţi (DEUG sociologie/ştiinţele educa(iei)   144 
Sunt sistemele de pensionare intr-un real impas? (DEUG ştiinţe economice)   146 

PARTEA A TREIA. Probele orale

7. Expunerea  151 
Lectura rapoartelor comisiei   151 
Fiziologie şi atitudini corporale  154 
Vocea   154 
Respiraţia     155 
Privirea   155 
Gestica   155 
Vorbirea şi argumentarea  157 
Nivelurile vorbirii   157 
Retorica   158 
Elocvenţa   162 
Tehnicile de persuasiune     164
O armă cu două tăişuri   165 
O grilă de evaluare 16 
8. Discutia  170
Factorii reuşitei   170 
O pregătire minuţioasă   170 
Cuvinte care pot convinge  172 
O personalitate afirmată    174 
Regulile aplicabile în examenele si procedurile de seleclie   175 
Discuţia in urma unei expuneri  175 
Conversaţia cu examinatorii   177 
Faţă in faţă cu angajatorii potenţiali   181 

Bibliografie   187 
Index de nume proprii   193 
Index tematic   199 
Teme cuprinse în cadrane  205 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu