22/02/2023

MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE. Ghid practic

Autor: Georgeta Panisoara, Ion-Ovidiu Panisoara
Editura Polirom
Colectia Collegium. Psihologie
An aparitie : 2004, 2005, 2016
Editia a III-a
ISBN 978-973-46-5821-3
Nr pagini : 312
Format 160 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : 59 lei la anticariat ursu,
pdf pe scribd (ed 2005) si aici, Previzualizare google books (ed II-a)



        Piata muncii, marcata de competitivitate si de viteza cu care se produc schimbari in toate sectoarele de activitate, solicita din ce in ce mai mult adaptabilitate, creativitate si rezistenta la stres si efort din partea angajatilor. Iar pentru ca locurile de munca sa fie ocupate de cei mai performanti oameni, este nevoie de departamente puternice de resurse umane, care sa reuseasca sa selecteze cei mai buni candidati pentru angajare, apoi sa-i ajute sa acumuleze toate cunostintele de care au nevoie si sa se integreze. Managementul resurselor umane, ajunsa la a treia editie, raspunde in mod concret numeroaselor probleme cu care se confrunta un manager in resurse umane: constructia si aplicarea fiselor de post, modalitatile de evaluare sau recompensare, politicile salariale de motivare, analiza de nevoi, programele de instruire organizationala, aspectele de etica si nondiscriminare. Autorii analizeaza intregul parcurs al activitatii de recrutare si selectie si prezinta modele, fise-tip si studii de caz, oferindu-le un ghid practic tuturor celor interesati: recrutori sau manageri de resurse umane si de personal, studenti si tineri cercetatori in psihologie, resurse umane sau psihologie organizationala.

        Ion‑Ovidiu Pânişoară este profesor univ. dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, director al Departamentului de Formare a Profesorilor şi conducător de doctorat în domeniul ştiinţele educaţiei. Expert şi key‑speaker în conferinţe naţionale şi internaţionale de educaţie şi în organisme naţionale de profil, a fost şi este implicat în elaborarea de politici educaţionale în domeniul formării cadrelor didactice. A publicat multe studii şi cercetări în domeniu şi 28 de cărţi, dintre care:
Comunicarea eficientă, Polirom 2003, 2004, 2006, 2015 
Managementul resurselor umane (coautor), 2004, 2005, 2016
Motivarea eficientă. Ghid practic (coautor), Polirom 2005
Stiinta învatarii. De la teorie la practica (coautor), Polirom 2005, 2008
Profesorul de succes.59 de principii de pedagogie practică, Polirom 2009

Cuprins:

Atualitatea unui domeniu  9 

Capitolul 1. Responsabilitătile managerului de resurse umane  13 

Capitolul 2. Constructia şi administrarea fişelor de post 19 
2.1. Un posibil model al fişelor de post  19 
2.2. Constructia fişelor de post  26 

Capitolul 3. Recrutarea şi selectia resurselor umane  31 
3.1. Introducere  31 
3.2. Identicarea nevoii de personal   33 
3 3. Promovarea anuntului publicitar de angarare    35
3.4. Selectarea CV-urilor   37 
3.5. Interviurile     38 
3.6. Testarea profesională şi personala   45 
3.7. Decizia  şi referinţele  47 
3.8. Integrarea orgnizaţională 47 

Capitolul 4. Integrarea in organizaţie   51 
4.1. Conţinutul integrarii organizaţionale  53 
4.2. Etapele integrării organizaţionale   56 
4.3. Strategii de integrare  59 
4.3.1. Strategii de integrare formale/informale 60 
4.3.2. Strategii de integrare individuae/colective   61 
4.3.3. Strategii de integrare secivenţiale/nonsevenţiale   61
4.3.4. Strategii de integrare fixe/mobile  62 
4.3.5. Strategii de integrare seriale/disjunctive  62 
4.3.6. Strategii de integrare de investire/dezinvestire62 
4.3.7. Integrarea de tip competiţie   63 

Capitolul 5. Cultura organizationala   71 
5.1. Conţinutul culturii organizaţionale   74 
5.2. Tipuri de cultură organitaţională   79 
5.3. Surse de tensiune si factori stresori   87 
5.4. Mobbing-ul la locul de munca  94 

Capitolul 6. Comunicarea in organizatii  103 
6.1. Formele comunicării   106 
6.2. Bariere de comunicare şi optimizarea comunicarii  116 
6.2.1. Bariere de comunicare de natura organizaţionala  117 
6.2.1.1. Diferenţele ierarhice in organizaţie 117 
6.2.1.2. Bariere fizice  117 
6.2.1.3. Deficienţe ale comunicarii ascendete   118 
6.2.1.4. Efecte negative ale retelei informale de transmitere a informaţiilor. Zvonurile  118 
6.2.1.5. Supraincarcarea sistemului, distorsiuni, omisiuni  119 
6.2.2. Bariere de comunicare de natura individuala  119 
6.2.2.1. Percepţia evenimentelor  119
6.2.2.2. Prezumţiile transmiţatorului   120 
6.2.2.3. Ignorarea importarnei receptorutul   120 
6.2.2.4. Comportamentul defensiv al receptorului   121 
6.2.2.5. Lipsa feedbackului   121 
6.2.3. Optimizarea comunicării   121 

Capitolul 7. Evaluarea performantelor in organizatie  131 
7.1. Modele şi metode de evaluare  135 
7.1.1. Metoda analizei standardelor de performanţa   136 
7.1.2. Tehnica scalelor si ancorelor comportamentale   137 
7.1.3. Tehnica ierarhillor   139 
7.1.4. EvaIuarea obiectivelor   140 
7.1.5. Evaluarea psihologica  140 
7.1.6. Autoevaluarea  141
7.1.7. Feedbackul 3600  141
7.2. Greseli de evaluare. Principii de acordare a feedbackului  143

Capitolul 8 Instrulrea organizaţională   151 
8.1. Analiza de nevoi    152
8.1.1. Harta micropolincă   157 
8.1.2. Analiza SWOT 157 
8.1.3. Tehnica fishboning   159 
8.1.4. Analiza cauzelor si consecintelor   160 
8.1.5. Metoda "copacului cu erori"  161 
8.2. Proiectarea programului de insrruire  162
8.3. Instruirea propriu-zisă   168 
8.3.1. Programe de instruire la tocul de muncă  168 
8.3.2. Programe de instruire in afara locului de munca   170 
8.3.2.1. Instruirea pre-operatorie (vestibul training) şi simulările 170
3.8.2.2. Instrucţia prin prelegeri    171 
8.3.2.3. Cursurile prin corespondenta   176
8.3.2.4. Brainstrorming-ul  176 
8.3.2.5. Tehnica interacţiunii observate (fishbowl)  179 
8.3.2.6. Controversa creativă  180 
8.3.2.7. Predarea reflexivă   181 
8.3.2.8. Discuţia-panel   181
8.4. Evaluarea programelor de instruire şi formare organizaţionala  182
Anexa 1. Human hunter  192
Anexa 2. Decizia   193 
Anexa 3. Zidarul  194 
Anexa 4. Erori de ascultare 195
Anexa 5. Feedbackul nonevaluativ  197
Anexa 6. Studiu de caz 199
Anexa 7. Solutia ta salvatoare  201
Anexa 8. Conflicte  202
Anexa 9. Warp Speed1.3  203

Capitolul 9. Aspecte motivationale. Recompensarea   205 
9.1. Teorii şi modele ale procesului motivational  205 
9.2. Politica salarială de motivare   212 
9.3. Modalitaţi alternative şi/sau complementare de motivare  217 
9.4. Motivaţia lucrulul in echipă (team building-ul)   222 

Capitolul 10. Schimbare şi dezvoItare organizaţională  233 
10.1. Schimberea in organizaţii   233 
10.1.1. Blocaje ale schimbării la nivel organizaţional   238 
10.1.2. Blocaje ale schimbării la nivel individual  240 
10.2. Dezvoltarea organizaţională. Metode şi tehnici   247 
10.2.1. Laboratoarele de  training pentru sensibilizare (T-group training)  247 
10.2.2. Team building-ul sau construirea echipelor  249 
10.2.3. Investigatiile pentru obitnerea feedbackului in organizaţii (survery freedback)   251 
10.2.4. Reengeneering-ul   253 
10.2.5. Cercurile calitatii   253 

Capitolul 11. Managementul carierei     259 
11.1. Delimitarea problemei   259
11.2. Managementul carierei prin organizaţii. Modele, metode şi strategii   263
11.2.1. Modelul competentelor   263 
11.2.2. Teoria ancoreor carierei   266 
11.2.3. Teoria lui Holland şi teoria inteligentelor multiple   270 
11.2.4. Mentoratul şi dezvoltarea carierei  275 

Capitolul 12. In loc de concluzii  289
12.1.  Costuri ale nefolosirii strategiilor de resurse umane  289
12.2. Etica si nondiscriminare  291

Bibliografie  297
Index de termeni  307

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu