Autor: Georgeta Panisoara, Ion-Ovidiu Panisoara
Editura Polirom
Colectia Collegium. Psihologie
An aparitie : 2004, 2005, 2016
Editia a III-a
ISBN 978-973-46-5821-3
Nr pagini : 312
Format 160 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : 59 lei la anticariat ursu,
pdf pe scribd (ed 2005) si aici, Previzualizare google books (ed II-a)
Piata muncii, marcata de competitivitate si de viteza cu care se produc schimbari in toate sectoarele de activitate, solicita din ce in ce mai mult adaptabilitate, creativitate si rezistenta la stres si efort din partea angajatilor. Iar pentru ca locurile de munca sa fie ocupate de cei mai performanti oameni, este nevoie de departamente puternice de resurse umane, care sa reuseasca sa selecteze cei mai buni candidati pentru angajare, apoi sa-i ajute sa acumuleze toate cunostintele de care au nevoie si sa se integreze. Managementul resurselor umane, ajunsa la a treia editie, raspunde in mod concret numeroaselor probleme cu care se confrunta un manager in resurse umane: constructia si aplicarea fiselor de post, modalitatile de evaluare sau recompensare, politicile salariale de motivare, analiza de nevoi, programele de instruire organizationala, aspectele de etica si nondiscriminare. Autorii analizeaza intregul parcurs al activitatii de recrutare si selectie si prezinta modele, fise-tip si studii de caz, oferindu-le un ghid practic tuturor celor interesati: recrutori sau manageri de resurse umane si de personal, studenti si tineri cercetatori in psihologie, resurse umane sau psihologie organizationala.
Ion‑Ovidiu Pânişoară este profesor univ. dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, director al Departamentului de Formare a Profesorilor şi conducător de doctorat în domeniul ştiinţele educaţiei. Expert şi key‑speaker în conferinţe naţionale şi internaţionale de educaţie şi în organisme naţionale de profil, a fost şi este implicat în elaborarea de politici educaţionale în domeniul formării cadrelor didactice. A publicat multe studii şi cercetări în domeniu şi 28 de cărţi, dintre care:
Comunicarea eficientă, Polirom 2003, 2004, 2006, 2015
Managementul resurselor umane (coautor), 2004, 2005, 2016
Motivarea eficientă. Ghid practic (coautor), Polirom 2005
Stiinta învatarii. De la teorie la practica (coautor), Polirom 2005, 2008
Profesorul de succes.59 de principii de pedagogie practică, Polirom 2009
Enciclopedia metodelor de învățământ (coord), Polirom 2022
Cuprins:
Atualitatea unui domeniu 9
Capitolul 1. Responsabilitătile managerului de resurse umane 13
Capitolul 2. Constructia şi administrarea fişelor de post 19
2.1. Un posibil model al fişelor de post 19
2.2. Constructia fişelor de post 26
Capitolul 3. Recrutarea şi selectia resurselor umane 31
3.1. Introducere 31
3.2. Identicarea nevoii de personal 33
3 3. Promovarea anuntului publicitar de angarare 35
3.4. Selectarea CV-urilor 37
3.5. Interviurile 38
3.6. Testarea profesională şi personala 45
3.7. Decizia şi referinţele 47
3.8. Integrarea orgnizaţională 47
Capitolul 4. Integrarea in organizaţie 51
4.1. Conţinutul integrarii organizaţionale 53
4.2. Etapele integrării organizaţionale 56
4.3. Strategii de integrare 59
4.3.1. Strategii de integrare formale/informale 604.3.2. Strategii de integrare individuae/colective 614.3.3. Strategii de integrare secivenţiale/nonsevenţiale 614.3.4. Strategii de integrare fixe/mobile 624.3.5. Strategii de integrare seriale/disjunctive 624.3.6. Strategii de integrare de investire/dezinvestire624.3.7. Integrarea de tip competiţie 63
Capitolul 5. Cultura organizationala 71
5.1. Conţinutul culturii organizaţionale 74
5.2. Tipuri de cultură organitaţională 79
5.3. Surse de tensiune si factori stresori 87
5.4. Mobbing-ul la locul de munca 94
Capitolul 6. Comunicarea in organizatii 103
6.1. Formele comunicării 106
6.2. Bariere de comunicare şi optimizarea comunicarii 116
6.2.1. Bariere de comunicare de natura organizaţionala 117
6.2.1.1. Diferenţele ierarhice in organizaţie 1176.2.1.2. Bariere fizice 1176.2.1.3. Deficienţe ale comunicarii ascendete 1186.2.1.4. Efecte negative ale retelei informale de transmitere a informaţiilor. Zvonurile 1186.2.1.5. Supraincarcarea sistemului, distorsiuni, omisiuni 119
6.2.2. Bariere de comunicare de natura individuala 119
6.2.2.1. Percepţia evenimentelor 1196.2.2.2. Prezumţiile transmiţatorului 1206.2.2.3. Ignorarea importarnei receptorutul 1206.2.2.4. Comportamentul defensiv al receptorului 1216.2.2.5. Lipsa feedbackului 121
6.2.3. Optimizarea comunicării 121
Capitolul 7. Evaluarea performantelor in organizatie 131
7.1. Modele şi metode de evaluare 135
7.1.1. Metoda analizei standardelor de performanţa 1367.1.2. Tehnica scalelor si ancorelor comportamentale 1377.1.3. Tehnica ierarhillor 1397.1.4. EvaIuarea obiectivelor 1407.1.5. Evaluarea psihologica 1407.1.6. Autoevaluarea 1417.1.7. Feedbackul 3600 141
7.2. Greseli de evaluare. Principii de acordare a feedbackului 143
Capitolul 8 Instrulrea organizaţională 151
8.1. Analiza de nevoi 152
8.1.1. Harta micropolincă 1578.1.2. Analiza SWOT 1578.1.3. Tehnica fishboning 1598.1.4. Analiza cauzelor si consecintelor 1608.1.5. Metoda "copacului cu erori" 161
8.2. Proiectarea programului de insrruire 162
8.3. Instruirea propriu-zisă 168
8.3.1. Programe de instruire la tocul de muncă 1688.3.2. Programe de instruire in afara locului de munca 170
8.3.2.1. Instruirea pre-operatorie (vestibul training) şi simulările 1703.8.2.2. Instrucţia prin prelegeri 1718.3.2.3. Cursurile prin corespondenta 1768.3.2.4. Brainstrorming-ul 1768.3.2.5. Tehnica interacţiunii observate (fishbowl) 1798.3.2.6. Controversa creativă 1808.3.2.7. Predarea reflexivă 1818.3.2.8. Discuţia-panel 181
8.4. Evaluarea programelor de instruire şi formare organizaţionala 182
Anexa 1. Human hunter 192Anexa 2. Decizia 193Anexa 3. Zidarul 194Anexa 4. Erori de ascultare 195Anexa 5. Feedbackul nonevaluativ 197Anexa 6. Studiu de caz 199Anexa 7. Solutia ta salvatoare 201Anexa 8. Conflicte 202Anexa 9. Warp Speed1.3 203
Capitolul 9. Aspecte motivationale. Recompensarea 205
9.1. Teorii şi modele ale procesului motivational 205
9.2. Politica salarială de motivare 212
9.3. Modalitaţi alternative şi/sau complementare de motivare 217
9.4. Motivaţia lucrulul in echipă (team building-ul) 222
Capitolul 10. Schimbare şi dezvoItare organizaţională 233
10.1. Schimberea in organizaţii 233
10.1.1. Blocaje ale schimbării la nivel organizaţional 23810.1.2. Blocaje ale schimbării la nivel individual 240
10.2. Dezvoltarea organizaţională. Metode şi tehnici 247
10.2.1. Laboratoarele de training pentru sensibilizare (T-group training) 24710.2.2. Team building-ul sau construirea echipelor 24910.2.3. Investigatiile pentru obitnerea feedbackului in organizaţii (survery freedback) 25110.2.4. Reengeneering-ul 25310.2.5. Cercurile calitatii 253
Capitolul 11. Managementul carierei 259
11.1. Delimitarea problemei 259
11.2. Managementul carierei prin organizaţii. Modele, metode şi strategii 263
11.2.1. Modelul competentelor 26311.2.2. Teoria ancoreor carierei 26611.2.3. Teoria lui Holland şi teoria inteligentelor multiple 27011.2.4. Mentoratul şi dezvoltarea carierei 275
Capitolul 12. In loc de concluzii 289
12.1. Costuri ale nefolosirii strategiilor de resurse umane 289
12.2. Etica si nondiscriminare 291
Bibliografie 297
Index de termeni 307
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu