Autor : Ion Negret-Dobridor, Ion-Ovidiu Panisoara
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM
An aparitie : 2005
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM
An aparitie : 2005
ISBN 978-973-46-1076-1
Nr pagini :256
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 26,95 lei la Editura, 24,79 la elefant, 15,07 la librarie.net
Descrierea
editurii:
Un demers ambitios care ofera cititorului libertatea de a intelege si regindi aria de semnificatie a notiunii de invatare eficienta. Ca manual practic si, in egala masura, tratat stiintific, volumul expune teoriile fundamentale formulate de reprezentantii diferitelor directii de cercetare, dar si o gama larga de metode practice, venind astfel in sprijinul celor interesati (de la studenti si cadre didactice pina la angajati, angajatori, cercetatori si practicieni etc.) in alegerea celor mai adecvate tehnici de invatare.
Ion Negret‑Dobridor este profesor universitar la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei a Universitatii din Bucuresti. A fost redactor la Revista de pedagogie
(1978‑1979), cercetator stiintific la Institutul de Cercetari
Pedagogice si Psihologice (1981‑1982), inspector scolar la Inspectoratul
Scolar al Municipiului Bucuresti (1986‑1990), sef de sector in Guvernul
Romaniei (1990‑1993). A devenit cunoscut prin conceperea si
experimentarea in scolile din Bucuresti a unui model instructional
original de tip mastery learning, pe care l‑a descris in lucrarea Invatarea eficienta
(1994, in colaborare). Este laureat al Premiului „C. Radulescu‑Motru”
al Academiei Romane (1996) si al Medaliei Jubiliare „Comenius” (2003).
In prezent exploreaza metamorfozele gindirii educationale contemporane,
pe care le va expune in lucrarea Pedagogia postmoderna si educatia ultramoderna
Ion‑Ovidiu Pânişoară este profesor univ. dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, director al Departamentului de Formare a Profesorilor şi conducător de doctorat în domeniul ştiinţele educaţiei. Expert şi key‑speaker în conferinţe naţionale şi internaţionale de educaţie şi în organisme naţionale de profil, a fost şi este implicat în elaborarea de politici educaţionale în domeniul formării cadrelor didactice. A publicat multe studii şi cercetări în domeniu şi 28 de cărţi, dintre care:
Comunicarea eficientă, Polirom 2003, 2004, 2006, 2015
Managementul resurselor umane (coautor), 2004, 2005, 2016
Motivarea eficientă. Ghid practic (coautor), Polirom 2005
Stiinta învatarii. De la teorie la practica (coautor), Polirom 2005, 2008
Profesorul de succes.59 de principii de pedagogie practică, Polirom 2009
Enciclopedia metodelor de învățământ (coord), Polirom 2022
Cuprins:
Prefata 11
Partea I
Teorii semnificative
1.Teoria conexionista a invatarii 15
1.1.Viata si opera lui E.L. Thorndike 15
1.2.Aventura sistemului conexionist 17
1.3.Teoria originii naturale a dorintelor, intereselor si motivelor 18
1.4.Legea pregatirii 20
1.5.Legea exercitiului 22
1.6.Legea efectului 23
1.7.Legile sbusidiare ale efectului 25
1.8.Controlul invatarii 27
1.9.Apartenenta 28
1.10.Principiul polaritatii 29
2.Teoria invatarii prin contiguitate 31
2.1.Viata si opera lui Edwin Guthrie 31
2.2.Teoria invatarii prin contiguitate 33
2.3.Teoria inhibitiei asociative 35
2.4.Teoria uitarii 39
2.5.Teoria motivatiei 40
3.Teoria conditionarii operante si a instruirii programate 43
3.1.Viata si opera lui B.F.Skinner 43
3.2.Ideile fundamentale ale "skinnerismului" 44
3.3.Teoria probabilitatilor de consolidare 46
3.4.Teoria comportamentului operator 49
3.5.Teoria celor doua tipuri de conditionare si de stingere 51
3.6.Legile dinamice ale fortei reflexului 52
3.7.Teoria intaririi 54
3.8.Programe de intarire 55
3.9.Teoria manipulării 58
3.10.Teoria pedepsei 59
3.11.Discriminarea operatorie 60
A.Discriminarea stimulilor 60
B.Diferenţierea răspunsului 61
3.12.Instruirea programată şi maşinile de preda 62
3.13.Eşecurile şi triumfurile skinnerismului 65
4.Teoria modelării şi învăţării sociale 67
4.1.Viata şi opera lui Albert Bandura 67
4.2.Teoria modelării : unele tradiţii, curente şi dispute 68
4.3.Analiza cercetărilor de condiţionare operantă 70
4.4.Analiza invăţării sociale 72
4.4.1.Procesele de atenţie 72
4.4.2.Procesele de retenţie 73
4.4.3.Procesele de reproducere motorie 75
4.4.4.Procesele motivationale şi de întărire 76
4.5.Teoria procesului de modelare socială 78
5.Teoria consolidată a învăţării sociale 81
5.1.Viaţa şi opera „gemenilor M&D" 81
5.2.Cele patru principii fundamentale ale învăţării 83
5.2.1.Un experiment simplu 83
5.2.2.Patru feciori ai învăţării 85
5.3.Procesul învăţării 86
5.3.1.Anihilarea (extinction) 86
5.3.2.Recuperarea spontană (spontaneous recovery) 86
5.3.3.Descreşterea generalizării. Generalizarea stimulului intrinsec 87
5.3.4.Discriminarea (discrimination) 87
5.3.5.Descreşterea efectelor recompensei (gradient in the effects of renard) 88
5.3.6.Răspunsul anticipativ (anticipatory response) 88
5.3.7.Răspunsurile achiziţionate şi recompensele achiziţionate (acquired drives and acquired rewards) 89
5.3.8.Anxietatea ca impuls care se poate dobândi (anxiety as an ocquirable drive) 89
5.3.9.Mânia ca un impuls care poate fi dobândit (anger as an acquirable drive) 90
5.4.Procese mentale superioare 90
5.4.1.Limba 90
5.4.2.Raţionamentul/judecata 90
5.5.învăţarea socială şi imitaţia 91
5.5.1.Învăţarea prin imitaţie (leaming by imitation) 91
5.5.2.Modele de prestigiu 91
5.5.3.Stimulul-impuls, stimulul de grup şi puterea răspunsului 91
5.5.4.Copiere şi difuziune 92
5.5.5.Postulatele comportamentului conflictual (conflict behavior) 92
5.6.Teoria comportamentului cibernetic flexibil 93
5.6.1.Analiza cibernetică a orientării răspunsului prin legături feedback 93
5.6.2.Rolul feedbackului proprioceptiv 95
5.6.3.Învăţarea corectării distorsiunilor - capacitatea omului de a acţiona ca un computer 95
5.6.4.Indiciu multiplu (multiple cue) si potenţialităţi ale răspunsului (response potentialities) 96
5.6.5.Maturizarea conceptelor - seturi ale învăţări 97
6.Teoriile gestaltiste ale invătării 99
6.1.Ce este gestaltismul ? 99
6.2.Viaţa fi opera lui Wolfgang Köhler 101
6.3.Teoria învăţării prin iluminare 102
6.4.Teoria „iluminării" 103
7.Teoria disonantei cognitive 109
7.1.Viaţa fi opera lui Leon Festinger 109
7.2.Definiţia si esenţa teoriei 110
7.3.Situaţii implicand disonanta cognitivă 111
7.4.Legile magnitudinii disonanţei si consonanţe 112
7.5.Teoria octadică a învăţării cognitive 113
7.6.Teoria minimizării disonanţei cognitive 114
8.Teoriile umaniste ale învăţării 117
8.1.Viaţa fi opera lui Cari Rogers 117
8.2.Teoria libertăţii de a învăţa 118
A.Transmiterea corpusului de cunostinţe stocate 120
B.îmbogăţirea procesului de descoperire 120
8.3.Critica educaţiei clasice 121
8.4.Principiile educaţiei umaniste 122
8.5.Teoria facilitării învăţării 126
8.6.Teoria finalităţii educaţionale absolute 128
8.7.Implicaţii practice 128
8.8.Viaţa fi opera lui A.H. Maslow 133
8.9.Teoria umanistă a învăţării intrinsece 133
8.10.Teoria psihologică a valorilor 135
8.11.Imperativul paidetic maslowian: a invăţa să fii o persoană 139
8.12.Învăţarea intrinsecă versus invăţarea extrinsecă 139
8.13.Experienţele culminante 141
8.14. Cunoasterea fiinţei şi experienţele culminante 142
Bibliografie 145
PARTEA A II-A
Metode eficiente
1.Teoriile condiţionării şi metodologia învăţării 153
1.1.Învăţarea - de la animale la fiinţa umană 153
1.2.Teorii ale condiţionării - un suport pentru metodologia didactică 154
1.3.John B Watson şi „Give me the baby” 156
1.4.Autodirecţionarea invăţării (self-directed larning) 157
1.5.Învăţarea folosind principiul lui Premack 157
1.6.Instruirea programată 159
1.7.Grupul de aprofundare profesională (GAP) 159
1.8.Tehnici de prospectivă 160
1.9.Tehnica „Harta obstacolelor” 161
1.10.Fişa personală 162
1.11.Cercul „complimentelor" 162
1.12.Învăţarea pe baza inteligenţei emoţionale. Dezvoltarea de sentimente în mediul de învăţare 162
2.Teoriile învăţării sociale şi învăţarea prin cooperare 165
2.1.De la condiţionare la învăţarea socială 165
2.2.Învăţarea cu ajutorul celuilalt 167
2.3.Învăţarea prin cooperare 168
2.4.Metoda învăţării cooperative 120
2.5.Baza de date 120
2.6.Seminarul socratic 122
2.8.Tehnica plusurilor şi minusurilor 124
2.9.Microgrupurile de memorat 124
2.10.Metoda mozaicului 125
2.11.Predarea reflexivă 126
2.12.Tehnica ziarului 122
2.13.Metoda interacţiunii observate (fishbowl) 127
2.14.Alte tehnici de tip fishbowl 178
2.15.Grupurile de discuţie tutoriale 129
2.16.Reuniunea Phillips 66 179
2.17.Tehnica grupului nominal 180
2.18.Tehnica: Oferta de 100 de lire 181
3.Utilizarea conflictului in învăţare 183
3.1.Controversa creativă 183
3.2.Tehnica controversei decizionale 184
3.3.Tehnica „dezbaterilor" 185
3.4.Tehnica focus-group 186
4.Metode bazate pe rezolvarea problemelor (problem-solving) 191
4.1.Metode de analiză 191
4.1.1.Tehnici de prioritizare 191
4.1.2.Analiza SWOT 192
4.1.3.Tehnica fishboning 193
4.1.4.Analiza cauzelor şi consecinţelor 194
4.1.5.Metoda copacului cu erori 195
4.1.6.Analizele segmentelor de decizie interactivă (AIDA) 195
4.1.7.Cardurile cu sarcini (task cards) 196
4.1.8.Analiza câmpurilor de forţă 197
4.1.9.Diagrama Venn 197
4.1.10.Harta kinestezică 198
4.1.11.Matricea obţinerii de date 199
4.1.12.Metoda imunizării 199
4.1.13.Tehnica lecturii şi a scrisului 200
4.1.14.Metoda SINELG (Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii şi a Gândirii) 202
4.2.Metode de rezolvare de probleme 203
4.2.1.Reflecţia personală 203
4.2.2.Problematizarea 203
4.2.3.învăţarea prin categorisire 205
4.2.4.Metoda concasării 206
4.2.5.Cubul 207
4.2.6.Tehnica bisocierii 207
4.2.7.Metoda rezolvării creative de probleme 207
4.2.8.Recensământul problemelor 209
4.2.9.Discuţia-panel 210
4.2.10.Brainstorming-ul 211
4.2.11.Tehnica galaxiilor 214
4.2.12.Brainwriting-ul 215
4.2.13.Metoda divizării 216
4.2.14.Tehnica votării anonime 217
5.Metode de dezvoltare a abilităţilor de comunicare 219
5.1.Tehnica „sus şi jos" 219
5.2.Tehnica teatrului 219
5.3.Jocul de rol 220
5.4.Metoda jocului de rol 221
5.5.Jocul strategiilor de gândire 223
5.6.De la jocul de rol la dramatizarea creativă 224
5.7.Exerciţiile/Jocurile de spargere a gheţii (ice-breaking) 224
5.8.Definirea personală 226
5.9.Tehnica „Obiecte găsite" 226
5.10.Turul galeriei 226
5.11.Tehnica „Adevărat şi fals" 227
6.Metode bazate pe experienţă (reali şi simulaţi 229
6.1.Dezvoltarea competenţei de învăţare 229
6.2.Jurnalul cu dublă intrare 230
6.3.Observarea sistematică şi independentă 230
6.4.Metoda anchetei 232
6.5.Tehnica IIO (Intervievator - Intervievat - Observator) 233
6.6.Tehnica Delphi 233
6.7.Experimentul 233
6.8.Tehnica HEI (Ipoteză - Experiment - Instruire) 235
6.9.Metoda studiului de caz 235
6.10.Tehnica minicazurilor 238
6.11.Incidentul critic 239
6.12.Simulările 239
Bibliografie 245
Index 251
Prefata 11
Partea I
Teorii semnificative
1.Teoria conexionista a invatarii 15
1.1.Viata si opera lui E.L. Thorndike 15
1.2.Aventura sistemului conexionist 17
1.3.Teoria originii naturale a dorintelor, intereselor si motivelor 18
1.4.Legea pregatirii 20
1.5.Legea exercitiului 22
1.6.Legea efectului 23
1.7.Legile sbusidiare ale efectului 25
1.8.Controlul invatarii 27
1.9.Apartenenta 28
1.10.Principiul polaritatii 29
2.Teoria invatarii prin contiguitate 31
2.1.Viata si opera lui Edwin Guthrie 31
2.2.Teoria invatarii prin contiguitate 33
2.3.Teoria inhibitiei asociative 35
2.4.Teoria uitarii 39
2.5.Teoria motivatiei 40
3.Teoria conditionarii operante si a instruirii programate 43
3.1.Viata si opera lui B.F.Skinner 43
3.2.Ideile fundamentale ale "skinnerismului" 44
3.3.Teoria probabilitatilor de consolidare 46
3.4.Teoria comportamentului operator 49
3.5.Teoria celor doua tipuri de conditionare si de stingere 51
3.6.Legile dinamice ale fortei reflexului 52
3.7.Teoria intaririi 54
3.8.Programe de intarire 55
3.9.Teoria manipulării 58
3.10.Teoria pedepsei 59
3.11.Discriminarea operatorie 60
A.Discriminarea stimulilor 60
B.Diferenţierea răspunsului 61
3.12.Instruirea programată şi maşinile de preda 62
3.13.Eşecurile şi triumfurile skinnerismului 65
4.Teoria modelării şi învăţării sociale 67
4.1.Viata şi opera lui Albert Bandura 67
4.2.Teoria modelării : unele tradiţii, curente şi dispute 68
4.3.Analiza cercetărilor de condiţionare operantă 70
4.4.Analiza invăţării sociale 72
4.4.1.Procesele de atenţie 72
4.4.2.Procesele de retenţie 73
4.4.3.Procesele de reproducere motorie 75
4.4.4.Procesele motivationale şi de întărire 76
4.5.Teoria procesului de modelare socială 78
5.Teoria consolidată a învăţării sociale 81
5.1.Viaţa şi opera „gemenilor M&D" 81
5.2.Cele patru principii fundamentale ale învăţării 83
5.2.1.Un experiment simplu 83
5.2.2.Patru feciori ai învăţării 85
5.3.Procesul învăţării 86
5.3.1.Anihilarea (extinction) 86
5.3.2.Recuperarea spontană (spontaneous recovery) 86
5.3.3.Descreşterea generalizării. Generalizarea stimulului intrinsec 87
5.3.4.Discriminarea (discrimination) 87
5.3.5.Descreşterea efectelor recompensei (gradient in the effects of renard) 88
5.3.6.Răspunsul anticipativ (anticipatory response) 88
5.3.7.Răspunsurile achiziţionate şi recompensele achiziţionate (acquired drives and acquired rewards) 89
5.3.8.Anxietatea ca impuls care se poate dobândi (anxiety as an ocquirable drive) 89
5.3.9.Mânia ca un impuls care poate fi dobândit (anger as an acquirable drive) 90
5.4.Procese mentale superioare 90
5.4.1.Limba 90
5.4.2.Raţionamentul/judecata 90
5.5.învăţarea socială şi imitaţia 91
5.5.1.Învăţarea prin imitaţie (leaming by imitation) 91
5.5.2.Modele de prestigiu 91
5.5.3.Stimulul-impuls, stimulul de grup şi puterea răspunsului 91
5.5.4.Copiere şi difuziune 92
5.5.5.Postulatele comportamentului conflictual (conflict behavior) 92
5.6.Teoria comportamentului cibernetic flexibil 93
5.6.1.Analiza cibernetică a orientării răspunsului prin legături feedback 93
5.6.2.Rolul feedbackului proprioceptiv 95
5.6.3.Învăţarea corectării distorsiunilor - capacitatea omului de a acţiona ca un computer 95
5.6.4.Indiciu multiplu (multiple cue) si potenţialităţi ale răspunsului (response potentialities) 96
5.6.5.Maturizarea conceptelor - seturi ale învăţări 97
6.Teoriile gestaltiste ale invătării 99
6.1.Ce este gestaltismul ? 99
6.2.Viaţa fi opera lui Wolfgang Köhler 101
6.3.Teoria învăţării prin iluminare 102
6.4.Teoria „iluminării" 103
7.Teoria disonantei cognitive 109
7.1.Viaţa fi opera lui Leon Festinger 109
7.2.Definiţia si esenţa teoriei 110
7.3.Situaţii implicand disonanta cognitivă 111
7.4.Legile magnitudinii disonanţei si consonanţe 112
7.5.Teoria octadică a învăţării cognitive 113
7.6.Teoria minimizării disonanţei cognitive 114
8.Teoriile umaniste ale învăţării 117
8.1.Viaţa fi opera lui Cari Rogers 117
8.2.Teoria libertăţii de a învăţa 118
A.Transmiterea corpusului de cunostinţe stocate 120
B.îmbogăţirea procesului de descoperire 120
8.3.Critica educaţiei clasice 121
8.4.Principiile educaţiei umaniste 122
8.5.Teoria facilitării învăţării 126
8.6.Teoria finalităţii educaţionale absolute 128
8.7.Implicaţii practice 128
8.8.Viaţa fi opera lui A.H. Maslow 133
8.9.Teoria umanistă a învăţării intrinsece 133
8.10.Teoria psihologică a valorilor 135
8.11.Imperativul paidetic maslowian: a invăţa să fii o persoană 139
8.12.Învăţarea intrinsecă versus invăţarea extrinsecă 139
8.13.Experienţele culminante 141
8.14. Cunoasterea fiinţei şi experienţele culminante 142
Bibliografie 145
PARTEA A II-A
Metode eficiente
1.Teoriile condiţionării şi metodologia învăţării 153
1.1.Învăţarea - de la animale la fiinţa umană 153
1.2.Teorii ale condiţionării - un suport pentru metodologia didactică 154
1.3.John B Watson şi „Give me the baby” 156
1.4.Autodirecţionarea invăţării (self-directed larning) 157
1.5.Învăţarea folosind principiul lui Premack 157
1.6.Instruirea programată 159
1.7.Grupul de aprofundare profesională (GAP) 159
1.8.Tehnici de prospectivă 160
1.9.Tehnica „Harta obstacolelor” 161
1.10.Fişa personală 162
1.11.Cercul „complimentelor" 162
1.12.Învăţarea pe baza inteligenţei emoţionale. Dezvoltarea de sentimente în mediul de învăţare 162
2.Teoriile învăţării sociale şi învăţarea prin cooperare 165
2.1.De la condiţionare la învăţarea socială 165
2.2.Învăţarea cu ajutorul celuilalt 167
2.3.Învăţarea prin cooperare 168
2.4.Metoda învăţării cooperative 120
2.5.Baza de date 120
2.6.Seminarul socratic 122
2.8.Tehnica plusurilor şi minusurilor 124
2.9.Microgrupurile de memorat 124
2.10.Metoda mozaicului 125
2.11.Predarea reflexivă 126
2.12.Tehnica ziarului 122
2.13.Metoda interacţiunii observate (fishbowl) 127
2.14.Alte tehnici de tip fishbowl 178
2.15.Grupurile de discuţie tutoriale 129
2.16.Reuniunea Phillips 66 179
2.17.Tehnica grupului nominal 180
2.18.Tehnica: Oferta de 100 de lire 181
3.Utilizarea conflictului in învăţare 183
3.1.Controversa creativă 183
3.2.Tehnica controversei decizionale 184
3.3.Tehnica „dezbaterilor" 185
3.4.Tehnica focus-group 186
4.Metode bazate pe rezolvarea problemelor (problem-solving) 191
4.1.Metode de analiză 191
4.1.1.Tehnici de prioritizare 191
4.1.2.Analiza SWOT 192
4.1.3.Tehnica fishboning 193
4.1.4.Analiza cauzelor şi consecinţelor 194
4.1.5.Metoda copacului cu erori 195
4.1.6.Analizele segmentelor de decizie interactivă (AIDA) 195
4.1.7.Cardurile cu sarcini (task cards) 196
4.1.8.Analiza câmpurilor de forţă 197
4.1.9.Diagrama Venn 197
4.1.10.Harta kinestezică 198
4.1.11.Matricea obţinerii de date 199
4.1.12.Metoda imunizării 199
4.1.13.Tehnica lecturii şi a scrisului 200
4.1.14.Metoda SINELG (Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii şi a Gândirii) 202
4.2.Metode de rezolvare de probleme 203
4.2.1.Reflecţia personală 203
4.2.2.Problematizarea 203
4.2.3.învăţarea prin categorisire 205
4.2.4.Metoda concasării 206
4.2.5.Cubul 207
4.2.6.Tehnica bisocierii 207
4.2.7.Metoda rezolvării creative de probleme 207
4.2.8.Recensământul problemelor 209
4.2.9.Discuţia-panel 210
4.2.10.Brainstorming-ul 211
4.2.11.Tehnica galaxiilor 214
4.2.12.Brainwriting-ul 215
4.2.13.Metoda divizării 216
4.2.14.Tehnica votării anonime 217
5.Metode de dezvoltare a abilităţilor de comunicare 219
5.1.Tehnica „sus şi jos" 219
5.2.Tehnica teatrului 219
5.3.Jocul de rol 220
5.4.Metoda jocului de rol 221
5.5.Jocul strategiilor de gândire 223
5.6.De la jocul de rol la dramatizarea creativă 224
5.7.Exerciţiile/Jocurile de spargere a gheţii (ice-breaking) 224
5.8.Definirea personală 226
5.9.Tehnica „Obiecte găsite" 226
5.10.Turul galeriei 226
5.11.Tehnica „Adevărat şi fals" 227
6.Metode bazate pe experienţă (reali şi simulaţi 229
6.1.Dezvoltarea competenţei de învăţare 229
6.2.Jurnalul cu dublă intrare 230
6.3.Observarea sistematică şi independentă 230
6.4.Metoda anchetei 232
6.5.Tehnica IIO (Intervievator - Intervievat - Observator) 233
6.6.Tehnica Delphi 233
6.7.Experimentul 233
6.8.Tehnica HEI (Ipoteză - Experiment - Instruire) 235
6.9.Metoda studiului de caz 235
6.10.Tehnica minicazurilor 238
6.11.Incidentul critic 239
6.12.Simulările 239
Bibliografie 245
Index 251
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu