Editura Sinapsis
An aparitie :2008
Editia a
ISBN 978-973-1860-45-9
Nr pagini :270
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 194,80-261,64 Euro la Editura,
lei la elefant (lei ebook-ul), lei la librarie.net
Descrierea
editurii:
ABCD-M realizează evaluarea complexă a personalității, bazată pe o abordare psiho-lexicală compatibilă cu sistemul Big-Five.
Construirea ABCD-M s-a realizat in România începând cu anii 1994, dupa derularea si stabilizarea factorilor si fatetelor acestora in limba româna. Constructia a continuat, odata cu cercetarea experimentand chestionarul pe loturi diferite, ca vârsta, profesie, background cultural. Etalonarea s-a realizat dupa patru editii, respectiv trei revizuiri ale chestionarului.
ABCD-M realizează evaluarea complexă a personalității, bazată pe o abordare psiho-lexicală compatibilă cu sistemul Big-Five.
Construirea ABCD-M s-a realizat in România începând cu anii 1994, dupa derularea si stabilizarea factorilor si fatetelor acestora in limba româna. Constructia a continuat, odata cu cercetarea experimentand chestionarul pe loturi diferite, ca vârsta, profesie, background cultural. Etalonarea s-a realizat dupa patru editii, respectiv trei revizuiri ale chestionarului.
ABCD-M a fost etalonat in România pe un esantion normativ de aproape
2000 de persoane, esantionul fiind reprezentativ la nivel national. A
fost constituit la nivel urban si rural, pentru întreaga suprafata a
României, dupa o metoda de esantionare aleatoare prin pas de
esantionare, cu un control suplimentar pe un numar de cinci cote
(variabile demografice). Esantionul asigura astfel o foarte buna baza
pentru raportarea standardizata a scorurilor, iar varianta relativ mare
astfel obtinuta permite raportarea scorurilor nu doar in scoruri brute
ci si în percentile.
Un numar de cateva zeci de etaloane coerente pentru grupe-criteriu mai diversificate sunt în pregatire la acest moment.
A fost pilotat pe diverse segmente de populatie în susbsecvente analize
de item, organizate în principal cu scopul de a detecta eventuali itemi
slabi, itemi a caror semnificatie ar fi putut fi înteleasa în mod
diferit de diferite persoane, inducând astfel raspunsuri distorsionate,
iar la nivelul calitatilor psihometrice indici scazuti de fidelitate. În
prezent, formularea itemilor este stanbilizata iar fidelitatea ABCD-M
este fara doar si poate la nivelul esantioanelor obtinute pe alte teste
de acest tip în SUA sau Europa. Caracteristicile psihometrice ale ABCD-M
în România au in general valori foarte bune. Manualul ABCD-M prezinta
atât indicii Alpha de consistenta interna, calculati pentru esantionul
normativ cat si indici de validitate. Nici una dintre cele 5 + 25 de
scale ale ABCD-M nu are indici Alpha de consistenta interna mai mici de
.60.
Cuprins:
INTRODUCERE 7
CAPITOLUL 1. Big Five între paradigma psiholingvistică şi cercetările tradiţionale 11
Ipoteza psiholingvistică şi cercetările timpurii aferente acesteia 12
Străbunicii: Galton, Baumgarten, Klages 12
Cercetările lui Allport şi Odbert 12
Cercetările lui R.B.Cattell 14
Părinţii Big Five: Tuges şi Christal, Norman 16
O scurtă recesiune: există în mod real ceea ce defnim prin constructul „personalitate”? 18
Statuarea modelului celor cinci suprafactori: Goldberg 19
Abordări structurale: modele de tip circumplex 20
Instrumente de evaluare construite pe ipoteza psiholexicală 23
Instrumente de evaluare pentru cei cinci suprafactori pe baza modelului tradiţional 23
Instrumente de evaluare constituite pe modelul psiho-lexical 24
Descrierea conţinuturilor celor cinci suprafactori 31
Extraversia vs. introversia 31
Stabilitatea emoţională vs. Nevrotismul 33
Agreabilitatea 36
Conştiinciozitatea 37
Intelectul şi Deschiderea spre experienţă 38
Discuţii critice privind limitele modelului big-five 40
Limite legate de abordarea lexicală în general 40
Lipsa unui cadru teoretic 40
Critici legate de ipoteza lexicală 41
Limite ale procedeelor de obţinere a structurii taxonomice 42
Limite legate de selecţia variabilelor 43
Limite legate de structura big-fve propriu-zisă 43
Teoria Big –Five: Costa şi McCrae 46
Unde se poartă explicaţia psihologică în acest complex sistemic? 49
Direcţii contemporane de cercetare 50
Sunt cei cinci factori defnitivi? De Raad 50
Capacitatea de predictibilitate 52
Constituirea unei teorii 52
Dezvoltarea celor cinci domenii în copilărie şi adolescenţă 52
CAPITOLUL 2. Construirea şi experimentarea ABCD-M 54
Replicarea în limba română a modelului big five: cercetare psiho-lexicală.
Descrierea Chestionarului românesc big –fve, ABCD-M 54
Replicarea în limba română a modelului big five 54
Taxonomia în limba română 55
Selecţia descriptorilor de personalitate 55
Etapa de sinteză 56
Modelul Big –five românesc 56
Construirea unui chestionar pilot 56
Testarea chestionarului pilot în contextul lingvistic românesc 58
Prezentarea soluţiei cu cinci factori 59
Interpretarea factorilor 62
Descrierea celor cinci suprafactori 64
Stabilizarea factorială 68
Big five în adolescenţă 69
Construirea unui model ierarhic structural al acestor descriptori 70
Justifcarea demersului 71
Metodă 71
Modifcări ale modelului 72
Rezultate obţinute 73
Aplicaţii posibile ale modelului 74
Elaborarea şi verifcarea markerilor 76
Construirea faţetelor 76
Investigarea celui de al treilea nivel ierarhic 78
Elaborarea chestionarelor de personalitate 79
Descrierea Chestionarului românesc big –fve, ABCD-M 80
Construirea chestionarului ABCD-M 80
Prezentarea succintă a formei defnitive 83
Validitatea răspunsurilor la chestionar: Indicatorul de frecvenţă 83
Materialele testului 84
Licenţierea 86
CAPITOLUL 3. Descrierea scalelor chesionarului ABCD-M 87
Descrierea suprafactorului Extraversie 89
Scalele şi faţetele extraversiei 91
E1: Activism 91
E2: Optimism 91
E3: Umor 92
E4: Abilitate interpersonală 93
E5: Afrmare personală 93
Descrierea suprafactorului Maturitate 95
Scalele şi faţetele Maturităţii 96
M1: Respect 96
M2: Adaptare 97
M3: Prietenie 97
M4: Forţa inhibiţiei 98
M5: Forţa eului 98
Descrierea suprafactorului Agreabilitate 100
Scalele şi faţetele Agreabilităţii 101
A1: Altruism 101
A2: Romantism 102
A3: Căldură afectivă 103
A4: Empatie 103
A5: Onestitate 104
Descrierea suprafactorului Conştiinciozitate 105
Scalele şi faţetele conştiinciozităţii 106
C1: Voinţa, perseverare 106
C2: Spirit de perfecţiune 107
C3. Raţionalitate 108
C4. Planifcare 109
C5. Auto-disciplină 110
Descrierea suprafactorului Autoactualizare 110
Scalele şi faţetele auto-actualizării 112
Ac1: Aprofundare 112
Ac2: Toleranţă 113
Ac3: Rafinare 114
Ac4: Independenţă 115
Ac5: Creativitate 116
CAPITOLUL 4. Indici statistici de start. Normarea 118
Descrierea eşantioanelor 118
Indici statistici de start 120
CAPITOLUL 5. Calităţi psihometrice ale ABCD-M 125
I. Fidelitatea ABCD-M 125
Consistenţa internă 126
Stabilitatea test-retest 128
II. Validitatea ABCD-M 129
Validitatea de conţinut 130
Intercorelaţiile scalelor ABCD-M 130
III. Structura factorială a ABCD - M 134
Validitatea de construct 137
Corelaţii cu indicatori ai modelului canonic al Big Five. NEO-PI-R 137
Corelaţii cu indicatori europeni ai modelului Big Five. BFQ 146
Corelaţii cu indicatori adjectivali ai modelului Big Five. BFA 149
Corelaţii cu modele factoriale ale personalităţii. Scalele Eysenck pentru Adulţi,EPQ-R şi IVE 149
Corelaţii cu indicatori de personalitate. CPI 155
Corelaţii cu indicatori de personalitate. NPQ 158
Corelaţii cu indicatori de personalitate. FPI 162
Corelaţii cu indicatori ai motivaţiei. AMI 164
Corelaţii cu indicatori ai anxietăţii. STAI 167
Corelaţii cu indicatori ai furiei şi agresivităţii. STAXI-2 169
Corelaţii cu indicatori ai stresului. SWS 171
CAPITOLUL 6. Administrare şi scorare. Date privind interpretarea 174
Administrarea testului 174
Scoruri brute şi scoruri standardizate 177
Interpretarea scorurilor scalelor 179
CAPITOLUL 7. Aplicabilitatea chestionarului ABCD-M. Studii de caz 191
ABCD-M în contextul psihologiei organizaţionale şi al resurselor umane 191
ABCD-M în contextul psihologiei clinice şi consilierii psihologice 201
ABCD-M în contextul psihologiei şi consilierii educaţionale 208
CAPITOLUL 8. Integrare teoretică 217
BIBLIOGRAFIE 222
ANEXE
ANEXA 1. Itemii scalelor ABCD-M şi grila de scorare 236
ANEXA 2. Sinteza rezultatelor 243
ANEXA 3. Glosar de termeni 245
ANEXA 4. Etalon populaţie generală adultă 261
ANEXA 5. Etalon populaţie adultă feminină 264
ANEXA 6. Etalon populaţie adultă masculină 267
INTRODUCERE 7
CAPITOLUL 1. Big Five între paradigma psiholingvistică şi cercetările tradiţionale 11
Ipoteza psiholingvistică şi cercetările timpurii aferente acesteia 12
Străbunicii: Galton, Baumgarten, Klages 12
Cercetările lui Allport şi Odbert 12
Cercetările lui R.B.Cattell 14
Părinţii Big Five: Tuges şi Christal, Norman 16
O scurtă recesiune: există în mod real ceea ce defnim prin constructul „personalitate”? 18
Statuarea modelului celor cinci suprafactori: Goldberg 19
Abordări structurale: modele de tip circumplex 20
Instrumente de evaluare construite pe ipoteza psiholexicală 23
Instrumente de evaluare pentru cei cinci suprafactori pe baza modelului tradiţional 23
Instrumente de evaluare constituite pe modelul psiho-lexical 24
Descrierea conţinuturilor celor cinci suprafactori 31
Extraversia vs. introversia 31
Stabilitatea emoţională vs. Nevrotismul 33
Agreabilitatea 36
Conştiinciozitatea 37
Intelectul şi Deschiderea spre experienţă 38
Discuţii critice privind limitele modelului big-five 40
Limite legate de abordarea lexicală în general 40
Lipsa unui cadru teoretic 40
Critici legate de ipoteza lexicală 41
Limite ale procedeelor de obţinere a structurii taxonomice 42
Limite legate de selecţia variabilelor 43
Limite legate de structura big-fve propriu-zisă 43
Teoria Big –Five: Costa şi McCrae 46
Unde se poartă explicaţia psihologică în acest complex sistemic? 49
Direcţii contemporane de cercetare 50
Sunt cei cinci factori defnitivi? De Raad 50
Capacitatea de predictibilitate 52
Constituirea unei teorii 52
Dezvoltarea celor cinci domenii în copilărie şi adolescenţă 52
CAPITOLUL 2. Construirea şi experimentarea ABCD-M 54
Replicarea în limba română a modelului big five: cercetare psiho-lexicală.
Descrierea Chestionarului românesc big –fve, ABCD-M 54
Replicarea în limba română a modelului big five 54
Taxonomia în limba română 55
Selecţia descriptorilor de personalitate 55
Etapa de sinteză 56
Modelul Big –five românesc 56
Construirea unui chestionar pilot 56
Testarea chestionarului pilot în contextul lingvistic românesc 58
Prezentarea soluţiei cu cinci factori 59
Interpretarea factorilor 62
Descrierea celor cinci suprafactori 64
Stabilizarea factorială 68
Big five în adolescenţă 69
Construirea unui model ierarhic structural al acestor descriptori 70
Justifcarea demersului 71
Metodă 71
Modifcări ale modelului 72
Rezultate obţinute 73
Aplicaţii posibile ale modelului 74
Elaborarea şi verifcarea markerilor 76
Construirea faţetelor 76
Investigarea celui de al treilea nivel ierarhic 78
Elaborarea chestionarelor de personalitate 79
Descrierea Chestionarului românesc big –fve, ABCD-M 80
Construirea chestionarului ABCD-M 80
Prezentarea succintă a formei defnitive 83
Validitatea răspunsurilor la chestionar: Indicatorul de frecvenţă 83
Materialele testului 84
Licenţierea 86
CAPITOLUL 3. Descrierea scalelor chesionarului ABCD-M 87
Descrierea suprafactorului Extraversie 89
Scalele şi faţetele extraversiei 91
E1: Activism 91
E2: Optimism 91
E3: Umor 92
E4: Abilitate interpersonală 93
E5: Afrmare personală 93
Descrierea suprafactorului Maturitate 95
Scalele şi faţetele Maturităţii 96
M1: Respect 96
M2: Adaptare 97
M3: Prietenie 97
M4: Forţa inhibiţiei 98
M5: Forţa eului 98
Descrierea suprafactorului Agreabilitate 100
Scalele şi faţetele Agreabilităţii 101
A1: Altruism 101
A2: Romantism 102
A3: Căldură afectivă 103
A4: Empatie 103
A5: Onestitate 104
Descrierea suprafactorului Conştiinciozitate 105
Scalele şi faţetele conştiinciozităţii 106
C1: Voinţa, perseverare 106
C2: Spirit de perfecţiune 107
C3. Raţionalitate 108
C4. Planifcare 109
C5. Auto-disciplină 110
Descrierea suprafactorului Autoactualizare 110
Scalele şi faţetele auto-actualizării 112
Ac1: Aprofundare 112
Ac2: Toleranţă 113
Ac3: Rafinare 114
Ac4: Independenţă 115
Ac5: Creativitate 116
CAPITOLUL 4. Indici statistici de start. Normarea 118
Descrierea eşantioanelor 118
Indici statistici de start 120
CAPITOLUL 5. Calităţi psihometrice ale ABCD-M 125
I. Fidelitatea ABCD-M 125
Consistenţa internă 126
Stabilitatea test-retest 128
II. Validitatea ABCD-M 129
Validitatea de conţinut 130
Intercorelaţiile scalelor ABCD-M 130
III. Structura factorială a ABCD - M 134
Validitatea de construct 137
Corelaţii cu indicatori ai modelului canonic al Big Five. NEO-PI-R 137
Corelaţii cu indicatori europeni ai modelului Big Five. BFQ 146
Corelaţii cu indicatori adjectivali ai modelului Big Five. BFA 149
Corelaţii cu modele factoriale ale personalităţii. Scalele Eysenck pentru Adulţi,EPQ-R şi IVE 149
Corelaţii cu indicatori de personalitate. CPI 155
Corelaţii cu indicatori de personalitate. NPQ 158
Corelaţii cu indicatori de personalitate. FPI 162
Corelaţii cu indicatori ai motivaţiei. AMI 164
Corelaţii cu indicatori ai anxietăţii. STAI 167
Corelaţii cu indicatori ai furiei şi agresivităţii. STAXI-2 169
Corelaţii cu indicatori ai stresului. SWS 171
CAPITOLUL 6. Administrare şi scorare. Date privind interpretarea 174
Administrarea testului 174
Scoruri brute şi scoruri standardizate 177
Interpretarea scorurilor scalelor 179
CAPITOLUL 7. Aplicabilitatea chestionarului ABCD-M. Studii de caz 191
ABCD-M în contextul psihologiei organizaţionale şi al resurselor umane 191
ABCD-M în contextul psihologiei clinice şi consilierii psihologice 201
ABCD-M în contextul psihologiei şi consilierii educaţionale 208
CAPITOLUL 8. Integrare teoretică 217
BIBLIOGRAFIE 222
ANEXE
ANEXA 1. Itemii scalelor ABCD-M şi grila de scorare 236
ANEXA 2. Sinteza rezultatelor 243
ANEXA 3. Glosar de termeni 245
ANEXA 4. Etalon populaţie generală adultă 261
ANEXA 5. Etalon populaţie adultă feminină 264
ANEXA 6. Etalon populaţie adultă masculină 267
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu