Editura Tritonic
Colectia Psihologie
An aparitie :2003
ISBN 973-8497-21-3
Nr pagini :320
Format 135 x 205
Pretul la data postarii :29 lei la anticariatondin,70
lei pe okazii, 40 lei la comanda-online
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Lucrarea raspunde la o serie de intrebari, investigand "semnele si simptomele pacientului Psihopatologie":
(1) Sunt modalitatile de diagnostic al tulburarilor psihice corecte si eficiente?;
(2) Sunt tratamentele tulburarilor psihice eficiente si validate stiintific? si asociat acestei intrebari, sunt psihopatologii mai fericiti si mai sanatosi din punct de vedere psihic in comparatie cu restul populatiei?;
(3) Sunt cercetarile din psihopatologie riguroase?
(4) Sunt programele de formare ale psihopatologilor bine organizate?, iar apoi, pornind de la o atitudine critica constructiva, vom prezenta modalitati de corectare, acolo unde este cazul.
Lucrarea raspunde la o serie de intrebari, investigand "semnele si simptomele pacientului Psihopatologie":
(1) Sunt modalitatile de diagnostic al tulburarilor psihice corecte si eficiente?;
(2) Sunt tratamentele tulburarilor psihice eficiente si validate stiintific? si asociat acestei intrebari, sunt psihopatologii mai fericiti si mai sanatosi din punct de vedere psihic in comparatie cu restul populatiei?;
(3) Sunt cercetarile din psihopatologie riguroase?
(4) Sunt programele de formare ale psihopatologilor bine organizate?, iar apoi, pornind de la o atitudine critica constructiva, vom prezenta modalitati de corectare, acolo unde este cazul.
Daniel David este profesor universitar doctor la Universitatea „Babeş‑Bolyai” din Cluj‑Napoca, profesor asociat la Icahn School of Medicine at Mount Sinai, New York, şi directorul pentru cercetare al Albert Ellis Institute, New York. Este directorul International Institute for the Advanced Study of Psychotherapy and Applied Mental Health, fiind cel mai citat psiholog din România conform analizelor scientometrice (Web of Science/Google Scholar). Profesorul David este cel care a introdus în ţară primele cursuri de psihologie pozitivă, în cadrul Şcolii clujene de psihologie clinică şi psihoterapie, fondată de acesta la Universitatea „Babeş‑Bolyai”. Sursa Ed. Polirom
Dintre cartile sale:
Castele de nisip. Stiinta si pseudostiinta în psihopatologie, Tritonic 2003
Psihologie judiciara. Poligraf si hipnoza (coautor), Tritonic 2003
Protocol clinic de psihoterapie cognitiva pentru depresie, Sinapsis 2007
Coaching cognitiv comportamental in organizatii. Antrenamentul eficientei rationale ASCR 2007
Prelucrari inconstiente de informatie. Contaminarea psihologica in mass media, practica clinica si juridica, 2000 (Ed. Dacia), Tritonic 2004, 2014
Tratat de psihoterapii cognitive si comportamentale, Polirom 2006, 2008 2017
Psihologie clinica si psihoterapie. Fundamente, Polirom 2006, 2013
Metodologia cercetarii clinice. Fundamente, Polirom 2006
Fundamente de psihologie evolutionista si consiliere genetica. Integrari ale psihologiei si biologiei (coautor), Polirom 2007
Dezvoltare personala si sociala. Eseuri si convorbiri despre viata cu psihologul Daniel David, Polirom 2014
Psihologia poporului roman. Profilul psihologic al romanilor intr-o monografie cognitiv-experimentala, Polirom 2015
Psihologie si tehnologie. Fundamente de roboterapie si psihoterapie prin realitate virtuala (coautor), Polirom 2015
Tratat de psihologie pozitiva (coeditor), Polirom 2017
Retmagia si minunatele aventuri ale lui Retman. Povesti rationale pentru copii si adolescenti, RTS 2010
Retman si Retmagia - Desene animate psihoterapeutice, Trei 2015
Psihoterapiile cognitive si comportamentale in tulburarile de personalitate (coautor), Trei 2018
Suntem sanatosi la minte? (coautor) , Humanitas 2022
Cuprins:
Cuvant catre cititor 15
Prefata 27
Povestea Marelui Vrajitor din Oz si a lui Rumpelstitskin 29
Comentarii despre stiinta 33
Partea 1. Fundamentele psihopatologiei ca stiinta 51
Capitolul 1. Definitii si precizari conceptuale 51
1.1.Definitia psihopatologiei ca stiinta 51
1.2.Sanatate si boala 52
1.3.Rolul si atributiile psihopatologului 58
1.4.Orientati teoretice in psihopatologie. O scurta introducere 59
Capitolul 2. Structura unui studiu de caz 64
2.1.Diagnostic si evaluare clinica 64
2.2.Conceptualizarea clinica 71
2.3.Planul de tratament si descrierea interventiei 76
2.4.Concluzii si urmarirea evolutiei pacientului 78
2.5.Un exemplu de studiu de caz. Cazul Dana 79
Partea 2. Psihopatologia Psihopatologiei. Analiza de caz 91
Capitolul 3. Diagnosticul si evaluarea clinica a pacientului psihopatologic 91
3.1. Semne si simptome. Tabloul clinic al pacientului psihopatologic 91
3.1.1.Probleme ale psihopatologiei cu modalitatile de a face diagnostic si evaluare clinica 91
3.1.1.1.Numarul exagerat de mare de categorii diagnostice si tendinta de patologizare a vietii cotidiene. Malteus maleficanum 92
3.1.1.2.Utilizarea unui instrumentar psihologic depasit si problematic sau Carul cu Boi 100
3.1.1.3.Diagnostic nosologic descriptiv versus diagnostic nosologic etiopatogenetic. O incremenire in proiect 105
3.1.2. Probleme ale psihopatologiei cu modalitatile de interventie si tratament 107
3.1.2.1.Numarul exagerat de mare al formelor de tratament sau Labirintul Minotaurului 107
3.1.2.2.Brese in validitatea stiintifica a tratamentelor 110
3.1.2.3.Lobby si traditie impotriva stiintei. Cazul stimei de sine 116
3.1.3. Probleme ale psihopatologiei cu modalitatile de a face cercetare 121
3.1.3.1.Cazul medicatiei antidepresive sau Victoria marketingului impotriva stiintei 122
3.1.3.2.Cazul efectului Placebo sau Cum sa ucizi cu mainile curate 125
3.1.3.3.Cazul psihoterapiilor in psihosomatica. Victoria dorintei asupra datelor si Rezervare pentru locul doi 144
3.1.3.4.Cazul intemeierii logice in cercetarea stiintifica sau "Era pe cand nu s-a vazut, azi o vedem si nu e " 160
3.1.4. Probleme ale psihopatologiei cu modalitatile de a face formare/training 171
3.1.4.1.Structura programelor de formare/training in psihoterapie sau Hirotonisirea 171
3.1.4.2.Provocarea psihologiei pozitive 172
3.1.4.3.Provocarea paraprofesionistilor 176
3.1.4.4.Provocarea terapiilor autoadministrate 179
3.1.4.5.Contestarea experientei clinice 180
3.2.Istoricul tabloului clinic al pacientului psihopatologic 184
3.3.Istoria personala si sociala a pacientului psihopatologic 186
3.4.Statutul mental al pacientului psihopatologic 187
3.5.Rezultatele diagnosticului si evaluarii clinice ale pacientului psihopatologic 188
Capitolul 4. Conceptualizarea tabloului clinic al pacientului psihopatologic 191
4.1.Mecanismele etiopatogenetice specifice 191
4.2.Mecanismele etiopatogenetice nespecifice sau psihopatologia psihopatologilor 200
4.3.Factori de protectie si rezistenta 203
4.3.1.Nivelul ridicat al capacitatilor intelectuale ale psihopatologilor 204
4.3.2.Spiritul critic al psihopatologilor 204
4.3.3.Presiunea caselor de asigurari de sanatate si paradigma medicinei validate stiintific 207
4.3.4.Globalizarea si interdisciplinaritatea stiintei 214
Capitolul 5. Tratamentul pacientului psihopatologic 216
5.1.Tratamentul pentru problemele in modalitatile de a face diagnostic si evaluare clinica. In cautarea sfantului Graal 216
5.2.Tratamentul pentru problemele in modalitatile de a face interventie si tratament. Sfanta Treime 217
5.3.Tratamentul pentru problemele in modalitatile de a face cercetare. Cele sase porunci 219
5.4.Tratamentul pentru problemele in modalitatile de a face educatie si formare/training. Briciul lui Occaiu 222
Partea 3. Realitati romanesti, concluzii si discutii 227
Capitolul 6. Psihologia clinica in Romania sau fuga din Turnul Babel.
Un pamflet fundamentat stiintific 228
Capitolul 7. Psihologia clinica versus psihologie aplicata in alte domenii sau Cenusareasa 248
Capitolul 8. Remarci finale sau Un nou inceput 255
English Summary 258
Bibliografie/References 261
Anexe 283
Anexa 1. Lista tratamentelor psihoterapeutice validate stiintific si instructiuni de utilizare a lor 283
Anexa 2. Componente validate stiintific din relatia psihoterapeutica 314
Anexa 3. Setul de instrumente psihologice pentru expertizarea si evaluarea copiilor/elevilor in vederea orientarii scolare aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 218 din 7 martie 2002 316
Cuvant catre cititor 15
Prefata 27
Povestea Marelui Vrajitor din Oz si a lui Rumpelstitskin 29
Comentarii despre stiinta 33
Partea 1. Fundamentele psihopatologiei ca stiinta 51
Capitolul 1. Definitii si precizari conceptuale 51
1.1.Definitia psihopatologiei ca stiinta 51
1.2.Sanatate si boala 52
1.3.Rolul si atributiile psihopatologului 58
1.4.Orientati teoretice in psihopatologie. O scurta introducere 59
Capitolul 2. Structura unui studiu de caz 64
2.1.Diagnostic si evaluare clinica 64
2.2.Conceptualizarea clinica 71
2.3.Planul de tratament si descrierea interventiei 76
2.4.Concluzii si urmarirea evolutiei pacientului 78
2.5.Un exemplu de studiu de caz. Cazul Dana 79
Partea 2. Psihopatologia Psihopatologiei. Analiza de caz 91
Capitolul 3. Diagnosticul si evaluarea clinica a pacientului psihopatologic 91
3.1. Semne si simptome. Tabloul clinic al pacientului psihopatologic 91
3.1.1.Probleme ale psihopatologiei cu modalitatile de a face diagnostic si evaluare clinica 91
3.1.1.1.Numarul exagerat de mare de categorii diagnostice si tendinta de patologizare a vietii cotidiene. Malteus maleficanum 92
3.1.1.2.Utilizarea unui instrumentar psihologic depasit si problematic sau Carul cu Boi 100
3.1.1.3.Diagnostic nosologic descriptiv versus diagnostic nosologic etiopatogenetic. O incremenire in proiect 105
3.1.2. Probleme ale psihopatologiei cu modalitatile de interventie si tratament 107
3.1.2.1.Numarul exagerat de mare al formelor de tratament sau Labirintul Minotaurului 107
3.1.2.2.Brese in validitatea stiintifica a tratamentelor 110
3.1.2.3.Lobby si traditie impotriva stiintei. Cazul stimei de sine 116
3.1.3. Probleme ale psihopatologiei cu modalitatile de a face cercetare 121
3.1.3.1.Cazul medicatiei antidepresive sau Victoria marketingului impotriva stiintei 122
3.1.3.2.Cazul efectului Placebo sau Cum sa ucizi cu mainile curate 125
3.1.3.3.Cazul psihoterapiilor in psihosomatica. Victoria dorintei asupra datelor si Rezervare pentru locul doi 144
3.1.3.4.Cazul intemeierii logice in cercetarea stiintifica sau "Era pe cand nu s-a vazut, azi o vedem si nu e " 160
3.1.4. Probleme ale psihopatologiei cu modalitatile de a face formare/training 171
3.1.4.1.Structura programelor de formare/training in psihoterapie sau Hirotonisirea 171
3.1.4.2.Provocarea psihologiei pozitive 172
3.1.4.3.Provocarea paraprofesionistilor 176
3.1.4.4.Provocarea terapiilor autoadministrate 179
3.1.4.5.Contestarea experientei clinice 180
3.2.Istoricul tabloului clinic al pacientului psihopatologic 184
3.3.Istoria personala si sociala a pacientului psihopatologic 186
3.4.Statutul mental al pacientului psihopatologic 187
3.5.Rezultatele diagnosticului si evaluarii clinice ale pacientului psihopatologic 188
Capitolul 4. Conceptualizarea tabloului clinic al pacientului psihopatologic 191
4.1.Mecanismele etiopatogenetice specifice 191
4.2.Mecanismele etiopatogenetice nespecifice sau psihopatologia psihopatologilor 200
4.3.Factori de protectie si rezistenta 203
4.3.1.Nivelul ridicat al capacitatilor intelectuale ale psihopatologilor 204
4.3.2.Spiritul critic al psihopatologilor 204
4.3.3.Presiunea caselor de asigurari de sanatate si paradigma medicinei validate stiintific 207
4.3.4.Globalizarea si interdisciplinaritatea stiintei 214
Capitolul 5. Tratamentul pacientului psihopatologic 216
5.1.Tratamentul pentru problemele in modalitatile de a face diagnostic si evaluare clinica. In cautarea sfantului Graal 216
5.2.Tratamentul pentru problemele in modalitatile de a face interventie si tratament. Sfanta Treime 217
5.3.Tratamentul pentru problemele in modalitatile de a face cercetare. Cele sase porunci 219
5.4.Tratamentul pentru problemele in modalitatile de a face educatie si formare/training. Briciul lui Occaiu 222
Partea 3. Realitati romanesti, concluzii si discutii 227
Capitolul 6. Psihologia clinica in Romania sau fuga din Turnul Babel.
Un pamflet fundamentat stiintific 228
Capitolul 7. Psihologia clinica versus psihologie aplicata in alte domenii sau Cenusareasa 248
Capitolul 8. Remarci finale sau Un nou inceput 255
English Summary 258
Bibliografie/References 261
Anexe 283
Anexa 1. Lista tratamentelor psihoterapeutice validate stiintific si instructiuni de utilizare a lor 283
Anexa 2. Componente validate stiintific din relatia psihoterapeutica 314
Anexa 3. Setul de instrumente psihologice pentru expertizarea si evaluarea copiilor/elevilor in vederea orientarii scolare aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 218 din 7 martie 2002 316
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu