31/03/2012

PRELUCRARI INCONSTIENTE DE INFORMATIE.Contaminarea psihologică în mass- media, practica clinică şi juridică


Autor :  Daniel David                
Editura Tritonic 
Colectia Psihologie 
An aparitie : 2000(ed Dacia), 2004,2014
Editia a III-a      
ISBN  978-606-8571-32-4
Nr pagini :328
Format 130 x 200
Pretul la data postarii:26 lei la Editura, 33 lei la carturesti, 28,80 la librarie.net
La lumeacartii gasiti editia din 2000 a editurii Dacia la pretul de 29 lei
Disponibilitate BCU
Download pdf (editia 2004)pe scribd


Descriere:

          In prima parte a lucrarii, autorul face o analiza riguroasa a conceptului de inconstient din perspective multiple: filosofico-literara, psihanalitica si cognitiva. O atentie speciala este acordata abordarii cognitive unde inconstientul este descris ca referindu-se la perceptia implicita, invatarea implicita si memoria implicita. Relatia inconstientului cu uitarea intentionata aduce in discutie un concept relativ nou in cercetarile de psihologie si anume: contaminarea psihologica.
           In partea a doua a lucrarii, autorul prezinta metodologia care va fi utilizata in demersul sau experimental. Prezentarea si utilizarea metodologiei experimentului cu un singur subiect arata din nou conectarea autorului la cele mai recente evolutii in domeniile de interes.
          Partea a treia a lucrarii este structurata in mai multe etape, logic legate intre ele. in prima etapa, autorul investigheaza mecanismele implicate in contaminarea psihologica, intr-un demers de cercetare fundamentala realizata pe parcursul a 4 experimente riguroase, bine elaborate. in a doua etapa, pe baza rezultatelor obtinute in cercetarea fundamentala a primei etape, se elaboreaza si se testeaza mai multe tehnici de control al contaminarii psihologice. Aceste experimente aproximeaza contaminarea psihologica asa cum apare ea in viata cotidiana, in special contaminarea psihologica indusa prin mass-media. in etapa a treia, tehnicile cognitiv-comportamentale care s-au dovedit eficace in controlul contaminarii psihologice sunt adaptate si testate in domeniile de expertiza ale autorului: clinic si juridic.
         Volumul ofera asadar atat rezultate teoretico-experimentale obtinute in studii ingenioase si riguroase cat si tehnici de interventie psihologica implementate intr-un mod profesionist, atat pentru controlul contaminarii psihologice induse prin mass-media cat si in practica clinica si juridica.

        Daniel David este profesor universitar doctor la Universitatea „Babeş‑Bolyai” din Cluj‑Napoca, profesor asociat la Icahn School of Medicine at Mount Sinai, New York, şi directorul pentru cercetare al Albert Ellis Institute, New York. Este directorul International Institute for the Advanced Study of Psychotherapy and Applied Mental Health, fiind cel mai citat psiholog din România conform analizelor scientometrice (Web of Science/Google Scholar). Profesorul David este cel care a introdus în ţară primele cursuri de psihologie pozitivă, în cadrul Şcolii clujene de psihologie clinică şi psihoterapie, fondată de acesta la Universitatea „Babeş‑Bolyai”. Sursa Ed. Polirom
        Dintre cartile sale:
Castele de nisip. Stiinta si pseudostiinta în psihopatologie, Tritonic 2003
Psihologie judiciara. Poligraf si hipnoza (coautor), Tritonic 2003
Coaching cognitiv comportamental in organizatii. Antrenamentul eficientei rationale ASCR 2007
Prelucrari inconstiente de informatie. Contaminarea psihologica in mass media, practica clinica si juridica, 2000 (Ed. Dacia), Tritonic 2004, 2014
Psihologie clinica si psihoterapie. Fundamente, Polirom 2006, 2013
Metodologia cercetarii clinice. Fundamente, Polirom 2006
Fundamente de psihologie evolutionista si consiliere genetica. Integrari ale psihologiei si biologiei (coautor), Polirom 2007
Dezvoltare personala si sociala. Eseuri si convorbiri despre viata cu psihologul Daniel David, Polirom 2014
Psihologia poporului roman. Profilul psihologic al romanilor intr-o monografie cognitiv-experimentala, Polirom 2015
Psihologie si tehnologie. Fundamente de roboterapie si psihoterapie prin realitate virtuala (coautor), Polirom 2015
Tratat de psihologie pozitiva (coeditor), Polirom 2017
Retmagia si minunatele aventuri ale lui Retman. Povesti rationale pentru copii si adolescenti, RTS 2010
Retman si Retmagia - Desene animate psihoterapeutice, Trei 2015
Suntem sanatosi la minte? (coautor) , Humanitas 2022

Cuprins:


Prefaţă la ediţia a treia  11
Prefaţă la ediţia a doua  13
Cuvânt înainte (editia intai) 17
Prefaţă (editia intai) 21
Cuvânt către cititor (editia intai) 27

Partea Teoretica

CAPITOLUL 1
Prelucrări conştiente şi prelucrări inconştiente de informaţie  33
1.1. Consideraţii introductive  33
1.2. Clarificări conceptuale  36
1. 3. Conştient şi inconştient  39
1.4. Prelucrări şi conţinuturi informaţionale conştiente şi inconştiente  51
1.5. Relaţia dintre prelucrările conştiente şi inconştiente de informaţie  54
1.6. Inconştientul din perspectivă filosofico - literară  56
1.7. Inconştientul psihanalitic; freud şi descendenţa freudiana  58
1.8. Janet şi inconştientul disociat  66
1.9. Inconştientul abordat experimental  67
1.9.1. Demersul experimental tradiţional  68
1.9.2. Inconştientul cognitiv - abordare modernă  74
1.9.2.1.Perceptia implicita (inconstienta)  76
1.9.2.2.Invatarea implicita (inconstienta)  89
1.9.2.3.Memoria implicita (inconstienta)  96
1.10. Inconştientul abordat experimental şi reevaluarea moştenirii şi tradiţiei psihanalitice  127
1.11. Contribuţii româneşti la studiul inconştientului  129
1.12. Prelucrări inconştiente de informaţie; o perspectivă integrativa şi o sistematizare posibilă  132

CAPITOLUL 2
Uitarea intenţionată  141
2.1. Clarificări conceptuale  141
2.1.1. Uitarea intenţionată globală  142
2.1.2. Uitarea intenţionată item cu item  143
2.1.3. Uitarea intenţionată specifică  145
2.2. Concluzii asupra mecanismelor uitării intenţionate  147
2.3. Dezvoltări recente privind uitarea intenţionată  149
2.3.1. Uitarea intenţionată şi amnezia posthipnotică  149
2.3.2. Uitarea intenţionată specifică şi ignorarea cognitivă 151

CAPITOLUL 3
Impactul uitării intenţionate specifice asupra reactualizării inferenţiale inconştiente în sarcini explicite  153
3.1. Aspecte generale  153
3.1. O metaanaliză calitativă şi cantitativă  153

Partea metodologica

CAPITOLUL 4
Consideraţii metodologice generale în studiul inconştientului şi al contaminării psihologice  161
4.1. Obiective generale şi specifice ale lucrării  161
4.2. Aspecte de design ale demersurilor experimentale  172

Partea de cercetari originale
CAPITOLUL 5
Experimente preliminare  181
5.1. Aspecte generale  181
5.2. Experimentul 1. Impactul uitării intenţionate asupra reactualizării directe de informaţie, conştiente respectiv inconştiente  183
5.3. Experimentul 2. Impactul uitării intenţionate asupra reactualizării inferenţiale conştiente  191
5.4. Experimentul 3. Impactul uitării intenţionate asupra reactualizării inferenţiale inconştiente  196
5.5. Experimentul 4.Impactul uitării intenţionate specifice şi al ignorării cognitive asupra reactualizării inferenţiale inconştiente în funcţie de tipul informaţiei: falsă versus nerelevantă  200
5.6. Concluzii şi discuţii generale asupra experimentelor preliminare  206

CAPITOLUL 6
Tehnici cognitive de control al contaminării psihologice  209
6.1. Aspecte generale  209
6.2. Elaborare şi studiul impactului tehnicilor cognitive de control al contaminării psihologice  210
6.2.1. Contaminarea psihologică prin mass-media; mecanisme implicate şi tehnici de control  210
6.2.2. Experimentul 5 tehnici cognitive de blocaj al contaminării psihologice indusă prin mass-media  226

CAPITOLUL 7
Impactul tehnicilor cognitive de control al contaminării psihologice în practica clinică. Cercetare aplicată  241
7.1. Intervenţie cognitiv-comportamentală în practica clinică  241
7.1.1. Aspecte generale  241
7.1.2. Fobiile simple. Prezentare clinică, mecanisme etiopatogenetice şi tratament  243
7.1.3. Tehnici cognitive de control al contaminării psihologice în practica clinică  246
7.2. Demersul experimental .Abordarea eficienţei clinice a tehnicilor de control al contaminării psihologice în sase designuri clinico-experimentale cu un singur subiect  256
7.3. Experimentul 6.1. - Subiectul de control (SI)  257
7.4. Experimentul 6.2. - Tratamentul clasic al fobiilor simple (S2)  259
7.5. Experimentul 6.3. - Tehnica anticipării raţionale în practica psihoterapeutică (S3)  261
7.6. Experimentul 6.4. Tehnica restructurării globale, a anticipării raţionale şi a informaţiilor alternative şi incompatibile în practica psihoterapeutică (S4)  264
7.7. Experimentul 6.5. Tehnica informaţiilor alternative şi incompatibile în practica psihoterapeutică (S5)  266
7.8. Analiza intersubiecţi a rezultatelor experimentelor cu un singur subiect şi concluzii preliminare la demersul clinico-experimental  268
7.9. Experimentul 6.6. Tehnica restructurării globale în stare de veghe versus hipnoză (S6)  271
7.10. Concluzii şi discuţii generale asupra demersurilor clinico-experimentale  278

CAPITOLUL 8
Impactul tehnicilor cognitive de control al contaminării psihologice în practica juridică. Cercetare aplicată  281
8.1. Aspecte generale  281
8.2. Tehnici cognitive de blocaj al contaminării psihologice în practica juridică  283
8.3. Experimentul 7. Blocarea contaminării psihologice în practica juridică  283
Discuţii generale. Concluzii şi noi prefigurări teoretico-aplicative  286

Anexe  303
Anexa 1. Instrucţiile paradigmelor de evaluare a memoriei implicite şi explicite  303
(A). Paradigma criteriului reactualizării intenţionate; exemplificare pentru testul de completare a rădăcinilor de cuvinte  303270
(B). Paradigma dublei disocieri a proceselor; exemplificare pentru testul de completare a rădăcinilor de cuvinte  304270
(C). Paradigma triplei disocieri a proceselor; exemplificare pentru testul de completare a rădăcinilor de cuvinte  304271
Anexa 2. Instrucţiile sarcinilor de uitare intenţionată şi de ignorare
cognitivă  305
(A). Sarcina dc uitare intenţionată globală  305
(B). Sarcina de uitare intenţionată item cu item  305
(C). Sarcina de uitare intenţionată specifică  305
(D). Sarcina de ignorare cognitivă  306
Anexa 3. Materialele utilizate   307
(A). Descrierea evenimentului de memorat  307
(B). Volum scăzut de informaţie cu conotaţie negativă asociată descrierii evenimentului şi instrucţiile de utilizare a acesteia  308
(B1). Instructia de uitare intentionata specifica  308
(B2). Instructia de ignorare cognitiva  308
(B3). Instructia de negare directa  308
(C). Volum mare de informaţie cu conotaţie negativă asociată descrierii evenimentului şi instrucţiile de utilizare a acesteia   309
(C1). Instructia de uitare intentionata specifica  309
(C2). Instructia de ignorare cognitiva  309
(C3). Instructia de negare directa  309
(D). Volum scăzut de informaţie cu conotaţie pozitivă asociată descrierii evenimentului  310
(E). Volum mare de informaţie cu conotaţie pozitivă asociată descrierii evenimentului  310

Bibliografie  313

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu