Colectia Seria Daniel Goleman
An
aparitie : 2001, 2005, 2008, 2018, 2021
Editia
a V-a
Editia originala: Emotional Intelligence, 1995
Traducerea Irina-Margareta Nistor
ISBN
978-606-44-1075-7
Nr
pagini : 696
Format 150 x 230
Disponibilitate BCU (ed 2008)
pdf aici (editia 2001)
Descrierea editurii:
Descrierea editurii:
Cartea lui Daniel Goleman a marcat o revoluţie uluitoare în psihologie prin analiza importanţei covârşitoare a emoţiilor în dezvoltarea personalitãţii umane. Studiul sãu ne explicã cum, atunci când ne înţelegem sentimentele, situaţia în care ne aflãm devine mai limpede. Descoperim chiar un nou mod de a privi cauzele bolilor care ne macinã familia şi societatea.
Preluând rezultatele cercetãrilor asupra creierului şi comportamentului, autorul propune extinderea conceptului de inteligenţã. Este binecunoscut termenul de IQ - coeficientul care mãsoarã inteligenţa umanã înnãscutã şi care nu prea poate fi ameliorat pe parcursul vieţii. O asemenea înţelegere nu explicã, de pildã, situaţiile în care persoane cu un IQ mediu sau relativ scãzut au cunoscut un mare succes.
De aceea, autorul a deschis calea unei psihologii care acordã un interes egal şi inteligenţei sentimentelor. Inteligenţa emoţionalã (EQ) presupune în primul rând conştientizare de sine, autodisciplinã şi empatie. Ea dã seama de felul în care ne controlãm impulsurile şi sentimentele. Vestea bunã este faptul cã inteligenţa emoţionalã poate fi îmbunãtãţitã. Deşi copilãria este extrem de importantã în punerea unor baze solide pentru dezvoltarea inteligenţei emoţionale, ea poate fi îmbunãtãţitã şi cultivatã inclusiv la vârsta adultã.La zece ani de la apariţia primei ediţii în limba englezã, studiul inteligenţei emoţionale a cãpãtat proporţiile unui domeniu ştiinţific autonom în slujba cãruia lucreazã un numãr impresionant de cercetãtori folosind cele mai avansate metode tehnologice. Astãzi inteligenţa emoţionalã se predã în şcoli şi universitãţi, competenţele sale au devenit criterii de angajare sau de promovare în carierã, iar programele de educaţie pe baza sa au devenit punctul de plecare în politicile sociale de prevenire a îmbolnãvirilor sau criminalitãţii. Toate acestea au început în urmã cu zece ani, de la formidabila carte a lui Daniel Goleman, Inteligenţa emoţionalã.
Cuprinsul ed. a IV-a revizuita:
Preluând rezultatele cercetãrilor asupra creierului şi comportamentului, autorul propune extinderea conceptului de inteligenţã. Este binecunoscut termenul de IQ - coeficientul care mãsoarã inteligenţa umanã înnãscutã şi care nu prea poate fi ameliorat pe parcursul vieţii. O asemenea înţelegere nu explicã, de pildã, situaţiile în care persoane cu un IQ mediu sau relativ scãzut au cunoscut un mare succes.
De aceea, autorul a deschis calea unei psihologii care acordã un interes egal şi inteligenţei sentimentelor. Inteligenţa emoţionalã (EQ) presupune în primul rând conştientizare de sine, autodisciplinã şi empatie. Ea dã seama de felul în care ne controlãm impulsurile şi sentimentele. Vestea bunã este faptul cã inteligenţa emoţionalã poate fi îmbunãtãţitã. Deşi copilãria este extrem de importantã în punerea unor baze solide pentru dezvoltarea inteligenţei emoţionale, ea poate fi îmbunãtãţitã şi cultivatã inclusiv la vârsta adultã.La zece ani de la apariţia primei ediţii în limba englezã, studiul inteligenţei emoţionale a cãpãtat proporţiile unui domeniu ştiinţific autonom în slujba cãruia lucreazã un numãr impresionant de cercetãtori folosind cele mai avansate metode tehnologice. Astãzi inteligenţa emoţionalã se predã în şcoli şi universitãţi, competenţele sale au devenit criterii de angajare sau de promovare în carierã, iar programele de educaţie pe baza sa au devenit punctul de plecare în politicile sociale de prevenire a îmbolnãvirilor sau criminalitãţii. Toate acestea au început în urmã cu zece ani, de la formidabila carte a lui Daniel Goleman, Inteligenţa emoţionalã.
Daniel Goleman (n. 7 martie 1946) și-a creat o reputație mondială de jurnalist și cercetător în psihologie clinică și științe comportamentale, domenii în care a obținut doctoratul la Harvard. A fost redactor la The New York Times pe teme de știință, iar pentru articolele sale a fost nominalizat de două ori la Premiul Pulitzer. A primit un premiu pentru întreaga carieră, Career Achievement, din partea American Psychological Association. În prezent este copreședinte al Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organizations din cadrul Rutgers University, care se ocupă cu identificarea celor mai bune metode de dezvoltare a competențelor emoționale. Drept recunoaștere a eforturilor sale de popularizare a științelor comportamentale pentru publicul larg, a fost numit membru onorific al American Association for the Advancement of Science. Sursa informatiilor despre autor
La noi au fost traduse lucrarile:
Stiinta mintii.Un dialog între Est şi Vest (coautor), Cartea Daath 2006
Emotiile distructive.Cum le putem depasi? Dialog stiintific cu Dalai Lama, Curtea Veche 2005, 2011, 2013
Emotii vindecatoare. Dialoguri cu Dalai Lama despre ratiune, emotii si sanatate, Curtea veche 2008, 2021
Forta Binelui. Viziunea lui Dalai Lama pentru lumea de azi, Curtea veche 2015
Inteligenta emotionala, cheia succesului in viata, All 2004, 2009
Inteligenta emotionala, Curtea Veche 2001, 2005, 2008, 2018, 2021
Inteligenta ecologica. Cunoaste costul ascuns al fiecarui produs cumparat si cum influenteaza acesta lumea in care traim, Curtea Veche 2009, 2020
Inteligenta sociala. Noua stiinta a relatiilor umane, Curtea veche 2007, 2018
Focus. Motivatia ascunsa a performantei, Curtea veche 2014, 2020
Inteligenta emotionala in Leadership (coautor), Curtea veche 2005, 2007, 2018
Ce inseamna sa fii un lider bun. De ce este importanta inteligenta emotionala, Curtea veche 2017
Creierul si inteligenta emotionala. Noi perspective, Curtea veche 2016, 2018
Insusiri modificate. Stiinta si arta meditatiei (coautor), Curtea Veche 2018
Inteligenta emotionala. Mindfulness (coautor), Litera 2019
Introducere 9
Provocarea lui Aristotel 24
Partea întîi. Creierul emoţional
Cap.1. Pentru ce există sentimentele? 35
Cînd pasiunile copleşesc raţiunea 37
Cum s-a dezvoltat creierul 44
Cap.2. Anatomia unui blocaj emoţional 49
Locul tuturor pasiunilor 51
Reţeaua neurală 53
Santinela emoţională 55
Specialistul în memorie emoţională 58
Alarmele neurale demodate 60
Cînd emoţiile sînt rapide şi confuze 62
Manager emoţional 65
Armonizarea emoţiilor şi a gîndurilor 68
Partea a doua. Natura inteligenţei emoţionale
Cap.3. Cînd a fi deştept e o prostie 75
Inteligenţa emoţională şi destinul 77
Un alt fel de inteligenţă 80
Spock vs. Data: atunci cînd cunoaşterea nu este de ajuns 85
Emoţiile pot fi inteligente? 88
IQ-ul şi inteligenţa emoţională: tipuri pure 92
Cap.4. Cunoaşte-te pe tine însuţi 95
Pătimaşul şi indiferentul 99
Omul fără sentimente 101
Lăudînd sentimentele viscerale 104
Golirea inconştientului 107
Cap.5. Înrobit de patimi 109
Anatomia mîniei 113
Calmarea neliniştii: cine, eu să-mi fac griji? 123
Abordarea melancoliei 130
Cei ce reprimă: negarea jovială 139
Cap.6. Aptitudinea de a stăpîni 143
Controlarea impulsurilor: testul prăjiturii 147
Dispoziţii proaste, gîndire proastă 150
Cutia Pandorei şi Pollianna: forţa gîndirii pozitive 155
Optimismul: marele motivator 157
Transa: neurobiologia măiestriei 161
Învăţatul şi transa: un nou model de educaţie 165
Cap.7. Rădăcinile empatiei 170
Cum acţionează empatia 173
Copilul bine racordat 175
Preţul racordării greşite 177
Neurologia empatiei 179
Empatia şi etica: rădăcinile altruismului 183
Viaţa fără empatie: ce este în mintea celui care molestează; moralitatea sociopatului 185
Cap.8. Artele sociale 192
Manifestaţi-vă emoţiile 195
Expresivitatea şi contaminarea emoţională 197
Originile inteligenţei sociale 201
Semnele incompetenţei din punct de vedere social 206
"Nu te putem suferi": pragul abordării 210
Inteligenţa în relaţiile emoţionale: un studiu de caz 212
Partea a treia. Inteligenţa emoţională aplicată
Cap.9. Duşmani intimi 217
Căsnicia lui şi a ei: rădăcinile se află în copilărie 218
Neajunsurile din căsnicie 224
Ganduri toxice 228
Potopul: scufundarea căsniciei 231
Bărbaţii: sexul vulnerabil 233
Al lui şi al ei: sfat matrimonial 235
Cearta sănătoasă 236
Cap.10. Cum sa conduceti cu inima 244
Critica este o slujbă 247
Cum te descurci cu diversitatea 254
Talentul organizatoric şi IQ-ul grupului 261
Cap.11. Mintea şi medicina 268
Mintea trupului: felul în care emoţiile influenţează sănătatea 271
Emoţiile toxice: date clinice 274
Avantajele medicale ale emoţiilor pozitive 287
Aportul inteligenţei emoţionale la îngrijirile medicale 294
Spre o medicină căreia să-i pese 297
Partea a patra. Oaze de oportunităţi
Cap.12. Incercarile dificile ale familiei 303
Pe propriile picioare - HEART START 308
Dobîndirea elementelor emoţionale fundamentale 311
Cum poţi creşte o brută 313
Maltratarea: dispariţia empatiei 315
Cap.13. Trauma şi reînvăţarea emoţională 319
Groaza îngheţată în memorie 323
Tulburarea de stres posttraumatic ca tulburare limbică 325
Reînvăţarea emoţională 329
Reeducarea creierului emoţional 331
Reînvăţarea emoţională şi refacerea după o traumă 334
Psihoterapia ca educaţie emoţională 339
Cap.14. Temperamentul nu este predestinat 342
Neurochimia timidităţii 345
Nu mă deranjează nimic: temperamentul vesel 348
Îmblînzirea nucleului amigdalian prea excitabil 351
Copilăria: o şansă unică 355
Şanse cruciale 358
Partea a cincea. Alfabetul emoţional
Cap.15. Costurile analfabetismului emoţional 365
O senzaţie emoţională neplăcută 367
Îmblînzirea agresivităţii 370
Şcoala bătăuşilor 373
Prevenirea depresiei 377
Preţul lumii moderne: numărul mare de depresii 379
Traiectoria depresiei la tineri 382
Cum se ajunge la deprimare 384
Scurtcircuitarea depresiilor 386
Tulburările de alimentaţie 388
Doar cei singuri renunţă la şcoală 392
Antrenarea pentru prietenie 395
Băutura şi drogurile: dependenţa ca automedicaţie 397
S-a terminat cu războaiele: un drum comun final preventiv 402
Cap.16. Şcolarizarea emoţiilor 409
Lecţia despre cooperare 412
Un punct de controversă 413
Postmortem: o ceartă care n-a mai izbucnit 416
Îngrijorările zilei 417
ABC-ul inteligenţei emoţionale 418
Alfabetizarea emoţională în cartierele sarace 420
Alfabetizare emoţională deghizată 424
Orarul emoţional 426
Sincronizarea este totul 430
Alfabetizarea emoţională ca mijloc de prevenire 432
Regîndirea şcolilor: predarea prin puterea exemplului. Comunităţi cărora le pasă 435
O misiune extinsă pentru şcoli 437
Oare alfabetizarea emoţională contează? 439
Caracterul, moralitatea şi arta democraţiei 444
Un ultim cuvînt 446
Anexa A. Ce este emoţia? 448
Anexa B. Peceţile minţii emoţionale 451
Anexa C. Circuitul neural al fricii 459
Anexa D. Consorţiul W. T. Grant: componente active ale programelor de prevenire 464
Anexa E. Programa Ştiinţei Sinelui 466
Anexa F. Învăţarea socială şi emoţională: rezultate 527
Note 477
Mulţumiri 527
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu