Autor :
Iolanda Mitrofan
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An
aparitie : 2003
ISBN
973-681-440-8
Nr
pagini : 480
Format 160
x 235
Pret : 39,95 lei
Descriere:
Dezvoltarea umana este, in opinia autorilor, o „cursa cu obstacole”. Volumul trateaza din punct de vedere psihologic evolutia copilului, incercind sa delimiteze si sa gaseasca posibile rezolvari ale „obstacolelor” ce pot aparea din cele mai fragede virste. Metodele terapeutice sint ilustrate prin numeroase studii de caz, in ultimul capitol. Cartea le este utila specialistilor in psihologia copilului, psihologilor din cabinetele scolare si studentilor care doresc sa se specializeze in acest domeniu.
Cuprins:
Lista autorilor ... 11
Partea I - COPII VIITORULUI SAU VIITORUL COPIILOR
Capitolul I
- Copiii in cursa socializarii sau cum se perpetueaza diferentele intre baieti si fete
(Cristian Ciuperca)...19
Capitolul II
- Prietenia din perspectiva dezvoltarii umane in creuzetul interactiunii psihosociale (Laurentiu Mitrofan)...34
II.1. Particularitati si metamorfoze ale relatiei de prietenie la copii ... 34
Analiza sociometrica a prieteniei ... 35
Relatiile de prietenie si aspectele calitative ale interactiunii sociale
... 36
Despartirea de prieteni
... 37
Limbajul prieteniei
... 38
Concluzii
... 42
II.2. Cum incepe o relatie de prietenie? Cateva cercetari actuale ... 43
Reteaua sociala
... 43
Studiul I : Copiii , parintii si oamenii din jur
... 45
Diferentele in reactiile la stimulii sociali
... 46
Studiul II : Prieteni si straini
... 48
Studiul III : Dezvoltarea unei prietenii
... 50
Descrierea relatiilor dintre copii
... 52
Aspectele functionale ale unei relatii intre copii de aceeasi varsta
... 54
Mecanisme ale relatiilor dintre copii
... 55
Universul social al copilului
... 56
Capitolul III
- Dezvoltarea personala a copiilor in grupul experiential - mic ghid de optimizare psihocomportamentala (Elena Anghel)...57
III.1. Prima sesiune ... 60
III.2. A
doua sesiune
... 62
III.3.
A
treia sesiune
... 67
III.4.
A
patra sesiune
... 69
III.5.
A
cincea sesiune
... 71
III.6.
A
sasea sesiune
... 72
III.7.
A
saptea sesiune
... 73
III.8.
A
opta sesiune
... 75
III.9.
A noua sesiune
... 76
III.10.
A
zecea sesiune
... 76
III.11. Rezultate ... 77
Partea II - OBSTACOLE SI SUFERINTE IN DEZVOLTAREA UMANA
Capitolul I
- Ce este psihopatologia si psihiatria copilului ? Cateva precizari conceptuale si repere d eanaliza a tulburarilor psihice la varsta copilariei (Iolanda Mitrofan)...83
I.1. Concepte-cheie ... 83
I.2. Aspecte diferentiale intre psihopatologia copilului si cea a adultului ... 84
I.3.
Criterii ale dezvoltarii psihice normale - cateva elemente de baza pentru un diagnostic diferential al normalitatii/anormalitatii in dezvoltarea psihica a copilului ... 86
Capitolul II
- Evaluarea psihopatologica si psihodiagnostica a copilului (Iolanda Mitrofan)...89
II.1.
Clasificarea tulburarilor psihice din perioada copilariei si adolescentei ... 89
II.2.
Etiologia , prognosticul si epidemiologia tulburarilor psihice ale copilariei ... 91
Factori etiologici ... 91
Prognostic ... 94
Epidemiologie ... 94
II.3.
Metode de evaluare psihologica si psihodiagnostica a copiilor si a sistemului lor familial ... 95
Depistarea si orientarea copiilor cu probleme psihice si de conduita catre specialisti... 96
Metodele de evaluare psihologica si psihodiagnostica a copilului ... 98
Evaluarea psihologica prin teste ... 100
Capitolul III
- Tulburarile psihice la copil (Gianina Cucu-Ciuhan)...105
III.1. Devierile comportamentale la copil ... 105
Clasificarea tulburarilor de comportament ... 105
III.2. Tulburarile psihogene la copil ... 124
Reactiile psihogene la copil ... 125
Nevrozele copilariei ... 127
Dezvoltarile prevalente de personalitate la copil ... 134
III.3. Tulburarile endogene la copil ... 135
Capitolul IV - Experienta pierderii si a durerii la copil (Iolanda Mitrofan, Doru Buzducea)...145
IV.1. Pierderi asteptate versus pierderi neasteptate ... 145
IV.2. Fazele durerii si reactiile comportamentale caracteristice la copii ... 147
IV.3. Refacere si reasezare . Consilierea copiilor tristi, depresivi, tematori si agresivi si a familiilor lor...151
IV.4. Cateva tehnici specifice de lucru ... 153
IV.5. Copii si vestile rele : durerea si comunicarea terapeutica ... 156
Capitolul V - Ce se intampla cu adolescentii abuzati (Daniela-Petruta Coman)...161
VI.1.
Abuzul familiei asupra adolescentilor ... 161
Partea III - CUM DEBLOCAM SI REAMORTIZAM CURSA DEZVOLTARII UMANE
Capitolul I
- Ce este psihoterapia copilului (Iolanda Mitrofan ,Elena Otilia Vladislav, Marina Badea)...169
I.1. Cateva repere conceptuale ... 169
I.2
. Obiectivele si desfasurarea procesului psihoterapeutic ... 171
I.3
. Cum abordam copii prin metode si tehnici experientiale (expresive si gestalt-creative) ... 176
Desenul ca abordare diagnostica si terapeutica a copilului ... 176
Alte mijloace expresive in psihoterapia copilului ... 183
Gestalt-terapia la copii ... 198
I.4
. Specificul relatiei terapeutice la psihoterapia copilului ... 200
Capitolul II
- Copii - blocaje si resurse in psihoterapie . Studii de caz (Elena Otilia Vladislav)...203
II.1. Andrei - un tic vocal sau tuse psihogena ... 204
II.2. George - un caz de balbism ... 210
II.3. Dana - clipitul buclucas si si gelozia fraterna ... 215
II.4. Ana - o casa in care te poti rataci sau criza de protest ... 224
II.5. Claudia - blocajul auto-apararii sau despre tendintele contrarii si unificarea interioara ... 227
II.6. Anca - o fetita cu capul in nori sau familia Plantuca... 233
II.7. Diana - o terapie centrata pe maturizarea emotionala ... 239
II.8. Cosmin - "sunt furios pe tine, tata !" ... 254
II.9. Gabriel - copilul divortului si controlul durerii ... 264
II.10. Cristina - fetita care l-a luat pe "nu vreau" in brate ...271
Capitolul III
- O abordare experientiala a copilului prin terapia unificarii. Alina - fetita care cauta lumina (Marina Badea)...284
III.1. Prezentarea cazului ... 284
III.2. Familia lui "Nu" (Prima sedinta)... 288
III.3. Cele doua aripi (Sedinta a doua)... 295
III.4. Cernind trecutul (Sedintele trei,patru si cinci) ... 297
III.5. Zidul (Sedinta a sasea)...
298
III.6.
Povestea trandafirului
(Sedinta a saptea)
...
299
III.7.
Dialog cu tristetea
(Sedinta a opta)
...
308
III.8.
Prizonier in cubul de gheata
(Sedinta a noua)
...
314
III.9.
Inca un pas spre impacarea cu sine
(Sedinta a zecea)
...
319
III.10.
Usa dinspre lac
(Sedinta a unsprezecea)
...
322
III.11.
Lupta cu smoala
(Sedinta a douasprezecea)
...
328
III.12.
Raul care curge spre soare
(Sedinta a treisprezecea)
...
331
III.13.
Sedinta de evaluare ... 337
Capitolul IV
- Terapia de doliu sau confruntarea cu moartea - despre o mama care si-a pierdut copilul (Ana-Maria Constantin)...340
IV.1.
Perspective teoretice privind moartea si travaliul de doliu ... 340
Perspectiva biblica si literara ... 340
Perspectiva psihologica ... 345
IV.2. Tehnici psihoterapeutice utile in cadrul travaliului de doliu ... 359
IV.3. Studiu de caz .. . 362
Travaliul de doliu al unui adult ... 362
Capitolul V - Focus psihoterapeutic familia . Cateva metode centrate pe familie (Iolanda Mitrofan
, Diana Lucia Vasile)... 382
V.1. Terapia comunicationala de familie ... 382
V.2.
Terapia
de familie de tip experiential sau terapia de familie experientiala ... 391
V.3.
Terapia
transgenerationala de familie... 403
V.4.
Terapia
structurala de familie... 415
V.5.
Terapia
strategica de familie
... 435
V.6.
Terapia
narativa de familie
... 447
V.7.
Terapia
integrativa de familie
... 458
Bibliografie ... 467
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu