Editura Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An
aparitie : 2009, 2013
Editia a II-a
Editia a II-a
Editia originala 2006
Traducerea Aliza Peltier
ISBN 978-973-707-251-1
Nr
pagini : 440
Format 170 x 240
Pret :
75,05 lei la Editura, 47,40 la Elefant (editia 2009), 47,40 la librarie.net
pdf aici (ed.2009)
Descriere:
Pe lângă evoluţia conceptelor, teoriilor şi metodelor psihologiei clinice şi psihopatologiei şi elementele de psihopatologie generală (cu menţionarea variantelor terminologice din DSM-IV-TR, ICD-10, CFTMEA-R-2000), urmărind semiologia, etiologia, epidemiologia, diagnosticul diferenţial, tratamentul şi evoluţia bolii prezentate în primele două părţi, Tratatul de psihologie clinică şi psihopatologie oferă psihologului clinician instrumente utile desfăşurării activităţii sale. Autorii, toţi clinicieni, pun accent asupra consultaţiei clinice – conducerea ei şi tehnicile de relansare a discursului, stabilirea relaţiei interpersonale, replicile adecvate şi neadecvate în consultaţia clinică – ilustrând cu exemple toate aceste aspecte. Sunt abordate şi tehnicile de analiză a datelor clinice şi elaborarea unui proiect de cercetare clinică. În ultima parte a tratatului sunt incluse domenii conexe psihologiei clinice – neuropsihologia clinică şi psihologia sănătăţii.Michèl Montreuil este profesor de psihologie clinică la Université Paris 8 Vincennes – Saint-Denis
Jack Doron este profesor de psihologie clinică şi psihopatologie, Université Bordeaux 2
Şerban Ionescu este profesor de psihopatologie la Université Paris 8 Vincennes – Saint-Denis şi profesor emerit la Université du Québec à Trois-Rivières
Alain Blanchet este profesor de psihologie clinică la Université Paris 8 Vincennes – Saint-Denis
Material bibliografic pt. admitere studii master specializarea psihologie clinică – evaluare şi intervenţie terapeutică (Univ Bucuresti)
Cuprins:
Lista autorilor 18
Cuvânt înainte 19
Introducere.
Psihologia clinică şi
psihopatologică: o indispensabilă abordare multidimensională 21
Prima parte
Istorie
şi baze
1. Istorie, teorii şi metode de Jack Doron şi Jean-Louis Pedinielli 25
A. Istoria psihologiei clinice, de Jack
Doron 25
I. Crearea conceptului de psihologie
clinică 25
II. Un somn îndelungat 26
III. Naşterea psihologiei clinice
franceze 27
B. Teoria şi metodologia psihologiei clinice,
de Jean-Louis Pedinielli 29
I. Studiul de caz 30
II. Consultaţia 33
III. Testele şi scalele 35
IV. Observaţia clinică 37
C. Teoriile, de Jean-Louis Pedinielli 39
I. Psihanaliza 39
II. Fenomenologia 40
D. Psihologie clinică şi psihopatologie,
de Jack Doron 41
I. Practici clinici, practici de
cercetare 42
II. Psihopatologie şi epidemiologie 42
a. Normalitate şi patologie 42
b. Stabilitate, instabilitate a
simptomelor, comorbiditate 43
c. Interacţiuni biozpsihosociale 44
III. Diagnostice descriptive şi modele
psihopatologice 45
E. Concluzie, de Jack Doron 45
I. Existenţă, suferinţă 45
II. Subiect, etică 46
III. Pentru o renaştere a psihologiei
clinice 47
2. Bazele teoretice ale
psihologiei clinice şi psihopatologiei de Monique Plaza şi Henri
Cohen 50
A. Puţină istorie 51
B. Psihologia clinică şi demersul
diagnostic 56
I. Practica nuanţată a testelor 56
II. Disfuncţii elementare, tulburări
complexe 57
III. Analiza interacţiunilor şi
feedbackurilor în anamneză 58
IV. Noţiunea de psihopatologie secundară 62
C. Psihologia clinică şi psihopatologia 64
I. Modelul biomedical 65
II. Modelul psihanalitic 67
III. Modelul behaviorist 70
IV. Modelul cognitivist 72
V. Modelul sistemic 73
VI.Modelul umanist 74
D. Spre o abordare integrativă 79
I. Exemplul dislexiei 79
II. Cogniţie, emoţii şi neuroştiinţe 85
Partea a doua
Psihopatologie
generală
3. Tulburările de dezvoltare
la copil de Colette Jourdan-Ionescu şi Serban Ionescu 91
Prolegomene la o
psihopatologie a copilului 91
A. Tulburările dezvoltării în marile
clasificări internaţionale 94
B. Tulburările specifice ale dezvoltării
vorbirii şi limbajului (ICD) sau tulburările comunicării (DSM) sau tulburarea
vorbirii şi limbajului (CFTMEA) 97
I. Tulburări specifice ale achiziţiei
articulării (ICD) sau tulburări fonologice (DSM) sau tulburare izolată a
articulării (CFTMEA) 98
a. Semeiologie 98
b. Epidemiologie 98
c. Etiologie 98
d. Tratament 99
II. Tulburări ale achiziţiei limbajului
de tip expresiv (ICD şi DSM) sau retard al vorbirii (CFTMEA) 99
a. Semeiologie 99
b. Epidemiologie 99
c. Etiologie 100
d. Diagnostic diferenţial 100
III. Tulburări ale achiziţiei limbajului
de tip receptiv (ICD) şi tulburare a limbajului de tip mixt receptiv-expresiv
(DSM) sau disfazie (CFTMEA) 100
a. Semeiologie 100
b. Epidemiologie 101
c. Etiologia
(tulburării de tip mixt receptiv-expresiv) 101
d. Diagnostic diferenţial 101
IV. Afazie dobândită cu epilepsie
(sindrom Landau-Kleffner) (ICD) sau afazie dobândită cu epilepsie (CFTMEA) 101
a. Semeiologie 101
b. Epidemiologie 102
c. Etiologie 102
d. Evoluţie 102
V. Alte tulburări ale dezvoltării
vorbirii şi limbajului (ICD şi CFTMEA) 102
VI.Mutism electiv (ICD), mutism selectiv (DSM şi CFTMEA) 103
a. Semeiologie 103
b. Epidemiologie 103
c. Diagnostic diferenţial 103
VII. Balbism 104
a. Semeiologie 104
b. Epidemiologie 105
c. Etiologie 105
d. Diagnostic diferenţial 105
e. Tratament 105
f. Evoluţie 105
C. Tulburările specifice ale achiziţiilor
şcolare (ICD) sau tulburări ale învăţării (DSM) 106
I.
a. Semeiologie 106
b. Epidemiologie 107
c. Etiologia tulburărilor învăţării
107
d. Diagnosticul diferenţial 107
e. Tratament 108
f. Evoluţie 108
II. Tulburare specifică a citirii (ICD),
tulburare a citirii (DSM) sau tulburare lexicografică cu dislexie izolată
(CFTMEA) 108
a. Semeiologie 109
b. Epidemiologie 109
c. Etiologie 110
d. Tratament şi evoluţie 111
III. Tulburare specifică de aritmetică
(sau de calcul, de învăţare a matematicii sau discalculie) (ICD şi CFTMEA),
tulburare de calcul (DSM) 111
a. Semeiologie 111
b. Epidemiologie 112
IV. Tulburare de ortografie (sau a
expresiei scrise sau disortografie) (ICD), tulburare a expresiei scrise (DSM)
sau tulburare de ortografie fără tulburare de citire (CFTMEA) 112
a. Semeiologie 112
b. Epidemiologie 113
c. Tratament 113
d. Evoluţie 113
D. Tulburare specifică a dezvoltării
motorii (ICD), tulburare a achiziţiei coordonării (ICD)sau retard psihomotor
(tulburări specifice ale dezvoltării motorii) (CFTMEA) 113
a. Semeiologie 114
b. Epidemiologie 115
c. Tratament 115
d. Evoluţie 115
I. Autism infantil (ICD) sau tulburare
autistă (DSM) sau autism infantil precoce — tip Kanner (CFTMEA) 116
a. Semeiologie 116
b. Epidemiologie 118
c. Etiologie 118
d. Diagnostic diferenţial 119
e. Evoluţie 120
II. Autism atipic (ICD) sau alte forme de
autism (CFTMEA) 120
III. Sindrom Rett (ICD şi DSM) sau
tulburare dezintegrativă a copilăriei (CFTMEA85) 121
a. Semeiologie 121
b. Epidemiologie 121
c. Etiologie 121
d. Evoluţie 122
IV. Altă tulburare dezintegrativă a
copilăriei (sindrom Heller sau demenţă infantilă, psihoză dezintegrativă,
psihoză simbiotică) (ICD), tulburare dezintegrativă a copilăriei (DSM şi
CFTMEA) 122
a. Semeiologie 122
b. Epidemiologie 122
c. Etiologie 122
V. Sindromul Asperger 123
a. Semeiologie 123
b. Epidemiologie 123
c. Etiologie 124
d. Diagnostic diferenţial 124
e. Evoluţie 124
F. Retard mental (ICD şi DSM), deficienţă
mentală (CFTMEA) 124
a. Semeiologie 125
b. Epidemiologie 126
c. Etiologie 127
d. Diagnostic diferenţial 131
e. Intervenţie 132
G. Retard mental cu tulburări de
comportament semnificative care necesită o supraveghere sau un tratament + un
cod eventual pentru tulburarea neurologică (ICD), deficienţă cu polihandicap
senzorial şi/sau motor) 132
H. Tendinţele referitoare la tratament
132
4. Semiologia în
psihopatologia adultului de Arnaud Plagnol 136
A. Semiologie, psihopatologie şi demers
clinic 139
I. Descrierea semiologică 140
II. Elemente despre analiza
psihopatologică 141
a. Noţiunea de structură 143
b. Semiologie şi structură 146
c. Vulnerabilitate şi istorie 147
III. Nosografii 148
B. Tulburări psihotice 150
I. Clasificarea sindroamelor delirante 152
II. Bufeu delirant acut 154
a. Elemente semiologice 155
b. Problema evoluţiei 156
III. Schizofrenii 157
a. Semiologia clasică 158
b. Forme de debut 160
c. Forme evolutive 160
IV. Deliruri persistente sistematizate
162
a. Deliruri interpretative (tip paranoic)
163
b. Deliruri imaginative (tip parafrenice)
164
c. Psihoze halucinatorii cronice 164
d. Problema reacţiilor paranoice 165
C. Tulburări afective 165
I. Sindrom depresiv 166
II. Forme clinice ale depresiei 167
III. Sindrom maniacal 168
IV. Sindrom mixt 169
V. Depresii primare 169
VI. Depresii secundare 171
VII. Stări maniacale şi stări mixte 172
D. Tulburări nevrotice 173
I. Sindroame anxio-fobice 174
a. Criză de angoasă sau tulburare de
panică 174
b. Anxietate generalizată 175
c. Fobii 175
II. Sindroame obsesional-compulsive 177
a. Obsesii şi compulsii 177
b. Nevroze obsesionale 178
c. Alte contexte obsesional-compulsive
179
III. Sindroame isterice 179
a. Conversii somatice 180
b. Conversii psihice 181
c. Nevroze isterice 182
d. Alte contexte de sindroame conversive
183
E. Tulburări ale personalităţii 183
I. Personalitate limită 184
II. Personalitate narcisică 185
III. Personalitate psihopată 186
F. Sindroame psihotraumatice 186
I. Sindrom traumatic acut 187
II. Sindrom traumatic persistent 187
III. Reacţie traumatică 188
IV. Componentă traumatică 189
G. Concluzii 189
5. Psihopatologia ca proces:
vulnerabilitate şi rezilienţă de Serban Ionescu şi Colette
Jourdan-Ionescu 191
A. Conceptul de risc 192
B. Risc şi vulnerabilitate 193
C. Factori de risc 196
D. Modele explicative 199
E. Evaluarea riscului 202
F. Apariţia şi evoluţia conceptului de
rezilienţă 204
G. Rezilienţa e rară? Ce ne învaţă
studiile despre copiii maltrataţi? 209
H. Factori de protecţie 211
I. Conceptul de rezilienţă
„asistată" 217
J. Un tip de intervenţie de tip
rezilienţă asistată 218
Partea a treia
Metodologie
6. Tehnicile consultaţiei de Marie-Carmen Castillo 225
Prima parte: definirea consultaţiei clinice, reflecţii şi folosirea sa
225
A. Introducere 225
B. Două paradoxuri 226
I. Să îndemni la discurs fără să
constrângi 226
II. Asimetria 227
C. Diferitele obiective ale consultaţiei
clinice 228
I. Consultaţia clinică 228
II. Consultaţia de susţinere 229
III. Consultaţia terapeutică 229
IV. Consultaţia clinică de cercetare 230
V. Ghidul de consultaţie 231
D. Deontologia 232
I. Secret profesional şi lucru în echipă
233
II. Dezvăluirea secretului profesional 233
III. Deontologie şi cercetare 234
Partea a doua: tehnicile consultaţiei 235
A. Atitudinile clinicianului 235
I. Ascultarea 235
II. Empatia 236
III. Știinţa liniştirii 236
IV. Trei modalităţi de conducere a
consultaţiei 237
Consultaţia directivă 237
Consultaţiile semidirecte 237
Consultaţiile nondirective 238
B. Stabilirea relaţiei interpersonale în
cadrul consultaţiei clinice 239
I. Gestionarea distanţei 240
II. Cererea 240
III. Cadrul 241
IV. Definirea obiectivelor, stabilirea
unui consemn 243
V. Închiderea unei consultaţii clinice 244
C. Replicile în consultaţia clinică 245
I. Funcţia replicilor 245
II. Replicile ca martori ai activităţii
inferenţiale a clinicianului 246
III. Replicile: co-construcţia spaţiului
discursiv 247
IV. Registrul replicilor 247
V. Formele replicilor 248
a. Replicile directe 249
Întrebările informative 249
Ajutorul dat exprimării 250
Exemplu 250
Cereri de explicitare 250
Întrebări care evaluează credinţa 251
Interpretările 251
Exemplu 252
b. Replicile indirecte 252
Exemplu 252
Tăcerea 253
Ilustrare 253
VI.Reacţiile pacienţilor la replici 254
a. Validarea 255
Exemplu 255
b. „Indecidabilitatea" 256
Exemplu
256
c. Nonvalidarea 257
Partea a treia: riscurile consultaţiei 257
A. Relaţii interpersonale 259
I. Dificultăţi de gestionare a distanţei
259
II. Proasta gestionare a cadrului 259
III. Excesul de neutralitate 260
B. Formulările neadecvate ale replicilor 261
I. Vocabular complex 261
Exemplu: 261
II. Supraîncărcarea lexicală 261
III. Întrebări inductoare 262
IV. Folosire a unui termen conotat 262
C. Inadvertenţele inferenţiale 262
I. Selectivitatea informaţiei 263
II. Inadvertenţe ale raţionamentului
clinic 263
III. Iatrogenia în psihopatologie 265
IV. Inadvertenţele cercetării 266
Partea a patra: tehnicile de analiză a datelor clinice 267
A. Elaborarea unui dări de seamă clinice
267
B. Analiza de conţinut: definiţie şi
metodologie 268
I. Detalierea conţinutului unei
consultaţii 269
II. Detalierea formei unei consultaţii 269
C. Analiza de discurs 269
I. Analiza conversaţională 270
II. Analiza de discurs şi marcatorii de
limbaj 271
a. Articularea
textului 272
Exemplu 272
b. Implicarea enunţiativă 273
III. Programele de prelucrare automată a
discursurilor 274
Concluzie 275
7. Elaborarea unui proiect de
cercetare de Șerban Ionescu 277
A. Cercetare şi practică 278
B. Metoda clasică 280
C. Studiul de caz şi cercetarea unui caz
unic 282
D. Noţiuni de metodologie a cercetării 285
I. Problematica 285
II. Ipotezele 286
III. Alegerea instrumentelor 287
IV. Eşantionarea 288
V. Factori care reduc validitatea unei
cercetări 290
VI.Prelucrare a datelor 292
E. Chestiuni de etică 293
În
chip de concluzie 295
Partea a patra
Domenii
conexe
8. Neuropsihologia clinică
de Michèle Montreuil şi Muriel Lezak 299
A. Definiţie 299
B. Istoria neuropsihologiei 300
I. Curentele teoretice 300
II. Examen şi probe neuropsihologice 302
a. Dezvoltarea normală şi patologică 302
b. Neurotraumatologia 302
c. Neurochirurgia cu scop terapeutic 303
C. Neuropsihologia clinică, o contribuţie
contemporană 303
I. Neuropsihologia în câmpul neurologiei
305
II. Evaluarea neuropsihologică în secolul
al XXI-lea 307
Desfăşurarea unui examen
neuropsihologic 307
Obiectivele evaluării 307
Debutul examenului şi locul central
al consultaţiei clinice 308
Alegerea probelor 310
D. Explorarea neuropsihologică a
tulburărilor cognitive consecutive leziunilor cerebrale 311
I. Tulburările de atenţie 311
II. Tulburări ale memoriei 313
a. Concepţii moderne despre memorizare
313
b. Testele care explorează memoria 316
c. Memoria de scurtă durată 316
d. Memoria episodică sau autobiografică
317
e. Memoria semantică 318
f. Memoria declarativă sau explicită (de
natură episodică şi semantică) şi memoria nondeclarativă sau implicită (de
natură procedurală) 318
g. Învăţarea implică în mod evident
funcţiile mnezice 318
III. Tulburările funcţiilor verbale sau
afaziile 320
a. Generalităţi 320
b. Explorarea limbajului oral 321
c. Explorarea limbajului scris 322
b. Principalele tipuri de afazie 323
Afazia Broca 323
IV. Tulburările percepţiei 325
a. Generalităţi (vezi şi Lechevalier et
al., 1995) 325
b. Deficitele sferei vizuale 326
c. Deficitele sferei auditive 327
d. Deficitele sferei tactile 328
e. Tulburările schemei corporale sau
asomatognoziile 329
f. Neglijenţa spaţială unilaterală sau
semineglijenţa 330
V. Tulburările deprinderilor gestuale sau
apraxiile 331
a. Generalităţi 331
VI.Tulburările legate de sindroamele
frontale 334
a. Generalităţi 334
b. Tulburări ale reglării activităţii
motorii 336
c. Tulburările cognitive 336
Funcţiile executive (Luria, 1978) 337
d. Tulburările comportamentului şi
schimbările personalităţii 338
E. Neuropsihologia demenţelor 339
I. Definiţie şi cauze 339
a. Semiologie 340
b. „Demenţele corticale" şi
„demenţele subcorticale" 340
c. Evaluarea rapidă a funcţiilor
cerebrale superioare 341
F. Sinteza şi restituirea bilanţului
practicianului şi pacientului 343
G. Locul examinării neuropsihologice în
reeducare 344
H. Concluzie 346
9. Psihologia sănătăţii de Élisabeth Spitz
348
A. Introducere 348
B. Promovarea sănătăţii 353
I. Modelele sociocognitive 353
II. Modelele de self-empowerment 355
III. Acţiunea colectivă 356
C. Personalitatea şi sănătatea 357
I. Factorii de vulnerabilitate şi
sănătatea 358
a. Ostilitatea 358
b. Anxietatea 358
c. Afectele depresive 359
II. Exprimarea emoţiilor şi sănătatea 360
a. Profilul de personalitate de tip C şi
exprimarea emoţiilor 360
b. Exprimarea sau nonexprimarea emoţiilor
in maladiile cronice 360
c. Alexitimia 361
III. Factorii personali protectori şi
sănătatea 362
a. Sentimentul de eficacitate personală
sau autoeficacitatea 362
b. Optimismul 363
c. Sensul coerenţei 363
d. Rezilienţa 364
D. Evenimentele de viaţă majore,
tracasările cotidiene şi sănătatea 365
I. Evenimentele de viaţă majore 365
II. Tracasări cotidiene 366
E. Susţinerea socială şi sănătatea 368
I. Diferitele abordări ale susţinerii
sociale 368
II. Comunicarea socială a emoţiilor 369
F. Modelele stres-coping şi sănătatea 371
I. Teoria cognitivă a stresului a lui
Lazarus şi a lui Folkman 371
a. Procesele de evaluare cognitivă 372
b. Procesul de a-face-faţă (coping),
strategii de adaptare 373
II. Modelul extins al stresului şi
copingului după Moss şi Schaefer 376
III. Modele de ajustare la maladia
cronică de Maes, Leventhal şi De Ridder 377
G. Modelele de self-reglare
sau autoreglare şi sănătatea 379
I. Reprezentări ale bolii,
modelul sensului comun al lui Leventhal 379
II. Scopuri de viaţă, scopuri
de sănătate 381
III. Procesele de reglare a
scopurilor 383
IV. Modelul scopurilor
referitoare la comportamentele de sănătate al lui Maes 384
H. Complianţa terapeutică 386
I. Determinanţii legaţi de
boală şi de tratament 388
II. Determinanţii legaţi de
relaţia medic/pacient 388
III. Determinanţii referitori
la pacient 389
I. Calitatea vieţii şi
sănătatea 390
Definiţia calităţii vieţii 391
Calitatea vieţii în diverse patologii
393
Referinţe bibliografice 396
Lexic 431
Index tematic 430
Index al autorilor citaţi 435
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu