Editura Dacia
An aparitie :1973
Editia originala: L'épistemologie génétique,1970
Traducerea I. Pecher
Nr pagini :104
Format ?
Anticariat
Anticariat
Pretul la data postarii :10 lei pret mediu pe okazii,
lei la elefant (lei ebook-ul), lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Download pdf pe epistematic
Descrierea
epistematic:
Un studiu al dezvoltării cunoştinţelor, mergînd pînă la rădăcinile lor (deocamdată însă fără referiri la prealabilele biologice) prezintă avantajul de a aduce un răspuns la chestiunea greşit rezolvată privind direcţia demersurilor cognitive iniţiale. Limitîndu-ne la punerile clasice ale problemei, nu putem, de fapt, decît să ne întrebăm, dacă orice informaţie cognitivă emană de la obiecte şi vine din afară să informeze subiectul, aşa cum presupunea empirismul tradiţional, sau dacă, dimpotrivă, subiectul este înzestrat de la început cu structuri endogene pe care le-ar impune obiectelor, conform diverselor varietăţi ale apriorismului sau ineismului. Dar, chiar multiplicînd nuanţele între poziţiile extreme (şi istoria ideilor a arătat numărul acestor combinaţii posibile), postulatul comun al epistemologiilor cunoscute este presupunerea că la toate nivelurile există un subiect care îşi cunoaşte puterile pe diferite trepte (chiar dacă ele se reduc numai la perceperea obiectelor), obiecte care există ca atare în ochii subiectului (chiar dacă ele se reduc la "fenomene"), şi mai ales instrumente de schimb sau de achiziţie (percepţii sau concepte care determină traseul care conduce de la subiect la obiecte, sau invers.
Un studiu al dezvoltării cunoştinţelor, mergînd pînă la rădăcinile lor (deocamdată însă fără referiri la prealabilele biologice) prezintă avantajul de a aduce un răspuns la chestiunea greşit rezolvată privind direcţia demersurilor cognitive iniţiale. Limitîndu-ne la punerile clasice ale problemei, nu putem, de fapt, decît să ne întrebăm, dacă orice informaţie cognitivă emană de la obiecte şi vine din afară să informeze subiectul, aşa cum presupunea empirismul tradiţional, sau dacă, dimpotrivă, subiectul este înzestrat de la început cu structuri endogene pe care le-ar impune obiectelor, conform diverselor varietăţi ale apriorismului sau ineismului. Dar, chiar multiplicînd nuanţele între poziţiile extreme (şi istoria ideilor a arătat numărul acestor combinaţii posibile), postulatul comun al epistemologiilor cunoscute este presupunerea că la toate nivelurile există un subiect care îşi cunoaşte puterile pe diferite trepte (chiar dacă ele se reduc numai la perceperea obiectelor), obiecte care există ca atare în ochii subiectului (chiar dacă ele se reduc la "fenomene"), şi mai ales instrumente de schimb sau de achiziţie (percepţii sau concepte care determină traseul care conduce de la subiect la obiecte, sau invers.
Jean Piaget (1986 - 1980) a fost un psiholog, biolog, logician și filosof elvețian cunoscut pentru cercetările sale din domeniul psihologiei dezvoltării. A predat cursuri de Psihologie genetică la Universitatea din Geneva și la Sorbona (Paris) și a fondat Centrul Internațional de Epistemologie Genetică din Geneva. A scris numeroase studii și cărți despre dezvoltarea mentală și afectivă a copilului.
Din lucrarile sale traduse la noi:
Dimensiuni interdisciplinare ale psihologiei, EDP 1072
Epistemologie genetica, Dacia 1973
Nasterea inteligentei la copil, EDP 1973
Construirea realului la copil, EDP 1976
Teorii ale limbajului, teorii ale invatarii (coautor), Politica 1988
Tratat de logica operatorie, EDP 1991
Formele elementare ale dialecticii, Institutul European 2007
Psihologia inteligentei, Cartier 2008
Psihologia copilului (coautor), Cartier 2011
Judecata morala la copil, Cartier 2012
Reprezentarea lumii la copil, Cartier 2012
Sase studii de psihologie, Trei 2018
Probleme de psihologie genetica. Copilul si realitatea, Trei 2022
Cuprins:
INTRODUCERE 5
Capitolul I
FORMAREA CUNOŞTINŢELOR (PSIHOGENEZA) 11
I.- NIVELURILE SENZORI-MOTORII 13
Il. - PRIMUL NIVEL AL GlNDIRll PREOPERATORII 18
III. - AL DOILEA NIVEL PREOPERATOR 25
lV. - PRIMUL NIVEL AL STADIULUI OPERATIILOR "CONCRETE" 30
V. - AL DOILEA NIVEL AL OPERATIILOR CONCRETE 39
VI. - OPERAŢIILE FORMALE 44
Capitolul II
CONDIŢIILE ORGANICE PREALABILE ( BIOGENEZA CUNOŞTINŢELOR) 51
I. - EMPIRISMUL LAMARCKIAN 52
Il. - INEISMUL 55
III. - DE LA INSTINCTE LA INTELIGENTA 58
IV. - AUTOREGLĂRILE 61
Capitolul III
REVENIREA LA PROBLEMELE EPISTEMOLOGICE CLASICE 65
I. - EPISTEMOLOGIA LOGICII 65
II. - EPISTEMOLOGIA MATEMATICILOR 72
III. - EPISTEMOLOGIA FIZICII 81
IV. - CONSTRUCTIVISJHUL ŞI CREAREA NOUTĂTILOR 91
Bibliografie 102
INTRODUCERE 5
Capitolul I
FORMAREA CUNOŞTINŢELOR (PSIHOGENEZA) 11
I.- NIVELURILE SENZORI-MOTORII 13
Il. - PRIMUL NIVEL AL GlNDIRll PREOPERATORII 18
III. - AL DOILEA NIVEL PREOPERATOR 25
lV. - PRIMUL NIVEL AL STADIULUI OPERATIILOR "CONCRETE" 30
V. - AL DOILEA NIVEL AL OPERATIILOR CONCRETE 39
VI. - OPERAŢIILE FORMALE 44
Capitolul II
CONDIŢIILE ORGANICE PREALABILE ( BIOGENEZA CUNOŞTINŢELOR) 51
I. - EMPIRISMUL LAMARCKIAN 52
Il. - INEISMUL 55
III. - DE LA INSTINCTE LA INTELIGENTA 58
IV. - AUTOREGLĂRILE 61
Capitolul III
REVENIREA LA PROBLEMELE EPISTEMOLOGICE CLASICE 65
I. - EPISTEMOLOGIA LOGICII 65
II. - EPISTEMOLOGIA MATEMATICILOR 72
III. - EPISTEMOLOGIA FIZICII 81
IV. - CONSTRUCTIVISJHUL ŞI CREAREA NOUTĂTILOR 91
Bibliografie 102
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu