Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie :2010
Editia a III-a
Editia I 2001
ISBN 978-973-30-2854-3
Nr pagini :136
Format 14,7 x 20,5
Pretul la data postarii : 11 lei la Editura,
10,45 lei la libris ,10,99 lei la lumeacartii
Descrierea
editurii:
Educaţia reprezintă o prioritate în condiţiile actualei crize mondiale a societăţii. Cartea este adresată cu precădere părinţilor preocupaţi de activitatea educativă a copiilor proprii, la diferite vârste, dar cuprinde şi aspecte de interes deosebit pentru cadrele didactice. Limbajul este accesibil, păstrând echilibru între rigorile ştiinţei pedagogice şi arta practică a educaţiei.
Educaţia reprezintă o prioritate în condiţiile actualei crize mondiale a societăţii. Cartea este adresată cu precădere părinţilor preocupaţi de activitatea educativă a copiilor proprii, la diferite vârste, dar cuprinde şi aspecte de interes deosebit pentru cadrele didactice. Limbajul este accesibil, păstrând echilibru între rigorile ştiinţei pedagogice şi arta practică a educaţiei.
Cuprins:
Cuvânt către părinţi, educatori, învăţători şi profesori 3
1.CLIMATUL FAMILIAL 4
1.1.Codul comportării părinţilor faţă de copii 4
1.2.Copiii în familiile dezbinate afectiv 5
1.3.Gelozia din familie şi urmările ei pe plan educativ 6
1.4.Demnitatea în familie 7
1.5.„Testul desenului” şi semnificaţia lui pentru părinţi 9
1.6.Părinţi cu dublură 10
1.7.Neînţelegerile dintre părinţi în educarea copilului 12
1.8.Este inevitabil conflictul între generaţii? 13
1.9.Educarea relaţiilor dintre fraţi în familie 15
1.10.Scurt ghid educativ pentru părinţi 16
1.10.1.Copiii care se ceartă sau se duşmănesc 16
1.10.2.Stimularea şi recompensarea copiilor în familie 16
1.10.3.Sfaturi practice pentru întărirea voinţei la copil 18
1.10.4.Fiecare copil să fie tratat după temperamentul său înnăscut 21
1.11.Zece adevăruri pentru părinţi 22
1.12.„Demodaţii” noştri părinţi de aur 22
1.13.Răspunderea morală a părinţilor faţă de copii 23
1.14.Două iubiri 24
2.CUNOAŞTEREA COPILULUI ŞI ATITUDINEA EDUCATORULUI 27
2.1.Implicaţiile pedagogice ale temperamentului 27
2.2.Cele trei vârste concomitente ale copilului 28
2.3.Afirmarea greşită a copilului 30
2.4.Copilul ascuns 31
2.5.Copilul cu handicap 31
2.6.Copilul inventiv 32
2.7.Curiozitatea copilului 35
2.8.De ce minte copilul? 35
2.9.Invidia la copil 36
3.PÂRGHIILE EDUCAŢIEI 38
3.1.Înţelegerea faţă de copil 38
3.2.Timiditate şi intimidare în educaţie 39
3.3.Tact şi delicateţe în comportare 40
3.4.Atenţia morală 41
3.5.Încurajare şi descurajare în educarea copilului 42
3.6.Sentimentul trecutului la copil şi valenţele sale educative 44
3.7.Societatea copiilor şi rolul educatorului 45
3.8.Valorificarea educativă a sentimentelor copilului 45
3.9.Sensibilizarea copilului la glasul conştiinţei 46
3.10.Competiţie şi cooperare în lucrarea educaţională 48
3.11.Feedback-ul în formarea morală a copilului 49
4.AUTORITATEA EDUCATORULUI 50
4.1.Autoritatea în educarea copilului 50
4.2.Principiile de exercitare a autorităţii educativ 51
4.3.Exercitarea autorităţii în diferitele etape ale copilăriei 52
4.4.Aliaţii şi duşmanii autorităţii educative 53
5.ASPECTE ALE EDUCĂRII COPILULUI 54
5.1.Educarea respectului faţă de sine 54
5.2.Educarea respectului faţă de alţii la copil 55
5.3.Educarea stăpânirii de sine la copil 56
5.4.Educarea curajului 57
5.5.Curajul moral la copil 58
5.6.Educarea voinţei la copil 59
5.7.Semnificaţia morală a stăruinţei 60
5.8.Educarea modestiei 61
5.9.Generozitatea (un suflet mare într-un trup mic de copil) 62
5.10.Educarea limbajului la copil 63
5.11.Contribuţia copilului la propria sa educaţie 64
6.EDUCATORUL ÎN FAŢA SFIDĂRII ADOLESCENTINE 66
6.1.Adolescenţa şi atitudinea sufletească a educatorului 66
6.2.Nonconformismul la vârsta adolescenţei 67
6.3.Frumuseţea şi primejdiile adolescenţei 69
6.3.1.Însemnătatea cunoaşterii acestei vârste 69
6.3.2.Adolescenţa pubertară şi adolescenţa juvenilă (două faze ale aceleiaşi vârste) 69
6.3.3.O etapă de transformări profunde 69
6.3.4.Transformările fiziologice 70
6.3.5.Afirmarea personalităţii 71
6.3.6.Cunoaşterea mediului social şi adaptarea la el 72
6.3.7.Frumuseţea şi primejdiile adolescenţei 73
6.3.8.Implicaţiile pedagogice 74
6.3.9.Concluzie pedagogică la cele cinci primejdii ale adolescenţei 79
7.COPILUL ÎN FAŢA VIEŢII ŞCOLARE ŞI IMPLICAŢIILE EDUCATIVE 81
7.1.Aspecte privind educarea copiilor de vârstă preşcolară 81
7.1.1.Cunoaşterea particularităţilor vârstei 81
7.1.2.Evitarea conflictului dintre mamă şi copil 83
7.1.3. Integrarea copilului în relaţiile cu cei din jurul său 83
7.1.4.Întrepătrunderea vârstelor: biologică şi psihologică 84
7.1.5.Tranziţia şi criza personalităţi 85
7.1.6.Rolul familiei în integrarea copilului la grădiniţă 87
7.1.7.A doua criză din jurul vârstei de 6 ani şi rolul educatoarei 88
7.2.Prima zi de şcoală în sufletul copilului88
7.3.Dificultăţi de integrare în activitatea şcolară a elevilor din clasele I-II şi rolul familiei şi al învăţătorului în depăşirea acestor dificultăţi 89
7.3.1.Neintegrarea şi formele ei 89
7.3.2.Cauzele (cu soluţiile lor) 91
7.3.2.1.Capacitatea redusă de învăţare91
A)Permanentă 91
B)Temporară 92
7.3.2.2.Influenţa familiei dezorganizate 94
7.3.2.3.Deficienţele fizice şi psihice 99
7.3.2.4.Cauze generale 101
A)Din pricina şcolii 101
B)Din pricina familiei 102
C)Alte cauze care provoacă dificultăţi de adaptate 102
a)Vârsta în sine 102
b)Viaţa ascunsă interioară 102
7.3.3.Concluzie 103
7.4.Colegialitatea 104
8.DOUĂ ASPECTE IMPORTANTE ÎN VIAŢA COPILULUI: JOCUL ŞI SOMNUL 106
8.1.Jocu1 în viaţa copilului 106
8.1.1.Însemnătatea jocului la vârsta copilăriei 106
8.1.2.Evoluţia jocului în funcţie de vârsta copilului 107
A)Jocurile funcţionale 107
B)Jocurile de imitaţie 107
C)Jocurile cu reguli arbitrare 108
D)Jocul ca probă de voinţă 108
8.1.3. Cele 3 stadii de colaborare în joc 108
a)Grupa de grădiniţă 108
b)Grupul segmentar de la începutul şcoliiprimare 109
c)Societatea de la sfârşitul copilăriei 109
8.1.4.Fructificarea educativă a jocului 109
8.1.5.Concluzii 114
8.2.Somnul în lumina educaţiei 114
9.COPILUL ŞI MEDIUL 116
9.1.Educaţia ecologica 116
9.1.1.Implicarea în micşorarea efectelor poluării atmosferice 116
9.1.2.Ocrotirea plantelor şi a vieţuitoarelor 116
9.1.3.Cercurile concentrice ale acţiunii ecologice 118
9.1.4.Cele două sensuri ale educaţiei ecologice 119
9.2.Copiii şi natura în lumina educaţiei 120
10.COPILUL ŞI STRADA 121
10.1.Civilizaţia străzii 121
10.2.Comportarea civilizată 122
11.CÂTEVA TEME LA „ŞCOALA PĂRINŢILOR” 123
11.1.Câte „şcoli” există? 123
11.2.Recompense greşite 124
11.3.Etica gestului 125
11.4.Etica glumei 126
11.5.Psihologia relaţiei dintre părinţi şi profesori 127
12.PROFESORUL ÎN FAŢA ELEVULUI 129
12.1.Educatorul în faţa copilului 129
12.2.Tainica evaluare 129
12.3.Codul comportării învăţătorului, profesorului şi dirigintelui faţă de elev130
Cuvânt către părinţi, educatori, învăţători şi profesori 3
1.CLIMATUL FAMILIAL 4
1.1.Codul comportării părinţilor faţă de copii 4
1.2.Copiii în familiile dezbinate afectiv 5
1.3.Gelozia din familie şi urmările ei pe plan educativ 6
1.4.Demnitatea în familie 7
1.5.„Testul desenului” şi semnificaţia lui pentru părinţi 9
1.6.Părinţi cu dublură 10
1.7.Neînţelegerile dintre părinţi în educarea copilului 12
1.8.Este inevitabil conflictul între generaţii? 13
1.9.Educarea relaţiilor dintre fraţi în familie 15
1.10.Scurt ghid educativ pentru părinţi 16
1.10.1.Copiii care se ceartă sau se duşmănesc 16
1.10.2.Stimularea şi recompensarea copiilor în familie 16
1.10.3.Sfaturi practice pentru întărirea voinţei la copil 18
1.10.4.Fiecare copil să fie tratat după temperamentul său înnăscut 21
1.11.Zece adevăruri pentru părinţi 22
1.12.„Demodaţii” noştri părinţi de aur 22
1.13.Răspunderea morală a părinţilor faţă de copii 23
1.14.Două iubiri 24
2.CUNOAŞTEREA COPILULUI ŞI ATITUDINEA EDUCATORULUI 27
2.1.Implicaţiile pedagogice ale temperamentului 27
2.2.Cele trei vârste concomitente ale copilului 28
2.3.Afirmarea greşită a copilului 30
2.4.Copilul ascuns 31
2.5.Copilul cu handicap 31
2.6.Copilul inventiv 32
2.7.Curiozitatea copilului 35
2.8.De ce minte copilul? 35
2.9.Invidia la copil 36
3.PÂRGHIILE EDUCAŢIEI 38
3.1.Înţelegerea faţă de copil 38
3.2.Timiditate şi intimidare în educaţie 39
3.3.Tact şi delicateţe în comportare 40
3.4.Atenţia morală 41
3.5.Încurajare şi descurajare în educarea copilului 42
3.6.Sentimentul trecutului la copil şi valenţele sale educative 44
3.7.Societatea copiilor şi rolul educatorului 45
3.8.Valorificarea educativă a sentimentelor copilului 45
3.9.Sensibilizarea copilului la glasul conştiinţei 46
3.10.Competiţie şi cooperare în lucrarea educaţională 48
3.11.Feedback-ul în formarea morală a copilului 49
4.AUTORITATEA EDUCATORULUI 50
4.1.Autoritatea în educarea copilului 50
4.2.Principiile de exercitare a autorităţii educativ 51
4.3.Exercitarea autorităţii în diferitele etape ale copilăriei 52
4.4.Aliaţii şi duşmanii autorităţii educative 53
5.ASPECTE ALE EDUCĂRII COPILULUI 54
5.1.Educarea respectului faţă de sine 54
5.2.Educarea respectului faţă de alţii la copil 55
5.3.Educarea stăpânirii de sine la copil 56
5.4.Educarea curajului 57
5.5.Curajul moral la copil 58
5.6.Educarea voinţei la copil 59
5.7.Semnificaţia morală a stăruinţei 60
5.8.Educarea modestiei 61
5.9.Generozitatea (un suflet mare într-un trup mic de copil) 62
5.10.Educarea limbajului la copil 63
5.11.Contribuţia copilului la propria sa educaţie 64
6.EDUCATORUL ÎN FAŢA SFIDĂRII ADOLESCENTINE 66
6.1.Adolescenţa şi atitudinea sufletească a educatorului 66
6.2.Nonconformismul la vârsta adolescenţei 67
6.3.Frumuseţea şi primejdiile adolescenţei 69
6.3.1.Însemnătatea cunoaşterii acestei vârste 69
6.3.2.Adolescenţa pubertară şi adolescenţa juvenilă (două faze ale aceleiaşi vârste) 69
6.3.3.O etapă de transformări profunde 69
6.3.4.Transformările fiziologice 70
6.3.5.Afirmarea personalităţii 71
6.3.6.Cunoaşterea mediului social şi adaptarea la el 72
6.3.7.Frumuseţea şi primejdiile adolescenţei 73
6.3.8.Implicaţiile pedagogice 74
6.3.9.Concluzie pedagogică la cele cinci primejdii ale adolescenţei 79
7.COPILUL ÎN FAŢA VIEŢII ŞCOLARE ŞI IMPLICAŢIILE EDUCATIVE 81
7.1.Aspecte privind educarea copiilor de vârstă preşcolară 81
7.1.1.Cunoaşterea particularităţilor vârstei 81
7.1.2.Evitarea conflictului dintre mamă şi copil 83
7.1.3. Integrarea copilului în relaţiile cu cei din jurul său 83
7.1.4.Întrepătrunderea vârstelor: biologică şi psihologică 84
7.1.5.Tranziţia şi criza personalităţi 85
7.1.6.Rolul familiei în integrarea copilului la grădiniţă 87
7.1.7.A doua criză din jurul vârstei de 6 ani şi rolul educatoarei 88
7.2.Prima zi de şcoală în sufletul copilului88
7.3.Dificultăţi de integrare în activitatea şcolară a elevilor din clasele I-II şi rolul familiei şi al învăţătorului în depăşirea acestor dificultăţi 89
7.3.1.Neintegrarea şi formele ei 89
7.3.2.Cauzele (cu soluţiile lor) 91
7.3.2.1.Capacitatea redusă de învăţare91
A)Permanentă 91
B)Temporară 92
7.3.2.2.Influenţa familiei dezorganizate 94
7.3.2.3.Deficienţele fizice şi psihice 99
7.3.2.4.Cauze generale 101
A)Din pricina şcolii 101
B)Din pricina familiei 102
C)Alte cauze care provoacă dificultăţi de adaptate 102
a)Vârsta în sine 102
b)Viaţa ascunsă interioară 102
7.3.3.Concluzie 103
7.4.Colegialitatea 104
8.DOUĂ ASPECTE IMPORTANTE ÎN VIAŢA COPILULUI: JOCUL ŞI SOMNUL 106
8.1.Jocu1 în viaţa copilului 106
8.1.1.Însemnătatea jocului la vârsta copilăriei 106
8.1.2.Evoluţia jocului în funcţie de vârsta copilului 107
A)Jocurile funcţionale 107
B)Jocurile de imitaţie 107
C)Jocurile cu reguli arbitrare 108
D)Jocul ca probă de voinţă 108
8.1.3. Cele 3 stadii de colaborare în joc 108
a)Grupa de grădiniţă 108
b)Grupul segmentar de la începutul şcoliiprimare 109
c)Societatea de la sfârşitul copilăriei 109
8.1.4.Fructificarea educativă a jocului 109
8.1.5.Concluzii 114
8.2.Somnul în lumina educaţiei 114
9.COPILUL ŞI MEDIUL 116
9.1.Educaţia ecologica 116
9.1.1.Implicarea în micşorarea efectelor poluării atmosferice 116
9.1.2.Ocrotirea plantelor şi a vieţuitoarelor 116
9.1.3.Cercurile concentrice ale acţiunii ecologice 118
9.1.4.Cele două sensuri ale educaţiei ecologice 119
9.2.Copiii şi natura în lumina educaţiei 120
10.COPILUL ŞI STRADA 121
10.1.Civilizaţia străzii 121
10.2.Comportarea civilizată 122
11.CÂTEVA TEME LA „ŞCOALA PĂRINŢILOR” 123
11.1.Câte „şcoli” există? 123
11.2.Recompense greşite 124
11.3.Etica gestului 125
11.4.Etica glumei 126
11.5.Psihologia relaţiei dintre părinţi şi profesori 127
12.PROFESORUL ÎN FAŢA ELEVULUI 129
12.1.Educatorul în faţa copilului 129
12.2.Tainica evaluare 129
12.3.Codul comportării învăţătorului, profesorului şi dirigintelui faţă de elev130
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu