Autor :Peter Gray
Editura Herald
Colectia Alter Ego
An aparitie :2013
Traducerea Iustina Cojocaru
ISBN 978-973-111-395-1
Nr pagini :368
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 32,50 lei la Editura,
33,54 lei la elefant , lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Copiii nostri isi petrec zilele fiind instruiti in mod pasiv si fiind
impinsi sa stea locului si sa dea teste - de multe ori impotriva
vointei lor. Aceasta incarcerare noi o numim scolarizare si totodata ne
intrebam de ce copiii se plictisesc si nu se poarta cum trebuie. Chiar
si in afara scolii, copiii de astazi rareori se joaca si exploreaza
fara supraveghere adulta si le sunt permise putine oportunitati in care
sa isi controleze propriile lor vieti. Rezultatul: copii anxiosi si
lipsiti de concentrare care considera scoala - si viata - o serie de
obstacole peste care trebuie sa treaca.
In Liber sa inveti,
psihologul Peter Gray sustine ca daca copiii nostri sunt lasati liberi
sa isi urmeze propriile interese prin joc, nu numai ca invata tot ceea
ce e nevoie sa stie, dar o fac si cu multa energie si pasiune. Copiii
vin pe lume cu dorinta de a invata, inzestrati cu spirit ludic,
curiozitate si sociabilitate ce ii calauzesc in propria lor educatie.
Totusi, noi am nimicit astfel de instincte intr-un model scolar
proiectat initial pentru a indoctrina si nu pentru a promova
dezvoltarea intelectuala.
Pentru a creste copii care vor trai in lumea actuala aflata in continua
schimbare, trebuie sa le dam posibilitatea sa isi gestioneze propria
educatie si dezvoltare. Tinand cont de dovezi venite din antropologie,
psihologie si istorie, Gray demonstreaza ca jocul liber reprezinta
principalul mijloc prin care copiii invata sa-si controleze vietile,
sa-si rezolve problemele, sa se inteleaga cu cei de varsta lor si sa
capete rezilienta emotionala. Capacitatea de invatare prin joc a
evoluat cu mult timp in urma, iar aceste instincte opereaza remarcabil
de bine si astazi, asa cum arata studiile referitoare la scolile
alternative administrate democratic. Cand copii isi controleaza propria
educatie, invata mai bine - lucru realizat cu costuri mai scazute
decat modelul traditional de scoala coercitiva.
O
propunere curajoasa si contraintuitiva de eliberare a copiilor nostri
din lanturile institutiei ce inabusa curiozitatea pe care o numim
scoala, Liber sa inveti ne spune ca a sosit vremea sa nu ne
mai intrebam ce se intampla cu copiii nostri ci sa ne intrebam ce se
intampla cu sistemul. Ne arata cum putem actiona - atat ca parinti cat
si ca membri ai societatii - pentru a imbunatati educatia copiilor
nostri si a le asigura o viata cat mai fericita.
Cuprins:
Prolog ... 7
Ce am facut din copilaria lor? ... 12
Vietile pline de joaca ale copiilor de vanatori-culegatori... 40
De ce scolile sunt ceea ce sunt: o scurta istorie a educatiei ... 69
Sapte pacate ale sistemului nostru de educatie obligatorie ... 100
Lectii din Sudbury Valley: Mama Natura poate sa triumfe in epoca moderna ... 126
Instinctele educationale umane ... 159
Starea de spirit ludica ... 188
Rolul jocului in dezvoltarea aptitudinilor sociale si emotionale ... 221
Amestecul liber de varste diferite: un ingredient-cheie pentru dezvoltarea capacitatii de autoeducare a copiilor ... 254
Un parentaj increzator in lumea noastra moderna ... 288
Note ... 330
Bibliografie ... 341
Index ... 361
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu