Editura Cartier
Colectia Cartier polivalent
An aparitie :2008
Editia originala 1942
Alte editii romanesti: 1965 (Editura Stiintifica), 1998 (Editura stiintifica colectia Psyche)
Alte editii romanesti: 1965 (Editura Stiintifica), 1998 (Editura stiintifica colectia Psyche)
ISBN 9975-79-464-0
Nr pagini :204
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 24,70 la librarie.net , 29 lei la librariaeminescu,
Anticariat : 30 lei pret mediu pe okazii , 20 lei pe olx
Pretul la data postarii : 24,70 la librarie.net , 29 lei la librariaeminescu,
Anticariat : 30 lei pret mediu pe okazii , 20 lei pe olx
Download pdf (editia 1965) aici si pe slideshare
Descrierea
editurii:
O carte despre „psihologia inteligentei" ar putea sa acopere o jumatate
din domeniul psihologiei. Lucrarea data schiteaza un punct de
vedere, acela al constitutiei „operatiilor", si il situeaza,
intr-un mod cat mai obiectiv, in ansamblul punctelor de vedere
care au fost sustinute. La inceput va fi vorba de spre
caracterizarea rolului inteligentei, in ceea ce priveste procesele
adaptive in general, apoi de a arata, printr-un examen al
„psihologiei gindirii", ca actul inteligentei consta in esenta in
„gruparea" operatiilor potrivit anumitor structuri definite.
Conceputa astfel, ca forma de echilibru spre care tind toate procesele
de cunoastere, inteligenta ridica problema raporturilor sale cu
perceptia, cu deprinderea, cit si problemele dezvoltarii si ale
socializarii sale.
Jean Piaget (1986 - 1980) a fost un psiholog, biolog, logician și filosof elvețian cunoscut pentru cercetările sale din domeniul psihologiei dezvoltării. A predat cursuri de Psihologie genetică la Universitatea din Geneva și la Sorbona (Paris) și a fondat Centrul Internațional de Epistemologie Genetică din Geneva. A scris numeroase studii și cărți despre dezvoltarea mentală și afectivă a copilului.
Din lucrarile sale traduse la noi:
Dimensiuni interdisciplinare ale psihologiei, EDP 1072
Epistemologie genetica, Dacia 1973
Nasterea inteligentei la copil, EDP 1973
Construirea realului la copil, EDP 1976
Teorii ale limbajului, teorii ale invatarii (coautor), Politica 1988
Tratat de logica operatorie, EDP 1991
Formele elementare ale dialecticii, Institutul European 2007
Psihologia inteligentei, Cartier 2008
Psihologia copilului (coautor), Cartier 2011
Judecata morala la copil, Cartier 2012
Reprezentarea lumii la copil, Cartier 2012
Sase studii de psihologie, Trei 2018
Probleme de psihologie genetica. Copilul si realitatea, Trei 2022
Cuprinsul editiei 1965:
E. F i s c h b e i n — Jean Piaget şi „Psihologia inteligenţei" 6
Prefaţă 53
Partea I - NATURA INTELIGENŢEI
Capitolul 1 Inteligenţă şi adaptare biologică
Situarea inteligenţei în organizarea mentală (p. 58). Natura adaptativă a inteligenţei (p. 61). Definiţia inteli- genţei (p. 63). Clasificarea interpretărilor posibile ale inteligenţei (p. 64).
Capitolul 2 „Psihologia gîndirii" şi natura psihologică a operaţiilor logice
Interpretarea dată de B. Russell (p. 71). „Psihologia gîndirii": Biihler şi Selz (p. 74). Critica „psihologiei gîndirii" (p. 77). Logică şi psihologie (p. 79). Operaţiile şi „gru- pările" lor (p. 84). Semnificaţia funcţională şi structura „grupărilor" (p. 88). Clasificarea „grupărilor" şi a opera- ţiilor fundamentale ale gîndirii (p. 93). Echilibru şi ge- neză (p. 97).
Partea a Il-a - INTELIGENŢA ŞI FUNCŢIUNILE SENZORIMOTORII
Capitolul 3 Inteligenţa şi percepţia
Istoric (p. 103). Teoria Formei şi interpretarea pe care o dă inteligenţei (p. 105). Critica psihologiei Formei (p. 109). Diferenţele dintre percepţie şi inteligenţă (p. 115). Analogiile dintre activitatea perceptivă şi inteligenţă (p. 126).
Capitolul 4 Deprinderea şi inteligenţa senzorimotorie
Deprinderea şi inteligenta. 1. Independenţă sau derivaţii directe? (p. 134). Deprinderea şi inteligenţa. II. Tatonare şi structurare (p. 140). Asimilarea senzorimotorie şi naşterea inteligenţei la copil (p. 145). Construirea obiectului şi a raporturilor spaţiale (p. 152)
Partea a III a - DEZVOLTAREA GlNDIRII
Capitolul 5 Elaborarea gîndirii. Intuiţie şi operaţii
Diferenţe de structură între inteligenţa conceptuală şi inteligenţa senzorimotorie (p. 166}. Etapele construirii operaţiilor (p. 168). Gîndirea simbolică şi preconceptuală (p. 169). Gîndirea intuitivă (p. 174). Operaţiile concrete (p. 183). Operaţiile formale (p. 190). Ierarhia operaţiilor şi diferenţierea lor progresivă (p. 193). Determinarea „nivelului mental" (p. 195).
Capitolul 6 Factorii sociali ai dezvoltării intelectuale
Socializarea inteligenţei individuale (p. 199). „Grupările" operatorii şi cooperare (p. 205).
Concluzii: Ritmuri, reglări şi grupări 209
Bibliografie sumară 216
E. F i s c h b e i n — Jean Piaget şi „Psihologia inteligenţei" 6
Prefaţă 53
Partea I - NATURA INTELIGENŢEI
Capitolul 1 Inteligenţă şi adaptare biologică
Situarea inteligenţei în organizarea mentală (p. 58). Natura adaptativă a inteligenţei (p. 61). Definiţia inteli- genţei (p. 63). Clasificarea interpretărilor posibile ale inteligenţei (p. 64).
Capitolul 2 „Psihologia gîndirii" şi natura psihologică a operaţiilor logice
Interpretarea dată de B. Russell (p. 71). „Psihologia gîndirii": Biihler şi Selz (p. 74). Critica „psihologiei gîndirii" (p. 77). Logică şi psihologie (p. 79). Operaţiile şi „gru- pările" lor (p. 84). Semnificaţia funcţională şi structura „grupărilor" (p. 88). Clasificarea „grupărilor" şi a opera- ţiilor fundamentale ale gîndirii (p. 93). Echilibru şi ge- neză (p. 97).
Partea a Il-a - INTELIGENŢA ŞI FUNCŢIUNILE SENZORIMOTORII
Capitolul 3 Inteligenţa şi percepţia
Istoric (p. 103). Teoria Formei şi interpretarea pe care o dă inteligenţei (p. 105). Critica psihologiei Formei (p. 109). Diferenţele dintre percepţie şi inteligenţă (p. 115). Analogiile dintre activitatea perceptivă şi inteligenţă (p. 126).
Capitolul 4 Deprinderea şi inteligenţa senzorimotorie
Deprinderea şi inteligenta. 1. Independenţă sau derivaţii directe? (p. 134). Deprinderea şi inteligenţa. II. Tatonare şi structurare (p. 140). Asimilarea senzorimotorie şi naşterea inteligenţei la copil (p. 145). Construirea obiectului şi a raporturilor spaţiale (p. 152)
Partea a III a - DEZVOLTAREA GlNDIRII
Capitolul 5 Elaborarea gîndirii. Intuiţie şi operaţii
Diferenţe de structură între inteligenţa conceptuală şi inteligenţa senzorimotorie (p. 166}. Etapele construirii operaţiilor (p. 168). Gîndirea simbolică şi preconceptuală (p. 169). Gîndirea intuitivă (p. 174). Operaţiile concrete (p. 183). Operaţiile formale (p. 190). Ierarhia operaţiilor şi diferenţierea lor progresivă (p. 193). Determinarea „nivelului mental" (p. 195).
Capitolul 6 Factorii sociali ai dezvoltării intelectuale
Socializarea inteligenţei individuale (p. 199). „Grupările" operatorii şi cooperare (p. 205).
Concluzii: Ritmuri, reglări şi grupări 209
Bibliografie sumară 216
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu