11/03/2015

PSIHOLOGIA INTELIGENTEI

Autor : Jean Piaget                
Editura Cartier
Colectia Cartier polivalent
An aparitie :2008    
Editia originala 1942
Alte editii romanesti: 1965 (Editura Stiintifica), 1998 (Editura stiintifica colectia Psyche)
ISBN 9975-79-464-0
Nr pagini :204
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 24,70 la librarie.net , 29 lei la librariaeminescu, 
Anticariat : 30 lei pret mediu pe  okazii , 20 lei pe olx
Download pdf (editia 1965) aici si pe slideshare

 
Descrierea editurii:

        O carte despre „psihologia inteligentei" ar putea sa acopere o jumatate din domeniul psihologiei. Lucrarea data schiteaza un punct de vedere, acela al constitutiei „operatiilor", si il situeaza, intr-un mod cat mai obiectiv, in ansamblul punctelor de vedere care au fost sustinute. La inceput va fi vorba de spre caracterizarea rolului inteligentei, in ceea ce priveste procesele adaptive in general, apoi de a arata, printr-un examen al „psihologiei gindirii", ca actul inteligentei consta in esenta in „gruparea" operatiilor potrivit anumitor structuri definite. Conceputa astfel, ca forma de echilibru spre care tind toate procesele de cunoastere, inteligenta ridica problema raporturilor sale cu perceptia, cu deprinderea, cit si problemele dezvoltarii si ale socializarii sale.

        Jean Piaget (1986 - 1980) a fost un psiholog, biolog, logician și filosof elvețian cunoscut pentru cercetările sale din domeniul psihologiei dezvoltării. A predat cursuri de Psihologie genetică la Universitatea din Geneva și la Sorbona (Paris) și a fondat Centrul Internațional de Epistemologie Genetică din Geneva. A scris numeroase studii și cărți despre dezvoltarea mentală și afectivă a copilului. 

        Din lucrarile sale traduse la noi:
Teorii ale limbajului, teorii ale invatarii (coautor), Politica 1988
Formele elementare ale dialecticii, Institutul European 2007
Psihologia copilului (coautor), Cartier 2011
Probleme de psihologie genetica. Copilul si realitatea, Trei 2022

Cuprinsul editiei 1965:

E. F i s c h b e i n — Jean Piaget şi „Psihologia inteligenţei" 6
Prefaţă  53

Partea I - NATURA INTELIGENŢEI

Capitolul 1 Inteligenţă şi adaptare biologică
Situarea inteligenţei în organizarea mentală (p. 58). Natura adaptativă a inteligenţei (p. 61). Definiţia inteli- genţei (p. 63). Clasificarea interpretărilor posibile ale inteligenţei (p. 64).

Capitolul 2 „Psihologia gîndirii" şi natura psihologică a operaţiilor logice
Interpretarea dată de B. Russell (p. 71). „Psihologia gîndirii": Biihler şi Selz (p. 74). Critica „psihologiei gîndirii" (p. 77). Logică şi psihologie (p. 79). Operaţiile şi „gru- pările" lor (p. 84). Semnificaţia funcţională şi structura „grupărilor" (p. 88). Clasificarea „grupărilor" şi a opera- ţiilor fundamentale ale gîndirii (p. 93). Echilibru şi ge- neză (p. 97).

Partea a Il-a - INTELIGENŢA ŞI FUNCŢIUNILE SENZORIMOTORII

Capitolul 3 Inteligenţa şi percepţia
Istoric (p. 103).  Teoria Formei şi interpretarea pe care o dă inteligenţei (p. 105). Critica psihologiei Formei (p. 109). Diferenţele dintre percepţie şi inteligenţă (p. 115). Analogiile dintre activitatea perceptivă şi inteligenţă (p. 126).

Capitolul 4 Deprinderea şi inteligenţa senzorimotorie 
Deprinderea şi inteligenta. 1. Independenţă sau derivaţii directe? (p. 134). Deprinderea şi inteligenţa. II. Tatonare şi structurare (p. 140). Asimilarea senzorimotorie şi naşterea inteligenţei la copil (p. 145). Construirea obiectului şi a raporturilor spaţiale (p. 152)

Partea a III a - DEZVOLTAREA GlNDIRII

Capitolul 5 Elaborarea gîndirii. Intuiţie şi operaţii
Diferenţe de structură între inteligenţa conceptuală şi inteligenţa senzorimotorie (p. 166}. Etapele construirii operaţiilor (p. 168). Gîndirea simbolică şi preconceptuală (p. 169). Gîndirea intuitivă (p. 174). Operaţiile concrete (p. 183). Operaţiile formale (p. 190). Ierarhia operaţiilor şi diferenţierea lor progresivă (p. 193). Determinarea „nivelului mental" (p. 195).

Capitolul 6 Factorii sociali ai dezvoltării intelectuale
Socializarea inteligenţei individuale (p. 199). „Grupările" operatorii şi cooperare (p. 205).

Concluzii: Ritmuri, reglări şi grupări 209

Bibliografie sumară 216

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu